07-01-2014 - Zwart werker
Nederland (en vele andere) hebben
het nadeel dat het wel eens regent of nog
erger, en dan ligt het hele land plat:
sneeuw. Niet erg als je een beetje kan (door)rijden,
maar de gemeentes moeten dan zo nodig met
zout gaan strooien zoals zwarte piet met
strooigoed. Alle kanten op! En als het zout
op is, badzout!?!? Nou ruikt badzout wel erg
lekker, alleen heeft, net als het echte
strooigoed, de nare eigenschap dat Eenden
daar nogal van gaan roesten. En om roest
tegen te gaan heeft de petrochemische
industrie een goedje ontwikkeld dat het
minder erg is dat er zout op de weg ligt.
Tectyl!
Als je een Barbour bouwt pak je het groot
aan. Dus met 60 liter Tectyl in een barrel
!!!! moet het wel lukken. toch?
Gelukkig kan ik dit omniet gebruiken, dat
wat ik nodig heb. De rest gaat terug. Helaas.
ja en dan maar ergens beginnen. Eerst alles
weer uitelkaarmaken, koest omhoog, doekje op
de grond, en met een dikke kwast de ruwe
olie, want daar lijkt het op, maar kwasten
en smeren. Een heerlijk klusje waare het
niet dat alles boven je hoofd is. Zwart
werker wordt je erdoor. Nadeel ten opzichte
van kwasten is dat je het twee keer moet
doen, om alles goed gedekt te krijgen. Verse
lak is vettig en te glad om in 1x te dekken.
Vandaag laag 1 en morgen met tegenzin, laag
2.
En zoals altijd, een K-klus moet je
afwisselen met een leuke klus. Dus de
beugels van de bumper maar eens behandeld en
in de lak gezet. Roest dat ook wat minder
snel. En last but not least, de
kentekenhouder met een plaat, uitgemeten en
gaatjes geboord in de vers gespoten
achterklep. au! De houder is er
inmiddels alweer af en dient een ander doel.
Misschien morgen weer een doel verzinnen.
Tectyleren ofzo.
Bijna vergeten. Het/De chassisplaat die op
het chassis vast zit, weer eraf gehaald en
met het dunst mogelijke plakstrip de vlakke
delen beplakt. Als je dan de plaat erop legt,
en de koets vast maakt gaat het niet zo
kraken en rammelen onder het rijden. De
resonantie wordt dan gereduceerd tot
nagenoeg nul. Hoor ik eindelijk eens een
keer muziek uit de radio.Praat mee in de 2cvTravel groep op:
https://www.facebook.com/groups/2cvtravel/
To be continued.... |