Raid India (2001) Delft - New Delhi - Delft
2 vrienden, 1 eend 1 doel: New Delhi in India
In een uitgebreid reisverslag doen ze hun verhaal. Spannend boeiend en met veel details kan je dit beter omschrijven als een reisboek van 42 internet pagina's, en op bijna alle pagina's een prachtige foto. Wij wensen jullie veel lees plezier (Menno Spoormaker)

Woensdag 10 januari, Patras
Als ik 's ochtends wakker wordt is het warm en licht in de tent, als ik de tent open doe zie ik dat het stralend weer is buiten en snel kruip ik de tent uit, Marnix is bezig koffie te zetten, wat een timing. In het zonnetje genieten we van een vers kopje oploskoffie. Onze laatste echte vakantie dag, we ontbijten en genieten op de steiger van het mooie zonnige weer. Zo halverwege de middag krijg ik het gevoel dat ik wat nuttigs moet gaan doen, dus ik ga de eend maar eens flink uitmesten en schoonmaken van binnen. Aan het einde van de middag breken we tent af, we ruimen de eend in en we eten wat. Na het eten vertrekken we richting de stad. Voordat we vanavond vertrekken met de boot willen we eerst even inkopen doen voor de bootreis, maar helaas, we hebben pech, de supermarkten zijn op woensdagmiddag gesloten. Nu moeten we boodschappen doen bij de dure kleine winkeltjes, het is niet anders. Daarna gaan we nog even naar het interneetcafé, de laatste keer dat dat kan voordat we thuis zijn. Na het emaillen rijden we naar de havens, we moeten zo langzamerhand eens gaan inchecken. Het duurt een eeuwigheid voordat we de eend op het schip mogen rijden, maar na een uur wachten rijden we via de steile helling het schip binnen. Om twaalf uur middernacht vertrekken we, nog een uurtje wachten en de touwen gaan los. Maar als het even voor middernacht is vat de bemanning van het schip op om een reddingsoefening te doen. Een luik aan een van de flanken van het schip gaat open en hieruit vallen twee oranje pakketten, met oorverdovend gesisssss ontpoppen de pakketten zich tot enorme overdekte opblaasreddingsboten, goed om zo'n 100 man per opblaasboot te herbergen. Via een soort touwladderachtige constructie kan je de reddingsboten bereiken. Het gaat waarschijnlijk nog wel even duren voordat de oefening voorbij is dus we gaan maar slapen. Gelukkig hoeven we deze keer niet buiten op het dek te slapen, we hebben een mooie slaapplek gevonden binnen. Ik val snel in slaap.

Donderdag 11 januari 2001, bootreis Patras - Triëst
Het eerste wat ik doe als ik de volgende ochtend wakker wordt is een warme douche nemen, dat is alweer een tijdje geleden dat dit mogelijk was, de laatste keer hebben we ons in het koude zeewater gewassen, wat een genot zo'n warme douche. De rest van de middag lezen we wat, we lopen rond over de boot, kijken wat televisie en drinken een biertje. 's Avonds bereiden we op het dek een maaltijd, een zakje spaghetti met saus, kokend water erbij en klaar. Tijdens het koken raken we in gesprek met twee Nederlanders, de rest van de avond praten we wat en daarna gaan we op tijd naar bed. Morgenochtend om 6 uur komen we aan in Trieste.

Vrijdag 12 januari 2001, Triëst - Keulen
Om 5 uur 's nachts gaat de wekker, een onmenselijke tijd om op te staan, buiten is het nog pikdonker. Ik maak Marnix wakker en daarna ga ik me even wakker douchen. Ondanks de vertraging die we opliepen door de reddingsoefening zijn we toch nog op tijd aangekomen in Triëst. Het duurt even voordat we de boot af mogen, de Italiaanse douane doet moeilijk, maar uiteindelijk mogen we de boot af rijden. Italië, het vaste land van Europa, we zijn bijna thuis. Het wordt een lange rit vandaag. Van Triëst naar Keulen, zo'n 1200 km rijden, de langste rit die we tot nu toe gereden hebben. In Keulen hebben we een hotel gereserveerd, dus we moeten wel. Het wordt inderdaad een lange vermoeide rit, dwars door Oostenrijk, en een groot gedeelte van Duitsland. Doodmoe komen we rond een uur of 23:00 aan in Keulen, gelukkig hebben we het hotel snel gevonden. Het is ongelooflijk we zijn bijna thuis, het eendje heeft zich bewezen, ik had nooit durven dromen dat we met zo weinig problemen naar India heen en weer zouden rijden. Als we op de hotelkamer zijn kijken we wat televisie en we halen wat herinneringen op van de reis, het is immers de laatste avond.