Raid India (2001) Delft - New Delhi - Delft
2 vrienden, 1 eend 1 doel: New Delhi in India
In een uitgebreid reisverslag doen ze hun verhaal. Spannend boeiend en met veel details kan je dit beter omschrijven als een reisboek van 42 internet pagina's, en op bijna alle pagina's een prachtige foto. Wij wensen jullie veel lees plezier (Menno Spoormaker)

Woensdag 4 januari 2001, Gazipasa - Antalya
De volgende ochtend staan we toch nog redelijk bijtijds op, we willen niet te laat in Antalya aankomen, in Antalya willen we namelijk de bootreis van Izmir naar Venetië gaan boeken. Na het ontbijt gaan we een stukje rijden in de jeep van Ansgar, het is prachtig weer vandaag. Hij laat ons het dorpje zien en we rijden even naar het strand waar Ansgar altijd gaat duiken, daarna rijden we nog even langs Ansgar's huisje in de bergen. Nu woont hij nog in het appartement van zijn ouders maar in de bergen heeft hij een huisje gekocht dat ie nu aan het restaureren is. Het is een erg leuk en oud huisje, opgetrokken uit natuursteen, prachtige bewerkte kozijnen, een houten vloer en een magnifiek uitzicht over de omgeving. Na de sightseeing tour rijden nemen we afscheid van Ansgar en we vervolgen de reis naar Antalya, een lange vlakke weg langs alle betonnen appartementencomplexen van de Turkse Riviera. Rond een uur of drie rijden we Antalya binnen, in de Lonely Planet lezen we dat we in het oude centrum van de stad goedkope hotelletjes kunnen vinden. Het vinden van het oude centrum valt niet mee, maar na een uurtje rondrijden belanden we uiteindelijk toch in het oude centrum en een hotelletje hebben we snel gevonden.
Nadat we ingecheckt hebben gaan we de stad in om een hapje te eten, tot onze verassing hebben ze een Mac Donalds in Antalya, dat is lang geleden.
Na het eten zwerven we nog wat door de stad, het oude centrum van de stad is erg leuk maar daarbuiten doet de stad een beetje saai aan en na een uurtje wandelen keren we weer terug naar ons hotelletje.

Donderdag 4 januari 2001, Antalya
De volgende ochtend gaan we opzoek naar een reisbureau dat voor ons de boottocht kan regelen van Izmir naar het vaste land van Europa. Na een lange zoektocht vinden we een reisbureau, we hadden het eigenlijk al gevreesd, maar omdat het laagseizoen is varen er geen veerboten tussen Turkije en Italië. Dat betekent dus dat we de boot pas in Griekenland kunnen nemen, geen ontspannen boottrip dus maar het hele stuk terug door Griekenland rijden, zo'n 1300 km. Maargoed het is niet anders, we genieten nog maar even van onze laatste rustdag in Antalya, de komende dagen zullen we flink door moeten rijden. We drinken een biertje op een terrasje aan zee, het is fantastisch weer vandaag, in het zonnetje uit de wind, zo'n 20 graden en dat voor begin januari. Daarna lopen we nog wat door de stad, langs de oude haven, door het oude centrum, en zo weer terug naar het hotel. 's Avonds relaxen we wat, ik lees wat in m'n boek, we spelen een potje schaak en gaan op tijd naar bed.

