2008 Raid Iceland
4 july tot en met 4 aug 2008 is derde Raid Iceland. Normaal nemen alleen Denen, Noren en of Zweden mee, maar dit keer ook een paar Nederlanders, Duisters, Engelse, Franse en Portugeese. Frank sf en Eveline nemen deel in de roemruchte "07", Rudi gaat in zijn Mehari en Erik en Digna in hun 2cv AZam, Leen in zijn 2cv Charleston en Alfred en Marja in hun Laponie eend. Voordat we met de 07 kunnen vertrekken zullen we de auto wederom moeten verbouwen van een offroad-blubber-eend naar een on/offroad endurance rockbuster duck. De wegen in IJsland zijn veelal van grind. hoewel de wegen in de steden weer perfect geasfalteerd zijn gaan we toch uit van de slechste wegen. Eer dat de 07 weer road ready is, zal er wederom veel moeten gebeuren.

Van: Laugarvatn naar Vik
naam: Vik
Kilometers: 123km ja ongeveer wel

Temp: 13 graden
Weer: droog, bewolkt, regen en wind

Dinsdag 22 July
Gisterenavond hebben we heerlijk melig gedaan in het klaslokaal. We hadden een heus feest met Brennavin, bier, Koppabeer, wipski en bacardi! We hebben heerlijk kunnen internetten en stukkies kunnen schrijven. Wilifred die sliep bij ons op de kamer, die kan snurken!!!! Martijn je hebt concurrentie!!! Na het horen van zijn gesnurk kregen Mar, Dig en ik echt de slappe lach, we konden niet meer stoppen. Leen, Katja en Daniel hebben nog een tijdje bij ons gezeten, maar snapte onze grapjes niet. Het schoolbord was het walhalla geworden om leuke uitspraken op te zetten. Na een heerlijke nachtrust, wij hadden namelijk oorpluggen in, werden we wederom gewekt door onze persoonlijke wake-up call. We hadden de gelegenheid om heerlijk luxe te ontbijten voor maar 8 euro in het hotel. Deze gelegenheid hebben we dus ook maar gepakt en heerlijk zitten ontbijten. Alles geprobeerd wat er lag en heerlijk ons buikje vol gegeten. Eerst de kaart er weer bij pakken en besluiten wat te doen.  We zouden de 37 volgen richting Geysir. Het weer werd iets beter, zelfs in de verte konden wij de zon zien. Eenmaal dichtbij Geysir konden we de grote Geysir zien spuiten. Jammer dit was op te verre afstand en de volgende keer dat hij weer zou spuiten, is volgende week een keer. We zagen een hoop toeristen dus toen wisten we dat we goed zaten. We zagen de kleine Storkur Geysir al spuiten. Snel snel snel want je weet maar nooit wanneer hij weer spuit. De kleine Storkur spuit, na het boek te hebben gelezen, een keer in de 4 tot 8 minuten. Dus camera's klaar zetten, film en foto en wachten op wat komen gaat. Het waaide hier best en daardoor viel de geur van rotte eieren best mee. We stonden klaar, dus wij dachten SPUITEN maar. Eerst zie je een grote bel komen en vervolgens een hoop gesis en hupatee daar gaat het water de lucht in, zo'n 20 meter hoog. Wauw wat een mooi gezicht zeg, echt super! Maar goed ik had ruzie met de filmcamera, het knopje wilde niet wat ik wilde dus hij had niet opgenomen. Dus weer wachten op een spuit. Eerst weer de bel en ja hoor toen deed de camera het wel. Rustig nog even verder lopen over het terrein. We hebben ook de grote Geysir gezien. Deze doen ze alleen opwekken door middel van zeepsop op onafhankelijkheidsdag en dat kost ongeveer 20.000 euro om dat ding te laten spuiten. Althans het spuiten gaat dan vanzelf, maar het schoonmaken kost zoveel. Dus dat vonden we een beetje te duur om te doen. Bij het restaurant even een kopje koffie gedronken en natuurlijk weer even in de giftshop gekeken. Jeetje wat een verschil in prijzen zeg, zo hebben wij in een klein dorpje een trui gekocht voor een leuke prijs, je betaalt bij een "attractie" zeker 4000 kronen meer. Maar goed altijd leuk om te kijken natuurlijk. Er stond een grote Landrover, met nog grotere banden buiten. Even de 07 er naast gezet, toch best een zielig gezicht. De 07 leek meer op Calimero dan op een eend. Verderop stond nog een grote rode jeep op heule grote banden, we mochten wel even ruilen zei de beste man. Maar na een goede blik binnen in de auto kwam hij toch weer terug op dit besluit. Dus helaas we komen met de 07 terug. De man vertelde nog, hoe groter de banden hoe kleiner de Willy, dus de mannen van onze kant waren ineens heel blij! hihihihihi.

