Raid India (2001) Delft - New Delhi - Delft
2 vrienden, 1 eend 1 doel: New Delhi in India
In een uitgebreid reisverslag doen ze hun verhaal. Spannend boeiend en met veel details kan je dit beter omschrijven als een reisboek van 42 internet pagina's, en op bijna alle pagina's een prachtige foto. Wij wensen jullie veel lees plezier

Maandag 13 november 2000, Delhi en New Delhi
We staan vandaag alweer vrij vroeg naast ons bed, veel geslapen hebben we niet, de muggen hebben ons gek gemaakt vannacht, de hut zit ook vol kieren en gaten, dus het heeft ook weinig zin om op muggenjacht te gaan.
Vandaag moet er weer een hoop geregeld worden, eerst moeten we naar New Delhi, het nieuwe modernere zakencentrum van Delhi, we moeten travellercheques omwisselen. Dit geeft gelukkig weinig problemen deze keer, er is een kantoor van American Express in het centrum. Het geldprobleem is dus weer opgelost. Maar nu komt het vervelendste nog, het visum voor Iran moet geregeld worden, op naar de ambassade van Iran, het zal wel weer een groot feest worden. Na een kwartiertje in de motorriksja staan we voor het enorme
pand waar de ambassade in gehuisvest is. Gelukkig, hij is open, nadat de rugzakken doorzocht zijn, alle gegevens genoteerd en wij gefouilleerd zijn, kunnen we verder naar binnen. Een wachtruimte, veel mensen, ze willen allemaal het felbegeerde visum voor Iran, we wachten en wachten en ja hoor daar verschijnt eindelijk iemand achter het glas. Eerst formulieren invullen, dan blijkt dat we i.p.v. twee pasfoto's drie pasfoto's nodig hebben, weer terug de stad in, pasfoto's laten maken en weer terug.
Weer bij de balie, "Ok, waar is jullie aanbevelingsbrief? (een brief waar instaat dat je een goede Nederlandse burger bent en geen stoute dingen gedaan hebt)"...
"Aanbevelingsbrief?, hebben we die nodig dan?"....
"Ja, wat dacht je?"....
"Tja..., in Istanbul hadden we die niet nodig, de uitnodigingsbrief was toen voldoende... "...
We zijn hier niet in Istanbul, is het wel?..."
"Nee Delhi heet het hier geloof ik...
"Goed, daar viel niet over te discussieren, op naar de Nederlandse ambassade, aan de andere kant van de stad wel te verstaan en de Iraanse ambassade sluit over twee uurtjes, dus we hebben haast.
Eenmaal bij de Nederlandse ambassade aangekomen, blijkt dat de degene die de aanbevelingsbrieven schrijft z'n hand in het gips heeft, ..."Om 15.00 uur vanmiddag komt er iemand anders die..."...
"Ja maar, ons vliegtuig vertrekt morgen (leugentje voor eigen bestwil) en de Iranese ambassade sluit straks, we moeten die brief echt vandaag hebben"
Gelukkig werkt de vrouw achter de balie mee en ze regeld iets voor ons. Na een uurtje wachten hebben we de felbegeerde brief in handen, snel weer richting Iraanse ambassade. Nog net op tijd komen we binnen, we overhandigen de brieven en hopen dat nu alles rond is. Maar dat feest gaat niet door, we moeten betalen en dat kan alleen maar bij een bepaalde bank en die bank is nu al gesloten, ha, ha, ha. "Dus komen jullie morgen maar terug...." Nu hebben we het helemaal gehad, morgen weer terug naar de ambassade, wat een gedoe. We vragen of het misschien mogelijk is om het visum en de betaling verder af te handelen als we weer terug zijn na onze rondrit per trein door India. Gelukkig is dit mogelijk, nu hoeven we ook niet verplicht in Delhi te wachten op het visum en we moeten toch terugkomen om de eend op te halen, dus het is eigenlijk beter zo. Na een ochtend en een halve middag stressen en vliegen belonen we onszelf met een bezoekje aan de Mc Donalds, na Istanbul zijn we er geen meer tegengekomen en na al het slechte eten in Pakistan kunnen we ons verheugen op een maaltijd bij de Mac.
De Mac wordt een feest, we eten tot we er bij neervallen en als toetje een Mcshake. Na het eten lopen we wat door New Delhi heen, wat een contrast met het oude Delhi, moderne gebouwen, mooie winkels, alles wat je in een westerse stad ook tegenkomt, normaal is daar niet zo heel veel aan, maar wij vinden die luxe wel aangenaam nu. Aan het eind van de middag vatten we het plan op om Tim op te zoeken. In Dera Khazi Khan zijn we ieder onze eigen weg gegaan, maar wel allebei richting Delhi. Hij heeft een veel directere route naar Delhi gevolgd, wij wilden nog wat meer van Pakistan zien. Hij zou minimaal een week in Delhi blijven dus waarschijnlijk is hij er nog wel. We vragen aan de riksjabestuurder of hij het hotel kent waar Tim zit. Het is een aardig eindje rijden maar na wat zoekwerk vinden we het hotelletje. Nu maar hopen dat hij er nog is, als we op het terrein komen zien we de Royal Enfield al staan. Hij is er dus nog. We vragen aan de eigenaar van het hotel of hij Tim voor ons wil halen, nietsvermoedend zien we hem aankomen, hij is blij verrast als ie ons weer ziet. We gaan uit eten en drinken bier. We hebben wel wat te vieren na onze overwinning, wij met de eend vanuit Nederland naar India, hij met z'n 55 jaar en z'n Royal Enfield (oude motor) vanuit Schotland naar India, wel een klein feestje waard. Na het eten gaan we weer terug naar de hut, we hebben voor morgenavond weer afgesproken met Tim, hij weet een echte Engelse pub ergens in New Delhi. Eenmaal bij de hut aangekomen is het ook alweer laat, we vallen

