2008 Raid Iceland
4 july tot en met 4 aug 2008 is derde Raid Iceland. Normaal nemen alleen Denen, Noren en of Zweden mee, maar dit keer ook een paar Nederlanders, Duisters, Engelse, Franse en Portugeese. Frank sf en Eveline nemen deel in de roemruchte "07", Rudi gaat in zijn Mehari en Erik en Digna in hun 2cv AZam, Leen in zijn 2cv Charleston en Alfred en Marja in hun Laponie eend. Voordat we met de 07 kunnen vertrekken zullen we de auto wederom moeten verbouwen van een offroad-blubber-eend naar een on/offroad endurance rockbuster duck. De wegen in IJsland zijn veelal van grind. hoewel de wegen in de steden weer perfect geasfalteerd zijn gaan we toch uit van de slechste wegen. Eer dat de 07 weer road ready is, zal er wederom veel moeten gebeuren.

Van: Rotterdam - Nederland
naam: Denemarken - Arhus
Kilometers: 825 km

Temp: 16 graden
Weer: droog en bewolkt

Vrijdag 4 July

Frank:
0500 uur de wekker ging af en dat deed een beetje pijn. De avond ervoor hadden we een klein soort van, afscheidsfeestje bij de buren even verderop op een woonboot. Maar we waren snel uit bed. Spullen gepakt de laaste dingen in de auto en klaar om te gaan. Buiten stonden we te wachten op Alfred en Marje en op Leen. Ondanks de vroegte was er zelfs een uitzwaai ploeg, Martijn van Wel en Macel Voogt (red. ze waren beide deze vrijdag vrij en dan toch ons uitzwaaien, helemaal geweldig !!!!) allemaal de tank vol en op naar het oosten. Eerst Rudi met de Mehari oppikken bij Gouda. Het was vroeg maar toch was er nog veel verkeer. Met een gangetje van rond de 90 naar Hengelo gereden voor de eerste stop. Hier wachten wij op Joost en Floor (met verse eigengebakken appeltaart) met een heerlijk bakkie koffie achter de kiezen konden de lange toch beginnen. Doel: Arhus Denemarken. Duitsland naderde snel en voor we het wisten zaten we al thv osnabruck, Alleen hier begon het te regen. Ruitenwissers aan. althans, ze deden het 6 keer en hielden er spontaan in de hoosbui op de snelweg er keurig mee op. 400meter verder was een parkplatz. Samen met Alfred in de regen snel het euvel verholpen. Rij je al meer dan 24 jaar in een auto en nu, juist nu gaat het na 24 jaar stuk. Het plastic palletje van de veer tussen de koolborstels van de rotor op de ruitenwisser motor brak. mbv een klein tie-rapje konden we het snel verhelpen en de weg vervolgen. Het lijkt allemaal slecht, maar ook onze microfoon van de 27mc heeft een draad breukje waardoor we niet altijd alles kunnen horen, maarja hoort erbij. beetje frotten en het gaat weer. De tocht ging snel. Met een keurig gangetje reden we door, de zon ging schijnen, de drukte op de weg nam geleidelijk totdat we bij Bremen en Hamburg aankwamen. De Elbetunnel was nog te doen qua file maar daarna veel rijden stoppen en rijden file. maar ook dit overleefde we weer. Vlakbij Flensburg kwamen we een Eend tegen. Duitsers, maar we moesten tanken. misschien komen we ze nog tegen onderweg, dachten we. na de tank stop reden we weer vrolijk verder en daar in de verte doemde de Eend weer op. nu Plankgas samen met Joost erop af, en ja ze gaan ook naar Iceland. Eerste P eraf, hallo hoi leuk, iceland etc en de kennismaking was gemaakt. Samen reden we verder op naar Arhus Denemarken naar de camoping waar Erik en Digna al staan. bij aankomst eerst het kamp opgezet. Erik en Digna hadden zich ongelooflijk uitgeslooft met eten koken zodat de warme maaltijd klaar stomnd toen wij aankwamen, een echte Deense maaltijd (Gekookte Ham, balltjes, sla en aardappelsalade met een heerlijk roommoes toetje)... de vakantie is begonnen !!!!!

Erik en Digna;
na een zeer vermoeiende tocht van wel 15 minuten, zijn we heelhuids op de caming in Arhus aan gekomen. Tentje bouwen, bedje maken en maar wachten tot de rest van de Nederlandse groep komt. Die hebben nog even gewacht op een Duitse deelnemer, maar kwamen om een uur of zeven ook op de camping aan, alwaar ze gelijk al voor een verkeers opstopping zorgde. Maar de inschrijving ging vlot en een ieder kon beginnen met het opzetten van zijn tent. Andere gasten snapten eigenlijk niet erg goed wat hier nu allemaal gebeurde.(ze zullen het waarschijnlijk nooit snappen).De maaltijd die we berijd hadden, verdween als sneeuw voor de zon.Na de gezamelijke afwas, nog even na gepraat en toen maar eens lekker slapen. Morgen gaan we met z'n alle naar Brovst, voor de pre-meeting.