Raid India (2001) Delft - New Delhi - Delft
2 vrienden, 1 eend 1 doel: New Delhi in India
In een uitgebreid reisverslag doen ze hun verhaal. Spannend boeiend en met veel details kan je dit beter omschrijven als een reisboek van 42 internet pagina's, en op bijna alle pagina's een prachtige foto. Wij wensen jullie veel lees plezier (Menno Spoormaker)

Vrijdag 1 december 2000, Jodphur
Met een slaperig hoofd komen we om een uur of half vier 's nachts dus aan in Jodphur. Als we de trein uitlopen komen er meteen alweer riksja-drivers naar ons toe, gelukkig maar want we vreesden eigenlijk dat ze rond dit uur van de nacht niet zouden werken. We laten ons afzetten bij The Blue House, een in de Lonely Planet aangeprezen guesthouse. Gelukkig wordt er open gedaan en zonder een ochtendhumeur te bespeuren wijst iemand ons een kamer. Eerst maar eens wat slapen... Om een uur of 11:00 ochtends worden we weer wakker, douchen, ontbijten en de stad in. Eerst maar eens richting het fort, elke belangrijke Indiase stad heeft z'n eigen fort. Het fort is boven op een rotsformatie gebouwd, het ligt daar erg strategisch en de Lonely Planet beloofd ons een fantastisch uitzicht. Na een lange klim zijn we eindelijk boven, het is een van de mooiste forten die we tot nu toe gezien hebben en het uitzicht is inderdaad erg mooi. Jodphur wordt ook wel de Blauwe stad genoemd, bijna alle huizen zijn blauw geschilderd, allemaal verschillende tinten blauw, een erg indrukwekkend gezicht vanaf deze hoogte. Na het fort lopen we nog wat rond door het oude centrum, eigenlijk zijn we blij dat we niet direct door zijn getreind naar Delhi, Jodphur is een leuke sfeervolle stad. Maargoed vanavond nemen we alweer de trein naar Delhi, we moesten maar weer eens richting guesthouse, na het eten nemen we een riksja naar het station.

Zaterdag 2 december 2000, Delhi
Het is druk in de trein, maar gelukkig hebben we twee sleepers gereserveerd, lekker slapen tot aan Delhi. Om 6:00 uur de volgende ochtend worden we gewekt door de wekker, we zijn al bijna weer in Delhi. In Delhi nemen we een riksja naar ons oude stekje, The Tourist Camp, waar, als het goed is, de eend op ons wacht. Als we aankomen op de camping komen de waakhonden ons kwispelend verwelkomen, ze herkennen ons waarschijnlijk nog of het zijn gewoon slechte waakhonden. We treffen de eend onder een dikke laag stof aan... smog dus...

Omdat de brakke hut, waar we de vorige keer in sliepen, ons niet zo goed bevallen was (muggen, kakkerlakken, muizen etc) zetten we nu maar ons tentje op. We zijn niet de enige op het kampeerterreintje, naast ons staan twee Duitsers, ze zijn per motor een wereldreis aan het maken. Nadat we de tent hebben opgezet, gaan we de stad in. Allereerst maar eens naar de Iraanse ambassade om ons felbegeerde visum op te halen. Als we aankomen bij de ambassade blijkt deze gesloten, shit. Maandagochtend is de ambassade pas weer open. Onze hele planning in de war, een dagje extra in Delhi dus, ook geen ramp. We nemen de riksja naar Connaugh Place, het nieuwe luxe welvarende deel van Delhi. We gaan vanmiddag maar eens flink de Westerling uithangen, eerst maar eens naar de Mac Donalds, daarna naar de fotoshop om wat foto's te laten ontwikkelen. In de Lonely Planet lezen we dat er ergens in de buurt van Connaugh Place een leuke bazaar is, een soort warenhuis, The Cottage Industries Imperium, met allerlei Indiase souvenirs. Omdat het toch nog een aardig eindje lopen blijkt, nemen we de riksja maar. De riksja-driver zal ons er wel even heenbrengen. Na een minuut rijden zijn we er al, er klopt iets niet want op het kaartje leek het veel verder rijden, maargoed er hangt een groot spandoek met "The Cottage Industries Emporium" erop geschreven. We gaan naar binnen, maar na 5 min staan we weer buiten, dit kan niet het Cottage Emporium zijn dat in de Lonely Planet werd omschreven, alleen maar luxe goederen en erg duur allemaal. We leggen de riksja-driver uit dat we naar het andere Cottage Emporium willen, omdat het echte "The Cottage Industries Emporium" zo goed staat omschreven in de Lonely Planet heeft iedereen z'n warenhuis waarschijnlijk zo genoemd. De “riksja-driver” zegt dat hij het begrijpt en we rijden weer verder. En we worden weer genaaid, weer een ander luxe warenhuis, we geven hem nog een kans, we laten het kaartje weer zien en leggen hem expliciet uit dat we naar het echte "The Cottage Industries Emporium" willen. We rijden weer verder en dit keer worden we gedropt bij een vijf sterren hotel, een warenhuis op de begane grond. We hebben het gehad met meneer de riksja-driver, we gaan wel lopen. Als we uiteindelijk voor "The Real Cottage Industries Imperium" staan komt er een ander riksja-driver op ons af, hij vraagt ons waar we heen willen, "The Cottage Industries Emporium" zeggen we en we wijzen naar het gebouw. Maar die is gesloten vandaag, is zijn antwoord, ik wil jullie wel naar een ander warenhuis brengen... We vertrouwen het niet, we gaan eerst maar eens kijken of het warenhuis daadwerkelijk gesloten is. En ja hoor, het warenhuis is gewoon open. Het warenhuis valt erg tegen, de prijzen zijn hoog en de dingen die ze verkopen niet echt de moeite waard, alle moeite voor niks. Na het warenhuis lopen we weer richting Connaugh Place, we drinken een biertje in een echte Engelse pub, daarna zoeken we een internetcafé op en na het mailen eten we wat in een goedkoop restaurantje. Na het eten lopen we nog wat rond en daarna nemen we de riksja terug naar de Tourist Camp. We drinken nog een biertje bij de tent. Het begint al aardig koud te worden in Delhi, we zitten met onze winterjassen aan buiten en we slapen met onze kleren aan.