Raid India (2001) Delft - New Delhi - Delft
2 vrienden, 1 eend 1 doel: New Delhi in India
In een uitgebreid reisverslag doen ze hun verhaal. Spannend boeiend en met veel details kan je dit beter omschrijven als een reisboek van 42 internet pagina's, en op bijna alle pagina's een prachtige foto. Wij wensen jullie veel lees plezier
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Woensdag 8 november 2000, Peshawar
Vandaag voelt Marnix zich alweer wat beter. We besluiten de stad in te gaan, we lezen in de Lonely Planet dat er een grote Smuglers Bazar is aan de rand van de stad, allerlei smokkelwaar uit Afghanistan, we zitten hier niet echt ver van Afghanistan af. De provincie waar we zitten heet Kasjmir en de overheid heeft hier eigenlijk niks te zeggen, het gebied wordt niet of nauwelijks bestuurd. Er is bijna geen politie, alleen op de hoofdwegen en in de steden, de wapenhandel is vrij, er wordt heel veel gesmokkeld. Eigenlijk is het niet zo'n fijne plek om te reizen, maargoed we moeten er doorheen en we merken eigenlijk niks van een eventuele onveilige situatie. De Smuglers Bazar is weinig aan, na een uurtje zijn we wel uitgekeken hier. We laten ons met een motor-riksja weer naar het centrum van de stad rijden. Als we een grote moskee zien, gaan we een kijkje nemen, in de moskee worden we aangesproken door een bijdehand ventje van een jaar of 10, hij spreekt erg goed engels voor zijn leeftijd en hij is goed bij. Hij wil wel als gids voor ons spelen vanmiddag, we vinden het prima. Hij laat ons alle bezienswaardigheden zien, we belanden in een Hindoestaanse tempel, we zien wat oude moskeen en lopen door het oude centrum met z'n smalle straatjes en houten huisjes. Het valt een beetje tegen allemaal, maar onze gids heeft z'n best gedaan. We betalen hem omgerekend ongeveer een dollar, aan z'n ogen te zien is hij erg blij met het geld, voor hem waarschijnlijk een klein fortuintje. We nemen afscheid en lopen weer richting ons hotel, na het eten gaat Marnix alweer vrij vroeg naar bed, ik ben nog niet echt moe, als ik buiten even op de galerij sta raak ik in gesprek met de Pakistaanse buurman, een aardige man, hij spreekt goed Engels en we drinken samen thee en praten over van alles en nog wat. Om een uur of 23.00 zoek ik ook m'n bed maar eens op.

Donderdag 9 november 2000, Peshawar - Besham
Vandaag staan we vroeg op we gaan vandaag de bergen in, we willen een stukje van de Kara Korum Highway gaan rijden, een wereldberoemde weg dwars door de Pakistaanse hooggebergten heen, bergen van meer dan 8000 m hoogte. De passen op deze weg zijn soms meer dan 4600 m hoog. Om op de Kara Korum Highway te komen moeten we eerst een andere weg door de bergen nemen. Op de kaart zien we al dat de wegen slecht zullen zijn. Normaal rijden we op de rode wegen, maar deze weg door de bergen is deels geel en zelfs een stuk witte weg. Maargoed, we hebben gehoord dat de weg wel mee zou vallen. Het gele gedeelte van de weg is inderdaad goed te doen, de omgeving is prachtig, witte bergtoppen, frisse rivieren, overal groen, eindelijk weer eens frisse lucht om in te ademen. Als we op het witte gedeelte van de weg komen is het gebeurt met de goede weg, soms is er helemaal geen weg meer, door de modder, rotsachtige paden, half ingezakte bruggetjes, steile hellingen, de eend wordt weer eens goed uitgetest, gelukkig gaat het prima allemaal, het schiet alleen totaal niet op, we moeten nog 50 km en het begint alweer te schemeren. Gelukkig zijn er hier geen tegenliggers met tegenlicht en we rijden erg langzaam door de slechte weg, dus echt gevaarlijk is het gelukkig niet.
Rond een uur of 19.00 komen we aan in Besham, een klein bergdorpje, het hotel is makkelijk te vinden. We laten het eten op onze kamer bezorgen, het is weer eens niet te eten, in Pakistan hebben ze geen verstand van lekker eten. Na het eten lopen we nog wat rond door het dorpje, zelfs in deze mooie schone omgeving weten ze er toch een smerig en stinkend dorp van te creëren...

