|
|
Van: Bakkagerdi -Adabol
naam: IJsland |
Kilometers: 100 km
|
Temp:
Weer: |
Vrijdag 11 juli 2008 (00:15 uur, 03:15
uur NL tijd)
Eveline, Frank en Rudi:
Jeetje waar te beginnen vandaag, euh bij het
begin dan maar.
Vannacht een korte nacht gehad.
Gisterenavond zijn we (zoals bijna elke
avond) een stuk gaan wandelen. Eerst naar
een klein bergje, mooi overzicht. Vervolgens
het dorp in, nouja dorp 7 huizen en dat was
het. Er stond een heel leuk huisje wat
helemaal in de grond was gebouwd. Hier
leefde mensen al van heeeellllll wat
jaartjes terug en was een monument geworden.
Via het strand (rost en veel plantjes)
teruglopen. Even verderop zagen we een
stokvissendrogerij. Daar kon je gewoon
doorheen lopen. Er hingen wat vissenkoppen
(wat niet erg plesant was). Ineens roept
Frank: Kom kijken hier hangt een haai!!!.
Dus wij, Alfred, Leen en ik in een draf
daarnaar toe. Er hing inderdaad een haai,
vers gevangen die hing daar gewoon te
drogen, helemaal geweldig. Doorgelopen terug
naar de camping, waar gewoon een warme
douche was en een wc (dit even speciaal voor
de thuisblijvers). We zagen een bord,
Puffins (papegaaiduikers) en een haven 5km
rijden. Dus Marja opgehaald en de auto
gepakt, het was inmiddels 23:30 uur 's
avonds en nog steeds gewoon licht. Een haven
vol met honderden puffins!!! Wauw we werden
er helemaal stil van echt geweldig!!!
Vanmorgen 09:00 uur Dan laat zijn Saxofoon
horen en dat betekent drivers-meeting. Dus
gewapend met kaart en een kop koffie hup
naar de Unimog. Daar werd verteld dat er
verschillende routes waren. Dit ging echter
allemaal te snel, dus we geloofden het
allemaal wel. We, Rudi, Alfred, Marja, Frank
en ik hadden besloten om vandaag Dan en
Karen te volgen. Het zou een zware tocht
worden, maar dat geloofden we wel. We zouden
eerst weer het stuk terug moeten rijden wat
we gisteren ook hebben gereden tot aan
Moberg waar we de 944 opgingen. Dit waren
allemaal goede gravel wegen (waar de
gesponserde bandjes goed tot hun recht
kwamen, De Jonge Advocaten bedankt!!!!). Via
wat andere gravelwegen op naar de 1, dit is
de enige rondweg die ze in IJsland hebben.
Dit betekent een twee rijbanen elk in andere
richtingen. Dit zou bij ons een proviciale
weg heten. Maar goed na al dat getril is
asfalt echt lekker!!! Halverwege de 1 zijn
we de 923 gaan volgen richting Bru. Bij Bru
hebben we de F910 genomen. Bij Adalbol was
een tankstion. Hier zouden we de rest
ontmoeten rond 15:00 uur (local time, wat
betekent 2 uur vroeger als in NL). Afijn wij
waren hier 1 uur te vroeg en hebben heerlijk
van het zonnetje genoten en nog wat snoepjes
van Stijn gegeten. Stijn, deze snoepjes
hebben inmiddels 1600 km gereden en worden
door vele van de NL'ers met volle teugen
gegeten! Kortom, bedankt! Inmiddels was het
ver over 3-en en dachten wij, we gaan
verder. De weg was goed, gewoon gravel dus
niks aan de hand. Oeps daar was de eerst
watter-crossing. Marja en ik (eef), zijn te
voet vooruit gegaan. Ik liep voorop en kwam
al snel tot de conclusie, dat mijn schoenen
waterdicht zijn. Er loopt geen water uit,
maar wel water in!!! :-). Marja had deze
conclusie ook getrokken en kon het dus ook
niets meer schelen, want ja je moet toch de
overkant halen. Frank ging als eerste, die
haalde de overkant, redelijk droog aan de
binnenkant. Rudi als tweede, haalde ook
droog de overkant. Alfred als derde.....en
hier ging het mis. De eend kwam vast te
zitten en al snel was er geen beweging meer
in te krijgen. De stroming is errug hard en
dus de eend liep al snel vol met water.
