facebook.com/groups/2cvtravel

 
  2008 Raid Iceland
4 july tot en met 4 aug 2008 is derde Raid Iceland. Normaal nemen alleen Denen, Noren en of Zweden mee, maar dit keer ook een paar Nederlanders, Duisters, Engelse, Franse en Portugeese. Frank sf en Eveline nemen deel in de roemruchte "07", Rudi gaat in zijn Mehari en Erik en Digna in hun 2cv AZam, Leen in zijn 2cv Charleston en Alfred en Marja in hun Laponie eend. Voordat we met de 07 kunnen vertrekken zullen we de auto wederom moeten verbouwen van een offroad-blubber-eend naar een on/offroad endurance rockbuster duck. De wegen in IJsland zijn veelal van grind. hoewel de wegen in de steden weer perfect geasfalteerd zijn gaan we toch uit van de slechste wegen. Eer dat de 07 weer road ready is, zal er wederom veel moeten gebeuren.
 
 
 
 
 

 
 
Van: Vik - Hofn
naam:
Kilometers: 280km
 
Temp: 13/14 graden
Weer: droog en bewolkt met af en toe een spetter

Donderdag 24 July
Eveline, Frank en de rest:
Gisterenavond nog lekker binnen gezeten en een tijdje zitten kletsen met wat Canadezen, echter we moesten weer vroeg op dus niet al te laat naar bed. Vanmorgen werden we weer gewekt door Alfred, this is your wake-up call!!!! Dus alles weer inpakken, we zouden rond de klok van 10:00 uur gaan rijden. We zouden vandaag lekker de 1 volgen en af en toe lekker de weg af om mooie dingen te bezoeken. Iets verderop stond, aan de 209, een veld vol met allemaal hoopjes stenen. Dit zouden, volgens het boekje (hihihihihihihihi), stenen mannen en vrouwen zijn. Reizigers zouden hier een steen bij kunnen leggen en dat zou goed geluk brengen onderweg. Dus wij hebben allemaal ons steentje bijgedragen en een steen bovenop een berg gelegd. Nu kan er toch niets meer stuk gaan, dachten wij zo. De weg bracht ons dicht langs de kust en steeds verder naar het oosten reden we langs de Vatnajokull (vrij vertaald, wat een joekul). Erg mooi gezicht om steeds die mooie blauw/witte ijsberg te zien. Even aan de linkerkant van de 1 was een bed en breakfast wat was gebouwd van turf en helemaal verwerkt met het gras er omheen, grappig gezicht. Ineens zagen we een grote auto met een camera erop, hey dachten wij hier wordt strakkies weer wat gefilmd. Even verderop was een grote brug en daar naast stond een vrachtwagen met daarin een nieuwe Volkswagen, althans volgens Frank een Wolfsburg GO212 nummerbord. Dit betekent zoveel als een demo/prototype auto. Dus ieeeee bovenop de remmen, dit moest Frank even zien. De rest is alvast doorgereden. Wij teruggereden. Er werd gezegd dat het Top Secret was wat ze hier deden en konden niet zeggen voor welk merk of welke auto het was. Waarop Frank zei oh dat is voor de nieuwe Volkswagen?? Nou goed toen eerst duidelijk maken aan de securityguy dat Frank voor PON Nederland werkt en daar de marketing doet. Uiteindelijk geloofde ze dit. Ze keken namelijk naar de eend en hadden zoiets van jajajajajajaja heb je je pilletje wel gehad vandaag?????? Frank is uitgestapt en heeft een praatje gemaakt, uiteindelijk mocht hij ook even een kijkje nemen in de vrachtwagen zelf. Mij hielden ze goed in de gaten of ik niet stiekem foto's aan het maken was. Na een kwartier hadden we er wel genoeg van, want ze gingen echt niet filmen terwijl wij er nog waren. Snel op de brug nog een foto proberen te maken, maar ik geloof dat er een kleine glimp op staat of helemaal niets. Maar toch leuk om te weten dat als we de demofilm ooit te zien krijgen, dat wij daar geweest zijn.
De rest van de groep zou wachten in Skatafell, dat is een gletsjer met daarbij een camping. Het was nog vroeg dus we hadden toch besloten om maar door te rijden naar Hofn. Voorbij deze Skatafel (of zoals wij hem noemen, de statafel) ligt aan de 1 een gletsjer meer. Hier zouden ijsschotsen moeten liggen. Eindelijk een parkeerplek, stoppen en de berg overwandelen. WAUW WAUW, wat is dat geweldig zeg. Een meer vol met afgebrokkelde stukken ijs, helder blauw water met witte en soms blauwe ijsschotsen er tussen. Je mocht hier wildkamperen alleen dat moest dan uit het zicht zijn. De auto's kregen wij de heuvel niet over, dus we zouden dan toch maar een camping uit moeten zoeken. Het water was echt freezing cold, maar wat een super mooi uitzicht zeg!!!! Even verderop zouden de ijsschotsen richting zee gaan, dus nog een stukje verder kijken. En ja hoor daar stonden de kukidentexpressbussen weer, hier is het dus weer toeristisch. Je kon hier ook een bootje nemen tussen de ijsschotsen door, wel gaaf, maar er stond een wachtrij van hier tot Tokyo. Hier kwamen de ijsschotsen voorbij drijven en gingen richting zee. SOmmige bleven vastzitten en haken in het water. Heldere blauwe ijsschotsen. Weer verder rijden met nog steeds Wateenjoekul naast ons, op naar HOfn.
Eenmaal bij Hofn een heus informatiebord bij de camping, dit was echt nieuw!!! Dat moet dan wel goed zijn, dachten we. Net voor de camping zit een automuseum, nouja de beste man zijn tuin staat vol met oud ijzer. Of het zo had moeten zijn, wij vinden de enige rijdende mehari op IJsland. Je verzint het niet!!! Dus stoppen en Rudi zijn Mehari erbij gezet. De beste man kwam gelijk naar buiten toe, haalde een accu uit een ontzettend mooie oude Landrover en startte de Mehari. Hij liep gewoon ook nog he, alleen de benzineleiding was lek, dus gelijk maar weer afgezet. Even foto's gemaakt en een praatje.

