Raid India (2001) Delft - New Delhi - Delft
2 vrienden, 1 eend 1 doel: New Delhi in India
In een uitgebreid reisverslag doen ze hun verhaal. Spannend boeiend en met veel details kan je dit beter omschrijven als een reisboek van 42 internet pagina's, en op bijna alle pagina's een prachtige foto. Wij wensen jullie veel lees plezier (Menno Spoormaker)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Donderdag 14 december 2000, Dalbandin - Taftan
De volgende ochtend slapen we een beetje uit, na een kop koffie vertrekken we richting Iraanse grens. Het weer is erg somber vandaag, regen, wind en koude, typisch Nederlands weer. Gelukkig is de weg stukken beter dan gisteren, we hebben de weg voor ons alleen en we kunnen flink doorrijden. Langzamerhand begint de zon gelukkig weer door te breken.

Het landschap is adembenemend mooi, hoge bergketens op de achtergrond, op de voorgrond zandvlakten en zandduinen. Als we een pauze nemen rijden we de eend van de weg, we rijden een stukje op een van de zandvlaktes, de ondergrond is keihard, opgedroogde zandklei, we parkeren de eend aan de rand van de zandduinen. Als we na de pauze weer weg willen rijden, blijken we vast te zitten in het mulle zand. Wat nu? Flink gas geven blijkt niet te helpen, we komen alleen maar verder vast te zitten. Achter in de eend ligt een plank, we halen alle bagage uit de eend om de plank eruit te halen. We graven een kuil om de plank onder een van de wielen te leggen.

Op hoop van zegen, Marnix duwt aan de voorkant en ik probeer met een flinke hoeveelheid gas de eend weer uit het zand te krijgen. Gelukkig, het werkt, we staan weer met vier banden op de zand-/kleivlakte. We rijden weer naar de weg en vervolgen de rit. Bij een van de politiecontroleposten moeten we ons paspoort weer eens laten zien en alle gegevens in een groot boek schrijven. In de verte zien we een groepje fietsers aankomen, waarschijnlijk reizigers, het blijken vijf Nederlanders te zijn, helemaal vanuit Nederland hierheen gefietst. Leuk om weer eens met wat Nederlanders te praten, we praten wat en daarna rijden we weer verder. We willen voor het donker in Taftan, de grens met Iran, aankomen en gelukkig komen we voor het donker aan in Taftan. We slapen weer in hetzelfde guesthouse als op de heenweg, we hebben de slaapzaal voor ons alleen, gisteren hadden we geen bed, nu hebben er acht. Met het laatste beetje Pakistaanse geld kopen we wat eten en we koken zelf.

Vrijdag 15 december 2000, Taftan - Bam
Vandaag is het weer vroeg op, we moeten de grens over en we weten niet hoelang het gaat duren, de vorige keer viel het mee dus misschien hebben we weer geluk. De grensovergang verloopt inderdaad weer vrij soepel, binnen een uur staan we op Iraans grondgebied, terug van weg geweest. Het eerste wat we doen, is een tankstation zoeken, heerlijk om de tank weer voor een paar kwartjes helemaal vol te gooien. Het is een wereld van verschil om weer in Iran te zijn, de welvaart is hier werkelijk tien keer hoger. Alles ziet er weer verzorgd uit, geen koeien, kippen, honden, geiten, schapen op de weg, geen hutten meer, normale auto`s, geen afgeladen bussen. De wegen zijn weer erg goed, we mogen weer rechts rijden, Pakistan was een fantastisch land maar een beetje meer welvaart om je heen is wel een welkome afwisseling. We hebben ons een beetje verkeken op de afstand en het wordt weer een race tegen de zon. We moeten nog zo`n 350 km rijden en we hebben nog ongeveer 3 uur de tijd. Dat betekent een gemiddelde van zo`n 115 km per uur en dat gaat natuurlijk nooit lukken met ons eendje. Door de goede wegen halen we toch een gemiddelde van zo`n 100 km per uur, dat betekent het laatste stuk door het donker.
Rond een uur of 17:30 komen we aan in Bam, we gaan weer naar Akbar Guesthouse, waar we de vorige keer zo`n relaxte tijd hebben gehad. We worden vriendelijk onthaald door de eigenaar en zijn zoon. Er zijn gelukkig ook nog wat andere reizigers, een aantal Australiërs, een Tsjech en een paar Japanners. We zijn nog net op tijd voor het gezamenlijke avondeten en we schuiven hongerig aan.
`s Avonds laat één van de Japanners zijn Japanse speelgoed zien, hij voldoet echt aan alle clichés waaraan een Japanner behoort te voldoen: GPS op zijn “Off the road motor”, een digitale camera, een laptop en veel foto’s schieten. We bekijken op zijn laptop foto’s die hij geschoten heeft tijdens zijn reis. Daarna gaan we maar eens slapen, de afgelopen dagen zijn nogal vermoeiend geweest.

Maandag, 18 december 2000, Bam
De volgende dag blijven we in Bam, we slapen uit en na het ontbijt gaan we bezig met de eend. De eend kan wel weer eens een check-up gebruiken, in Delhi was de laatste keer. We zien dat het chassis licht beschadigd is, wat deuken in de onderste plaat, de eend heeft behoorlijke klappen gehad op de slechte wegen van Pakistan en India. Maargoed,de schade valt wel mee, niks om ons zorgen over te maken. `s Middags gaan we de stad nog even in, we bekijken de moskee, lopen wat rond over de bazaar en we gaan nog even naar de Citadel, het oude centrum van Bam, gebouwd als een groot fort dat lijkt op een groot zandkasteel omdat de muren afgewerkt zijn met zand en leem.
‘s Avonds eten we in het guesthouse en na het eten roken we een waterpijp met’ appeltabak, daarna kaarten we wat met de Australiërs en dan gaan we slapen, we moeten er weer erg vroeg uit morgen.
 
 
 
 

2 C V T R A V E L

         
 
  © Copyright 2014 - 2cvTravel. All Rights Reserved.

ADVERTEREN   Disclaimer  Contact