Alfred kwam naar buiten en ging bovenop zijn
motorkap liggen, dit alles om geen natte
voeten te krijgen. Dus Frank ervoor met zijn
lier, die ook al snel de geest gaf, bedankt
Tim! Dus Rudi ervoor met Frank zijn
sleepkabel, dit zou moeten werken. Alfred
naar binnen, achter stuur. "Hey kijk nou,
het badeendje drijft!!!". Nu konden we nog
lachen....Na enig gewrik en gewroet, was
Alfed ook op het droge, nouja de grond was
droog. Alfred deed zijn deur open en al snel
hadden wij een prive-waterval!!! Het water
had enorme hoogte bereikt, tot ver boven de
voorstoelen....Daniel onze verloren Duitser
moest ook nog. Op precies hetzelfde stuk
kwam hij ook vast te zitten. Er kwam een 4X4
soortachtig Toyota met klapkar aan, die ging
er doorheen alsof het niks was. Dus die man
(die overigens Nederlands sprak) heeft
Daniel eruit getrokken. Mooi allemaal aan de
overkant, met redelijk toch wel soort van
natte voeten en een eend van Alfred die niet
meer wilde starten en bovendien een kapotte
ven had. Alles gerepareerd en dan maar weer
verder, want waar we heen moesten, niemand
wist het. Een grote stofwolk in de verte
deed ons vertellen dat de Unimog in
aantreding was. Twee vingers in de neus en
gaan met die handel. De HY ging er doorheen
alsof er niets aan de hand was. Verder
rijden en zien wat er komen gaat. De weg
werd slecht, om maar te zeggen, errug
slecht! Wij zagen al een weg omhoog gaan en
hoopte dat wij dat niet hoefden te doen. Dus
wel!!! Eerst op eigen kracht proberen, maar
dat lukte niet, wel tot halverwege, maar
niet tot de top. Dus de Unimog heeft elke
eend die er stond omhoog gesleept. Eenmaal
boven leek het alsof we op de maan waren
beland. De Unimog moest nog tanken en ging
weer naar benee. Karen vertelde ons dat we
makkelijk verder konden rijden, er waren
geen water-crossings meer. Dus wij, Daniel,
Alfred, Marja, Rudi, Frank en ik maar verder
rijden. Wat zien wij daar een rivier.....
Ships!!! Ik uit de auto en voorop lopen.
Fijn, mijn schoenen en sokken waren net
droog. Eerst overleg hoe we nu het beste
deze rivier konden oversteken. Alfred pakte
zijn peilstok en deed zijn waterschoenen aan
(wat een idee, wou dak ze ook bij me had).
Inmiddels waren we er achter dat er een
soort van tusseneilandje was, een soort van
vluchtstrook. Dus ik op mijn blote voetjes
in mijn toch wel natte schoenen vooruit
lopen en Frank mij volgen in de auto. Ineens
hoor ik achter geslip en een hoop kabaal,
Frank zit vast, echt vast. De rest komt
erbij, incluus Rudi met Mehari. Frank zat
vast tot op het chassis. Rudi ervoor,
sleeptouw ertussen en Alfred en ik duwen.
Marja was foto's van dit heugelijke moment .
Nee dit ging niet werken, de stroom was toch
wel sterk en de grond errug mul. Nogmaals
proberen, werkte ook niet, dus wachten op de
Unimog. Dat duurde te lang, dus dan iets
anders verzinnen. Eerst een dam maken,
waardoor het water niet meer in het gat
stroomt. Vervolgens alle gaten open maken om
het water verder de rivier in te leiden. We
blijven Hollanders en vinden het leuk om
dijken en dammen te bouwen!!! Echter wij
hadden niet iemand bij ons die zijn vinger
in dat ene gaatje wilde steken. Een grote
stofwolk (again) en daar was de Unimog.
