2008 Raid Iceland
4 july tot en met 4 aug 2008 is derde Raid Iceland. Normaal nemen alleen Denen, Noren en of Zweden mee, maar dit keer ook een paar Nederlanders, Duisters, Engelse, Franse en Portugeese. Frank sf en Eveline nemen deel in de roemruchte "07", Rudi gaat in zijn Mehari en Erik en Digna in hun 2cv AZam, Leen in zijn 2cv Charleston en Alfred en Marja in hun Laponie eend. Voordat we met de 07 kunnen vertrekken zullen we de auto wederom moeten verbouwen van een offroad-blubber-eend naar een on/offroad endurance rockbuster duck. De wegen in IJsland zijn veelal van grind. hoewel de wegen in de steden weer perfect geasfalteerd zijn gaan we toch uit van de slechste wegen. Eer dat de 07 weer road ready is, zal er wederom veel moeten gebeuren.

Van:
Naam:
Kilometers: km

Temp:
Weer:

Vrijdag 18 July

Eveline en Frank ( en de rest)
Hoop geratel en motoren......er ging een vliegtuigje weg....Mar en Alfred waren even bang dat ze een vleugel in de tent zouden hebben, zo dicht langs komen ze. Maar goed vanmorgen heerlijk uitgeslapen....echt helemaal goed!!! We hebben heerlijk geslapen tot half elf. Vervolgens een heerlijk ontbijtje gemaakt, eindelijk weer een eitje met spek. Dit keer echter weer zonder brood, maar dan met een soort van Knackerbrod! Errug lekker. Frank en ik hebben golfballen gezocht in het water achter onze tent. Onze achtertuin is niet alleen een vliegveld, maar ook een golfbaan. Dus twee ballen gescoord, helemaal leuk. Na het ontbijt zouden Marcel en Martin ons begeleiden naar de grot van Surtshellir. Dit was een stukje rijden over de F578, dit was dus een mountainroad, of zoals wij ze nu hebben genoemd, de Fuckroads! Maar eenmaal bij de grot, stonden we op een soort van lavalandschap. Een stukje lopen en daar was het eerste gat van de grot, veel sneeuw en ook een soort van trappetje. maar goed we hebben de echte ingang maar genomen. Dus nog een paar gaten verder lopen en daar was de ingang. In de gids stond, neem wandelschoenen en een lamp mee. Dus gewapend met schoenen, lampen en goede moed gingen we de grot in. Het eerste stuk was best stijl, maar er lagen grote stenen en daar konden we naar de benee. Ergens halverwege waren we de helft kwijt.....het was te stijl en te donker. Dus Alfred, Frank en ik zijn doorgelopen. Ineens hoor ik achter me, ships mijn lamp is stuk (frank was dit) dus ikkes wachten en samen met een lamp verder lopen. Ineens was ik Alfred kwijt die was al een stuk verder gelopen. Het was super, lopen onder de grond en wetende dat er hier weet ik veel hoeveel jaar geleden, lava heeft gestroomd. Ergens aan het eind was Alfred al. Wat zagen we daar hetzelfde trappetje als daar net......We hadden twee keuzes, of dezelfde weg terug, of toch maar dat trappetje op...Maarja hoe dichter we bij kwamen hoe meer we zagen dat het trappetje toch wel ontzettend wiebelt...Wat te doen. Twee denen stonden bovenaan, wacht maar we takelen jullie wel omhoog. Dus eerst Frank, toen ik en toen Alfred. Het was eigenlijk best spannend. Eenmaal boven mijn knieen een soort van stukjes, maar geen bloed dus er is niets aan de hand. Eenmaal opgetakeld en wel, keken we naar beneden en we vonden ons zelf best wel stoer. Marja en Digna kwamen aangelopen en vonden ons heel stoer, maar zoiets engs mochten we niet meer doen. Terug naar de auto gelopen en overleggen wat te doen. We waren errug dicht bij de Langejoekoel een hele grote gletsjer. Dus ja we moesten toch nog wachten op de rest, dus dan maar naar de gletsjer. OVer leuke bergweggetjes naar de gletsjer toe. Alhoewel het fenomeen leuke bergweggetjes, wordt meer en meer betwist. Sommige hebben zoiets van, nouja als het voor een klein stukje is, is het niet erg. Maar goed we laten het er maar bij en doen alleen weggetjes als we ergens naar toe moeten. Op naar de gletsjer, een ruige weg met veel veel veel stenen. Maar wel zeker de moeite waard. Eenmaal boven konden we doorrijden tot aan de gletsjer. Wel super stoer om daar met je auto te staan. Hupatee ik was de eerste die voet zette op de gletsjer. Echt geweldig. Er stonden ook allemaal snowscooters klaar, dus wij terug om te kijken of we misschien zo'n ritje konden maken. Eerst even snel op zo'n scooter zitten en een foto maken, lijkt het toch net echt :-). Teruglopen naar het huisje. Alleen er was niemand thuis, helaas geen scooter ritje. Er stond ook nog een soort van tourbus, althans een grote open vrachtwagen met stoeltjes erin en die ging over de gletsjer heen. Met zulke banden, maar zonder snorkel.... Zelf een aanhanger met skies eronder. Het wordt hier in de winter dus errug koud. Dat was het nu ook al een beetje. Althans het was op zich niet heel koud, maar de wind was heel koud. Foto's gemaakt en toen de makkelijke weg weer terug naar de camping. Eenmaal bij de camping zijn we weer lekker het zwembad ingedoken. Dit keer scheen de zon en was het gewoon echt warm in het zwembad. Helemaal lekker. We hadden bedacht dat we vanavond maar eens patatjes met een hamburger zouden eten, een soort van uit eten. We hebben heerlijk buiten op het terras gezeten. Het leek wel wintersport, op een houten bankje zittend in de zon. Nog nagloeiend van de heerlijk warme douch aan een biertje. Heerlijk eten, maarja een burger was wat weinig, dus nog een keer besteld!!! Normaal eten we nooit zoveel, maar verandering van spijzen doet eten zeggen we dan maar. We hebben op het terras ook Brenavin genomen, het IJslandse drankje met de bijnaam Black Death! Nou het smaakt een soort als jenever, maar op zich niet heel vies. Ze zeggen dat als je teveel drinkt je blind kan worden. Dus we houden het maar bij een glaasje. Na het eten terug naar de tent en de auto's controleren. Het is voor de IJslanders ook weekend, dus de camping is nu vol, vol met IJslanders die een weekendje weg willen. Helaas voor ons, is ons eens zo rustige plekje nu verstoord door dikke 4X4's met heule grote sleurhutten. Maar goed het is niet anders. We hebben inmiddels in de verte Rudi en de andere gespot, dus de stoere verhalen zullen straks wel komen. Morgen dus meer stoere verhalen en het verslag van onze trip naar Reykjavik. Want dat staat op de planning, als het goed is ongeveer zeg maar. Dus voor nu trusten en hopelijk is het nog een beetje leuk om te lezen.

Btw. we zijn niet op de lokale televisie gekomen, maar op de nationale televisie. Iedereen herkent ons en we worden als helden onthaald overal! Het gaat nog steeds niet vervelen.