2008 Raid Iceland
4 july tot en met 4 aug 2008 is derde Raid Iceland. Normaal nemen alleen Denen, Noren en of Zweden mee, maar dit keer ook een paar Nederlanders, Duisters, Engelse, Franse en Portugeese. Frank sf en Eveline nemen deel in de roemruchte "07", Rudi gaat in zijn Mehari en Erik en Digna in hun 2cv AZam, Leen in zijn 2cv Charleston en Alfred en Marja in hun Laponie eend. Voordat we met de 07 kunnen vertrekken zullen we de auto wederom moeten verbouwen van een offroad-blubber-eend naar een on/offroad endurance rockbuster duck. De wegen in IJsland zijn veelal van grind. hoewel de wegen in de steden weer perfect geasfalteerd zijn gaan we toch uit van de slechste wegen. Eer dat de 07 weer road ready is, zal er wederom veel moeten gebeuren.

Van:
naam:
Kilometers: 0 km

Temp: 10 graden
Weer: motregen

Woensdag 23 July
Woensdag 23 juli 2008
Eveline en Frank:
Gisterenavond nog tot laat in het hok gezeten. Lekker zitten kletsen over van alles en nog niets. Daarna heerlijk het mandje in gegaan. We konden vandaag uitslapen, dit hebben we dan ook gedaan. Heerlijk tot een uur of tien geslapen en vervolgens lekker boterhammen geroosterd op ons colemanroostertje. Alfred had de koffie alweer klaar, dus daar mochten we (zoals bijna elke ochtend) koffie pikken. Na een uur was iedereen lekker wakker en had iedereen ontbeten. We hadden een soort van driversmeeting, om te kijken wat we gingen doen vandaag. We hadden besloten dat we in Vik nog een dag zouden blijven. Het weer zat wederom tegen, het regende en het waaide behoorlijk. Echter de wind was gedraaid (gebeurt hier regelmatig) en stond nu recht op de ingangen van de tenten, niet echt super, maar goed tis niet anders. We zouden eerst maar naar het Terroristenbureau gaan om te kijken wat hier allemaal te doen was. Echter, het lijkt wel of dat de mensen hier de toeristen zat zijn. De mensen zijn hier lang niet zo aardig als in het noorden. De winkels, huizen en campings zijn het hier net niet allemaal. Wat een verschil met het noorden, dat valt ons direct op als we bij het T-bureau aankomen. Er waren mogelijkheden zat om te doen. Je kon met een amfibivoertuig mee over het strand en door de zee crossen. Alleen door het slechte weer zou deze alleen de kustlijn volgen en dus niet de leuke plekjes op zee bezoeken. Je kon een hondensleetocht maken op de gletsjer. Dat leek Frank en mij wel wat, echter voor 100 euries vonden we een uur met honden rennen wat veel. Voor 120 euro kon je een rondvlucht maken over het eiland, alleen dat zal denk ik door het slechte weer ook niet doorgaan. We hebben het niet geprobeerd. Iedereen is uiteindelijk zijn of haar eigen weg gegaan om zo het stukje te ontdekken waar we nu zitten. Frank en ik zijn via kleine weggetjes naar een soort van grot gereden. Althans zo stond het vermeld in het foldertje. De grot zou vlakbij Dyrholaey liggen. Een lange steile wandeling naar boven bracht ons bij een grotje, althans je kon erin staan en meer was het niet. Doordat het zo miezerde was het uitzicht niet echt geweldig, maar wel weer een leuke ervaring. De weg verliep verder over een soort gefabriceerde afsluitdijk van rotsen en gravel. Deze weg bracht ons naar een mooi uitzichtpunt over de zee. Vele rotskliffen waar heel veel puffins en meeuwen hun huisje hadden ingericht. We kwamen Mar en Alfred tegen, die vertelde dat we een stukje verder het strand op moesten lopen daar was een grote puffinrots. Dus hupatee naar beneden toe, maar als snel kwamen we tot de conclusie dat het hier wel erg mooi was, maar ook dat het zeewater met een rap tempo aan het stijgen was. Als we hier vast kwamen te