Daniel ging als eerste en kwam redelijk ver,
echter de Unimog heeft hem het laatste
stukje eruit moeten trekken. Vervolgens
Rudi, die haalde het ook net niet, dus
Unimog ervoor en gaan! Toen kwam Dan ons
eindelijk redden van ons verlaten eilandje.
Eerst vooruit, dat werkte niet, dus
achteruit. Wat er overigens leuk uitziet op
de foto, Who pulls Who!!! Achteruit ging een
stuk beter, we waren los. Een blok viel van
mijn been! Nu via de normale kant die
iedereen nam. Toen Marja en Alfred, die toch
al enigszins sompig waren aan de binnenkant.
We hadden warempel een eend met watervrees.
Dus Unimog ervoor en zwemmen met die handel.
De binnenkant werd minder nat als de eerste
crossing. Daarna ging Frank een poging wagen
om zelf over te steken, dit op aanwijzingen
van Alfred met zijn peilstok en
waterschoenen. Echter dit mocht niet baten,
het ieniemiene laatste stukje haalde we
niet, te mul dus jammer! Wederom de Unimog
ervoor en laten trekken!!! Voor deze
crossing stond een bord, Only 4X4, wat wij
dus lekker genegeerd hadden en dachten dat
kunnen wij ook! NOT!!! Verder rijden,
iedereen compleet. Na verloop van tijd een
asfalt weg, das raar! Naderhand werd het een
gravelrote, rockrote. Opeens was daar een
ontzettend grote dam, erg hoog en nog niet
helemaal af. Eenmaal aan de overkant, wisten
we niet meer waar we heen moesten. Na een
uur een rondje te rijden (het was inmiddels
21:00 uur 's avonds) hebben we het maar
gevraagd en er kwam een 4X4 Toyota High-Luxe
aan, met zulke banden en een snorkel. De
beste man zou ons wel even de weg wijzen en
voorop rijden. Deze weg was echt alleen maar
geschikt voor 4X4. De man keek ook redelijk
verbaasd dat wij dat ook konden. Kriskras
door een soort maanlandschap (de auto
verdient een grote beurt), zagen wij daar
warempel de rest van de groep, echter er zat
(je raad het al) een rivier tussen. Deze was
echter minder breed, maar net zo diep. Je
kon goed vaart houden, dus de overkant was
snel gehaald. Aangekomen in de regen, zagen
we de rest heerlijk aan een kopje koffie na
het eten. Dus snel tent opzetten en potje
koken. Gezellig met zijn drieen in de
voortent van onze ruime royale coleman tent
(Dank je wel meneer van de Marktplaat). Er
werd verteld dat er een Hotspring was. Dus
na het eten, handdoek mee en kijken waar het
is. Eerste hotspring was wel errug hot,
namelijk 52 graden. Dus verder downstream
(zoals ze dat hier zeggen) en ineens zie ik
Rudi en Frank in een warm water bad zitten.
Dus kleren uit en gaan met die handel.
Heerlijk een bad wat 38 graden was, met een
douche die niet uit gaat en een bad wat niet
afkoelt. Lekker een biertje gedronken, nadat
Frank deze had gehaald, en heerlijk met een
aantal in bad gezeten. Raar idee om voor je
een berg met sneeuw te zien, buiten een
temperatuur van ongeveer 8 graden en het
gewoon heerlijk warm hebben. Dit hadden we
verdiend, aangezien we vanmorgen rond 10:30
uur waren vertrokken en vanavond rond 22:00
op plaats van bestemming waren.
Kortom de conclusie van de dag:
Frank wil heel graag een 2 tons lier en een
grondanker en Rudi wil een 4X4 Mehari. En we
hebben geleerd dat niet alles (en dit doet
pijn om te zeggen) te doen is met een 2CV.
En de volgende sponser van Alfred wordt een
vochtvreter merk!!! Na deze eneverende dag
zeggen wij welterusten om 01:20 uur (NL time
03:20 uur)( het is nog steeds daglicht). |
|
|