2008 Raid Iceland
4 july tot en met 4 aug 2008 is derde Raid Iceland. Normaal nemen alleen Denen, Noren en of Zweden mee, maar dit keer ook een paar Nederlanders, Duisters, Engelse, Franse en Portugeese. Frank sf en Eveline nemen deel in de roemruchte "07", Rudi gaat in zijn Mehari en Erik en Digna in hun 2cv AZam, Leen in zijn 2cv Charleston en Alfred en Marja in hun Laponie eend. Voordat we met de 07 kunnen vertrekken zullen we de auto wederom moeten verbouwen van een offroad-blubber-eend naar een on/offroad endurance rockbuster duck. De wegen in IJsland zijn veelal van grind. hoewel de wegen in de steden weer perfect geasfalteerd zijn gaan we toch uit van de slechste wegen. Eer dat de 07 weer road ready is, zal er wederom veel moeten gebeuren.

Van:
Naam:
Kilometers: km

Temp:
Weer:

Dinsdag 15 juli 2008 (21:00 uur)
Eveline en Frank.
Gisterenavond was het hier errug fris, zeg maar gerust ontzettend koud. Volgens de mensen die hier al een aantal dagen stonden, was hier verderop een mini blue lagoon. Dat klonk ons goed in de oren. Dus Marja, Alfred, Rudi, Leen, Frank en ik zwemspullen gepakt en op naar de Lagoon. Het was onder aan de berg waar het zo naar rotte eieren stonk. Het deed zich voor als een soort spawelness centrum. Het koste 1400 kronen, omgerekend zo'n 12 euro, dus dat valt op zich mee. We moesten onze schoenen in een apart rek zetten. Vervolgens moesten we ons zonder onze bikini/badpak aan eerst grondig wassen. Er hangt ook een A-4tje hoe en waar je je grondig moet wassen. Vervolgens moet je je bikini aan doen en dan mag je het water in. Mar en ik hadden dat niet gelezen en hadden ons alleen afgespoeld met onze bikini aan. Dat was fout nummer 1. Het was buiten zo'n 11 graden en het was inmiddels 22:30 uur. Maar het water was echt heerlijk warm. De verrotte geur namen we maar voor lief. Er stonden borden waarop stond dat het water 100 graden was. Dat was ook echt zo!! Het was daar verschrikkelijk heet. De rest van het water was ongeveer 30/40 graden, heerlijk. Het enige was dat het ietwat stonk! Ineens kwamen Mar en ik tot de conclusie dat onze zilveren sieraden helemaal verkleurd waren. Ships natuurlijk we zitten in een zwavel bad!!! Ships ships en nog een ships. Dan maar snel nu af doen, voordat het nog erger wordt. Maar het rare was hier stonden geen borden voor en was ook niet verteld tegen ons. Dit was fout nummer 2! Weer lekker terug het warme water in. Maar na een tijdje wordt je huid er helemaal wit en raar van. Dus na 1 uurtje zijn we er weer uitgegaan. Gelijk een kans om weer heerlijk te douchen. Na dit hete bad was iedereen heel erg rozig geworden, dus dat slapen ging wel lukken.
Vanmorgen om 10:00 uur werden we wakker. We konden vandaag heerlijk uitslapen, aangezien we besloten hadden om weer een rustdag te nemen. De rest van de groep ging weer naar het binnenland toe. Wij hadden ons portie wel gehad en bleven heerlijk in de buurt van het asfalt. Dus heerlijk ontbijten, eindelijk weer een keer met brood. Wat smaakt dat lekker als je het een paar dagen niet geproefd hebt! Heerlijk. Gisterenavond hadden we besloten om vandaag walvissen te gaan kijken. Dus de boot besproken, was helemaal geregeld. Echter vanmorgen werden we wakker van de regen en de wind. Toch maar op naar Husavik waar de boot zou vertrekken. Maar naar mate we dichterbij de haven kwamen werd het weer slechter en de wind werd sterker. Dus wij hadden al het vermoeden dat de ferry niet zou vertrekken. En inderdaad wegens het slechte weer en slecht zicht zouden er vandaag geen ferry's vertrekken. We zouden het later op de dag nog kunnen proberen, het weer veranderd hier zo snel. Dus in Husavik lekker in de souvenirsshops gestruind en naar het walvissenmuseum geweest. Na dit alles gedaan te hebben was de halve dag voorbij dus tijd om terug naar de camping te gaan. Frank vroeg of ik wilde rijden. Ik dacht ach waarom niet, het is toch alleen maar asfalt. Was ik me daar even het stukje gravel vergeten. Dus ik heb voor het eerst op gravel gereden. Het regende weer, en het was een blubberpoel geworden. De auto is nu ontzettend mooi gespikkeld met af en toe oranje. Het was wel spanend om daar te rijden, maar wel gaaf om te doen. Eenmaal bij de camping bleek dat iedereen weg was, en alleen wij er nog stonden. NOuja die zien we morgen dan wel.

Je merkt dat het vandaag een heerlijke relaxte dag was, vandaar dat het stukje iets korter is als normaal. Maar na morgen gaan we weer echt beginnen met de raid en dan worden de verhalen weer spectaculair. Overigens nog een leuk weetje, de plek waar wij eergisteren waren, daar is een aardbeving geweest van 3.5. De IJslanders verwachten dat er nog meer aardbevingen komen en misschien dat we ook nog wel een vulkaanuitbarsting gaan meemaken. Maar goed ongelovig als ik ben (eef), zal dat wel meevallen. Frank en ik hebben gisteren hier een echte IJslandse trui gekocht, en die zijn me toch lekker warm!! Heb je wel nodig hier in dit land! We hebben vanavond ook maar heerlijk gekookt in de tenten die hier allemaal klaar staan. Nu zitten we heerlijk in de tent bij Paps en Digna, met een kop thee en internet. Morgenochtendvroeg rond een uur of 10 gaan we weer rijden. Dus morgen weer meer.