facebook.com/groups/2cvtravel

 
  2008 Raid Iceland
4 july tot en met 4 aug 2008 is derde Raid Iceland. Normaal nemen alleen Denen, Noren en of Zweden mee, maar dit keer ook een paar Nederlanders, Duisters, Engelse, Franse en Portugeese. Frank sf en Eveline nemen deel in de roemruchte "07", Rudi gaat in zijn Mehari en Erik en Digna in hun 2cv AZam, Leen in zijn 2cv Charleston en Alfred en Marja in hun Laponie eend. Voordat we met de 07 kunnen vertrekken zullen we de auto wederom moeten verbouwen van een offroad-blubber-eend naar een on/offroad endurance rockbuster duck. De wegen in IJsland zijn veelal van grind. hoewel de wegen in de steden weer perfect geasfalteerd zijn gaan we toch uit van de slechste wegen. Eer dat de 07 weer road ready is, zal er wederom veel moeten gebeuren.
 
 
 
 
 

 
 

 

Van: IJsland - Faroer Island
naam: Faroer Island
Kilometers: teveel zeemijlen
 
Temp: 10 graden
Weer: droog en bewolkt

Vrijdag 1 Augustus
Vanochtend werden we wakker van de kapitein door de luidspreker, over 2 uur zou de boot aanleggen aan de Faroer Islands. Om half negen werd het nog een keer geroepen dat we er waren en mocht je zin hebben mocht je van de boot af, maar je moest om 10:00 uur weer terug zijn. Nou wij hebben lekker koffie gehaald en zijn buiten op het dek koffie gaan drinken. Alfred was inmiddels ook wakker en Digna en Erik lopen ook ergens rond. Mar ligt met een slaappil te slapen, want bij hun in de hut was de airco stuk, dus heel erg warm en ze hadden geen koud water. Het lijkt wel of de boot een onderhoudsbeurt nodig heeft. Sommige deuren gaan ook niet zo makkelijk meer open en alles begint een beetje te kraken en te piepen.

We hebben net ontbeten in de cafetaria en hebben door dat het internet het doet. Althans beperkte toegang, dus wij kunnen er nog niet op. Vandaag en morgen zitten we op de boot, nog een nachtje hier slapen en de rest van de tijd moeten we maar door zien te komen. Dus aangezien we nu geen stoere verhalen hebben over weggetjes, watercrossings en beklimmingen, volgt hieronder de repairlist.

Frank en Eveline:
Links + rechts raamopenhouder, toeter afgebroken, linker draagarmdop los, 2 kampeerstoel, carterplaat gedeukt, wissermotor defect, lier kapot (zekering), steenslag, linker achterdeurknop (inmiddels gemaakt), tape achterremleidingen los, band rechts voor canvasbreuk + velg gedeukt, koets krom, bakkie stuk, luchtfilter los (inmiddels weer vast), remlicht, achterlicht stuk (inmiddels gemaakt), benzine vulpijp lek (gemaakt) en achterklepslot los getrild (gemaakt).

Joost en Floor:
Chassis/veerpotverbinding rechts gebroken (inmiddels noodreparatie gelast), achterklepscharnier afgebroken, clignoteur schakelaar kapje gebroken, steenslag en kampeerkrukje stuk.

Rudi:
Versnellingsbak aan barrels, gat in voetenbak, voor mistlamp kapot, linker koplampglas eruit gebroken, palmtop telefoon kapot, tent kapot, camera kapot, rechterschuifstukhoes kapot, bakkie stuk en geen steenslag.

Alfred en Marja:
Rechtachterlicht glas kapot, achteruitrijlicht aan barrels, ventilator met poelie gebroken, 123 ignition verzopen 2 keer, bougiekabels en bougies verwisseld (niet echt stuk), 2 keer carbarateur vol water, 2 luchtfilters vol water, linker achterband lek, linkerdeurslot los getrild, achterklepslot losgetrild, steenslag, spatlap gescheurd links voor, linkerachterscherm gedeukt en voorste uitlaatdemper lek.

