2008 Raid Iceland
4 july tot en met 4 aug 2008 is derde Raid Iceland. Normaal nemen alleen Denen, Noren en of Zweden mee, maar dit keer ook een paar Nederlanders, Duisters, Engelse, Franse en Portugeese. Frank sf en Eveline nemen deel in de roemruchte "07", Rudi gaat in zijn Mehari en Erik en Digna in hun 2cv AZam, Leen in zijn 2cv Charleston en Alfred en Marja in hun Laponie eend. Voordat we met de 07 kunnen vertrekken zullen we de auto wederom moeten verbouwen van een offroad-blubber-eend naar een on/offroad endurance rockbuster duck. De wegen in IJsland zijn veelal van grind. hoewel de wegen in de steden weer perfect geasfalteerd zijn gaan we toch uit van de slechste wegen. Eer dat de 07 weer road ready is, zal er wederom veel moeten gebeuren.

Van: Bakkagerdi - Egilsstadir
naam: IJsland
Kilometers: 80km

Temp: 15 graden
Weer: droog, bewolkt, mistig, zon en regen

Dinsdag 29 July
Aanwezig op de vergadering:
Eveline, Frank, Alfred, Marja, Digna, Erik, Wilifred en Rudi
Notulist: Eveline
Gisterenavond hebben we heerlijk gegeten en daarna koffie gedronken. Verder lekker bij de tent weer een beetje zitten kletsen. Alfred heeft nog een stukje gefietst op onze lease/vind fiets. We hadden ook nog een fles aanmaakzooi gevonden en hebben in een half bierblikje een kampvuur weten te maken. Best gezellig, maar niet echt veel warmte. Ze hadden de wind ook weer aangezet en er was net een boot met verse vis aangekomen, althans zo rook het. Wat een meur, maar goed altijd nog beter als de geur in Hofn. Uiteindelijk zijn we rond 24:00 uur naar bed gegaan, na de nodige Brennavinnetjes, je wordt er dus echt niet blind van he!!!!! Vannacht was wederom een stormachtig nachtje. De meeuwen in de omgeving hadden een feestje en vonden het nodig om bij ons in de achtertuin te feesten. Het was een kabaal van heb ik jou daar, waarschijnlijk werden er veel moppen verteld, want ze hadden een lol. Na al dit gefeest, drank en eten, moesten ze toch ergens poepen en ze vonden dit nodig om bij ons op de tent te doen. Afijn weinig slaap en dan toch maar weer vroeg eruit. We zagen dat de tenten en auto's onder de poep zaten, maar geen gewone poep, lijkt wel of de meeuwen hier de lava opeten. Het was compleet zwart en heel hard.
Na de heerlijke koffie en geroosterd brood zijn we dan toch maar gaan inpakken. Leen en Wilifred stonden al enige tijd klaar, dus dan maar inpakken en op naar Erik en Digna. Het weer was helemaal veranderd, het was koud, bewolkt en heel mistig.

