Wereldmeeting 2009 Tsjechie Most
De 18e wereldmeting werd gehouden in 2009 in Tsjechie bij Most. Ongeveer 3.335 ingeschreven auto's waren aanwezig.

18th International meeting of Citroen 2cv Friends Czech Republic Most

Na 2 jaar wachten en met Zweden nog in ons achterhoofd vertrokken we via Saint Mihiel (Frankrijk) om daar de CCR pre-meeting bij te wonen in bekend gebied. Dat het in Frankrijk kan spoken wisten we, maar dat onze tent zo kon lekken, dat wisten we niet. We hadden dezelfde tent mee die ook heel Raid Iceland heeft doorstaan. In de lokale Decathlon een mooie licht gewicht tent gekocht die zo bleek, wind en water dicht is. Na een paar buien en flinke klappen trok het slechte weer naar Nederland. Op naar Tjechie met mooi weer en dakkie open. We reden in een kleine colonne van 3 wagens. Om niet te snel aan te komen reden we afwisselend binnendoor, snelweg, binnendoor, snelweg etc. En nog schoten we flink op. In duitsland pakte we na een aantal uren en dik 400km een camping. Bleek dit een ANWB familie camping te zijn. (qua voorzieningen, een aanrader. Qua rest... fa-mi-lie cam-ping !!!) Wanneer je door de automatische schuifdeur, palmbomen en achtergrond muziek kan dochen (gratis) vergeet je de de rest even. Zelfs de mierenhoop "am see". verschrikkelijk. Anyway, op naar de republiek. Tot mijn grote verbazing zijn de grensposten niet meer wat ik gewend was. Hoe lang het geleden is weet ik niet meer, maar wat me nog bij stond was de enorme rij vrachtwagens en zeer lastige douane beambten. Allemaal weg. Een paar lege desolate gebouwen en een welkoms bord deed nog enig sinds aan een grens denken. Voor je het weet was je al in Tsjechië. Zomaar...! We reden nog even door richting Most om net daarvoor een camping te zoeken. Via via kwamen we op een camping. Geen palmbomen, geen luxe wc's, geen gemaaid gras, geen luxe. Sterker nog, het gras was bijna knie hoog en een deur in het wc gebouw viel van ellende uit zijn schanieren. Welkom in Tsjechie zullen we maar zeggen. De volgende dag op naar de Meeting. Daar aangekomen waren er twee rijen. ingeschreven en niet ingeschreven, alleen niet in de zelfde straat. Na een paar uur verzamelden wij ons weer en zochten een plekje op het inmense terrein op een berg. Een prachtig terrein. Nadat ons kamp opgezet was langs 1 van de hoofdwegen konden we alles verkennen. Grote complimenten voor de organisatie.

De meeting zelf was perfect geregeld. Een prachtig groot terrein, mooie opening op de renbaan en veel te zien en te doen. We hebben ons dan ook uitstekend vermaakt. Helaas waren er wel onverlaten van buitenaf het terrein opgekomen die naar het scheen, spullen uit de tenten ontvreemde. Zulke dingen zijn nooit leuk, maar hoe de organisatie icm de politie dit hebben opgelost is werkelijk fantastisch. Veel politie op de been om alles in de gaten te houden zowel overdag al snachts. Dat gaf iedereen een goed en veilig gevoel.

En als je in Stjechie bent, mag een bezoekje aan de hoofdstad Praag niet ontbreken. Met het Openbaar vervoer, de bus met als bus chauffeur een Tsjechiesche Schumacher, reden we, of beter gezegd, vlogen we naar Praag. Een prachtige stad met enorm veel toeristen. Vooral bij de beroemde brug. Erg druk, maar ook erg mooi om het nu eens in het echt te zien in plaats van op TV. na veel te hebben gewandeld en een hapje en een drankje zijn we weer terug gegaan naar het meeting terrein.

Een van de bezigheden tijdens de wereldmeeting was Parachute springen. Mij niet gezien, maar Q moest en zou gaan springen. Een duosprong op een oud vliegveldje op 10min rijden. We dachten dat het een oud en verlaten bouwvallig veld zou zijn met katoenen bol parachutes uit de tweede wereld oorlog, maar niets is minder waar. Mooi schoon, nieuw, state of the art materiaal in een hypermodern vliegtuig. Tijdens de crash course die Q moest nemen, liepen wij over het platform, door de hangaars, in vliegtuigen overal en nergens. We konden overal komen, en deden dat dan ook. Q ging de lucht in, en na een half uurtje lande ze veilig op de grond. Een hele ervaring rijker.

Na de meeting zijn we via een omweg naar huis gereden. Een mooie meeting, zeer goed geregeld en veel gezien en beleefd keerden we terug naar huis. We stelden onze navigatie in op huis, en reden de horizon tegemoet.

Reisverslag en Foto's gevraagd!!!
Heb jij een reisverslag van de Wereldmeeting en een aantal digitale foto's?
En mag dit op 2cvTravel geplaatst worden?
Email het door naar info@2cvtravel.nl  of gebruik het contact formulier hieronder.