Vrijdag 10 november 2000, Besham
De volgende ochtend staan we inderdaad vroeg naast ons bed, het wordt weer een lange rit vandaag en het grootste gedeelte is dwars door de bergen heen.
Maar goed de weg zal wel redelijk zijn, op de kaart staat de weg in het rood aangegeven, een hoofdweg dus. Vandaag zullen we dus de Karakorum Higway volgen, de wereldberoemde weg dwars door de ooggebergten van Pakistan. Wij rijden er maar een klein stukje van helaas, we hebben geen tijd om de hele Karakorum af te rijden, dit zou je waarschijnlijk zo'n 6 of 7 dagen kosten met passen van meer dan 4600 m en je rijdt dan vlak langs bergen van meer dan 8000 m hoogte. Helaas zullen wij vandaag niet hoger komen dan zo'n 1700 m en we passeren slechts bergen van zo'n max 5500 m hoogte. Toch is onze rit ook spectaculair, we rijden uren langs de rivier de Indus, die hier z'n oorsprong vind, om ons heen bergen van meer dan 5000 m hoog, besneeuwde bergtoppen, groene heuvels en stromend water en de weg is prima, het schiet alleen niet echt op, de gemiddelde snelheid is slechts 35 a 40 km/uur, de bochten zijn scherp en de afdalingen zijn erg steil af en toe.
Na een uur of 7 rijden komen zijn we aan het einde, eigenlijk het begin van de Karakorum Highway, het was een prachtige rit en we zijn allebei blij dat we hiervoor twee dagen zijn omgereden, het was zeker de moeite waard. Helaas is het verkeer gelijk weer chaos, de Karakorum was lekker rustig, nauwelijks verkeer, nu bevinden we ons weer in de verkeersjungle van Pakistan. Van onze Pakistaanse buurman, in het hotel in Peshawar hebben we echter gehoord dat er van Islamabad (de hoofdstad) naar Lahore, een andere grote stad, een supersnelweg loopt. Maargoed we hebben wel geleerd dat in dit land het gezegde "Eerst zien, dan geloven" vaak opgaat. Maar na een uurtje rijden zien we de eerste borden, Highway Nr. 2, de borden staan al zo'n 50 km voor Islamabad aangegeven, dus de hoop groeit. Als we eenmaal in de buurt van Islamabad zijn worden we gelukkig om de stad heengeleid, richting de beloofde supersnelweg. Voordat we de snelweg opgaan, moeten we door de tolpoorten, het ziet er allemaal supermodern uit. En het beloofde wordt waargemaakt, we rijden daadwerkelijk op een supersnelweg, zesbaans, nieuw asfalt, goede bewegwijzering, moderne tankstations, heuse Frans aandoende aires, wegrestaurants. Het is bijna onwerkelijk, alsof je op de snelweg in Frankrijk rijdt, wat een contrast met de wegen in de rest van Pakistan. We hebben de weg voor ons alleen, de meeste Pakistani kunnen het waarschijnlijk niet opbrengen om deze dure tolweg te gebruiken. We voeren de snelheid op naar 115 km per uur, zo schiet het aardig op. Als het donker wordt rijden we nog zo'n 100 km verder, het is nu niet gevaarlijk, we hebben geen tegenliggers, rond een uur of 20.00 hebben we het gehad met het rijden, we zitten al zo'n 11 uur achter het stuur. We nemen een afslag, een klein dorpje, ik ben de naam vergeten, we hopen maar dat er een hotel is. Na een half uurtje rondrijden bereiken we dan eindelijk het hotel. Als we eten bestellen komen we erachter dat we te weinig geld hebben om het hotel te betalen, onze contante dollars zijn er ook al doorheen, dus we hebben een probleempje. We leggen de situatie uit aan de hoteleigenaar. We vragen hem of we misschien onze tent op mogen zetten in de tuin, maar daar is geen sprake van, kamperen is hier niet echt normaal. We leggen uit dat we dat gewend zijn en dat het voor ons geen enkel probleem is. Maar de eigenaar staat erop dat we gratis in een van zijn hotelkamers slapen. We zijn hem erg dankbaar en om onze dank te betuigen geven we hem een cadeautje, de leren portemonnaie die ik gekocht had in Istanbul. Hij wil er eerst niks van weten, maar als we aandringen neemt hij het cadeautje toch uiteindelijk aan.
Na het eten lopen we nog even naar het meer, waarop we uitzicht hebben vanaf ons hotel. Hierna gaan we maar slapen, als we de komende dagen vroeg opstaan en een beetje doorrijden kunnen we in twee dagen in Delhi zijn.
 
 
 
 

2 C V T R A V E L

         
 
  © Copyright 2014 - 2cvTravel. All Rights Reserved.

ADVERTEREN   Disclaimer  Contact