Raid India (2001) Delft - New Delhi - Delft
2 vrienden, 1 eend 1 doel: New Delhi in India
In een uitgebreid reisverslag doen ze hun verhaal. Spannend boeiend en met veel details kan je dit beter omschrijven als een reisboek van 42 internet pagina's, en op bijna alle pagina's een prachtige foto. Wij wensen jullie veel lees plezier

Woensdag 27 september 2000, Alexandroupolis
De volgende ochtend maken we kennis met onze Nederlandse buren, een ouder echtpaar, ze vinden het prachtig dat we met ons brakke eendje helemaal naar India gaan rijden en ze zetten lekkere Hollandse koffie voor ons. Op hun camper is een grote sticker geplakt met daarop: SELECTIETEAM INTERNATIONALE CAMPINGGIDS. Hun werkveld bestaat uit Griekenland en Turkije, ze komen al meer dan 10 jaar in Turkije ,dus ze kunnen ons allerlei nuttige info verschaffen.
's Middags gaan we even Alexandroupolis in, na een uurtje rondlopen concluderen we dat Alexandroupolis een doodsaaie stad is. Dan maar terug naar de camping en een duik nemen in de zee, het zonnetje schijnt volop en het is 25 graden, best relaxed dus.

Donderdag 28 september 2000, Alexandroupolis - Istanbul
Vandaag rijden we verder naar het oosten. Het is maar zo’n 3 kwartier rijden tot de Turkse grens dus we zijn er zo. Hoe dichter we de grens naderen hoe meer Griekse legervoertuigen we tegenkomen, het lijkt wel alsof we ons in een belegerd gebied bevinden, maar de verhoudingen tussen de Grieken en de Turken zijn ook niet al te best en dat is dus ook goed te merken. Nog even en we verlaten de EU, op naar Azië. Ik maak me al een beetje zenuwachtig voor de grensovergang, we hebben al van verscheidene mensen gehoord dat er behoorlijk moeilijk gedaan kan worden door de Turkse douaniers. Als we bij de grensovergang aankomen parkeren we de auto voor een grote slagboom met een nog groter bord STOP. Achter de slagbomen een kantoortje, echt druk bezet is de douanepost niet, geen douanier te bekennen. Na 5 minuten de kat uit de boom kijken, verschijnt er eindelijk iemand achter het glas. "Passports please" wordt er kort maar krachtig gesnauwd. Onze paspoorten worden kritisch en aandachtig bekeken en ook wij worden kritisch geobserveerd. Op de foto in mijn paspoort heb ik nog halflang haar en nu ben ik net een of andere skinhead, maar alles gaat goed, onze paspoorten worden weer overhandigd en we mogen verder rijden. We bevinden ons nu in het niemandsland tussen Griekenland en Turkije, uitkijkposten, legerbarakken en een erg slechte weg bepalen het landschap. Een lange brede brug over de rivier de Evros voor ons. Aan de overkant ligt Turkije ons vijfde land waar we doorheen moeten. Weer een grote slagboom met een stopbord. Voor ons staat een vrachtwagen, we zetten de eend erachter en wachten rustig af, na een kwartier kunnen we doorrijden. We komen op een terrein met allemaal verschillende douaneposten, waar moeten we heen vragen we ons af. We stoppen bij het eerste kantoortje en gaan naar binnen, onze paspoorten in de aanslag. Nee hier moeten we niet zijn, hoe dom van ons... op en in z'n Turks wordt er gewezen in de richting van de andere kantoortjes. Na een half uur aanklooien en heen en weer lopen denken we alle stempels, formulieren en toebehoren te hebben, maar nee hoor we zijn er nog niet, weer naar een ander kantoortje. Eindelijk mogen we doorrijden, wat een bureaucratisch zooitje bij elkaar, maargoed we zijn in Turkije. Na een half uurtje rijden stoppen we even langs de kant van de weg om iets te eten.

De eerste kennismaking met het Turkse volk is snel geschied. Nieuwsgierig komen twee Turken een kijkje nemen. Ze staan er maar een beetje bij, spreken geen woord Engels en met handen en voeten voeren we een gesprek. Na ons gezellig samenzijn rijden we weer verder. Istanbul is ons eindpunt voor vandaag, vanaf de grens nog zo'n 250 km rijden. Meneer de campingselecteur, van de vorige camping, heeft ons een routebeschrijving meegegeven, als we de stad naderen blijkt al snel dat deze beschrijving toch iets te summier is voor deze miljoenenstad. Geheel gedesoriënteerd belanden we op het grootste vliegveld van Istanbul. Inmiddels is het alweer donker, we hadden nog zo gepland voor het donker op de camping te zijn. We belanden op een tankstation waar we de weg vragen. We zijn in de buurt want ze kennen de camping wel, maar daarmee is helaas alles ook gezegd. Plotseling komt er een Turk naar ons toe, " Sir can I help you?? "We are searching for camping Londra" is ons antwoord: "Ok follow me!", zo gezegd zo gedaan en na 5 min verkeerschaos en getoeter zijn we op de camping, wat een aardige actie van die man! De camping, direct gelegen aan de ringweg van Istanbul, behoort toe aan een tankstation. Een multifunctioneel tankstation: brak hotel, autowasstraat, verkoop van auto’s, minimarkt etc. en achter dit alles een grasveld met wat appelbomen en walnootbomen, op zich een prima camping: midden in de stad, op loopafstand van de metro, warme douches, kookgelegenheid met koelkast en gasfornuis, alles wat we nodig hebben. Op de camping staan een tweetal omgebouwde vrachtwagens, een engelse en een Duitse. De Duitse vrachtwagen ziet eruit als één of ander wetenschapsvoertuig, een voertuig waar je grondmetingen mee doet of zo. Het Engelse voertuig is van een Britse reisorganisatie. Aan boord zo’n 15 man van allerlei verschillende nationaliteiten, ook een Nederlander. Hij verteld ons dat ook zij op weg zijn naar India.

Vrijdag 29 september 2000, Istanbul
De volgende dag pakken we de metro naar het centrum van Istanbul, we moeten eerst naar het consulaat van Iran om het visum voor Iran te regelen, helaas zijn we te laat het consulaat is al gesloten.

Zaterdag 30 september 20000, Istanbul
De volgende dag hebben we meer succes. Na het invullen van een uitgebreid formulier krijgen we te horen dat we zaterdag het visum op kunnen halen, een weekje Istanbul dus nog, maar dat is geen probleem er is hier genoeg te zien en te doen. Na het bezoek aan het consulaat besluiten we de Aya Sofia te gaan bekijken. Ooit de grootste kerk van het christendom. Gebouwd tussen 527 en 565, in 1453 echter, tijdens 'The conquest of Constantinopel' is de kerk omgevormd tot een moskee toen pas zijn ook de minaretten geplaatst. Na de Aya Sofia lopen we verder naar the covered market of 'The Grand Bazar'