2008 Raid Iceland
4 july tot en met 4 aug 2008 is derde Raid Iceland. Normaal nemen alleen Denen, Noren en of Zweden mee, maar dit keer ook een paar Nederlanders, Duisters, Engelse, Franse en Portugeese. Frank sf en Eveline nemen deel in de roemruchte "07", Rudi gaat in zijn Mehari en Erik en Digna in hun 2cv AZam, Leen in zijn 2cv Charleston en Alfred en Marja in hun Laponie eend. Voordat we met de 07 kunnen vertrekken zullen we de auto wederom moeten verbouwen van een offroad-blubber-eend naar een on/offroad endurance rockbuster duck. De wegen in IJsland zijn veelal van grind. hoewel de wegen in de steden weer perfect geasfalteerd zijn gaan we toch uit van de slechste wegen. Eer dat de 07 weer road ready is, zal er wederom veel moeten gebeuren.

Van: Hafnafjordur - Laugarvatn
naam: IJsland
Kilometers: geen idee km

Temp: 14 graden
Weer: zeikregen

Maandag 21 July
Gisterenavond hebben we heerlijk binnen in het guesthouse gezeten. De wind was aan het aansterken en dus lekker binnen zitten. We hadden laat in Reykjavik gegeten, dus echt avondeten was er niet meer bij. We hebben uitgebreid filmpjes gekeken van de watercrossings, foto's zitten kijken en weer een nieuw vakantiezinnetje erbij geleerd: " I'll kill you" van Achmed the Death Terrorist. We hebben inmiddels een aardig woordenboek bijgeleerd deze vakantie: sorry, Is there anybody out there, I'll kill you, And now we wait en Vind t nou al leuk. Al met al kunnen we daar toch een leuk gesprek mee houden.

