Raid India (2001) Delft - New Delhi - Delft
2 vrienden, 1 eend 1 doel: New Delhi in India
In een uitgebreid reisverslag doen ze hun verhaal. Spannend boeiend en met veel details kan je dit beter omschrijven als een reisboek van 42 internet pagina's, en op bijna alle pagina's een prachtige foto. Wij wensen jullie veel lees plezier (Menno Spoormaker)

Zondag 7 januari 2001, Alexandroupolis - Platamonas
De volgende ochtend word ik wakker van de wekker, redelijk vroeg op vandaag, we willen het liefst binnen twee dagen in Patras zijn zodat we in Patras nog een rustdag hebben voor we de boot naar Italië nemen. Buiten is het een beetje grijs, in de lichte miezerregen zetten we koffie en we genieten van ons uitzicht over zee.
Na de koffie pakken we onze spullen in de eend en gaan we opzoek naar een bakker, het is zondag vandaag dus we hopen dat er een bakkertje open is. We hoeven niet lang te zoeken voor een bakker, heerlijke verse croissants en stokbrood. Na het ontbijt zetten we koers richting Patras, we hebben geen einddoel voor vandaag, we zien wel hoe ver we komen, als we maar binnen twee dagen in Patras zijn. Het belooft een mooie rit te worden vandaag, het grootste gedeelte van de route is direct langs de kust door de bergen. Toen we op de heenweg over deze weg reden was het nog lekker warm, we hebben toen nog gezwommen in de zee, het lijkt een eeuwigheid geleden, maar er is in vier maanden tijd ook zoveel gebeurd.
Zonder veel pauzes te nemen rijden we de hele dag gestaag door, het eendje rijdt nog even soepel als altijd en we luisteren veel muziek. Als het rond een uur of 17:00 begint te schemeren slaan we af bij het stadje Platamonas en gaan we opzoek naar een geschikte plek om wild te kamperen. Lang zoeken naar een leuk plekje hoeven we niet, Griekenland is ideaal om wild te kamperen, je hoeft maar even van de hoofdweg af en je belandt op de meest mooie plekjes. We hebben de tent op het strand opgezet en we gaan opzoek naar hout om een kampvuur te maken. Het hout is een beetje vochtig maar gelukkig hebben we nog een volle jerrycan met benzine achterin, een beetje benzine over het vochtige hout en er ontstaat binnen de kortste keren een prachtig vuur, als het vuur weer dooft gooien we er, met de nodige voorzichtigheid een extra scheut benzine overheen, een enorme steekvlam en het vuurtje brand weer. We koken een lekker maaltje en na het eten drinken we wijn bij het kampvuur. Aangeschoten van de Griekse wijn kruipen we rond middernacht ons tentje in, nog zes dagen en we zijn alweer thuis, een raar idee.

Maandag 8 januari 2001, Platamonas - Delfi - Patras
De volgende ochtend staan we weer vroeg naast ons tentje, de zee is rustig en het zonnetje schijnt. Vandaag willen we Patras bereiken, vanaf hier niet zo heel ver meer rijden maar we moeten een stuk door de bergen en we willen nog even in Delfi stoppen om het Orakel te bekijken en we willen voor het donker aankomen in Patras, we zullen wel weer teveel willen vandaag, maargoed in Griekenland is het een stuk minder gevaarlijk om door het donker te rijden. Het eerste stuk is snelweg en we schieten aardig op. Dan is het afgelopen met de snelweg en gaan we steil omhoog de bergen in. Het is een prachtige route, besneeuwde bergtoppen, idyllische bergdorpjes, en dat alles bij een strakblauwe hemel en een lekker warm zonnetje. Hier in het Zuiden van Griekenland is het erg lekker weer. Als we na de bergen in een stadje komen doen we vast boodschappen voor vanavond en we lunchen in het zonnetje, het is zulk lekker weer dat we in ons T-shirt kunnen zitten en dat terwijl we iets meer dan een week geleden 's nachts nog 20 graden vorst hadden. We genieten er nog maar even van, straks in Nederland zal het weer koud zijn. Na de lunch rijden we richting Delfi, vanaf hier nog maar een klein stukje rijden. Delfi zelf is een en al toerisme, hotels, toeristenshops en restaurants is het enige dat we zien. We rijden door het stadje heen opzoek naar het Orakel en de andere Griekse ruines. Iets buiten het stadje stuiten we een museum en daar vlakbij het openluchtmuseum met het Orakel. Eerst maar eens het museum in, oude Griekse beelden, reliëfs, gebruiksvoorwerpen etc. In sneltreinvaart door het museum en dan naar buiten, naar het openluchtmuseum, de omgeving is prachtig, het Orakel wordt omringd door groene heuvels met olijfbomen en op de achtergrond hoge bergen. Van het Orakel zelf is weinig over, een reconstructietekening laat zien hoe het ooit geweest is verder staan er om het Orakel een aantal Griekse bouwwerken zoals een amfitheater, een aantal tempels, ruines etc. Nadat we het Orakel bewonderd hebben gaan we weer op weg naar Patras, we rijden nu weer langs de kust, een prachtig stukje Griekenland wederom, slingerend langs de kust, gigantische rotspartijen, blauw water, blauwe lucht groene heuvels met olijfboomgaarden. Om in Patras te komen moeten we eerst nog een stukje met de veerpond. Als we aan de overkant zijn rijden we al snel de stad binnen, we rijden langs de havens met de enorme veerboten, met een van deze gigantische schepen varen we morgennacht naar het vaste land van Europa. Als we bij een van de veerbootmaatschappijen informeren blijkt dat er een veerboot van Patras naar Trieste (Noord Italië) vaart. We waren eerst van plan om van Patras naar Bari (Zuid Italië) te varen. De boot naar Trieste vertrekt een dag later, is honderd gulden goedkoper en we hoeven een stuk minder km's te rijden door Italië, alleen maar voordelen dus. Nadat we de tickets geboekt hebben gaan we opzoek naar een plekje om de tent op te zetten, we hopen dat we ergens een camping zullen vinden die open is, maar die hoop geven we al snel op, alle campings zijn gesloten. Dan maar weer wild kamperen. Na een tijdje zoeken vinden we een mooi plekje aan het strand. We zetten de tent op en daarna maken we een groot kampvuur en we drinken een wijntje.

Dinsdag 9 januari 2001, Patras
De volgende ochtend word ik wakker van de harde regen die op de tent tikt, gelukkig kunnen we lekker uitslapen vandaag. Ik draai me nog maar eens om. Om een uur of 13:00 word ik weer wakker, buiten regent het nog steeds maar nu is het toch wel tijd om eruit te gaan. Omdat we steeds wild kamperen hebben we al een paar dagen niet gedoucht, en voorlopig hebben we ook geen douche tot onze beschikking, we besluiten maar om ons te wassen in de zee. Het valt niet mee, het water is koud en rillend van de koude wassen we ons met het zoute water. Nadat we ons gewassen hebben en ontbeten hebben, gaan we de stad in, echt een interessante stad is Patras niet. We zwerven wat rond door de grijze straten, we zoeken een internetcafé op, drinken een biertje en eten bij een Griekse MacDonald-achtig cafetaria. Na het eten lopen we richting de havens, we bewonderen de gigantische schepen die hier in grote getale liggen. Daarna zoeken we de eend weer op en we rijden naar onze privé camping. Buiten is het nog steeds regenachtig dus er zit weinig anders op dan de tent in te kruipen, het is ook alweer laat dus we gaan slapen.