2005 De Amsterdam Dakar Challenge 2005/6
Met een barrel van 500 euro, 7000 kilometer van Amsterdam naar Banjul Gambia. Nederland -> België -> Frankrijk -> Spanje -> Marokko / Westelijke Sahara -> Mauritanie -> Senegal -> Gambia.
De organisator van de race stelt een startdatum en een route vast, maar laat elke deelnemer verder vrij. In tegenstelling tot de 'echte' Paris-Dakar rally worden wij niet bijgestaan door helikopters en vrachtauto's met hulpgoederen. Uit veiligheidsoverwegingen wordt aangeraden in teams van vijf of zes auto's op te trekken. In deze challenge haalt iedereen de eindstreep, mét of zonder een auto, er is geen winnaar. Wanneer een auto onderweg pech krijgt, zullen andere deelnemers proberen het team weer op weg te helpen. Als dit echt niet lukt, laten we de auto achter, verdelen we de bagage en mensen over de resterende auto's en gaan we gezamenlijk weer verder.
 
 
 
 
 

 
 
 
De route Always going south!
De race begint in Amsterdam en leidt via Frankrijk en Spanje naar Gibraltar, waar we de oversteek naar Afrika maken. De route voert grotendeels langs de kust en is makkelijker begaanbaar dan de officiële Parijs-Dakar route. Via Marokko leidt de weg naar Mauritanië, Senegal en tot slot Gambia. Enkele dagen van de reis zien we alleen maar woestijn. Om deze gebieden door te komen moeten we een lokale gids huren en vertrouwen op onze eigen navigatie (GPS).

dACAr
De keuze voor de auto viel erg mee. We waren er direct over eens dat het een Citroën A-type moest zijn en gezien de prijs (max. 500 euro) kwamen we uit op een Citroen Acadiane omgedoopt tot dACAr. Naar verluidt zijn Franse auto's in West-Afrika zeer gewild en er is technische kennis van aanwezig. Of dat ook zo zal zijn met een oude, uit 1985 stammende Acadiane is maar de vraag. De Acadiane behoeft nog wel enige aandacht. Ondanks dat er een APK op zit, zullen we toch van tevoren nog aardig wat moeten maken, aanpassen en regelen. Ons doel is uiteraard Dakar te halen... rijdend in de dACAr.

De voorbereiding
De Aca is een lichte bedrijfswagen van Citroën die NIET gemaakt is voor tochten als deze. Wij zullen met dit gebakje van een paar honderd euro het uiterste eruit halen in de woestijn. De planning is dan ook de auto technisch geheel langs te lopen op VAG 't Eendeëi in Rotterdam en verstevigen daar waar nodig. Als dit in orde is kan het testrijden beginnen. En het interieur aanpassen om erin te kunnen overnachten, maar ook om er duizenden kilometers in te kunnen zitten.

Het verslag
Tijdens onze reis houden we alle geïnteresseerden op de hoogte via onze website www.acadiane.nl. Via een laptop en een mobiele internetverbinding proberen we dagelijks tekst en (kleine) foto's van de reis te publiceren.

De sponsors
Een reis als deze is een kostbare aangelegenheid. Alles in deze reis staat in het teken van het goede doel. De auto die we gekocht hebben, zal geveild worden en de opbrengst gaat naar een lokaal doel. Alsmede de uitrusting die we onderweg gebruikt hebben zal voor een groot deel aan de lokale bevolking geschonken worden. Doordat de auto geveild wordt, zal een vliegtuig ons weer naar Nederland vliegen.

Citroen Acadiane (1985) Lang geleden geboren in Frankrijk en de vele kilometers gesleten als bedrijfswagen in Nederland. Na een rustig leven als stadswagen, ga ik mijn laatste uitdaging aan met Frank en Wendy. De tocht naar Dakar. Daar zal ik blijven en de bevolking daar (mijn nieuwe eigenaar) verblijden met een handig en goedkoop vervoersmiddel (en noem mij a.u.b. geen Barrel...maar dACAr).

Frank Hensen sf (1976), systeembeheerder bij een autobedrijf en eendengek: Een reis met als persoonlijk doel de Nordkapp te bereiken in een 2cv bij min 30 graden is een uitdaging. The Challenge bij plus 30 graden door de Sahara met als doel een "goed doel" is meer dan een uitdaging. Het daadwerkelijk "iets" kunnen betekenen voor de bevolking in Afrika, zie ik dan ook als een privilege. "Ik heb er graag 7000 km voor over om in een goedkope barrel naar Dakar te rijden, als ik daar al een paar mensen daarmee geholpen heb".

Wendy Roelofs (1979), goudsmid: Spijt dat ik niet mee kon met Raid Laponie in 2003. Toen dit voorbij kwam heb ik gelijk ja gezegd. Zo'n kans laat je toch niet schieten! Amsterdam - Dakar, een Challenge met een "goed" doel is nooit een verkeerde keuze. Iets wat voor ons klein is, kan daar al als heel groot beschouwt worden. Daarom is iedere vorm hulp (sponsor) onderweg of in Gambia welkom.

 
Dakar
Pagina 1
Pagina 2
Pagina 3
Foto's
 
 
 

2 C V T R A V E L

         
 
  © Copyright 2014 - 2cvTravel. All Rights Reserved.

ADVERTEREN   Disclaimer  Contact