zitten, waren we de pineut want dan hadden we met een helikopter opgehaald moeten worden. Dus snel rennen terug naar het veilige punt. Helaas voor de puffins die daar zaten, die hebben we gemist. Even verderop van de parkeerplaats was ook nog een rots waar puffins woonden. Deze vogels zijn heel eigenaardig en vreemd. Ze vliegen heel snel, althans wapperen heel snel met hun vleugels en laten zich eenmaal boven land gewoon vallen. Sommige hebben nestjes in de grond en daar ploffen ze dan in. Heel apart gezicht. Wederom was de 07 weer de attractie van de dag. Mogen we foto's maken, mogen we binnenkijken, hoeveel horsepower heeft dat ding en nog meer van dit soort vragen. Ze vinden het allemaal maar raar dat we hier zijn, achja wij ook soms dus dat scheelt. Na deze rots hebben we de weg naar de vuurtoren gevolgd. Hier was uiteindelijk het zuidelijkste puntje van IJsland. Een mooie, doch kleine vuurtoren gaf dit punt aan. Een ietwat hobbelig weg leidde naar boven toe, de eend had er zin in. Hij was inmiddels leeg want de bagage lag in de tent, en dat merk je, hij wil veel sneller en gaat makkelijk in zijn twee de berg op. Eenmaal boven waaide het enorm en motregende het ook wel wat. Net naast de vuurtoren (links) was een hele grote soort van Pirates of the Caribean rots annex kloof. Deze was duidelijk eigenaar van een duizend aantal meeuwen. Heel apart gezicht. Aan de andere kant was een nog grotere steile rotswand waar duizenden puffins zaten. Heel dichtbij en ontzettend mooi. We hebben hier een tijdje gezeten om de beesten aan ons te laten wennen en ontzettend mooie plaatjes geschoten. Maar goed het weer werd slechter dus we zijn snel de auto ingegaan. Eenmaal weer terug in het centrum van VIk even naar de supermarkt en nog wat rondgekeken. Toen toch maar besloten om naar het zwembad te gaan, maar het regende te erg dus zwemmen hadden we geen zin in. Maar voor 200 kronen (ongeveer 1 euro) kon je hier ook douchen met warm water. Ik blijf het toch vreemd vinden dat je voor een camping betaald, waar een wc is en een douche (alleen koud water) en dat je ergens anders moet douchen, maar goed. Dus we hebben netjes de douche betaald. Ik stond onder de douche met een soort van kukidentexpress, allemaal IJslands en ze hadden het duidelijk over mij en vroegen ook van alles aan mij, maaruh no comprende zeg maar! Afijn de douche was lauwwarm en de kraan maakte het geluid van een formule 1 auto als je op het knopje drukte. Nou goed lekker douchen en niet over nadenken verder maar. Frank zat al te wachten en we zijn heerlijk terug naar de tent gegaan en zitten nu in onze voortent. We gaan strakkies eindelijk eens verse pastasaus maken. We hebben een krant gehaald en daar staat in dat het in het noorden ontzettend lekker weer is. Dus wij zeiden eigenlijk tegelijk dat wij morgen naar het noorden willen rijden. We hebben nu inmiddels nog een week en willen eigenlijk niet meer in de regen zitten. Bovendien staat het zuiden van IJsland bekent om het slechste weer van IJsland, dus ik zeg met gierende banden weg hier. De omgeving is hier zeker wel mooi, maar minder ruig en mystiek als het noorden. Bovendien is er in het noorden nog een fjord wat we niet gezien hebben. Dus vanavond maar eens in de groep gooien wat die willen.

Zoals jullie merken weinig gedaan vandaag dus ook weer een kort stukje. De auto's maken het overigens goed, want er is hier eigenlijk alleen maar de 1 die je moet volgen. Behalve als je ergens naar toe wil, dan moet je de kleine weggetjes volgen, maar das altijd aan jezelf natuurlijk. Nou goed de keuken roept dus ik gaat eten maken. Ik zou zeggen tot later!!!!