De camping was nog geen 500 meter verder. We kwamen aan en het eerste wat we hoorde was: I'm so glad to see you!!!! Waarop wij zeiden, hoezo heb je verder geen gasten?? Nee zei de beste man, er waren hier 4 jaar geleden ook van dit soort auto's, die vind ik leuk! Dus het, bijna dagelijks campinggesprekje over waar we allemaal geweest zijn en toen eindelijk maar tot zaken komen. De prijs was wederom 750 p.p.p.n wat overigens niet duur is. Ze hebben hier heuse warme douches. Eenmaal afgerekend kregen we van de man per persoon 4 minuten gratis douchen, omdat hij ons zo ontzettend aardig vond. Hij vroeg nog wel of we allemaal bij elkaar gingen staan, met de neuzen naar de weg toe. Hij ging namelijk gelijk zijn vrienden bellen en misschien komt de krant ook nog wel. We staan nu op een stukje gras en daar tussen elke keer een auto, gras, auto, gras. Aan de overkant van de straat zit de drankenwinkel. Frank wilde ook wel weer eens een lekker borreltje dus dan toch maar een flesje Famous. Om even aan te tonen hoe duur het is, een normaal flesje van 75 cl kost in NL zo'n 17 euries en hier kost het 32 euries!!! Dusch..........
De rest van de groep, waaronder Joost en Floor, zijn vandaag vertrokken uit Reykjavik. Zij reizen iets langzamer, vertrekken wij rond 10:00 uur in de ochtend, dan vertrekken hun rond 14:00 's middags. Helmut ligt nog steeds in het ziekenhuis, zijn auto wordt naar huis gereden door de Tipimuts en Helmut vliegt vandaag of morgen naar huis. We gaan strakkies lekker eten en douchen!!!!

Alfred en Marja:
Ja ik moet ook weer een stukje tikken. De camping stroomt druppelsgewijs vol met campers en stoere auto's. Wilfried, onze Duitse metgezel, vraagt zich net af of er nog wel iemand in Nederland is achtergebleven om te werken. Hij gaat nu al een paar dagen met ons mee en nu op de camping wordt hij omring door Nederlanders. Hij rijdt met ons groepje mee omdat Hij nu weet dat de Hollanders zijn Eend onderweg kunnen repareren en dat vindt Hij een veilig idee. Een middelmatig stoere LaRo van landgenoten tegenover ons heeft HELE grote lampen op de imperiaal. Hij wist zeker niet dat het hier niet donker wordt en ze voor Jan met de korte achternaam heeft gemonteerd. We zitten nu te overleggen of we hier niet twee nachten zullen blijven, ze zijn hier aardig en het regent (nog) niet. We moeten even informeren of hier in de buurt wat leuks te doen is. Een zwart-witte kater die net is komen aanlopen en nu in onze tent ligt te slapen zal het wel fijn vinden als we nog een nachtje blijven. Hij woont hier waarschijnlijk op of in de buurt van de camping omdat het hier verschrikkelijk naar een pak kattenbrokjes stinkt. Vissmaak welteverstaan.   De auto's van ons clubje zijn het vandaag blijven doen. Wel trilt er af en toe wat los en beginnen er steeds meer Eenden piep en kraakgeluiden te vertonen.Zoals je al eerder hebt kunnen lezen zal er na de Raid wel weer wat gesleuteld moeten worden. Vandaag reden we het eerste deel van de dag plankgas in de derde versnelling omdat we zwaar tegenwind hadden.De auto's lijden wel erg onder de omstandigheden, berg op en af, water in en na een tijdje ook weer eruit, gravel en keienwegen en ook veel kuilen, putten en hobbels in de wegen. De veren en schokbrekers hebben het vaak zwaar en ook de versnellingsbakken hebben veel te lijden. Berg op is er vaak geen tijd om netjes met tussengas naar de eerste versnelling te schakelen en vaak wordt de pook dan maar krakend in de eerste versnelling gerost. De terreinbanden doen het zeer goed. Je voelt gewoon dat ze graven om grip te krijgen. Erik heeft geen terreinbanden en heeft het moeilijker dan wij. Wilfried heeft brede banden op 5 gaats wielen van een Duitse auto onder z'n Pick-Up, en rijdt op de wegen met veel keien comfortabeler als wij, maar 't ziet er niet uit (vindt ik) en op de gewone weg stuurt die van hem zwaarder.  Terwijl Marja aan de voorbereidingen voor het diner is begonnen, zijn Frank en Eveline de douche wezen testen. Een echte douche, warm, harde straal en vandaag nog eens gratis ook. Na het eten gaan we ook......

