Raid India (2001) Delft - New Delhi - Delft
2 vrienden, 1 eend 1 doel: New Delhi in India
In een uitgebreid reisverslag doen ze hun verhaal. Spannend boeiend en met veel details kan je dit beter omschrijven als een reisboek van 42 internet pagina's, en op bijna alle pagina's een prachtige foto. Wij wensen jullie veel lees plezier
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Zondag 29 oktober 2000, Bam - Taftan
De volgende ochtend staan we dus om 5 uur naast ons bed, het valt niet mee, maar het is voor een goed doel. Eerst maar eens een sterke bak koffie zetten op mijn Italiaanse koffiemakertje (de percolator). Na het ontbijt vertrekken we volgens planning daadwerkelijk om 6 uur, het is net een half uurtje licht. We rijden vandaag dus met drie man + bagage, Joachim zit achterin, we hebben een stoel voor hem gefabriceerd van bagage. Het is een erg grappig gezicht, een eend totaal door z'n vering, en Joachim steekt met z'n hoofd boven alles uit. Als we net Bam uit zijn komen we alweer bij de eerste politiepost. Stoere mannen met grote geweren houden ons aan, iedereen moet z'n paspoort afgeven. Wat willen ze precies, vragen we ons af? De normale gang van zaken bij een politiepost is: paspoort en visum laten zien en doorrijden. We krijgen te horen dat er een escorte voor ons geregeld gaat worden, wat een service, blijkbaar is het dus nog steeds niet helemaal veilig in dit gebied.

Als we staan te wachten in de nu al brandende ochtendzon, het is bijna november en het is pas 6.15 's ochtend, dat belooft wat voor vanmiddag, zien we ineens de Franse camper met het oudere echtpaar. We hebben ze ontmoet in Dougabayazit, vlakbij de Turkse grens. Ze worden ook aangehouden, ook hun paspoorten worden afgenomen. Na een uurtje wachten, komen er twee pick-ups aanrijden, in de pick-ups gewapende soldaten. Ze zwaaien met onze paspoorten om aan te geven dat we ze moeten gaan volgen. Eentje voorop, en eentje achter onze colonne: drie motoren, een eendje en de Franse camper. Als ik in de achteruitkijkspiegel kijk zie ik dat de pick-up die achter ons reed is verdwenen, nou goed, het zal wel, de voorste rijdt er nog wel gelukkig. Als we voorbij een militaire basis rijden, slaat de andere pick-up af, hij gebaart ons om gewoon verder te rijden, weg escorte, maargoed hij zal ons zo wel weer inhalen. Maar als we na een half uur rijden nog steeds geen pick-up zien, beginnen we ons zorgen te maken, ze hebben onze paspoorten en zonder paspoort ben je helemaal niks in dit land, je paspoort staat zo ongeveer gelijk aan je leven. We stoppen langs de kant van de weg om te overleggen, we rijden geen meter verder tot we onze paspoorten zelf weer met ons dragen. Het kan lang gaan duren, we lagen zo mooi op schema, we hebben haast, we moeten voor 17.00 bij de Pakistaanse grens zijn, anders is de grens gesloten. We beginnen ons steeds meer zorgen te maken, geen pick-up meer te bekennen, we maken ons boos wat is dit voor een escorte? Stelletje nepsoldaten. In de verte zien we een pick-up aankomen, het is niet 'onze' pick-up er zitten wel mannen in uniform in dus we houden ze aan en leggen alles uit. Ze zullen ons helpen, vlakbij schijnt een politiepost te zijn, Marnix en Joachim rijden met de soldaten mee. Ze stoppen even verderop bij een gebouwtje, het duurt lang, wat gebeurt er daarbinnen allemaal? Ik vertouw het niet en ga een kijkje nemen, als ik naar de politiepost loop zie ik ineens 'onze' pick-up aankomen, ik ga midden op de weg staan om ze aan te houden. Waarschijnlijk herkennen ze me niet dus ze reageren een beetje vijandig op deze actie, dan leg ik uit hoe het zit, ze vinden het maar vreemd dat we gestopt zijn, waar maken we ons zorgen over? Wat een idioten! Ze rijden naar de politiepost, ik loop erachteraan. Binnen zitten Marnix en Joachim, ze doen verslag bij de grote politiebaas, een dikke grote kerel met geweer en uniform. Als de mannen met onze paspoorten even later binnenkomen ontstaat er een niet al te vriendelijke woordenwisseling tussen 'the big boss' en de soldaten. Na een half uur krijgen we onze paspoorten weer terug, we zijn opgelucht. Eindelijk kunnen we weer verder rijden, dit keer zonder nepescorte. We rijden dwars door de woestijn, het is heet de wegen zijn goed, het landschap gaat vervelen, het is niet zoals een 'Sahara woestijn' hier, het landschap is vlak, stoffig en droog.

Onderweg komen we rare dingen tegen, een pick-up met achterin twee kamelen, je lacht je dood, een pick-up met achterin iemand met een enorm machinegeweer, minder grappig. Tegen het einde van de middag bereiken we de grens, net voor 17.00, we hebben het gehaald.

De grens is extreem relaxed, duizend keer anders dan bijv de grensovergang tussen Turkije en Iran. We worden goed geholpen, iedereen is behulpzaam en vriendelijk alleen het lange wachten is vervelend. In de verschillende kantoortjes hebben ze overal grote boeken en in elk boek moeten weer de visum- en paspoortgegevens worden opgeschreven en de gegevens van de auto. Van efficiënt werken hebben ze hier nog nooit gehoord. Maargoed we hebben er vrede mee, we zijn allang blij dat het allemaal zo relaxed gaat. Als we eenmaal op Pakistaans grondgebied zijn, krijgen we meer aandacht dan lief is, de auto wordt bewonderd, iedereen wil dat we geld wisselen, het is een groot gekkenhuis. Gelukkig worden we begeleid door een of andere douanebeambte, hij gaat naast me in de eend zitten en gebaard me te gaan rijden, de rest volgt, het is al donker, ik ben gaar tot en met, we rijden over een stoffig donker weggetje op weg naar het guesthouse dat op het grensgebied staat. Ik vergeet om links te houden, we zijn in Pakistan dus er wordt links gereden, voor de Engelse motorijders geen enkel probleem natuurlijk. Als we aankomen gaan we eerst maar eens even relaxen, we hebben het weer gehaald, zonder echte problemen. Na het relaxen bestellen we wat te eten, er wordt iemand naar de markt gestuurd om wat te halen. Na een uur is hij terug, op het eten moeten we nog eens 1,5 uur wachten, we zijn uitgehongerd. Het eten is slecht, koude vette patatten, taaie kip en supergekruide groenten, maargoed het maakt niet uit, eindelijk kunnen we eten. Na het eten praten we nog wat na over vandaag en daarna gaan we slapen.
 
 
 
 

2 C V T R A V E L

         
 
  © Copyright 2014 - 2cvTravel. All Rights Reserved.

ADVERTEREN   Disclaimer  Contact