Raid India (2001) Delft - New Delhi - Delft
2 vrienden, 1 eend 1 doel: New Delhi in India
In een uitgebreid reisverslag doen ze hun verhaal. Spannend boeiend en met veel details kan je dit beter omschrijven als een reisboek van 42 internet pagina's, en op bijna alle pagina's een prachtige foto. Wij wensen jullie veel lees plezier (Menno Spoormaker)

Maandag 20 november 2000, Varanasi
Op mijn 26-ste verjaardag word ik wakker van het "Lang zal die leven in de gloria, hieperdepiep hoera" van Marnix. Hij heeft zelfs een cadeautje voor me gekocht, een boek "Are you experienced" van William Sutcliffe. Een satirisch verhaal over het backpackers-wereldje in India. Na mijn verjaardagsontbijt checken we uit bij het “Nep Vishnu-Resthouse” en lopen we naar het echte Vishnu Resthouse en checken in, daarna genieten we van een Nescafé oploskoffie met uitzicht over de Ganges. Na dit heerlijke kopje koffie lopen we de trap van het resthouse af die uitkomt op een van de Ghats (tapvormige oever). Zodra we het uit het resthouse komen, komen er van alle kanten Indianen op ons af die zogenaamd een vriendelijk praatje met je willen maken maar ondertussen proberen ze je alles aan te smeren wat los of vast zit, nou ja we zijn er inmiddels al een beetje aan gewend. We lopen wat langs de Ganges en vermaken onszelf met het kijken naar de vreemde taferelen die zich afspelen aan de oever van deze heilige rivier. 's Middags besluiten we om een boottocht te maken over de Ganges. Op zich wel een relaxed vooruitzicht, de Indianen op afstand en niemand die je verder lastig komt vallen met verkooppraatjes. Vanaf het roeibootje bekijken we alles wat zich afspeelt op de Ghats. We passeren een bootje met een Indiaan, hij propt een van bladeren gemaakt bakje, met bloemetjes en een kaarsje in het midden, in mijn handen en hij zegt dat ik het bakje op het water moet leggen, lichtje dobbert vrolijk rond op het water.
"Sir, Sir, you have to pay me! 50 roepies"... "For sure, it will bring you luck", zegt hij.
Prima, ik leg het bakje in het water en het “You give me a present and now I have to pay you 50 roepies (een half dagloon, voor hem)...
"I am not going to pay you 50 roepies, here you have 10 roepies, I think this is a reasonable price"

Dinsdag 21-11-2000, Varanasi – trein naar Jaipur
De volgende dag slapen we uit, rond een uur of 12 ontbijten we en daarna moet er van alles geregeld worden, we gaan naar de bank om travellercheques om te wisselen en daarna naar het station om treinkaartjes te reserveren voor vanavond, een dagvullende taak in dit land.
's Avonds eten we snel wat en daarna gaan we met de motorriksja naar het station. De trein is veel te laat maar na een uurtje wachten komt hij dan toch eindelijk het station binnen rijden.
Het wordt weer een lange rit, de eindbestemming is Jaipur, zo'n 1000 km treinen naar het westen, richting Delhi weer. Gelukkig hebben we weer een “sleeper” kunnen reserveren, een groot gedeelte van de reis kunnen we lekker slapen. Met plezier lees ik een paar uur in “Are you experienced”, erg grappig geschreven. Daarna gaan we maar eens slapen.

Woensdag, 22-11-2000, trein Varanasi - Jaipur
Ik word vroeg wakker van de herrie in de trein en ik merk dat m'n oorproppen weer eens uit gegaan zijn 's nachts, wat een ondingen zijn het ook, dit is al het zoveelste paar dat ik kwijt raak op deze manier, of zouden m'n oren gewoon te groot zijn of zo? Het is pas 9 uur 's ochtends, het duurt nog wel even voor we aankomen in Jaipur, ik lees nog maar wat in m'n boek en luister naar m'n walkman. Om een uur of halfdrie 's middags komen we dan, na zo'n twintig uur treinen, aan in Jaipur.
In de Lonely Planet hebben we al een guesthouse dat ons wel relaxed leek uitgezocht, the Evergreen Guesthouse, het doet me meer denken aan die liga koeken maargoed we zien wel of het iets is. Het Evergreen Guesthouse blijkt een prima guesthouse te zijn, een grote altijd groene tuin, mooie kamers voor weinig geld, een zwembad in aanbouw, shit.. , en zelfs een warme douche, zeggen ze, "Yes sir, 24 hours hot shower", natuurlijk, dat zeggen ze echt overal en we hebben nog geen warme douche gehad sinds we in India zijn, maargoed, wie weet... Eerst maar eens effe relaxen op onze kamer, ik loop even naar de badkamer om de douche te checken, en verdomd er komt warm, zelfs heet water uit, ik besluit meteen maar even een douche te nemen, voordat het te laat is.
's Avonds eten we wat bij het restaurantje van Evergreen Guesthouse, prima eten hier. Na het eten lopen we wat rond in de buurt van het guesthouse, we gaan opzoek naar een biertje, we vinden weer een of andere halfillegale biertoko, waar je alleen bier kunt meenemen, cafés kennen ze echt niet in India, daar zijn we inmiddels wel achter. We gaan dus maar ons biertje opdrinken in het tegenovergelegen parkje. Daarna lopen we terug naar het guesthouse. Op het terras raken we in gesprek met een Belg, Ignace, hij is ook nog niet zolang in India, komt net uit Nepal, na India wil hij nog naar Australië en daarna nog naar Thailand en Vietnam. Even later voegt Joseph, een Duitser die vanuit Istanbul met een busje naar India is komen rijden, zich ook bij ons, toch nog een gezellig avondje...