Na Geysir stond Gulfoss op de agenda. Gulfoss is de gouden waterval in IJsland. Bij mooi weer kun je de regenboog zien en daarom heet het de gouden waterval. Echter bij ons regende het en was het bewolkt dus echt goud was het niet. Het was wel ontzettend nat! Het regende niet alleen van de waterval, maar ook van de regen. Kleddernat kwamen we terug bij de auto, echt compleet doorweekt, getsiederries. Wederom waren onze auto's weer de attractie en de waterval was niet meer interessant. We hebben vandaag gereden met Wilifred, Digna, Erik, Rudi, Leen, Alfred, Marja, Frank en ik. De rest is heen en weer aan het rijden tussen hier en Reykjavik! Beetje vreemd maar goed. Ze maken het goed voor degene die het willen weten. Joost en Floor zijn met de leiders mee. Echter de leiders hebben wij al enkele dagen niet gezien en Joost en Floor dus ook niet. Maar we hebben sms-contact en weten dat het goed gaat. Bij Gulfoss hebben we ook het restaurant bezocht en even rondgekeken in de souvenirsshop. Na Gulfoss hebben we de 30 gepakt richting de 1. We hadden eerst het plan om naar Helka te gaan. Dit is de meest actieve vulkaan in IJsland. Maar het plan werd, zoals best vaak gebeurd weer gewijzigd. We zouden de 1 nemen naar Skogafoss. Hier zou een camping zijn aan de voet van een waterval. Echter het regende behoorlijk en bij de waterval regende het nog meer. De camping was op zich niet heel veel, maar goed het was ietwat droog aan het worden, dus maakte niet zoveel uit. Er was ook een hostel, maar dat was fully booked for today. Er zat verderop een zelfde hotel als waar we gisteren hebben overnacht dus daar kijken, maar dat was ook vol. Toen hebben we het plan gesmeden om naar VIk te rijden. Dat is het zuidelijkste puntje van IJsland. Dus daar naar de camping toe. Hoe meer we bij de camping kwamen hoe droger het werd en zelfs blauwe lucht. Dus tentje opgezet en we kwamen er al snel achter dat hier heeellll veelllll vogels zitten. Er zitten hier ontzettende veel grote sternen. Er zit in dit plaatsje geen haven, maar het stikt hier van de vogels. Het is een redelijk goede camping, alleen wij zouden het niet meer als 1 ster geven. Die ene ster zou dan alleen zijn voor het hok waar we nu lekker droog en warm kunnen zitten. De douches zijn koud, de wc's op zich prima, maar nergens warm water. Volgens de campingeigenaar, wat overigens voor het eerst een sjagerijnige vent is, moeten we dan maar naar het zwembad en daar kunnen we douchen. Nou en bedankt, eikel! Nou goed heerlijk binnen gegeten en een beetje bij zitten kletsen. De rest van de groep zit nu bij Hekla in de buurt. Achja om maar aan te geven hoe de plannen wijzigen van de rest, het plan van hun was om naar Reykjavik te gaan, dusch.......Frank en ik zijn na het eten een stuk gaan wandelen. We zitten hier namelijk aan de kust, en hebben voor het eerst van ons leven een lavastrand gezien. De weg daar naar toe stikte van de vogels en die vielen je gewoon aan. Ze waren hun jongen aan het beschermen, Frank heeft zelfs een poepvlek op zijn pet hihihihihihihi. Het strand was super, de golven waren hoog en werden met een kabaal kapot geslagen op het strand. Frank heeft natte voeten gekregen omdat hij niet zag dat er een grote golf aan kwam, ik heb niet gelachen hoor, ech nie!!!