De berg die wij op moesten lag compleet in de mist of in de bewolking, het is maar net hoe je het bekijkt. Mar vond dat we maar moesten wachten tot de mist was opgetrokken, want zo ging zij de berg niet over. Het weggetje is namelijk best steil, hoog en veel bochten erin en ohja ook nog eens gravel. Maar goed dat de wegen hier van gravel zijn is niet bijzonder, je kan beter zeggen het was van asfalt, dan is het bijzonder!!! Maar goed het zag er niet uit dat het beter werd, dus Mar en ik zaten in de stresshouding en starten maar die motor. Eerst moesten Frank en ik nog even tanken. Tanken werkt hier als volgt, je stopt je visa erin, toetst je pincode in en toetst het bedrag in waarvoor je wilt tanken. Alles wat je over hebt krijg je teruggestort, heel handig maar moet je wel de goede pomp intoetsen.
Afijn de route van vandaag was op zich niet moeilijk, dit werd pas de derde keer, dus een eitje. Was het niet dat het weer heel slecht was. Hoe hoger we kwamen, hoe mistiger het werd. Alfred had bedacht dat Mar anders maar voor de auto uit moest gaan lopen, maar goed Mar dacht daar heel anders over. Er stonden gelukkig weer gele paaltjes langs de weg, en wat handig was ze stonden aan de kant van het ravijn waar je de zee in zou vallen. Wat een handige mensen die IJslanders. We hadden zeker 3 paaltjes zicht, dus dat is toch zeker 60 meter. Wilifred reed als laatste, maar kwam bijna als eerste boven. Die had het gaspedaal gevonden, zijn olieprobleem was duidelijk verholpen. Leen kachelde er rustig achter aan en kwam rustig aan weer boven. De mist trok nog niet echt weg en boven waren we ook nog niet. Rijden in de mist op een gravel weg, is geen pretje. Eenmaal boven zaten we weer boven de wolken en verder naar beneden rijdend werd het wel iets minder. HIer en daar scheen wel de zon een beetje tussen de wolken door, maar nog niet echt enthousiast. De gravel op deze weg was behoorlijk ingereden en hier en daar kwam soms een heus wasbord naar boven en kuilen. Even aan de kant gestopt om de rest op te wachten, Mar keek nog niet echt blij en bleef dus ook in de auto zitten. Het kon nu niet meer ver zijn, en deze weg was ongeveer recht en best goed te rijden. Alfred en Marja hebben zelfs de maximum snelheid overtreden, ze reden maar liefst 115km over de gravel. Ach ja na 3 weken IJsland en merendeel gravel, leer je het wel en wen je aan het gekraak en stenengekletter. We waren rond 11:00 uur vertrokken en waren om 12:30 uur in Egilsstadir. Het was dus zeg maar echt een behoorlijk lange rit vandaag, :-).
De camping wisten we al te vinden, nu Erik en Digna nog. We kwamen bij de receptie en mochten een veldje uitzoeken. We kregen zelfs een tweetal borden mee met daarop gereserveerd. BEst leuk. Het veld waar Digna en Erik stonden was op zich nog genoeg plek, dus daar een leuk plekje uitgezocht. Alfred, Marja, Frank en ik hebben eindelijk de ideale opstelling voor onze tenten gevonden, zelfs de tarpen kunnen er tussen. Best een knus plekje zeg!
Even verderop zat een autosloperij, nouja de IJslanders noemen het een sloperij, wij noemen het een automuseum! Wauw wat een gaaf spul hier zeg. Er stonden hier zelfs 3 BX-en 4X4. Oude Willy's, CX Ambulance, GSA, oude Austin 4X4 terreinwagens, Saab 2 tak, diverse Taunes 12 m, een Skoda uit 1947, een Trabant, Austin bestelwagen, diverse Volvo Laplanders, een Talbot Horizon, Talbot Samba, en zo kunnen we nog wel even doorgaan, maar dan wordt het wel een erg lang stukje.

Na deze nattebroekentrekkerij voor de mannen, zijn we naar het internetcafe gegaan. Onderweg kwam Alfred voorbij gerend, zal ik gewoon rijden of 4X4? Hij had dus een knopje uit de 4X4 BX meegenomen!!! Hij kreeg er een rood hoofd van. Eenmaal bij het cafeetje konden we dan eindelijk weer wat stukjes op internet zetten. Hier hing een wireless internetverbinding en daar mocht je gratis gebruik van maken, dat zouden ze meer moeten hebben. Het telefoonnet mag iets minder bereik hebben, als ze maar op meer plekken internet hebben! Afijn hier hebben we weer de nodige stress veroorzaakt. Na een stuk was de chocoladetaart op, was er alleen nog maar appelgebak uit de magnetron en de worteltaart was er ook niet echt heel veel meer van. Maar goed ze leren het wel, de koffie was hier wel gewoon aanwezig en de machine was niet gelijk stuk. We hebben hier even de nodige dingen bijgewerkt en even de ee-meel gechecked. We hebben ook nog even de Bonus onveilig gemaakt. De BOnus is de goeiekoopste supermarkt in IJsland, een soort Lidle, maar dan anders. De mensen hier mogen niet lachen en vooral niet aardig kijken, maar ook dat went. We hadden besloten om vanavond maar eens lekker aardappels, vlees en groenten te eten. Het vlees hier op IJsland is echt stukken lekkerder als in NL. Ze spuiten het hier niet vol water en de schapen hebben een groot weiland hier, dus dat proef je echt.

Voor het eten lekker even gedouched, wederom weer met zwavel erin, maar deze douche had wel een lekkere straal. Voor sommige een beetje te hard, maar het was warm en gratis. De camping is op zich wel goed, het enige jammere is dat hier achter een bouwgrond is, deze mensen werken dus tot een uur of 19:00 uur door, gravend en piepend. We hebben heerlijk gegeten, echt lekker zeg een stukje vlees met aardappels na 3 weken pasta.
We krijgen net een bericht van de rest van de groep. Ze staan even verderop op een gratis camping en eten pannekoeken. Wij met zijn allen hier hebben het vermoeden dat zij hier niet op woensdag zijn. We zouden in Egilsstadir verzamelen op woensdag, maar goed wij hebben er een hard hoofd in. Floor en Joost zijn overigens ook nog bij de groep van Dan en Karen. Hoe die het hebben weten wij dus niet, maar misschien op de boot dat ze nog een stukje kunnen tikken. Dit was het weer voor deze spannende dag, voor het g eval jullie het nog niet wisten, we hebben 2 rustdagen en wachten hier tot de boot gaat op donderdag. Voor nu welterusten!!!