Eenmaal de afrit genomen bevinden we ons weer in de verkeersjungle. De gemiddelde snelheid keldert weer omlaag. Dwars door de arme Pakistaanse dorpjes, zigzaggend om de koeien, ezels, geiten, honden en mensen banen we ons een weg door de vele dorpjes. Dan komen we bij de grens, het is de enige grensovergang tussen Pakistan en India, maar de drukte valt erg mee. Vanwege de slechte verhoudingen tussen Pakistan en India zijn het alleen de buitenlanders die de grens overgaan. We bereiden ons voor op weer een hoop bureaucratie en wachten. De Pakistaanse zijde van de grens valt mee, we zijn er vrij snel doorheen, een van de douaniers maakt misbruik van zijn macht en troggelt ons een dollar af.

De Indiase zijde valt erg tegen, we moeten uren wachten, allerlei formulieren invullen, de eend wordt doorzocht, zelfs de onderkant van de auto wordt nauwkeurig onderzocht. Na 4 uur zijn we dan eindelijk door de grens heen, we zijn in India!! Nog zo'n 500 km en we hebben ons einddoel bereikt. Het begint alweer laat in de middag te worden, de grens heeft ons meer tijd gekost dan we hadden gedacht. Ons doel voor vandaag gaan we niet halen. We zoeken een andere plaats op de kaart waar we een hotel mogen verwachten. Na een uurtje rijden begint het alweer te schemeren.

En dan gebeurt het, een koe langs de weg, een heilige koe wel te verstaan. Hij staat echt vlak langs de weg, door het felle tegenlicht durf ik niet al te veel uit te wijken naar rechts (we rijden aan de linkerkant), want ik zie bijna niks, ik zoek een middenweg, probeer de heilige koe te ontwijken, ik denk dat ik het gehaald heb, maar nee, boink, we schampen langs de koe, ik schrik me rot, wat is de schade en hoe is de koe er aan toe? Marnix kijkt achterom hoe het met de koe staat, de koe is ook geschrokken en springt op en neer, het valt mee gelukkig, waarschijnlijk heeft ie de auto geraakt met een van z'n enorme horens. Maargoed we rijden verder, het heeft waarschijnlijk weinig zin om te stoppen en het is niet veilig om op deze weg te stoppen. Na een paar km zien we een hotel langs de kant van de weg. We stoppen om te gaan kijken, wat het hotel ook kost, we rijden niet verder, het is te gevaarlijk. We bekijken de schade aan de eend, een flinke deuk in het linker achterspatbord, Marnix vindt het een prachtig souvenir, ik vind het wat minder leuk, maar echt erg vind ik het ook weer niet.

Het hotel ziet er goed uit, wel aan de prijzige kant, maar het moet maar. Het restaurant serveert erg goed eten, we eten echte franse frietjes met kip en groenten, de beste maaltijd in tijden. 's Avond kijken we een film, Engels gesproken, Jerry Maguire of zo, Tom Cruise in de hoofdrol, wel leuk om weer eens televisie te kijken, dat is alweer zo'n 6 weken geleden. Rond een uur of 22:00 barst er beneden in het hotel een feest los, een Indiase trouwerij, er speelt één of andere Indiase band, de televisie moet harder anders verstaan we er niks meer van. Het geluid van de band is zo slecht dat het net is alsof ze oorlog aan het voeren zijn beneden. Rond een uur of half een is de film afgelopen, we willen gaan slapen, de volgende ochtend willen we om 5 uur opstaan maar het is onmogelijk om te slapen, beneden wordt namelijk nog steeds oorlog gevoerd. We beklagen ons bij de hotelmanager, we betalen geld om te overnachten maar we kunnen niet slapen door de herrie, dat kunnen ze toch niet maken in een hotel. Het helpt niet, oorproppen in en uiteindelijk vallen we toch in slaap...