Leen:
goede dag allemaal hier weer een stukje van de oude zeur, ja ja ik kan zeuren dat het een lieve lust is , maar voor mij is het ook een geweldige belevenis al die diepe dalen en hoge bergen , geweldig allemaal de mensen zijn ,ondanks mijn gezeur allemaal erg aardig en behulpzaam , ik ben opgetrokken met wilfred onze aardige duitser die graag wilde tanken ,maar helaas dat kon pas ,dacht hij in het volgende dorp ,60 km verder en terug ik heb maar besloten om mee te gaan omdat hij nog maar vijf lieter benzine had en ik misschien moest slepen na terugkoms op de camping ben ik nog ff naar het strand gelopen een ruwe oceaan en een lamme pufin  later ben ik heerlijk gaan slapen in mijn char, die ondanks het ruwe werk prima zijn werk doe de andere dag zijn we verder gegaan omdat de camping niet je dat was , nu was het droog en mooi weer waardoor je meer mooie dingen zie dan met regen wat een geweldige natuur , mooie lavavelden gewoon te veel om op te noemen , onze duckies zijn net filmsterren in ijsland iedereen maakt foto,s of verdraaien hun nekik heb geen problemen met char , echter wel met mijn luchtbed en bakkie 27mc die is er spontaan mee gekapt ,denk doorgruis zand en trillen ,mijn luchtbed is een ander probleem na twee nachten wakker te zijn geworden omdat hij leeg was ben ik naarstig op zoek gegaan naar het lekje echter niets te zien , dan maar opensnijden en kijken of ik van binnen uit l icht kan zien , na het luchtbed over mijn kop te hebben getrokken zag ik echter niets ,dan maar slapen zonder luchtbed  hoop dat de laatste dagen net zo fijn en gezellig zijn in het begin dan komt het allemaal goe en kunnen we de aankomende maanden allemaal na genieten

Wilfried:
hallo leute,ich freue mich das ich gelegenheit habe mich in euren forum mit zu teilen.wir ihr sicher schon von eueren lslandfahrern erfahren habt fahren wir seit einiger zeit gemeinsam durch einen teil islands.muss sagen die stimmung ist gut und es macht allen viel spass,danken moechte ich in aller form besonders alfred und ruudi fuer die hilfe beim motoraus und einbauen,der radialdichtring im hinteren kurbelgehauese war undicht,der wechsel dauerte gerade mal 1,5 Std.,also grosser dank dafuer,alles andere was hier so passsiert erfahrt ihr ja von eueren leuten die so wie ich sehe hier fleissig schreiben.

also gruesse von wilfried an alle 2cv freunde in holland

 
Raid Iceland
Reiswijzer
Ferry
Douane
 
Reisverslag 1
Reisverslag 2
Reisverslag 3
Reisverslag 4
Reisverslag 5
Reisverslag 6
Reisverslag 7
Reisverslag 8
Reisverslag 9
Reisverslag 10
Reisverslag 11
Reisverslag 12
Reisverslag 13
Reisverslag 14
Reisverslag 15
Reisverslag 16
Reisverslag 17
Reisverslag 18
Reisverslag 19
Reisverslag 20
Reisverslag 21
Reisverslag 22
Reisverslag 23
Reisverslag 24
Reisverslag 25
Reisverslag 26
Reisverslag 27
Reisverslag 28
Reisverslag 29
Reisverslag 30
Reisverslag 31
 
 
 

2 C V T R A V E L

         
 
  Copyright 2014 - 2cvTravel. All Rights Reserved.

ADVERTEREN   Disclaimer  Contact