Leen:
Ventilator gebroken, oliedruklampje defect, stuurkolomboutje losgetrild, bedbetimmering losgetrild en ingestort, luchtbed lek, bakkie stuk, tuinstoel, balkje onder vloerplaat doorgeroest, steenslag, 2 magneten kwijt van landkaart, oliedop vergeten dicht te doen en natuurlijk vele vele vele liters motorolie.

Erik en Digna:
Stuurkogelrubber op stuurhuis afgescheurd, chassis gedeukt, voorbumper scheef, uitlaats van standkachel verloren, kapje radio antenne los getrild, band rechtsvoor versleten, koplamp kapot, bakkie en geen steenslag.

Meer kapot bij andere auto's (voorzover wij alles weten)
Carbarateur problemen, dynamo kapot, schokbrekerplaten van vooras los, diverse verlichting kapot, voorschokbreker verloren plus bevestigingen, ventilator los, sleutels kwijt, achterste krukas kering lek, versnellingspook los, toeter defect, heel veel steenslag, diverse banden glad, uitlaat gebroken, benzinepomp kapot, achter bumper eraf getrokken door Unimog, startproblemen en benzineproblemen van Unimog.

Dus dit was, wat er stuk is gegaan deze reis lijst! Het is al met al niet veel belangrijke dingen, maar het is wel allemaal stuk. We moesten in het begin heel hard lachen om de onderdelenlijst van Dan en Karen, maar nu moeten we toch concluderen dat het wel nodig was.

Nou vandaag op de boot niet echt veel gedaan. Het zonnetje ging even schijnen en hebben lekker buiten in de zon gezeten, maar nu is het weer mistig en bewolkt en heeellllllll koud. De zee is lekker rustig, maar we hebben voor de zekerheid toch maar een pilletje ingenomen. We waren jammer genoeg echt te laat voor de bingo.............vinden we stiekem niet echt jammer hoor.
Maar nu hebben we genoeg tijd om een soort van afsluitend stukje te schrijven over de vakantie.

Eveline en Frank:
Weet nog goed toen we net ons hadden aangemeld om mee te gaan, we wilden eigenlijk een vakantie naar de zon en dachten aan Marokko en niet aan IJsland. Maar IJsland zou het worden. Langzamerhand informatie bij elkaar gesprokkeld en de tijd voorbij laten vliegen om naar IJsland te gaan. Ineens was het nog maar 1 dag werken en zouden we weg gaan. De zin werd er steeds erger van en hadden ons eigenlijk op van alles en nog wat voorbereid. Veel plaatjes gezien en veel reisverslagen van andere gelezen, en daar krijg je nog meer zin van. Eindelijk de dag van vertrek met zijn allen vertrekken richting het onbekende. Pas vanaf Arhus begon voor ons het echte vakantiegevoel. De stukken ervoor al vaker gereden naar meetings en in het begin voelde het dus ook alsof je naar een meeting reed. De bootreis was ook een groot succes de heenreis, NOT! De eerste verrassing, de Faroer Islands. Hier was het al zo ontzettend mooi, dat IJsland moest toch helemaal geweldig zijn. De Faroer was een belevenis apart. De huizen zijn hier een stuk vrolijker, net iets meer geciviliseerd en heel anders als IJsland. We zouden hier zeker nog wel naar terug willen, maar dan een weekje ofzo, langer heb je ook neit nodig om alles te zien.

