2008 Raid Iceland
4 july tot en met 4 aug 2008 is derde Raid Iceland. Normaal nemen alleen Denen, Noren en of Zweden mee, maar dit keer ook een paar Nederlanders, Duisters, Engelse, Franse en Portugeese. Frank sf en Eveline nemen deel in de roemruchte "07", Rudi gaat in zijn Mehari en Erik en Digna in hun 2cv AZam, Leen in zijn 2cv Charleston en Alfred en Marja in hun Laponie eend. Voordat we met de 07 kunnen vertrekken zullen we de auto wederom moeten verbouwen van een offroad-blubber-eend naar een on/offroad endurance rockbuster duck. De wegen in IJsland zijn veelal van grind. hoewel de wegen in de steden weer perfect geasfalteerd zijn gaan we toch uit van de slechste wegen. Eer dat de 07 weer road ready is, zal er wederom veel moeten gebeuren.

Van:
Naam:
Kilometers: km

Temp: 17gr
Weer: onbewolkt zonnig. 4bft

Zaterdag 19 July
Gisterenavond waren Rudi, Dan en Karen nog aangekomen op de camping. Gelukkig iedereen weer bij elkaar. Even horen hoe het allemaal gegaan was met de gearboxchange en dan toch maar slapen. Het was kouder als normaal. De laatste keer dat we keken op de thermometer was het 1,3 graden!!!! Das echt koud! Dus heerlijk de slaapzak in en warm worden. 's Nachts werd ik wakker, mijn slaapzak was nat van de dauw! Bjeg!!!! Het was inmiddels stukke drukker geworden op de camping, de IJslanders hebben weekend! Veel kinderen, veel dikke auto's en vooral veel sleurhutten!! De kinderen hier gaan pas naar bed wanneer het donker wordt, niet dus. Uiteindelijk gingen de kinderen pas rond 00:30 uur naar bed, althans dat was het tijdstip dat ik de laatste kindervoetjes voorbij hoorde komen.

Wakker worden!!!!! Dat was Alfred..... We zouden rond 10:00 uur een driversmeeting hebben. Gisterenavond hadden wij al een NL-meeting gehad, en hadden ons plan min of meer al getrokken. Maar goed toch even naar de meeting toe. Iedereen wilde wat anders, de een zus de ander zo........Maar wij hadden ons plan klaar, dus op naar de receptie en betalen voor 2 nachten. Het was op zich een goede camping, maar meer als 3 sterren zou het niet mogen krijgen. Te weinig wc's, te weinig douches. Maar goed het warme zwembad maakte een hoop goed. Ons plan was om naar Reykjavik te rijden en daar de boel onveilig te maken. We moesten een lange toltunnel door, zo'n 6 km en het ging maar liefst 8% naar beneden, recht onder de zee door. En maar hopen dat er geen gaatje in komt.......Eenmaal uit de tunnel konden we Reykjavik al zien liggen. Eerst naar de camping toe, in Hafnafjordur. De camping was redelijk makkelijk te vinden. Eerst naar de receptie, niemand thuis, maar als we hem wilde spreken moesten we maar bellen. Maar goed eerst maar tent op zetten. Het is een redelijk kleine camping, maar wel rustig en gezellig. We hadden bedacht om met de bus naar het centrum van Reykjavik te gaan. Dus naar de receptie en kijken of er iemand was. Er kwam een oude man aanlopen, dit was de eigenaar. Hij vertelde ons het een en ander. We mochten alles gebruiken wat er was, de keuken, de koffie die klaar stond, de douches, de wc's en mocht het slecht weer worden dan mochten we ook nog binnen slapen en dit alles voor 1000 IJslandse kronen p.p.p.n.!!!! Zoals hij zelf zegt: High services, low costs!!! Echt helemaal super. Hij wist ons te vertellen dat er verderop een busstation zat en wist precies de tijden en de kosten. Dus met Katje, Daniel, Wilfred en het NL team op naar Reykjavik.....Heerlijk een busritje voor maar euro 2,40 naar het centrum. Heerlijk in Reykjavik rondgebanjerd en DE RECHTBANK gevonden! Eerst bij een winkel gevraagd die wist het niet, toen wist iemand op de straat waar het was. Dus eindelijk gevonden! Mooie foto's gemaakt en even rondgekeken. Het is een saai gebouw en geen Vrouwe Justitia voor in de tuin, maar goed we made it!!!!

We hebben voor morgen de Whale tour geboekt. Om 13:00 uur gaan we Free Willy bekijken, hopelijk! Inmiddels was het 18:00 uur geworden en wel een soort van honger gekregen! Dus terug naar Hafnafjordur en daar naar The Viking Village! Hier was een restaurant helemaal in Vikingstyle! Dus heerlijk met zijn 11-en zitten eten voor redelijk wat geld, maar altijd nog goedkoper als Reykjavik. Het was een soort van entertainment tijdens en voor het eten, heel gezellig en heerlijk gegeten. Wij hebben haai als voorgerecht gehad ennnnnnnnnnn Rudi, Frank en ik hebben Walvis gegeten......Frank had zijn Greenpeace t-shirt aan....Yeah right en dan Walvis eten....HEt was wel super lekker dat wel, maar goed je moet er maar niet bij nadenken. Morgen dus walvissenboot en hopen dat het mooi weer is en dat we natuurlijk walvissen zien......Dus morgen weer meer.....