Raid India (2001) Delft - New Delhi - Delft
2 vrienden, 1 eend 1 doel: New Delhi in India
In een uitgebreid reisverslag doen ze hun verhaal. Spannend boeiend en met veel details kan je dit beter omschrijven als een reisboek van 42 internet pagina's, en op bijna alle pagina's een prachtige foto. Wij wensen jullie veel lees plezier
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Donderdag 26 oktober 2000, Bam
De volgende dag slapen we uit, daarna ontbijten we gezamenlijk op de binnenplaats, het is erg warm buiten, ik schat zo'n 35 graden, maargoed we zitten ook midden in de woestijn nu. Bam is een soort oase, overal palmbomen. Na het ontbijt gaan we even de stad in, volgens de eigenaar van het guesthouse, hij rijdt zelf in een Dyane, zit er in het centrum een Dyane-garage waar we wat onderdelen kunnen kopen, we hebben een nieuwe buitenspiegel nodig want de spiegel die er nu opzit klapt steeds naar binnen als er een vrachtwagen tegemoet komt. Als we bij de garage zijn leggen we uit wat het probleem is en we vertellen van ons eendje. Ze staan erop dat ik de eend even ophaal, want ze willen wel eens zo'n rondvormige Dyane in het echt zien. Achter op de motor brengt de monteur me naar het guesthouse en ik volg hem weer naar de garage. De motorkap moet omhoog en ze willen alles zien en voelen, nou goed het moet maar even en natuurlijk ben ik ook wel een beetje trots. Na het garagebezoek rijden we even naar Arg-e-Bam. Arg-e-Bam is het oude Bam, het is gebouwd rond 1200 en is geheel ommuurd door een dikke hoge muur. Het heeft heel erg veel weg van een middeleeuws kasteel. Omdat het kasteel afgewerkt is met leem is het net een groot zandkasteel. We rijden er omheen, morgen of overmorgen gaan we naar binnen om het gehele ommuurde stadje te bekijken.

's Avonds eten we weer met de hele groep en na het eten komen er nog twee Engelsen bij, ze komen vanuit India, ze hebben daar een Royal Enfield gekocht en nu rijden ze de motoren terug naar Engeland. Natuurlijk wil iedereen van alles weten over Pakistan en India, want iedereen gaat de richting op van India. We praten over de beste routes en over van alles en nog wat en we gaan laat naar bed.

Vrijdag 27 oktober 2000, Bam
We slapen weer uit, we zijn hier immers in het relaxoord. Na het ontbijt gaan we een beetje klussen aan de eend, voordat we Pakistan in rijden willen we er zeker van zijn dat er geen mankementen zijn aan de eend, hier in Iran kunnen we de eend nog makkelijk laten repareren en zijn er voldoende onderdelen. We monteren de nieuwe spiegel maken de ruiten schoon en we lopen alles na, gelukkig kunnen we niks vinden, de eend is in goede conditie.
's Middags kan ik weer de laptop lenen van het Nederlandse stel en ik ben een paar uur zoet met het schrijven van eendreis5. Ik hoop dat ik morgen m’n verhaal af kan schrijven…
De rest van de dag is het 'doedag', ik doe de was, ik schrijf wat ansichtkaarten en check de eend.
's Avonds praten we met de andere reizigers, de groep is gezellig er zijn veel aardige mensen, veel Engelsen, een paar Duitsers, erg veel Nederlanders en wat Canadezen. De meest vreemde verhalen krijgen we te horen, mensen die te voet vanuit Noorwegen naar Peking gaan, iemand had een verhaal gehoord van een Italiaan die met een oude Vespa-scooter vanuit Italië naar India rijdt, een Engelsman die India rondreist op de rug van een olifant, wij zijn lang niet origineel met ons eendje. Verder praten we natuurlijk over de route, de meeste mensen gaan richting India maar er zijn ook twee Polen, die net uit Pakistan en India komen, zij kunnen ons natuurlijk erg veel vertellen over de wegen, de guesthouses, de bevolking enz, enz. Na een gezellige avond op het tapijt zoeken we onze bedden maar eens op, we zitten hier altijd op het Perzisch tapijt in de tuin, stoelen hebben ze niet hier.

Zaterdag 28 oktober 2000, Bam
Vandaag gaan we naar de citadel, het oude ommuurde centrum van Bam, de muur die om het oude centrum staat is nog geheel intact en dateert van rond 1200. Binnen de muren zijn de overblijfselen van een middeleeuws stadje en een groot fort waarin iedereen zich kon terugtrekken als er gevaar dreigde. Het is alsof we rondlopen in een enorm zandkasteel, het stadje is opgebouwd uit baksteen met hierop een mengsel van zand leem en stro.

We lopen uren rond door de smalle straatjes, we kruipen door de ondergrondse gangenstelsels en we klimmen overal op en af. Na de citadel lopen we nog wat rond door de 'moderne stad', het is een oase midden in de woestijn, de temperatuur loopt op tot zo'n 40 graden overdag in de zon, maar toch overal dadelpalmen, water is er genoeg, waarschijnlijk is er ergens een overvloedige bron.
's Avonds eten we in het guesthouse op het tapijt, elke avond wordt er voor ons gekookt en we eten altijd gezamenlijk, erg gezellig. We gaan redelijk vroeg naar bed, morgen wordt het weer vroeg op, we willen rond een uur of 6 's ochtends vertrekken. Bam ligt in de woestijn, maar enigszins aan de rand ervan, de volgende 1000 km, tot aan Quetta, zullen we door de woestijn rijden. Voor het gebied, Baluchistan, waar we morgen doorheen moeten heeft de Nederlandse staat een negatief reisadvies uitgeschreven, in het verleden zijn er in dit gebied westerse toeristen ontvoerd en beroofd. Het is al enige tijd geleden geloof ik dat zulke dingen gebeurd zijn en het is niet veelvuldig gebeurd maar het negatieve reisadvies is nog steeds van kracht. Om het gevaar zo veel mogelijk de beperken, spreken we met een aantal motorrijders af, die morgen ook vertrekken, dat we in colonne gaan rijden. Het wordt een divers gezelschap, een Engelsman, Tim 55 jaar oud, op de oude Royal Enfield, een prachtkerel, jong van geest en erg veel humor, Richard ook een Engelsman, 29 jaar oud, nog meer humor ook op de motor, 'een off the road' en Helmut, je raad het al, een Duitser, 62 jaar oud maarliefst!, ook op de 'off the road', een erg rustige en sympatieke man. Verder zullen we in Quetta nog twee anderen weer ontmoeten, Joachim, ook een Duitser (46) en Neil, Engelsman, 29 jaar, zij reizen met de trein naar Quetta. Joachim zal morgen met ons meerijden, de trein rijdt pas over een paar dagen weer.
 
 
 
 

2 C V T R A V E L

         
 
  © Copyright 2014 - 2cvTravel. All Rights Reserved.

ADVERTEREN   Disclaimer  Contact