facebook.com/groups/2cvtravel

 
  2008 Raid Iceland
4 july tot en met 4 aug 2008 is derde Raid Iceland. Normaal nemen alleen Denen, Noren en of Zweden mee, maar dit keer ook een paar Nederlanders, Duisters, Engelse, Franse en Portugeese. Frank sf en Eveline nemen deel in de roemruchte "07", Rudi gaat in zijn Mehari en Erik en Digna in hun 2cv AZam, Leen in zijn 2cv Charleston en Alfred en Marja in hun Laponie eend. Voordat we met de 07 kunnen vertrekken zullen we de auto wederom moeten verbouwen van een offroad-blubber-eend naar een on/offroad endurance rockbuster duck. De wegen in IJsland zijn veelal van grind. hoewel de wegen in de steden weer perfect geasfalteerd zijn gaan we toch uit van de slechste wegen. Eer dat de 07 weer road ready is, zal er wederom veel moeten gebeuren.
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
Van:
naam:
Kilometers:
 
Temp:
Weer:

Zaterdag 12 juli 2008 (22:35 Local Time)
Eveline en Frank.
Na het heerlijke bad van gisteren toch maar het mandje in. Na een want onstuimige nacht, we lagen precies in een kuil en lagen als een soort hoopjes in de tent, weer errug vroeg wakker. 10:00 uur Drivers-meeting. Waar gaan we heen en wat zijn de optionele routes. Wij, Alfred, Marja, Rudi, Marcel, Martin, Paps, Digna, Floor, Joost en ik hadden besloten om samen te rijden en er rustig over te doen. Vanaf de camping naar Kjerkjefoll (ofzoiets). We moesten gewoon de F910 blijven volgen en dan de F902 naar Kjerkjefoll. Nou mooi opgeslagen en opgezocht op de kaart, want de TomTom werkt hier niet. We hadden al het idee dat we de middle of nowhere hadden bereikt, maar bij het aanzien van een soort van maanlandschap, wisten we het zeker hier moest het zijn. Ah een watercrossing, die hadden we nog niet gehad. Maar deze was ondiep en makkelijk dus we gingen er met twee vingers in onze neus doorheen. Nog een watercrossing, deze ging ook heel makkelijk, zelfs tijd gehad om iedereen te filmen die door het water ging. Vervolgens kwamen we bij een soort van lavamaanlandschap. Je ziet hier gewoon helemaal niets. Af en toe een rotsplantje wat groeit, maar voor de rest alleen maar lava, lava en nog eens lava. Zelfs dit gaat niet vervelen.....echt waar niet. We hebben onderweg besloten dat het beter was om ipv 7 auto's, met 4 auto's verder te rijden en de andere 3 op het gemakje erachter aan. Dus Marcel & Martin (Duitse jongens), Rudi, Marja, Alfred, Frank en ik op naar het ruige gedeelte. Een water crossing........ships, deze is wel heel diep. Na gisteren hadden we geleerd dat we eerste onze (lees:enige droge schoenen nog) uit moesten doen en onze sandalen aan. Dus Mar en ik door het water. Nou deze lijn (met de stroom mee) volgen, dan gaat het goed. Er kwam een 4X4 auto aan. Die is als eerste gegaan, zodat wij konden zien hoe diep het was. Nou dachten wij dat moet kunnen. De Tjechen (van de 4X4 auto) zouden aan de overkant wachten, mochten wij het niet halen en een sleep nodig hadden. Eerst Rudi, die haalde het, gelukkig. Toen Frank, die haalde het ook, vervolgens de rest en dit ging allemaal goed, onder luidt gejuich van de Tjechen en stiekem wij eigenlijk ook wel. Na 50 km stofhappen, vast te zitten etc etc hoorde we ineens een ontzettende harde metale knal. Ik riep een gil en Frank stopte waar dit kon. Ik wilde eruit, maar mijn deur ging niet meer open. Frank was eruit en keek naar de auto. Er zat een steen in het mulle lavazand en die had onze dorpel geraakt. Een extra tochtgat hebben we erbij gekregen. Nadeel was wel dat de hele koets uit zijn verschoning was. Alles was scheef, deur ging niet meer open, het dak is schuin en ga zo maar door. Ik voelde de moed in mijn schoenen zakken, maar Alfred en Rudi wisten mij te verzekeren dat het chassis nog goed was en dat er niets aan de hand was. Zo'n extra gaatje is alleen maar makkelijk als je water hebt gehapt, werd er gezegd. Afijn de route ging verder door mul lavazand. Ineens doemde er een soort van rotsweg(echt grote rotsen) op. Er doorheen, heel langzaam en hopen dat het goed gaat. Alle trillingen en rateltjes die we hadden waren nu anders, omdat de koets scheef is, dus dat is weer wennen. Eenmaal hier doorheen zagen we nog een watercrossing. Waterschoenen uit en kijken. Volgens Marcel was het te doen. Rudi trok de stoute schoenen aan en ging de crossing over. Hij haalde het warempel ook nog. Alfred zei gelijk, dat hij het niet ging doen, na