Eindelijk de reis naar IJsland. Het eerste wat we zagen waren besneeuwde bergtoppen en mooie watervallen. 's Ochtends sta je in IJsland en valt van de ene oh en ah in de andere. Overal foto's van maken en je harde schijf zit dan ook wel snel vol. Onze eerste ervaring met gravel en stenen. Apart maar op zich wende dat wel snel. Het landschap in het Oosten en Noorden vinden wij persoonlijk het mooiste. Het zuiden en Reykjavik en omgeving is wat norser, killer en minder gezellig. De mensen zijn daar ook iets minder vriendelijk als in het Oosten en Noorden. Onze eerste watercrossing was een heuse belevenis en bracht ons (de dames) gelijk de nodige spanning. Het blijft apart dat de wegen hier met de natuur meegroeien, in plaats van bij ons dat de wegen de natuur bepalen. Schapen die een weiland hebben zo groot, dat is niet voor te stellen. Ze lopen op de weg of liggen je aan te staren aan de kant van de weg. Bij het eerste stuk lava dachten wij dat we op de maan waren beland, maar niets bleek minder waar te zijn. De omgeving van Askja was echt de maan!!! En tevens ook de middle of nowhere. Het lavazand is zo mul, dat je gemakkelijk vast komt te zitten en de stenen die er liggen zie je dan ook niet altijd. Askja is een compleet andere wereld. Geen civilisatie, geen drukke snelwegen en geen druk gedoe van mensen.
Het oosten is meer bergen, groen en watervallen. Als je hier rondrijdt via de kleinere weggetjes is de omgeving elke bocht weer anders en het weer is hier over het algemeen beter. In het Noorden kan je vrijwel alles op zich goed rijden over de weggetjes met 3 cijfers. De 1 volgen is minder spannend, maar wel een lekkere afwisseling. De weggetjes met 3 cijfers vonden we toch wel het leukst om te rijden. We hebben zulke mooie plekjes gezien. Ik (eef) kon echter alleen niet wennen aan de stenen die tegen de auto aan sloegen, of aan de stenen die we raakte met de carterplaat.
Het weer was echt super goed. Maar wat ze zeggen is echt waar, het weer kan zo maar omslaan. Zo schijnt de zon en zo rij je weer in dichte mist.

De hot pots in IJsland moet je echt weten te vinden. De meest bijzondere ervaring van IJsland vonden wij toch wel, de natuurlijke douche. Zo bijzonder om midden in de natuur een waterval te vinden met daaronder een soort van bad, constant 38 graden. Heel bijzonder en ook dat vindt je verder niet meer in IJsland. Er zijn genoeg hot pots, maar niet zo bijzonder als deze. Deze waterval is nog niet door toeristen ontdekt en dus heb je er alle privacy.
Het fototoestel heeft niet stil gestaan tijdens deze vakantie.
IJsland gaan we zeker nog een keer naar toe. Maar niet met Dan en Karen. De organisatie was niet helemaal top. Behalve de boot is er niets geregeld. We hebben een mooie trui en sticker gekregen maar voor de rest niets. Ons groepje was gezellig.

De auto moeten we ook meer voorbereiden als we nog een keer gaan. Kortom om een lang verhaal nog langer te maken, we vonden het echt een super vakantie. Eigenlijk is een maand nog te kort. Na 2 weken ben je net gewend aan de wegen, de mensen en het tempo hier. Je ontmoet hier veel mensen die nog meer leuke plekjes weten en daardoor zou je nog langer moeten blijven. De tijd lijkt hier soms stil te staan. Het tempo ligt hier veel langzamer en er wordt niet gehaast. Ik vrees dat dat nog wel even wennen wordt, als we weer terug zijn.

 
Raid Iceland
Reiswijzer
Ferry
Douane
 
Reisverslag 1
Reisverslag 2
Reisverslag 3
Reisverslag 4
Reisverslag 5
Reisverslag 6
Reisverslag 7
Reisverslag 8
Reisverslag 9
Reisverslag 10
Reisverslag 11
Reisverslag 12
Reisverslag 13
Reisverslag 14
Reisverslag 15
Reisverslag 16
Reisverslag 17
Reisverslag 18
Reisverslag 19
Reisverslag 20
Reisverslag 21
Reisverslag 22
Reisverslag 23
Reisverslag 24
Reisverslag 25
Reisverslag 26
Reisverslag 27
Reisverslag 28
Reisverslag 29
Reisverslag 30
Reisverslag 31
 
 
 

2 C V T R A V E L

         
 
  Copyright 2014 - 2cvTravel. All Rights Reserved.

ADVERTEREN   Disclaimer  Contact