|
|
De route Always
going south!
De race begint in Amsterdam en leidt via
Frankrijk en Spanje naar Gibraltar, waar we de
oversteek naar Afrika maken. De route voert
grotendeels langs de kust en is makkelijker
begaanbaar dan de officiële Parijs-Dakar route. Via
Marokko leidt de weg naar Mauritanië, Senegal en tot
slot Gambia. Enkele dagen van de reis zien we alleen
maar woestijn. Om deze gebieden door te komen moeten
we een lokale gids huren en vertrouwen op onze eigen
navigatie (GPS).dACAr
De keuze voor de auto viel erg mee. We waren er
direct over eens dat het een Citroën A-type moest
zijn en gezien de prijs (max. 500 euro) kwamen we
uit op een Citroen Acadiane omgedoopt tot dACAr.
Naar verluidt zijn Franse auto's in West-Afrika zeer
gewild en er is technische kennis van aanwezig. Of
dat ook zo zal zijn met een oude, uit 1985 stammende
Acadiane is maar de vraag. De Acadiane behoeft nog
wel enige aandacht. Ondanks dat er een APK op zit,
zullen we toch van tevoren nog aardig wat moeten
maken, aanpassen en regelen. Ons doel is uiteraard
Dakar te halen... rijdend in de dACAr.
De voorbereiding
De Aca is een lichte bedrijfswagen van Citroën die
NIET gemaakt is voor tochten als deze. Wij zullen
met dit gebakje van een paar honderd euro het
uiterste eruit halen in de woestijn. De planning is
dan ook de auto technisch geheel langs te lopen op
VAG 't Eendeëi in Rotterdam en verstevigen daar waar
nodig. Als dit in orde is kan het testrijden
beginnen. En het interieur aanpassen om erin te
kunnen overnachten, maar ook om er duizenden
kilometers in te kunnen zitten.
Het verslag
Tijdens onze reis houden we alle
geïnteresseerden op de hoogte via onze website
www.acadiane.nl. Via een laptop en een mobiele
internetverbinding proberen we dagelijks tekst en
(kleine) foto's van de reis te publiceren.
De sponsors
Een reis als deze is een kostbare aangelegenheid.
Alles in deze reis staat in het teken van het goede
doel. De auto die we gekocht hebben, zal geveild
worden en de opbrengst gaat naar een lokaal doel.
Alsmede de uitrusting die we onderweg gebruikt
hebben zal voor een groot deel aan de lokale
bevolking geschonken worden. Doordat de auto geveild
wordt, zal een vliegtuig ons weer naar Nederland
vliegen.
Citroen Acadiane (1985) Lang geleden geboren
in Frankrijk en de vele kilometers gesleten als
bedrijfswagen in Nederland. Na een rustig leven als
stadswagen, ga ik mijn laatste uitdaging aan met
Frank en Wendy. De tocht naar Dakar. Daar zal ik
blijven en de bevolking daar (mijn nieuwe eigenaar)
verblijden met een handig en goedkoop vervoersmiddel
(en noem mij a.u.b. geen Barrel...maar dACAr).
Frank Hensen sf (1976), systeembeheerder bij
een autobedrijf en eendengek: Een reis met als
persoonlijk doel de Nordkapp te bereiken in een 2cv
bij min 30 graden is een uitdaging. The Challenge
bij plus 30 graden door de Sahara met als doel een
"goed doel" is meer dan een uitdaging. Het
daadwerkelijk "iets" kunnen betekenen voor de
bevolking in Afrika, zie ik dan ook als een
privilege. "Ik heb er graag 7000 km voor over om in
een goedkope barrel naar Dakar te rijden, als ik
daar al een paar mensen daarmee geholpen heb".
Wendy Roelofs (1979), goudsmid: Spijt dat ik
niet mee kon met Raid Laponie in 2003. Toen dit
voorbij kwam heb ik gelijk ja gezegd. Zo'n kans laat
je toch niet schieten! Amsterdam - Dakar, een
Challenge met een "goed" doel is nooit een verkeerde
keuze. Iets wat voor ons klein is, kan daar al als
heel groot beschouwt worden. Daarom is iedere vorm
hulp (sponsor) onderweg of in Gambia welkom. |
|
|