|
|
13th International Meeting
of 2CV - 1999
Griekenland was ons doel. Samen met
Co-pilote Ger op naar de wereldmeeting in
Griekenland. Met alleen Guldens op zak dwars
door Europa, (helaas uit Joegoslavië gezet)
Bulgarije, Hongarije Roemenie naar
Griekenland. In Roemenië door het chassis
gegaan wat gelast is in Griekenland. Via
Italië weer terug naar Nederland. Een reis
van 7400km met veel oostblok-landen,
beroofd, afgezet, geïntimideerd, zware
corruptie maar achteraf onvergetelijke reis
geweest. het virus wat ik toen opliep was
ongeneselijk. Tijdens de terugreis nog wat
ellende qua diefstal van Fotocamera en GSM,
maar dat mocht de pret niet meer deren. We
hebben Griekenland gehaald.Deze
wereldmeeting mochten we niet overslaan, is
ons verteld. Dus we kijken naar de auto
(letterlijk, ja hij staat daar), en pakken
van alles en nog wat in wat we niet nodig
hebben en kopen nog even snel bij de
Vrijbuiter in Roden wat kampeerspullen.
Frank heeft wel een rijbewijs, maar Ger nog
niet. We kijken op de kaart en daar ligt
Nederland en daar ligt Griekenland en daar
moeten we heen. Rechte streep op de kaart en
dat is onze route. Hoe simpel kan het zijn!
Ik vertrek vanuit Rotterdam naar Haren
Groningen om de volgende dag Ger in Veendam
op te halen. Ook hij nam van alles en nog
wat mee, wat hij niet nodig had. Met een
over volle auto en een volle tank op naar
het zuid oosten. Via Duitsland naar
Oostenrijk, alleen in Wenen raakte we (Ger
was de navigator voor de rechte lijn die we
bedacht hadden) de weg kwijt. Met wat
achterstand konden we uit eindelijk de route
voortzetten naar Hongarije.
Een nieuw land voor ons en allemaal nieuwe
ervaringen waar we volop van genoten. We
rijden stug door tot laat en rijden overdag
lekker door. Bij een pomp komen we een paar
leden van het Eendeei tegen. Wij besloten om
door te rijden en met de route die we
hebben, moesten we er wel komen.
De route ging naar Joegoslavië (Nu Servië).
Het was al laat en donker en reden op de
grens aan. Wat een drukte was het daar.
Allemaal mensen en auto's. Alleen probeerde
ze de deuren van de eend open te maken en de
benzinetanks achterop eraf te halen. Dus wij
rechts omkeer, en eerst alles vastmaken en
deuren op slot. En weer terug naar de grens.
En weer probeerde ze van alles maar slaagden
ze er niet in. De douane beambte met een
Ak47 pakte onze paspoorten met een
ochtendhumeur van heb ik jou daar. En weg
was ie.. Mooi is dat. en nu? Wij wachten en
wachten tot we maar eens op onderzoek
gingen. Ik moest de auto parkeren na de
grens en terug komen lopen. Ger en ik liepen
terug naar de grens en daar blafte de
grenswachter het een en ander naar ons.
Zwaaide met zijn AK47 heen en weer en kwakte
onze paspoorten naar ons toe. Of we ff
willen oppleuren uit het land. Daar kwam het
op neer. Weten wij veel!?!? dat je een visum
nodig had voor dat land. Tja, oorlog maar
hey we moeten naar Griekenland. Met de
staart terug naar de auto en onder escort
terug naar de grens. Weer terug bij af in
Hongarije. En nu? Op naar Roemenie dan maar.
De wegen zijn donker. Zo donker dat je in
een tunnel van licht van je koplampen rijd.
Geen stad of dorp die het verlicht. En met
een negatief reisadvies om snachts te rijden
ivm paard en wagens blijven we door rijden.
De grens uit Hongarije was weer een fluitje,
en dit keer ook om in Roemenië te komen.
Geen kalasjnikovs of ak47 wapens, maar nog
steeds norse mannen die ons er door laten.
Roemenie, op naar Griekenland. We rijden
over de weg en nemen de brug ....Kadeng!!!Kadeng!!!!
