2006 PanameriACA
Philo en Rodriaan vertrokken in 2006 naar Amerika om een toch te maken van Canada naar Argentina met hun Acadiane. De Pan-Amerikaanse weg is een weg, of beter een netwerk van wegen, die de uiteinden van de continenten Noord-Amerika en Zuid-Amerika met elkaar verbindt. De weg loopt van Fairbanks in Alaska tot Vuurland in Argentinië. Over de lengte van de wegen verschillen de meningen. De schattingen lopen uiteen van 25.000 tot 50.000 kilometer.

CHILI

Parque Nacional La Campana
De volgende halte is ‘La Campana’, een nationaal park met bijzondere vogels, palmbomen en goed bewandelbare bergen. We zien onder andere de grootste kolibri soort ter wereld en een aparte door de struiken rennende vogel die apen geluiden maakt (oe, oe, oe in een steeds sneller tempo). Ook zijn er hagedissen in verschillende soorten en maten. We maken een mooie wandeling en genieten van het schitterende weer en de intrigerende dieren. Ook hier zijn duidelijke sporen van de mijnbouw. In het gebied zijn meerdere in onbruik geraakte mijntjes. Aan de groene kleur van veel gesteente hier is af te leiden dat er nog veel koper in de grond zit.
Na twee nachten in La Campana trekken we morgen weer verder naar het zuiden.

Wijngaarden en een mooie waterval
De eerste tussenstop op weg naar het zuiden is Santiago. Daar moeten we de onderzoeksresultaten op te halen bij het ziekenhuis. Helaas is het ziekenhuis dicht vanwege een feestdag en moeten we de volgende dag terugkomen. We besluiten toch te wachten en slapen nog een nachtje in het apartement waar we eerder ook verbleven. ’s Ochtends vroeg halen we de resultaten op waarna we snel opweg gaan richting Los Angeles.
Onderweg genieten we van de groene omgeving. Een verademing na de droogte in noord Chili. We rijden langs de ene wijngaard na de andere en we vragen ons af hoeveel wijn Chili eiegenlijk produceert per jaar. Toch eens ergens opzoeken.

Eind van de middag zijn we in de buurt van de Salto del Laja en we besluiten om even te stoppen en hem te bekijken. Het is een soort kleine versie van de Niagara waterval en veel minder toeristisch. Omdat het al laat is, besluiten we op de camping tegenover de waterval te overnachten. Deze camping heeft zowaar warme douches, tot nu toe een unicum in Chili zo buiten het toeristenseizoen. De campingbaas is ook hard bezig met de aanleg van een mooi zwembad dat hij ons vol trots laat zien. De stabiliteit van de naastgelegen helling is alleen nog niet helemaal in orde, dus of we er nu rustig zouden gaan zwemmen ........
De elektriciteit op de camping is typisch chileens: binnen handbereik lopen de ongeisoleerde fase en nuldraden van de campingverlichting en de stopcontacten. Zelfs een bordje: niet aanraken gevaar voor elektrocutie kon er niet vanaf. Nooit van spelende kinderen gehoord?

Parque Nacional Conguillo

De volgende dag (wat is een warme douche een goed begin van de dag!) rijden we naar Parque Nacional Conguillo. Dit park wordt landschappelijk gedomineerd door een indrukwekkende met sneeuw bedekte vulkaan. In de lager gelegen delen groeien de beroemde Araucacia’s. Van een afstand lijken deze bomen op dennen maar van dichterbij zie je dat de ‘naalden’ heel afwijkend zijn. Ze lijken veel meer op bladeren van een vetplant. Ook vreemd is de paraplu-achtige vorm die ontstaat doordat de takken vooral aan de top van de boom ontspruiten.
Door de enorme pakketten sneeuw die nog in het park liggen (1,5 m dik!) kunnen we de camping niet bereiken. Het park is eigenlijk ook nog gesloten. Dat deert ons niet want vlak voor de ingang is een parkeerplaats die prima dienst kan doen als ‘camping’. We zetten de auto daar neer en besluiten om nog wat te gaan wandelen. Uiteindelijk worden het drie korte wandelingen omdat tot twee keer toe de weg nog versperd wordt door dikke pakken sneeuw. Maar, desondanks krijgen we een goede indruk van het park dat echt heel erg mooi is.
De volgende morgen worden we wakker in een witte wereld. Alles (ook de auto) is bedenkt met een laag rijp. De isolatie van de auto heeft goed gewerkt want we hebben het ondanks de vorst niet koud gehad.

Een stukje Duitsland in Chili
Met de verwarming aan rijden we naar Frutillar. De omgeving van Frutillar is sterk beïnvloed door de duitse immigranten die hier zijn neergestreken. Veel restaurantjes en hotelletjes zijn erg duits, inclusief braatworst, Paulaner bier en Apfelstrudel. Het dorp ligt aan een prachtig meer met uitizcht op de imposante Osorno vulkaan. Als we aankomen, is de lucht helder en kunnen we de hele kegel van de vulkaan zien. Een geluk, want de twee dagen daarna zit hij voor een groot deel in de wolken.

We rijden naar een camping in de buurt van Frutillar waar we een mooie kampeerplek aan het meer vinden en waar we, voor het eerst sinds Toronto, weer eens op gras staan in plaats van zand of aarde. Een verademing!
De volgende morgen brengen we de was naar een lavanderia en bezoeken daarna een klein openluchtmuseum over de duitse kolonisatie. Het is een aandoenlijk museum, klein en samengesteld uit spullen die de plaatselijke bevolking nog op zolder had liggen. Daarna slenteren we wat langs het meer tot dat de was klaar is. Het is vandaag nogal regenachtig en dus besluiten we om niet meer naar het Parque Nacional Alerce Andino te gaan maar de bijzondere boom (de Alerce) in Argentinië te gaan bekijken. We rijden in plaats daarvan naar Puerto Montt waar we eerst uitzoeken waar het kantoor van Navimag is waar we ons de volgende ochtend moeten melden. Als we dat hebben gevonden, rijden we naar een camping in de buurt van de stad.