2006 PanameriACA
Philo en Rodriaan vertrokken in 2006 naar Amerika om een toch te maken van Canada naar Argentina met hun Acadiane. De Pan-Amerikaanse weg is een weg, of beter een netwerk van wegen, die de uiteinden van de continenten Noord-Amerika en Zuid-Amerika met elkaar verbindt. De weg loopt van Fairbanks in Alaska tot Vuurland in Argentinië. Over de lengte van de wegen verschillen de meningen. De schattingen lopen uiteen van 25.000 tot 50.000 kilometer.

CANADA

Dag 24 t/m 27
Het is tijd voor de oversteek naar British Colombya en dus stappen we vandaag vroeg in de auto. De komende dagen zullen we vooral veel kilometers maken en niet zo veel bekijken.
Na nog een prachtig stuk Ontario rijden we maandag Manitoba binnen. We zijn nu in het gebied dat iedereen die we tot nu toe hebben ontmoet als saai en vlak heeft omschreven. Het is inderdaad vlak, maar bepaald niet saai te noemen, vinden wij. De wegen zijn in ieder geval erg goed en het rijdt lekker door. Na één dag zitten we al in Saskatchewan.

Dag 28 t/m 32
We besluiten om wat meer tijd door te brengen in Saskatchewan. We brengen een bezoek aan de stad Sasketoon en we bezoeken het Wanuskewin Heritage Museum. Dit museum, dat samen met plaatselijke Indianen is opgezet, vertelt de geschiedenis van de Indiaanse bevolking in dit deel van Canada. Behalve het museum binnen, is er ook een groot buitenterrein waar je heerlijk kan wandelen en een indruk krijgt van het prairielandschap zoals dat vroeger geweest moet zijn. ’s Avonds krijgen we het Noordelicht te zien! Dat is iets heel bijzonders in de zomer.
Na deze onderbreking, rijden we door naar Edmonton. Daar hebben we Fort Edmonton bezocht. Dat is een openluchtmuseum dat de geschiedenis van Edmonton in beeld brengt vanaf de komst van de eerste Europeanen tot 1920. Het was een leuk en informatief opgezet museum. Edmonton zelf was verder niet echt bijzonder. Daarom zijn we na het bezoek aan het museum naar Edson gereden. De volgende dag zijn we doorgereden naar de Rocky Mountains.

Dag 33 t/m 39
Om er zeker van te zijn dat we een kampeerplaats kunnen krijgen in de omgeving van Jasper, zorgen we dat we daar begin van de middag zijn. De campings hebben namelijk een policy ‘first come, first served’. We hebben geluk en vinden een plaatsje op een camping waar vandaan we ook kunnen wandelen (dat is heel uniek in Canada!). De volgende dag lopen we naar de top van de Whistler’s Mountain een klim van ongeveer 1400 meter. Bovengekomen blijkt dat we ongeveer de enigen zijn die naar boven lopen, de rest van de mensen neemt de kabelbaan. Wij nemen die wel lui naar beneden en lopen vanaf daar het laatste stuk terug naar de camping.
De volgende dag brengen we een bezoek aan het Maligne Lake waar we een boottocht over het meer maken naar het zogeheten Spirit Island. Daarna lopen we nog een korte wandelroute langs het meer.

En dan is het alweer tijd om door te rijden richting Banff. Onderweg stoppen we onder andere bij het Colombia Icefield om met een speciale bus een tour over de gletsjer te maken.
Wanneer we ’s avonds aankomen in Lake Louise, blijken alle campings vol en blijkt dat de meeste wandelroutes alleen met een groep van zes of meer mensen gelopen ‘mogen’ worden in verband met de grizzly beren. We besluiten daarom om door te rijden richting Banff.
We vinden een mooie plek op de camping in Banff. Daarna rijden we naar Canmore voor een helikoptervlucht over de Rocky Mountains. Dat was een geweldige ervaring! Het is heel anders dan met een vliegtuig en we raden iedereen aan dit ook een keer te doen.
De volgende dag wandelen we vanaf de camping naar de Sulphur Mountain en vervolgens naar de top. Ook hier blijken we zowat de enigen die dit doen. We gaan lui met de kabelbaan naar beneden en lopen daarna terug naar de camping (een wandeling van alles bij elkaar zo’n 20 km).

De volgende dag rijden we naar Rossland, waar familie van Philo woont. We zullen hier ongeveer twee dagen blijven en dan doorrijden naar Vancouver.

Dag 40 t/m 43
Tijdens ons verblijf in Rossland hebben we de plaatselijke goudmijn bezocht, een behoorlijk diepe en uitgebreide mijn. Ook hebben we de stad Nelson bezocht en zijn we heerlijk uit eten geweest bij een plaatselijk restaurant in Rossland (het huwelijkscadeau van de familie van Philo).
Na twee leuke en gezellige dagen, zijn we doorgereden naar Vancouver. Omdat Philo zo dom was om de avond voordat we de stad in zouden gaan haar enkel te verzwikken, hebben we helaas niet heel veel van Vancouver gezien. Maar, wat we hebben gezien was de moeite waard dus we gaan zeker nog een keer terug.

En toen was het dan zo ver: op naar de grens met de USA........