Raid India (2001) Delft - New Delhi - Delft
2 vrienden, 1 eend 1 doel: New Delhi in India
In een uitgebreid reisverslag doen ze hun verhaal. Spannend boeiend en met veel details kan je dit beter omschrijven als een reisboek van 42 internet pagina's, en op bijna alle pagina's een prachtige foto. Wij wensen jullie veel lees plezier (Menno Spoormaker)

Vrijdag, 17-11-2000, Taj Mahal - Agra
We staan voor zonsopgang op, om een uur of 5:30, we willen de zon zien opkomen als we bij de Taj Mahal zijn, een ander voordeel is dat het dan nog niet zo druk is. Vandaag, elke vrijdag, is namelijk de entree vrij, normaal betaal je een belachelijk hoge entreeprijs, namelijk 20 dollar. Als we bij de Taj Mahal aankomen is het nog donker, het gebouw is niet verlicht, langzaamaan wordt het licht en wordt het gebouw zichtbaar, alsof heel langzaam het doek opzij gaat. De Taj Mahal is prachtig, ja wat kan ik er verder over zeggen, je moet dit gebouw eigenlijk met eigen ogen zien, denk ik. Na de Taj Mahal kruipen we nog maar even in bed, het was toch wel erg vroeg vanmorgen. Om een uur of 11 worden we weer wakker, van herrie op de gang, om 12.00 hebben we een afspraak met de riksjaman die ons gisteren van het station naar het hotel heeft gebracht. Na het ontbijt stappen we de riksja in, de riksjaman laat ons vandaag de meest interessante bezienswaardigheden van Agra zien, niet omdat ie ons zo aardig vindt of zo, we zijn hier niet in Iran, maar omdat ie harde knaken aan ons kan verdienen. Eerst bezoeken we het Agra fort, een groot fort neergezet door de Mongolen, het Mongoolse rijk moet vroeger enorm zijn geweest, overal in India zien we Mongoolse bouwwerken of restanten hiervan. Het fort is opgebouwd uit rood zandsteen, het Agra fort wordt daarom ook wel the Red fort genoemd. We lopen een uurtje door het fort heen, mooi uitzicht over de stad en zo, het fort is verder niet zo bijster interessant, we hebben denk ik al te veel van dergelijke forten gezien, ze lijken toch wel op elkaar, al die Red forts. Na the Red fort neemt mister riksja ons mee naar wat zij de baby Taj Mahal noemen, de entree is 10 dollar, volgens mister riksja, een beetje duur voor zo'n baby Taj, maar mr. riksja heeft een goed idee, je schijnt een mooi uitzicht op de baby Taj te hebben vanaf de andere kant van de rivier, dus daar rijden we dan maar heen. De Baby Taj valt een beetje tegen, maargoed we hebben natuurlijk vanmorgen the real thing gezien. Na de baby Taj zijn de bezienswaardigheden op. Maar mr. riksja weet nog wel wat interessante werkplaatsen, marmerwerk, sierraden en tapijten, natuurlijk worden we nu naar de shops gelokt, commissie voor mr. riksja natuurlijk. We bezoeken alle werkplaatsen, best interessant om te zien hoe alles met de hand gemaakt wordt, na de leerzame uitleg worden we de shops ingelokt en wordt er bijna verwacht dat we iets kopen. Maargoed ze verkopen ook wel mooie spullen, en we moeten nog wat cadeautjes hebben voor vrienden en zo. Alleen bij de tapijtenshop kopen we niks, ze zijn mooi, die tapijten, maar in Iran waren ze veel en veel mooier. Na alle fantastische shops proberen we mr. riksja er van te overtuigen dat we echt terug naar het hotel willen, en niet nog meer shops willen zien, na enige tijd slagen we erin om terug gebracht te worden, het is fantastisch. We besluiten om nog even naar de Taj Mahal te gaan, om de zonsondergang ook nog even mee te pikken. De zonsondergang is zo mogelijk nog mooier dan de zonsopkomst. Na een dagje cultuur gaan we op zoek naar Amerikaanse eetcultuur, er schijnt hier in Agra een echte Pizzahut te zijn. Na een lekkere pizza bij de Pizzahut keren we weer terug naar ons hotel. We gaan naar het dakterras van het hotel, de hotelmanager, die we gisterenavond ontmoet hadden, zit er ook. We bestellen bier en drinken met z'n drieën een paar biertjes. Hij is wel aardig die hotelmanager, maar het druipt er wel weer van af dat ie achter ons geld aan is, hij biedt ons hash aan, hij probeert ons treintickets aan te smeren enz, enz. Na een paar biertjes en de verkooppraatjes van mr. manager gaan we terug naar onze kamer, eens kijken of er nog een goede film wordt uitgezonden, maar helaas alleen maar shit, waarschijnlijk geproduceerd in Bollywood of Lollywood, geen grappen, in Pakistan hebben ze Lollywood ipv Hollywood en in India dus Bollywood, je lacht je dood.

Zaterdag 18 november 2000, Agra
De volgende dag is bestempeld als relax dagje niks doen. Flink uitslapen dus, koude douche, warme douches doen ze niet aan hier, relax ontbijten op het dakterras en daarna een beetje lezen op het dakterras enz.
Na het avondeten gaan we richting treinstation, vanavond nemen we de trein naar Varanasi. Het gaat een lange rit worden, zo'n 15 uur treinen. Gelukkig hebben we een sleeper gereserveerd, dus als het goed is kunnen we een groot gedeelte van de reis slapen. Na een half uurtje wachten komt de trein, te laat, het station binnen rijden. Gelukkig is het niet al te druk in de trein. Het 'bed' waar we op moeten slapen ligt best ok, met de rugzakken aan de kettingen kunnen we hier best goed slapen