Inmiddels was de wind behoorlijk door het gebouw aan het suisen en de vlaggenmasten hingen ongeveer horizontaal in de lucht. Na heerlijke filmpjes van onszelf terug gezien te hebben en veel foto's te hebben gekeken, toch maar eens kijken naar wat het weer doet. Oeps wat zien wij, een Tropical Storm genaamd Bertha komt recht op IJsland af. Yeah right een storm!!! Nou, zoals het buiten nu tekeer gaat, zou het wel eens kunnen wezen dat het kan dat die storm naar ons toekomt. Dus op naar de tent, scheerlijnen vastzetten en maar gaan liggen. Uiteindelijk vielen we toch wel in slaap en was de nacht kort. Vanmorgen kwam de campingeigenaar niet langs met koffie, maar dat was dan ook omdat het te erg regende. Plus daarbij een van de Denen genaamd Helmut moest naar het ziekenhuis. Hij heeft leukemie en voelde zich niet lekker en vertrouwde de boel niet. Dus de campingeigenaar heeft de twee denen naar het ziekenhuis gebracht en is even bij hun gebleven als tolk. Wat een ontzettend aardige vent zeg! In de regen onze tent opgeruimd en de auto ingepakt. Ontbijten hebben we maar binnen gedaan, dat scheelde weer afwas en natte kleren. We (Wilifred, Daniel, Katja, Rudi, Alfred, Marja, Leen, Digna, Erik, Frank en ik) zouden vandaag naar Pingviller (Thingviller) rijden en daarna naar Geysir en Gulfoss. Echter we hoorde over het bakkie (toen deed hij het nog) dat Wilifred veel olie aan het verliezen was, zeg maar gerust 1 liter per 10 km. Dus daar moesten we echt serieus een garage voor vinden. Eenmaal in Pingviller waren we op zoek naar het continentenpunt, alleen hier was geen punt voor aangegeven. Dus we hebben maar van de hele kloof een foto gemaakt. Het was alleen echt shitweer dus lang zijn we er niet gebleven. We moesten echt ook serieus tanken. Bij Laugarvatn zou een tankstation zijn en een garage. Dus eerst iedereen tanken. Voor de grap hadden ze pomp 1 kapot gemaakt, daar kwam ik na 3 keer proberen ook achter! De man achter de bar had niet echt het licht gezien en was dus ook niet mijn vriend. Afijn iedereen vol getankt. Alfred, Marja, Wilifred, Katja en Daniel zouden naar de garage gaan. Met de rest gingen we kijken of er ergens een plaatsje was om te slapen, we hadden inmiddels besloten dat we een Jeugdherberg of een Sleepingbaghouse gingen op zoeken voor de nacht. Het Jeugdherbergje was vol, ze hebben nog even gebeld naar een farmhouse, maar ook vol. Dus zelf nog een keer bellen naar een Youthhostel, maar ook alles vol, due to the badweather, werd er verteld. Nouja dan maar naar de garage toe, kijken hoe het met de auto was. Bij Wilifred zijn auto was de achterste krukaskeering verkeerd gemonteerd en daardoor was het een olieboot geworden (erger als Leen zijn auto). De garage bleek echter geen echte garage te zijn, maar een bouwwerkplaats.  Alfred heeft de motor eruit gehaald. We mochten tot 19:00 in de garage staan. De man had gezegd dat we voor 3000 kronen hier mochten sleutelen. Dus alle handige mannen gingen aan het werk, het meeste werk hebben Alfred, Rudi en Wilifred zelf gedaan, want met zijn 11 helpen dat schiet niet op. Marja ruimde de schroefjes op achter Alfred en zo werd het een volledig team. Het gehele probleem was binnen 1 uur en 45 minuten opgelost. De gehele motor was eruit en alles weer vastgemaakt. De man van de garage zei tegen ons, you are crazy people. Hij vond het toch wel heel erg snel hoe we dat hadden gedaan. Wilifred wilde betalen, maar hij hoefde er niets voor te hebben, hij vond ons aardige mensen. Hij vroeg nog of hij ons nog iets van de omgeving kon laten zien, maar daar hebben we maar even voor bedankt. Katja en ik hadden tijdens het sleutelen een slaapplaats geregeld. De man van de garage had voor ons naar het hotel gebeld, daar hadden ze een paar schoollokalen waren we konden slapen. Dus Katja en ik in de Aca erheen en kijken wat het was. De kamers in de hotel waren 7500 kronen per nacht, zonder ontbijt, dit vonden we allemaal erg duur. Het schoollokaal was 1500 per persoon per nacht, dus ja dat was wel te doen. Het is echt een schoollokaal waar echt nog een schoolbord (Whiteboard) hangt en de kauwgom hangt ook nog onder de planken.
Dus we hebben de beste man van de garage bedankt en zijn op weg gegaan naar de hamburgertent. Deze tent moet je je voorstellen, een soort van Amerikaanse diner, met fout personeel en een kleine menukaart. Maar we waren allemaal uitgehongerd, we kwamen tot de conclusie dat we allemaal alleen maar ontbeten hadden en verders niets. Dus alles smaakte lekker. We liepen naar binnen toe, alleen de deur was niet helemaal meer open, dus ergo conclusio ik liep met volle vaart tegen de deur aan, AUWWWWW!!!! Maar goed eten besteld en het was heerlijk vet, veel en lekker.Na het eten zijn we met zijn alleen naar het klaslokaal gegaan. De receptionist had al allemaal matrasjes neergelegd en hier konden we onze slaapzakken en kussen neerleggen. We zijn spontaan allemaal melig geworden. Alfred gaat vanavond geen schapen tellen, maar stukjes kauwgom onder het plankje wat boven zijn hoofd hangt. Hij heeft zelfs al geprobeerd om te matrashoppen, maar dat lukte niet echt. We hebben een heel groot lokaal voor ons zelf, echter 3 mensen snurken hier ontzettend, dus dat wordt slapen met de oordoppen in!!! Anyway om een verhaal kort te maken, we gaan een leuk feestje maken en hopen op een heerlijke nachtrust. Dus voor nu trusten!!!!