Eenmaal terug bij de tent hadden Digna en Erik een puffin gevonden. Deze lieve kleine puffin had zijn vleugeltje gebroken en zat onder de olie. Ze hebben hem meegenomen naar de camping en deze lieve scheet zat heel zielig te wezen in de voortent. Ze hebben hem gewassen en ontdaan van de vele olie. Hij keek echt heel zielig uit zijn ogen. Mar en ik hebben gelijk besloten dat we geen puffin meer eten, ech nie he!!!! Maar goed het vleugeltje was gebroken en het zielige beestje zou niet overleven. Ze hebben hem dus teruggebracht naar het strand om daar de natuur zijn werk te laten doen. Heel zielig, maar goed het is niet anders......Alfred heeft van zijn broer een bericht gekregen dat er een orkaan naar ons toekomt, windkracht 12! Oeps das best snel. Hij trekt langzaam van zuid-oost naar zuid, hmmmmmm zei ik net niet dat wij op het zuidelijkste puntje zaten???? Nouja we zullen het wel zien, we hebben Bertha ook overleeft, dus dit kan er ook nog bij.

We zitten nu heerlijk binnen, ze hebben namelijk buiten het aanknopje weer gevonden van de regen, dus heerlijk schuilen. We gaan nu sterke verhalen vertellen en bier drinken en Brennivin (IJslandse specialiteit). Dus morgen meer.

Alfred en Marja:
Even een stukje over de auto's, het is tenslotte een 2CV Raid he! We rijden bijna dagelijks een etappe, maar de route die de organisators hadden bedacht vinden wij niet logisch en doen het op onze eigen wijze. Vandaag kwamen we het overgebleven deel van de Raiders tegen. Zij gingen in de richting van Reykjavik terwijl wij richting het oosten aan het rijden zijn. Zij zijn hier al in de buurt geweest en moeten de weg dus ook weer terug rijden en wij niet. Vandaag hadden we weer veel bekijks met onze Eenden en hebben ook een foto gemaakt van een Eend naast een auto met HELE GROTE WIELEN en een snorkel. Een IJslander die zelf iets kleinere wielen onder zijn vierwieldrive heeft zei:" The bigger the wheels, the smaller the friend" en wees naar zijn kruis. Wij moesten wel lachen om onze kleine wielen. Tot nu zijn er aan de Eenden geen grote problemen. Wel werd er een versnellingsbak vervangen, een achterste krukaskeerring vervangen,een chassis gelast en werden er al twee onstekingen vervangen. Diverse keren werd er water uit de carburateur en luchtfilter verwijderd en een band werd geplakt. Diverse verlichting bleek niet rammelproef en ook stuurhuizen moeten na de Raid voor revisie uitelkaar. Vandaag was er nog een schakelpook die niet meer wilde werken door een losgetrilt boutje op de versnellingsbak. De oliemaatschappijen doen goede zaken want bijna elke dag wordt er getankt en olie bijgevuld. De IJslanders zelf rijden in redelijk jonge auto's. Moet ook wel want na een jaar of vier zijn ze uitelkaargerammeld of doorgerot. Vandaag zagen we wel een rijdende Lada Niva tussen alle andere 4X4's. Een citroën met vierwielaandrijving hebben we nog niet gezien. Misschien wil de importeur van ons merk in Amsterdam ons volgende keer wel een C Crosser ter beschikking stellen als back-up voertuig. Wel met ZULKE wielen en een snorkel alsjeblieft. Hopelijk gaat ermorgen eens niets kapot en kunnen onze handen eindelijk eens schoom worden.