gisteren vast te hebben gezeten durfde we deze niet aan. Dus Frank en ik bleven ook achter, want hier laat je niemand alleen, geen telefoonnetwerk niets. Marcel en Martin hadden ook de overkant gehaald en gingen naar de camping in Kjerkjefoll. Wij hadden besloten dat we terug gingen naar de T-splitsing (dat verzin je niet) om daar naar Askja te gaan. Even in de verte zagen we de HY komen en die hadden inmiddels dezelfde conclusie getrokken als wij, we zitten op de verkeerde weg......Dus HY draaien en terug naar de T-splitsing. Door het mulle lavazand weer terug, spinnende banden en plop we stonden stil, en muur en muurvast......Graven, graven en graven dat was het enige wat mogelijk was. Het was inmiddels 17:00 uur en hadden nog steeds niet gegeten. Bij mij (eef) sloeg the point of nerves breakdown toe en bij Mar ook. Maar hup schouders eronder. Na veel gegraaf en geduw kwam de 07 los. YES YES YES. Alfred zat inmiddels ook muurvast. Er was echt geen beweging meer in te krijgen. Het chassis lag op het zand en hij groef zich zelf alleen maar meer vast. Nu wisten we het zeker, we hadden echt de verkeerde weg. Dan maar op de CB-radio (oftwel bakkie op zijn Hollands) roepen of er iemand was. Daar hoorde we een vertrouwde stem, mijn vader was in de buurt. Gelukkig die kon ons helpen. Allemaal touwen aan elkaar en de 07 ervoor, met zijn zessen duwen en YES daar ging hij. Maar goed de HY stond ook nog achter ons. Duwen en graven, hetzelfde liedje weer.....Werkt niet he, een dikke HY vooruit duwen in mul lavazand. Ineens twee dikke auto's met grote banden (en nee geen snorkel). Het was de rescue-service. Deze mannen rijden 7 dagen achter elkaar (wel met slaap ertussen) hier rond om toeristen en de omgeving in veiligheid te stellen. Dus dikke auto ervoor en touw ertussen. Met normale snelheid was de HY eruit. We zagen de Unimog en nog meer aankomen....Die waren er ook achter dat dit verkeerd was. Dus terug met zijn allen naar de splitsing. Hier kwamen de rescuemannen erook achter dat het bord gewoon echt verkeerd stond. Fijn, dat hebben wij weer. Nu richting Askja. Voor ons werd het spannend, wat onze mof van de benzine vulpijp lekte en er drupte langzaam benzine uit. We hadden gelukkig nog een 20 liter jerrycan bij ons. Eindelijk de weg werd iets beter, nouja we reden op ver ingereden zand en het was een soort van wasbord, maar geen keien meer. Een bord 13 km to Askja, yahoo......We komen aan en het is echt een camping, alleen dan aan de voet van een vulkaan, waar sneeuw op ligt en het alleen maar keien zijn waar we op slapen. Nouja, tent op zetten en hopen op het beste. Een Engels sprekende vrouw spreekt ons aan. Ze vond het helemaal geweldig dat wij dit deden zo met een 2cv. Zij was zelf ook in Duinkerken geweest bij de Frans Nationale, hoe klein is de wereld. Zij vertelde ons dat het hier ontzettend hard waait en dat we echt stenen op onze haringen moesten leggen. Dus tent opzetten en eindelijk ETEN!!!! Dat het hier waait hebben we gemerkt, alles maar dan ook echt alles zit onder het stof!!!! Niet normaal meer, zelfs de toetsen van de laptop zitten onder het stof. We blijven hier als het goed is 2 dagen. Even een dag niets, waar ik persoonlijk echt aan toe ben en kijken of we de 07 kunnen maken. We maken het voor de rest allemaal goed. Het is een vermoeiende, maar ontzettend mooie tocht. We zijn nog maar 3 dagen onderweg, maar hebben het gevoel dat we hier al 3 weken zijn. De dagen duren hier errug lang, lange reisdagen en korte nachten. Dit was het voor vandaag. Het is inmiddels 23:00 uur (Local Time, 01:02 uur Dutcht Time). Het is wederom nog steeds licht, maar daar wennen we langzaam aan. Het zou alleen errug fijn zijn als ze hier de wind uit zetten. Slaap lekker voor nu, dan gaan wij dat ook doen.

 
Raid Iceland
Reiswijzer
Ferry
Douane
 
Reisverslag 1
Reisverslag 2
Reisverslag 3
Reisverslag 4
Reisverslag 5
Reisverslag 6
Reisverslag 7
Reisverslag 8
Reisverslag 9
Reisverslag 10
Reisverslag 11
Reisverslag 12
Reisverslag 13
Reisverslag 14
Reisverslag 15
Reisverslag 16
Reisverslag 17
Reisverslag 18
Reisverslag 19
Reisverslag 20
Reisverslag 21
Reisverslag 22
Reisverslag 23
Reisverslag 24
Reisverslag 25
Reisverslag 26
Reisverslag 27
Reisverslag 28
Reisverslag 29
Reisverslag 30
Reisverslag 31
 
 
 

2 C V T R A V E L

         
 
  Copyright 2014 - 2cvTravel. All Rights Reserved.

ADVERTEREN   Disclaimer  Contact