Raid India (2001) Delft - New Delhi - Delft
2 vrienden, 1 eend 1 doel: New Delhi in India
In een uitgebreid reisverslag doen ze hun verhaal. Spannend boeiend en met veel details kan je dit beter omschrijven als een reisboek van 42 internet pagina's, en op bijna alle pagina's een prachtige foto. Wij wensen jullie veel lees plezier (Menno Spoormaker)

Woensdag 6 december 2000, Amritsar (India)
'
s Ochtends worden we uitgeslapen en wel wakker in onze luxe hotelkamer, een warm bad, een lekker ontbijtje en dan richting Pakistan. Het is maar een half uurtje rijden naar de grens. We hopen dat we wat sneller door de grens zullen komen dan van India naar Pakistan, wat ons vier uur kostte. De grensovergang verloopt vrij soepel, de eend wordt wel weer nauwkeurig onderzocht, maar alles verloopt veel soepeler en na een uur of twee staan we op Pakistaans grondgebied.

Het einddoel voor vandaag is Lahore, een stad met meer dan 5 miljoen inwoners. Het is goed om weer in Pakistan te zijn, de mensen zijn hier echt vele malen vriendelijker en eerlijker dan in India. Als we de weg vragen naar het hotel blijkt dit meteen alweer. Toen we in India een keer de weg vroegen aan de politie vroegen ze geld aan ons. Hier in Pakistan wordt meteen iedereen erbij gehaald, er wordt iemand bijgehaald die goed Engels spreekt en uiteindelijk worden we door twee vriendelijke Pakistani naar ons hotel gebracht. In het hotel ontmoeten we een aantal mensen die we al eerder waren tegengekomen, een Nederlands stelletje, Leon en Jolanda, zij maken met de motor een wereldreis en Martin, hij is komen fietsen vanuit Nederland. 's Avonds nemen we riksja naar het cenrum van de stad. Ahorn is totaal anders dan de steden die we tot nu toe hebben gezien in Pakistan, de welvaart lijkt hier in Lahore veel hoger te liggen. Voor vanavond hebben we afgesproken met Jeroen, we gaan sinterklaas vieren. Jeroen is een vriend van een vriend van Marnix. Hij werkt voor een onderzoeksinstituut dat zich bezig houdt met omgeving en gezondheid, momenteel houdt hij zich bezig met de aanleg van een gesloten riolering in een plattelandsdorpje, interessante dingen, maar in een land als Pakistan erg moeizaam. Van ons verwachtte sinterklaasavondje komt weinig terecht. We eten ergens in een restaurantje en praten wat, maar Jeroen heeft 's avonds alweer een afspraak met een vriend. Beetje jammer want hij was over de e-mail toch vrij enthousiast over een sinterklaasfeestje. We lopen nog wat rond door het welvarende centrum van Lahore en daarna nemen we een riksja terug naar het hotel.

Donderdag 7 december 2000, Lahore -
We zijn er ’s ochtends alweer vroeg bij. Leon en Jolanda vertrekken vandaag richting India, dus we drinken voor de laatste keer koffie met ze. Tijdens de koffie komt Martin nog langs om afscheid te nemen, hij gaat vandaag ook richting India, we zwaaien hem met z'n allen uit, ik heb nog steeds erg veel bewondering voor zijn prestatie, met de fiets naar India, ongelooflijk. Na de koffie zwaaien we ook Leon en Jolanda uit. We bestellen ons ontbijt, gelukkig serveren ze in het hotel gewoon ontbijt, ondanks de Ramadan, de Pakistanen zijn erg strikt wat betreft hun geloof, je ziet dus ook niemand zondigen wat betreft de Rammadam. Als buitenlander wordt het wel geaccepteerd dat je op straat gewoon eet, maar om een beetje sympathie te tonen houden we ons in, we ontbijten gewoon stevig 's ochtends en na zonsondergang gaan wij ook weer los. Wel lastig maar we zullen er maar aan moeten wennen, de Ramadan is net begonnen en duurt dus nog bijna een volle maand.
Na het ontbijt gaan we op sightseeing tour, er zijn een groot aantal bezienswaardigheden in Lahore. Eerst gaan we naar het zoveelste fort, dit keer een Mongools fort. Bij het fort van Lahore aangekomen laten we ons rondleiden door een gids. Het fort is niet zo bijzonder als de forten die we al gezien hebben in India maar het historisch besef is hierbij erg belangrijk. De derde Mongoolse keizer, Akbar the Great verhuisde zijn hoofdstad van Aggra (nu India) naar Lahore. Omdat het hem vervolgens steeds beter verging bouwde hij naast het fort de laatste Mongoolse moskee en tevens de grootste. De grandeur straalt er van alle kanten vanaf. Ook in de binnenstad werden in korte tijd meerdere prachtige moskeen gebouwd. Na het fort en de moskee bezoeken we de Golden Mosque en de moskee van Whazir Khan. Vooral het tegelwerk van de laatste laat een enorme indruk achter, een prachtige moskee. Lahore is met recht een van de mooiste steden van Pakistan.
In de namiddag slenteren we door de oude binnenstad. Het lijkt een grote bazaar met honderden smalle straatjes en overal bedrijvigheid. Een man staat midden op straat een kip te slachten terwijl een paar meter verderop de geitenkoppen als warme broodjes over de toonbank vliegen. Het blijft intrigerend om dit allemaal gade te slaan.
's Avonds gaan we naar de bioskoop, “Six days and seven nights”, een verschrikkelijk slechte film maar het blijkt een mooie ervaring. Alvorens de film begint krijgen we geen reclame, nee we krijgen het Pakistaanse volkslied. Iedereen werd gesommeerd te gaan staan, waarna het lied door de zaal schalde. Op het filmscherm een propagandistisch filmpje over Pakistan, compleet met marcherende soldaten en straaljagers. Tijdens de hoofdfilm hing er in de zaal een beetje geheimzinnige sfeer, de mannen in de bioskoop, vrouwen hebben we niet gezien, zijn overdonderd door de actrices in korte jurkjes, de film kunnen ze waarschijnlijk nauwelijks volgen omdat ze nauwelijks Engels verstaan. Na de film begeven we ons weer richting hotel.