Vrijdag 5 januari 2001, Antalya - Bursa
's Ochtends verslapen we ons, wel lekker uitgeslapen, het mocht wel weer eens, vroeg opstaan is niet m'n sterkste punt. We hebben besloten om vandaag via Pamukkale naar Ephesus te rijden. Als we de stad proberen uit te komen verdwalen op de ringweg van Antalya. Uiteindelijk belanden we op een weg die niet op de kaart staat, de weg is gloednieuw en op zich wel de goede richting op, als we weer op de weg richting Pamukkale en Ephesus willen komen rijden we uren om, dus we besluiten om verder te rijden. Op zich wordt het een mooie tocht door de gebergten van het binnenland van Turkije. Het is alleen jammer dat het erg koud en mistig is. Daardoor gaat het op veel stukken niet zo snel als we gewild hadden en zien we weinig van de omgeving. Het wordt een saaie rit en we rijden tijden lang door de dichte mist. Als we Bursa, een miljoenenstad in het noordwesten van Turkije, bereiken is het al bijna donker. De wegen in deze stad zijn wederom stervensdruk, er is bijna geen doorkomen aan. We hebben het behoorlijk gehad om in de verkeerschaos van een drukke onbekende stad te moeten zoeken naar een hotel, maar gelukkig is dit voorlopig de laatste grote stad waar we zullen overnachten, in Griekenland kunnen we weer wildkamperen. Een student helpt ons bij het zoeken naar een goedkoop hotelletje. Met zijn drieën voor in de eend rijden we door de chaotische stad, maar uiteindelijk vinden we toch een veilige plek voor de eend en een hotelletje. Om Arkan, de student, te bedanken voor zijn hulp drinken we nog een biertje met hem en eten we met z'n drieën bij een restaurantje. Daarna gaan we doodmoe terug naar ons hotel.

Zaterdag 6 januari 2001, Bursa – Lapseki – Gallipoli - Alexandroupoli
Wederom vroeg op pad de volgende dag. Vandaag zullen we de Europese Unie weer binnenrijden, toch wel een goed gevoel. We vrezen een beetje voor de grensovergang met Griekenland, Marnix is namelijk zo slim geweest om z'n paspoort mee te wassen. We hebben het paspoort gedroogd door het voor de verwarming van de eend te hangen en daarna tussen een stapel boeken gelegd. Het paspoort ziet er weer redelijk uit, maar je ziet toch nog steeds dat het nat geweest is. Als we Bursa uitrijden schijnt het zonnetje er vrolijk op los, als we echter buiten de stad komen, komen we terecht in dichte mist, we moeten erg voorzichtig rijden.
Om een uur twaalf 's middags komen we aan in Lapseki waar we de pont moeten nemen naar het Europese gedeelte van Turkije. Als we aan de overkant zijn hoeven we nog maar een klein stukje tot aan de grens met Griekenland.
Om een uur of halfvier komen we aan bij de grens, mooi op tijd. We zijn erg benieuwd hoe er op het paspoort van Marnix gereageerd zal gaan worden.
Als we bij de eerste politiecontrolepost komen, moeten we de paspoorten afgeven, er wordt aandachtig gekeken naar het paspoort van Marnix, de politieagent vraagt wat er met het paspoort gebeurd is, we leggen de situatie uit. Dan legt hij ons uit dat we een groot probleem hebben, het blijkt namelijk dat ons visum al tien dagen verlopen is, we zijn illegale Nederlanders in Turkije. Aan de grens tussen Iran en Turkije echter hebben we gevraagd of we een nieuw visum nodig hadden, maar dat was niet nodig volgens de douaniers aldaar en het visum, op dat moment nog een dag geldig, werd gewoon afgestempeld. Wij gingen er verder vanuit dat het dan wel goed zat maar nu blijkt dus dat we zonder geldig visum in Turkije zijn geweest, een groot probleem. De politieagent lijkt er lol in te hebben en blaast het probleem enorm op. In gebroken Engels wordt er tegen ons geschreeuwd en als we proberen uit te leggen hoe alles in elkaar steekt dan doen ze alsof ze ons niet begrijpen. De douanier haalt een lijst tevoorschijn