Wat was dat? Bleek de nieuwe brug nog niet
helemaal af te zijn en we zijn met mach5
over een gat gereden die 40cm lang was en
een paar meter breed. De weg sloot nog niet
aan op de brug. Ik eruit om te kijken naar
de banden en velgen, maar verbazend waren
die nog heel. Nou niets aan de hand, we
kunnen door rijden. Tis toch erg donker
hier, ook in Roemenie. Zelfs in de dorpjes.
En daar ging het fout. We reden ergens wat
doodliep. Hoe krijgen ze het voor elkaar. Er
staat uit het niets ineens een Dacia achter
ons. kut. Er stapte 2 grote brede mannen uit
en gebaarde ons ook uit te stappen. Weinig
keus. We konden niet vooruit of achteruit.
Met een bla bla verhaal dat we daar niet
mochten rijden moesten we een boete betalen.
Of mee naar het bureau of een creatieve
oplossing. Dat moest dan maar betaald
worden, we wilde immers doorrijden. Maar
Guldens hadden ze weinig aan en na uren van
lullen stonden we onze maglight zaklantaarn
af (Sorry Ger!) Hun tevreden wij opgelicht
en opgelucht konden we verder.
Volgas verder de nacht in.
Ergens in de ochtend moest ik toch echt
even mijn ogen een uurtje dicht doen. We
zochten een beschut plekje op en parkeerde
de auto zo, dat we snel weg konden. Deuren
opslot en Ger hield de wacht. na een half
uurtje porde Ger mij wakker: Hey een
Acadiane!! hu? wat waar hier? ohw hij is
alweer weg. Zag je echt een Acadiane? hier?
en Ger begon te twijfelen. En voordat hij
kon antwoorden, reed er een Tsjechische
Acadiane Mixta het terrein op waar wij
stonden.
Helloooowww Zei Dan en zijn vrouw en dochter
begroete ons. Na een klein gesprekje en wat
we mee hebben gemaakt besloten we samen
verder te rijden. Alleen.... Mijn motorkap
ging een beetje open staan. Dan zag het en
zei oelala. Ik starte de auto en we reden
samen verder. Namate de kilometers vordede
knikte de eend ook steeds verder en begon
hij ook zwaar te sturen. Ik hield het niet
meer vol, na al die kilometers en nagenoeg
geen slaap. We stopte en overlegde even en
de oplossing was even simpel al
doeltreffend. Ik kroop achterin de Mixta,
Dan reed in mijn Eend en Dan zijn vrouw reed
de Aca. En zo wisselde we continu af. Zo kon
ik slapen en uitrusten en Dan ook al we
elkaar weer af loste.
Op de snelweg werden we ineens
aangehouden door de politie. Wat nu weer? We
reden te snel. Kan je het voorstellen? Wij
ook niet. Maar je kan goed geld verdienen
als je een bord op de snelweg zet met 50 en
daarna hou je iedereen aan voor een boete.
Alleen.. ik had geen Duitse Marken, gelukkig
Dan wel en hij sprak Russisch. na het
betalen van 5DM konden we weer verder en
leefde eigenlijk op de marken van Dan.
hadden we die maar in NL opgehaald, konden
we nu ook eten drinken en tanken.
Bulgarije was een verademing ten opzichte
van Roemenie, alleen hier hadden een paar
locale mijn deur open getrokken en gepakt
wat ze konden pakken. Weer wat kwijt. Ach
dat kon de pret niet deren. We reden gestaag
maar vermoeid samen op naar de grens van
Griekenland. Wat leek dat nog ver weg.
Onderweg zagen we van alles en nog wat. Van
paard en wagen tot wrakken en mooie dorpjes.
Onderweg in Bulgarije gelunched en dat was
super. Super mooi, super lekker en super
welkom. Totdan toe leefde we op biscuits,
water koffie en wat al niet meer. We reden
verder en het werd steeds zwaarder en
zwaarder. De eend knikte verder en verder en
de blaren van het sturen kwamen te
voorschijn. Wat leek die grens ver weg, en
wat wilden wij graag weer in de EU zijn.
Na heel wat uurtjes (dagen) later komen
we aan bij de grens. Eindelijk!!! Wat hebben
we hier naar verlangt. We gingen de papieren
in orde maken, paspoorten etc en we moeste
nog even door een bak met water rijden,
ontsmetten en dan konden we eindelijk
Griekenland in rijden. Ik kon de grond wel
kussen. We keken op onze horloges en
wisselde weer van voertuig. Op naar Skotina.
