2008 Raid Iceland
4 july tot en met 4 aug 2008 is derde Raid Iceland. Normaal nemen alleen Denen, Noren en of Zweden mee, maar dit keer ook een paar Nederlanders, Duisters, Engelse, Franse en Portugeese. Frank sf en Eveline nemen deel in de roemruchte "07", Rudi gaat in zijn Mehari en Erik en Digna in hun 2cv AZam, Leen in zijn 2cv Charleston en Alfred en Marja in hun Laponie eend. Voordat we met de 07 kunnen vertrekken zullen we de auto wederom moeten verbouwen van een offroad-blubber-eend naar een on/offroad endurance rockbuster duck. De wegen in IJsland zijn veelal van grind. hoewel de wegen in de steden weer perfect geasfalteerd zijn gaan we toch uit van de slechste wegen. Eer dat de 07 weer road ready is, zal er wederom veel moeten gebeuren.

Van:
Naam:
Kilometers: km

Temp: 11 graden
Weer: droog en bewolkt motregen

Zondag 20 July
Gisterenavond nog tot laat zitten computeren, foto's bij verhalen gezet etc etc etc (dus eindelijk wat kijkplezier voor jullie thuis). En een grote verbazing gisterenavond......het was een soort van donker!!!! Het was een uur en de straatverlichting was aan, echt een onvoorstelbaar iets. Heerlijk naar bedje toe en lekker slapen. Vanochtend rond een uur of tien wakker, we konden wel iets uitslapen want om 11:00 uur zouden we met de bus naar de stad gaan voor de walvissen. OP het grasveld zien we de eigenaar van de camping lopen, hij loopt met een koffiekan aan iedereen koffie uit te delen!!! Het moet niet gekker worden! Heerlijk precies op tijd, want het eitje lag al in de pan te sudderen.
Op naar de bus, die wisten we inmiddels te vinden en ook wat het kost, dus handig!!! Rond 12:00 uur waren we in de oude haven van Reykjavik. Zoeken naar de boot, er zijn namelijk meerdere organisaties die deze boottochtjes verzorgen. ER waren twee boten, De Elding een rode boot, daar zouden wij mee gaan varen vandaag. Zeeziekpilletjes ingenomen en nu maar hopen dat ze werken. We hadden een mooi plekje uitgezocht bovenop het dek waar een picknicktafel stond. Met zijn achten zaten we daar, Leen, Alfred, Marja, Digna, Erik, Rudi, Frank en ik. Allemaal klaar om walvissen te gaan zien, alleen waren we steeds meer aan het twijfelen of dat we nou niet een extra jas hadden mee moeten nemen. Het weer werd namelijk steeds slechter. Terwijl ze gisteren in het terroristenbureau hadden gezegd dat het ontzettend mooi zou worden. Niet dus, het was vanmorgen heel heet en nu was het steeds bewolkter aan het worden en in de verte zagen we ook al regen! Ships.......Het eerste stuk de haven uit was redelijk tot saai te noemen. Eenmaal iets verder op zee werden we gevolgd door nog twee andere walvissenspotters. Nou na een half uur vroegen we ons af wat we hier in godesnaam moesten gaan zien, want behalve een paar meeuwen, puffins en wat verdwaald zeewier, was er niets te zien. De tourgids ging naar boven in het kraaiennest en legde uit dat ze met de cijfers van de klok werkte, dus 1 uur, 3 uur etc etc etc.....Ineens: "Op 12 uur een Minky Whale!!!"' Allemaal mensen hoorde wij Oh en Ah roepen, terwijl Marja en ik gewoon echt NIETS zagen! Alfred, Rudi en Frank hadden het benedendek opgezocht en stonden op de punt van de boot, stelletje waaghalzen. Weer werd er gezegd op 6 uur een Minky Whale, nou echt niets zien he! Of die beesten zijn zo klein, of ze houden ons gewoon voor de gek! Verrek ik hoor Mar heel hard gillen, ze ziet er een, en ja verdomd ik zie hem ook. Een heel klein vinnetje boven het water uit. Ergens dacht ik, nou als dit het is, geef mijn portie dan maar aan vikkie! Het weer werd steeds slechter en het begon te regenen, te waaien en de golven werden hoger en hoger. Maar goed doordat we meer met de beesten bezig waren, dan met het weer, werden we allemaal niet misselijk, wat weer gunstig is natuurlijk! De gids had uitgelegd dat als er een grote groep met vogels vloog, dan zaten er ook walvissen, dus op zoek naar vogels, maarja die zie je gelukkig ook niet zoveel op zee rond een boot!!!! Lekker handig dus. Oh zegt de mevrouw op 12 uur een pufje! Een pufje wat is dat nou weer???? Oh het is een Humback Whale, die hele grote die zo springen. Nou spring dan raar beest!!! Onze gebeden werden gehoord, de Humback sprong omhoog en liet zich met een grote plof vallen, WAUW!!!! Wat een super gezicht. Dus wij met zijn allen, we hadden nog zo gezegd, veel bommetjes!!! Hoe meer we wachten hoe meer walvissen we zagen. Ons doel was om de Humback te volgen en deze hebben we meerdere malen gezien, met de staart, springend en soms alleen het vinnetje. Uiteindelijk vliegen de 3 uur voorbij en was het tijd om naar de haven terug te gaan. Jammer zeg, eindelijk op zee zonder ziek te zijn, moeten we alweer terug....Boehoe!!!

Via een Puffineiland voor de haven terug. Maar goed de puffins hadden wij al van veeeellll dichterbij gezien, dus zo vanaf ongeveer 500 meter, was niet zo interessant. We waren ondertussen ook helemaal blauw van de kou en hadden onze voeten en tenen al een lange tijd niet meer gevoeld. We wilden dus graag iets warms eten, drinken en voelen. In de stad nog even wat warme choco en een broodje gegeten. De bus terug wederom weer gevonden.
We zitten nu heerlijk binnen in het loungegedeelte van de camping. Het weer is ietwat slecht geworden, het waait vooral behoorlijk en soms drupt het iets van regen. We zitten de foto's op de pc te zetten en de site te updaten. Rudi heeft de mooiste foto gemaakt van de dag, namelijk een juppende Humback. Vanavond lekker vroeg naar het mandje toe, want
morgen gaan we weer fijn een stukje rijden :-)
Gisteren trouwens nog vergeten te vertellen hoe Reykjavik was. Het is op zich een mooie stad, met zeker veel kunst en mooie plekjes. Voor mij zou het echter niet een stad zijn om naar terug te keren, het is meer zoiets van: been there done that! Het stikt er van de toeristen (wat logisch is natuurlijk), toeristenwinkels en een hoop demonstranten. De gebouwen en huizen zien er vaak onverzorgd of juist heel verzorgd uit. Het is hier of failliet of stinkend rijk en dat verschil zie je door de hele stad heen. Je hebt dus niet een aparte sloppenwijk en een rijk gedeelte, dus geen Rotterdam Zuid en Hillegersberg hihihihihihihi. Kortom als je veel geld uit wil geven aan eten, kleding en andere dingen kan je dat zeker hier doen. Het uit eten bij een klein normaal restaurant kost je ongeveer 90 euries voor een 3 gangendiner en dat niet eens in een Las Palmas restaurant o.i.d. In een wat low budget restaurant kan je echter al eten voor ongeveer 10 euro voor een broodje.....

Strakkies even lekker wat te eten maken, nog een beetje computeren en dan heerlijk slapen. Ohja we hebben onszelf trouwens ook net op de tv gezien via internet, grappig zeg!!! Ik zou zeggen tabee voor nu en tot snel weer!