en wijst op een belachelijk hoog geldbedrag, 125 miljoen Turkse lire, omgerekend zo'n f 500,-. We maken kenbaar dat we niet over zo'n geldbedrag beschikken, maar het boeit ze niks, er wordt gebaard dat we dan maar op moeten rotten en terug Turkije in moeten. Het komt erop neer dat we de grens niet over mogen voordat we de geldboete betalen. Maar we zijn toch echt niet van plan om dit belachelijk hoge bedrag neer te tellen. We wachten en wachten, we worden weer gewenkt door de douanier en hij vraagt ons wat we nu willen, we leggen nogmaals uit dat we het bedrag niet kunnen betalen, maar de douanier houdt z'n poot stijf. We zeggen dat we de chef willen spreken, maar er wordt ons verteld dat die pas over een paar uur komt, we wachten wel. Na uren wachten krijgen we dan eindelijk de chef te spreken, gelukkig spreekt hij beter Engels en we leggen ook hem de situatie uit. Hij is zeker niet van plan de boete in te trekken maar na een tijdje praten lukt het ons om de boete te verlagen naar f 80,- de man, de rest van de boete blijft open staan, als we ooit Turkije nog een keer in willen dan zullen we de opstaande boete alsnog moeten betalen. We zijn het helemaal zat en we zijn allang blij dat we de boete zoveel hebben kunnen verlagen dus we betalen maar. Dan volgt de gebruikelijke administratieve rompslomp, overal kleine kantoortjes waar we stempels moeten halen en documenten van de eend moeten tonen, niemand spreekt Engels, iedereen is bot en onaardig, niemand behulpzaam. Toch is het raar, de Turken zijn normaal zulke aardige mensen maar aan de grens zijn het allemaal klootzakken. Na een uur of twee hebben we eindelijk ons laatste stempel bemachtigd bij een van de kantoortjes, we mogen de grens over. We hebben ons record verbroken, de grensovergang tussen Turkije kostte ons destijds ongeveer 4 uur, Turkije - Griekenland heeft ons zo’n 7 uur gekost, wat een tijdsverspilling. Nou ja, we zijn blij dat we eindelijk weer de Europese Unie binnen mogen, we rijden door het niemandsland tussen de Turkse en Griekse grens.
De Griekse grens zullen we zo door zijn, de vorige keer hoefden we alleen even snel ons paspoort te laten zien. Als we bij het douanehokje aankomen laten we ons paspoort zien en verwachten we dat we zo door mogen rijden. Maar helaas, we moeten de eend aan de kant zetten en dan komt er een douanebeambte die de eend gaat doorzoeken, het zal toch niet dat ze de eend hier bij de laatste grensovergang overhoop gaan halen. Als ze al onze souvenirs maar niet vinden, we hebben nogal wat verzameld tijdens onze reis, een stuk of 8 waterpijpen, schaakbordjes, cd’s, misschien kunnen ze moeilijk doen. De dozen met souvenirs staan onderop en gelukkig zoekt de douanier niet zo goed dat hij de dozen ontdekt, we mogen doorrijden. We zijn blij en opgelaten, eindelijk zijn we Griekenland binnen. Door alle oponthoud is het behoorlijk laat geworden, we moeten nog een uurtje rijden voor we in Alexandroupoli zijn, de eerste stad na de grens. Uitgehongerd rijden we de stad binnen, het is al tien uur en we hebben nog niks gegeten. Wat een welvaart weer hier in deze Griekse stad. We zoeken een Griekse snackbar en we eten een broodje Souflaki. Daarna gaan we maar eens opzoek naar een slaapplek, we zijn van plan om wild te kamperen in Griekenland, het weer is goed genoeg om te kamperen en door wild te kamperen sparen we veel geld uit, de hotels zijn hier vele malen duurder dan in Turkije, Iran etc. We hoeven niet lang te zoeken naar een geschikt plekje om te kamperen, we slaan een klein weggetje in en komen vlakbij het strand uit. Een stukje gras en uitzicht over zee, perfect. We zijn doodmoe van al het gedoe bij de grens en nadat we een biertje hebben gedronken gaan we naar bed, tevreden val ik snel in slaap.