Via Thessaloniki kwamen we snachts aan op de
plek van bestelmming. Alleen de poort was
dicht! Wat nou weer... De poort ging pas
over 2 dagen open. We zijn te vroeg. Dus op
naar het strand. Daar stonden al meer eenden
te wachten en wij voegde ons bij hun.
Slapen!!!
Uitgeslapen en schitterend weer konden we
eindelijk genieten. We doken het water in,
lagen op het strand en hingen wat rond bij
de auto's. Dit is vakantie. Heerlijk.
Eindelijk konden we genieten. We zijn er en
die laatste meters dat konden we ook nog wel
rijden. Alhoewel de auto zo erg geknikt was,
dat het chassis over de grond ging bij grote
hobbels.
De poort ging eerder open en we pakte alles
in en reden naar de poort. Daar raakte ik
Dan kwijt en zocht een plek op het meeting
terrein. Daar stond een Hollander met 02
erop. Wilbert Jan Zeelenberg en kornuit. We
raakte aan de praat en we konden erbij
staan. Tentje opzetten en even niets dan
luieren en zwemmen en eten en drinken. De
auto dat komt later wel. De volgende dag al.
Op de onderdelenmarkt kocht ik een setje
antiknikplaten en met een hald gedemonteerde
auto zonder spatborden en motorkap reed ik
met Ger achter een aantal andere
Nederlanders aan die ook garage nodig
hadden. In Griekenland kan alles, dus met
een halve eende de weg op en ik kan het me
nog goed herrineren dat er ene bus met
jappers langs reed en allemaal klik klik
klik klik foto's maakte van mijn eend. Wat
moet dat er raar uit hebben gezien.
Bij een huis aan een grote straat stopte we
en dat was de garege. 1 brug en geen engels
maakte we duielijk wat de bedoeling was.
Maar hoe weet je nou dat hij weer recht is?
Wat hij ook bij een andere eend al had
gedaan. Als de motorkapomhooghoudstangetje
weer in het lipje van je schutbord past, is
hij recht. Morgen klaar.
En waarempel, hij was recht en hij was
klaar. Ok het koste wel wat geld, maar we
reden weer, en konden weer erg erg erg
soepel sturen sinds dagen. Wat een genot. Op
de meeting alles weer in elkaar gezet en de
auto was er weer klaar voor. Nog even
genoten van de meeting en na de meeting
maakte we ons weer op voor de terug reis.
Maar hoe?
De meeste zijn via de Ferry uit Italie
gekomen bij Igoumenista. En zo gaan de
meeste ook weer terug. We hoefden hier niet
lang over na te denken en besloten de korste,
snelste en veiligste weg terug te nemen. Met
een auto die in elkaar is gelast reden we in
1 streep door naar Igoumenista. Daar
aangekomen boekte we de eerste de beste boot
met hut naar Italie. Zo gezegd zo gedaan en
onderweg vroegen we ons af, waar in Italië
komen we eigenlijk aan? Geen idee. Dat bleek
Bari te zijn.
In Bari van de boot af en daar even gestopt
om te kijken welke route we moeten nemen.
Ook hier weer lastig volk dat ons niet echt
welkom heete en we hadden geen zin in meer
ellende dus plankgas naar huis. Pas na een
aantal keren te hebben getankt stopte we in
Zwitserland, ergens in de nacht. Waar was
mijn Camera en GSM? Kut, weg, foetsie.
Gejat? alles doorzocht en hij was echt weg.
We hebben de auto stilgezet op een P langs
de snelweg tussen allemaal vrachtwagens,
slechts 1 plekje was er nog. Einde dag en
kropen weer naast de auto in het gras in
onze slaapzakken.
Toen we wakker werden, stonden er nog een
paar vrachtwagens. Niets van gemerkt en
gehoord. zo moe waren wij. We keken elkaar
aan en en zonder wat te zeggen stapte we de
auto in en reden het laatste stukje aan 1
stuk door naar huis. Wat een reis, wat een
ervaring en wat een hoop geleerd. Dit smaakt
naar meer : )))
Reisverslag en Foto's
gevraagd!!!
Heb jij een reisverslag van de Wereldmeeting en een aantal
digitale foto's?
En mag dit op 2cvTravel geplaatst
worden?
Email het door naar
info@2cvtravel.nl of gebruik het
contact formulier hieronder.
|
|
|