Raid India (2001) Delft - New Delhi - Delft
2 vrienden, 1 eend 1 doel: New Delhi in India
In een uitgebreid reisverslag doen ze hun verhaal. Spannend boeiend en met veel details kan je dit beter omschrijven als een reisboek van 42 internet pagina's, en op bijna alle pagina's een prachtige foto. Wij wensen jullie veel lees plezier
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Zondag 15 oktober 2000, Tabriz,
We verlaten de volgende dag Tabriz weer, vandaag willen we naar de Kaspische Zee rijden. Om bij de Kaspische Zee te komen moeten we iets afwijken van de route, maar we hebben de tijd en we willen het grootste meer ter wereld wel eens zien. Omdat we ons nog steeds op de hoogvlakte bevinden is het buiten weer koud, nat en winderig. Om de Kaspische Zee te bereiken moeten we een hooggebergte doorkruisen, Kuhma-Ye-Tales. Op onze kaart staat een hoofdweg dwars door dit gebergte aangegeven dus dat zal wel goed komen, denken we. Maar anders dan verwacht en anders dan de kaart aangeeft wordt de weg slechter en slechter. Soms moeten we de eend in z'n een de steile hellingen oprijden. Gelukkig is landschap waar we doorheen rijden weer prachtig, dat maakt een hoop goed, de route zal ons alleen veel meer tijd gaan kosten dan we hadden gedacht. De weg wordt op een gegeven moment zo slecht dat het afgelopen is met het asfalt, we moeten het doen met een onverharde weg. Uren achterelkaar rijden we in z'n twee over de grindpaden. Overal kuilen en hobbels, we moeten erg voorzichtig rijden om de auto te sparen.
We moeten kleine riviertjes doorkruisen en constant helling op helling af.

We vervloeken de kaart, wat een eikels die kaartmakers, een hoofdweg noemen ze dat, wij kunnen er niet meer van maken dan een karrenspoor dwars door het ruige gebergte heen, maargoed dat is natuurlijk wel het avontuur. Na een paar uur rijden krijgen we weer asfalt onder de banden, gelukkig maar. We komen op een T-splitsing waar de plaatsnamen alleen in Farsi (Perzisch) aangegeven staan, en Farsi valt absoluut niet te ontcijferen, het heeft erg veel weg van Arabisch. Gelukkig staat er vlakbij de T-splitsing een lemen hut, op het land erachter is een Iraanse familie de oogst aan het binnenhalen, tomaten, meloenen en komkommers, misschien dat zij ons de weg kunnen wijzen. Natuurlijk worden we meteen uitgenodigd voor het eten, we hadden niet anders verwacht na een paar dagen Iran. Met z'n allen in de lemen hut eten we rijst, komkommer, meloen en tomaat. (zie foto's 1). We zijn met z'n 11-en, de sfeer is goed, het is een vrolijke familie. Ze spreken helaas geen Engels maar de communicatie verloopt toch redelijk. We krijgen les in Farsi. Na het eten moeten we werken voor de kost, we helpen bij het plukken van de tomaten.

Na het vullen van een paar kisten moeten we helaas weer verder, we hebben nog een lange weg te gaan en het wordt weer vroeg donker. We krijgen tomaten en meloenen mee en we nemen afscheid. Als we verder rijden zien we in de verte een hoge bergketen oprijzen, besneeuwde toppen, als we daar maar niet overheen hoeven... En ja hoor na een uurtje klimmen in z'n twee rijden we door de wolken in de sneeuw, op de kaart is natuurlijk niks te zien van de pas.

Na een lange afdaling komen in de groene wouden van de Kaspische provincie, het is hier erg vruchtbaar overal bos en landbouw. Als we eenmaal beneden zijn, we zijn nu weer op zeeniveau, begint het helaas alweer te schemeren, we zijn nog lang niet op de plaats van bestemming. De bergen en de slechte weg hebben ons enorm opgehouden. Omdat het nu echt donker is geworden en het eigenlijk te gevaarlijk wordt om door te rijden besluiten we door te rijden tot de eerstvolgende stad, Rasht. Als we nog zo'n 50 km voor Rasht zijn zien we in de verte een vuur branden, op de weg. Als we dichterbij komen blijkt het een brandende autoband te zijn, aangestoken door de politie, er is een vreselijk ongeluk gebeurd. Twee auto's frontaal op elkaar, aan de wrakken te zien heeft niemand het ongeluk waarschijnlijk overleefd. Voor ons is het weer een harde waarschuwing, we beseffen weer dat we absoluut niet in het donker moeten rijden, nog voorzichtiger dan even tevoren rijden we verder, ik zie telkens de wrakken voor me en ik probeer zo geconcentreerd mogelijk te rijden. Rond een uur of 20.00 komen we dan eindelijk aan in Rasht, ik ben opgelucht dat we het weer zonder brokken hebben gehaald. Een goedkoop hotel vinden valt weer niet mee. In Iraanse hotels vragen ze namelijk de zogenaamde 'Tourist Price', deze prijs is soms wel 10x hoger dan de prijs die Iraniersbetalen. Uiteindelijk vinden we een middle class hotel voor een redelijke prijs.
 
 
 
 
 

2 C V T R A V E L

         
 
  © Copyright 2014 - 2cvTravel. All Rights Reserved.

ADVERTEREN   Disclaimer  Contact