Raid India (2001) Delft - New Delhi - Delft
2 vrienden, 1 eend 1 doel: New Delhi in India
In een uitgebreid reisverslag doen ze hun verhaal. Spannend boeiend en met veel details kan je dit beter omschrijven als een reisboek van 42 internet pagina's, en op bijna alle pagina's een prachtige foto. Wij wensen jullie veel lees plezier (Menno Spoormaker)

Zondag 3 december 2000, Delhi
Vandaag willen we nog wat bezienswaardigheden bekijken in het oude centrum van Delhi. Allereerst gaan we naar de grootste moskee van Delhi, de vorige keer dat we in Delhi waren was de moskee gesloten. En nu hebben we weer pech. De moskee is gesloten voor niet-moslims, vanwege de avondgebeden, helaas, de volgende keer beter. We lopen nog wat rond door het oude centrum van de stad, we bekijken nog wat prachtige oude huizen, overal is rood zandsteen toegepast in de gevels, prachtige figuren uitgehouwen. Je kunt hier uren rondlopen in het oude centrum, we lopen nog wat rond door de oude bazaars en daarna worden we toch weer gelokt door de luxe van Connaugh Place, we nemen de riksja dus maar weer. 's Avonds eten we bij de McDonalds, voorlopig de laatste keer dat het kan. Rond een uur of 23.00 nemen we de riksja terug naar onze camping, we drinken nog wat biertjes, waarschijnlijk ook een van de laatste biertjes, in Pakistan en Iran moeten we het weer zonder alcohol doen.

Maandag 4 december 2000, Delhi – Youth hostel
Vandaag staan we vroeg op, we willen zo snel mogelijk vertrekken vanuit Delhi. Maar we moeten eerst nog naar de Iraanse ambassade om ons visum op te halen. Bij de ambassade blijkt het visum gelukkig rond te zijn, we moeten alleen eerst nog betalen, dit kan niet contant, we moeten naar een bepaalde bank. Natuurlijk is de bank niet om de hoek. Na een uur zoeken hebben we de bank uiteindelijk gevonden. Terug naar de ambassade met het betalingsreçu en eindelijk hebben we het felbegeerde visum in handen. Zeven dagen hebben we gekregen, we hadden gehoopt op 30 dagen zoals de vorige keer, maargoed we zijn al blij dat alles rond is nu. Gelukkig kunnen we het visum in Iran verlangen met 5 dagen, 12 dagen totaal is wel genoeg. Als we terug zijn op de camping breken we de tent af, inpakken en wegwezen, weg van de muggen, de veel te dikke campingbaas, de smog en het verkeerslawaai. De eend heeft 3 weken stil gestaan maar starten is gelukkig geen enkel probleem. Het zal wel weer even wennen zijn in de verkeerschaos, de trucks vliegen weer zonder te kijken links en rechts de weg op, wij moeten boven op de rem, het scheelt soms maar erg weinig, spookrijden is hier ook de normaalste zaak van de wereld, als de weg aan je eigen zijde niet goed is ga je toch gewoon aan de andere kant rijden...
's Avonds zoeken we een hotel langs de 'snelweg', we vinden een Youth Hostel, vergane glorie op z'n best, we zijn de enige gasten hier, de sfeer in het Hostel is als in een oude horrorfilm.

Dinsdag 5 december 2000, Youth Hostel - Amtrisar
Vandaag is het Sinterklaas, we staan erg vroeg op want we willen vroeg aankomen in Amritsar, de laatste interessante stad die we in India zullen zien, Amritsar ligt maar zo'n 25 km van de Pakistaanse grens. We moeten voorzichtig rijden want we zijn niet verzekerd in India en het zou wel erg zuur zijn om op het laatste stukje India nog een ongeluk te veroorzaken. Rond een uur of 13.00 's middags komen we al aan in Amritsar. Voor de afwisseling gaan we nu niet eens opzoek naar het goedkoopste hotel maar naar het duurste hotel. We hebben namelijk van een paar gezamenlijke vrienden en wat huisgenoten van Marnix een erg leuk cadeau gekregen. We hebben namelijk honderd gulden gekregen voor een luxe overnachting in India. Wel erg relaxed na maanden geen luxe. We belanden uiteindelijk bij het Royal Castle Hotel. Een portier die de deur voor je open houdt, een grote ruime luxe kamer, een ligbad met warm water, een televisie, roomservice etc. Als we op de kamer zijn laten we eerst de roomservice maar eens komen, met twee man komen ze binnen en ze serveren onze lunch, wat een luxe. Nadat we een tijdje gerelaxed hebben op de kamer gaan we Amritsar in. Eerst naar de Golden Temple, dit is het mekka van de Sikh's. Een prachtig witgekleurd complex waar de gouden tempel als een smal schiereiland in ligt.

De Sikh's hebben het allemaal goed geregeld. Een aparte plek voor de schoenen, bewakers die controleren of je je haar wel bedekt hebt en dat je je voeten wast voor je de Golden Tempel binnen gaat. Binnen het complex is er gratis eten en drinken voor iedereen. Als je een donatie doet gaat dat naar het eten voor anderen, een nobel idee. Bij de met goud bedekte tempel zitten Sikh's die muziek maken terwijl ze zingen uit het heilige boek. Een Sikh komt naar ons toe om ons wat uitleg te geven over de Sikh religie. India kennende vrezen we dat de man uit is om geld te verdienen met z'n verhaal, maar we oordelen te snel, het is gewoon een vriendelijke man.
's Avonds genieten we van een goede maaltijd in het restaurant van ons chique hotel. Daarna een warm bad, een biertje en een goede film.