The Trail of Raid Laponie - Raid Nordkapp 2010
2 Eenden die in Februari 2004  midden in de winter de laatste Raid Laponie hebben gereden, rijden "the trail" opnieuw, in de zomer! Geen extreme temperaturen van min 40 maar normaal (!?) september weer. 8.000 kilometer zal de route zijn die voert door Nederland, Duitsland, Denemarken, Zweden, Finland en Noorwegen. Ons doel; de Noordkaap ! van daaruit zal de route langs de ruige Noorse kust ons naar het zuiden voeren. Een alternatieve raid in The Trail of Raid Laponie.

 
 
 
 
 

 
 

 

The Trail of Raid Laponie - reisverslag

Datum: zondag 19 september 2010
Route: kiel - Vlaardingen

Weer: bewolkt regen
Temp:
Kilometers: 645
«« 18 sept

27 sept »»

Na het inchecken op zaterdagochtend op de Color Fantasy, het luxe cruiseschip, want veerboot kan je dit eigenlijk niet noemen, en weer wat wachten, mogen we eindelijk aan boord. Direct valt het op dat deze boot heel luxe is. Ook valt het hoge "Hurtigruten" gehalte op. (Insiders weten wel wat daarmee bedoeld wordt). Om 14:00 uur vertrekt de boot als wij op dek 13 staan en Oslo steeds kleiner wordt richting Kiel. Een (voorlopig) afscheid van Noorwegen. Na een ontdekkingsreis over het schip met vele winkels, bars en eetgelegenheden, brengen we de nacht door in een luxe hut op dek  8.  10:00 uur op de zondagochtend meert de luxe cruiseferry af in de haven van Kiel, geheel volgens plan. Om 10:09 uur rijden we de boot af richting huis. Het regent onderweg veelvuldig en we stoppen alleen om te tanken en te plassen. Na de gebruikelijke file bij de Elbetunnel in Hamburg gaat het richting Groningen waar we de grens over willen steken. In de buurt van Hoogeveen, waar het op dat moment behoorlijk regent, vliegt de ruitenwisserarm aan de bestuurderskant opeens van de ruit af op de ventilatieklep. Gauw op de vluchtstrook gestopt en de arm weer op de ruit gedaan. Na een klein stukje gebeurt dit opnieuw en we besluiten in de stromende regen door te rijden naar een parkeerplaats. Het wissermechaniek blijkt te ver zijn versleten en de harde wind blaast de arm van de ruit af. We hebben daar een metalen hoekje uit de asbak gehaald en tussen de ruit en het ruitrubber gezet om te voorkomen dat de arm te ver naar beneden kan draaien. Het blijkt een goede oplossing. Nou moet je weten dat in voorgaande Raids er bij diverse mensen problemen waren met de wissers. Zo had Jeroen last met de Acadiane en Erik met zijn AZAM met de laatste Laponie in 2004 en Frank en Eveline met de 07 met de Raid Iceland 2008 en ook vorig jaar nog op de terugweg van de Wereldmeeting in CZ. We hadden er dus al een beetje op kunnen rekenen en hadden Frank een kompleet mechaniek met motor meegegeven. Het jammere is wel dat met het opruimen van de auto het mechaniek per abuis thuis is gebleven. Geeft niet, want anders had het waarschijnlijk nog onder de stoel in de auto gelegen, 2700 KM terug in Rognan, Noorwegen waar de 07 nu nog staat. Onderweg staat ineens Rotterdam op de borden aangegeven. Helaas blijkt een stuk van de A20 afgesloten en komen we in de file terecht. Na wat binnendoor wegen willen we naar huis. Krak/ Schraaaaap, de bak maakt een ongelooflijke herrie, het lijkt die van de 07 wel. Bij het afremmen op de motor, wat begint in de file, maakt de bak flink veel herrie in 1e en 2e versnelling. Ook in 3 bij gas loslaten lijkt alsof de bak vast slaat. Dit probleem hadden we al eerder gehoord in Stockholm twee weken eerder, toen we met een bloedhete motor en bak de stad inreden en er veel moest worden teruggeschakeld. Nu dus weer na een lange rit. Halen we het nog naar huis? Elke keer als er moet worden afgeremd, schakelen we de bak naar neutraal, laten de auto uitrollen en beginnen dan weer in 1e versnelling opnieuw. Rond 19:00 uur rijden we de straat in en parkeren voor ons huis. Team B is een week eerder terug dan gepland, maar we gaan zeker nog een keertje terug naar Finland en Noorwegen, maar niet meer in september, dan is Noorwegen gesloten. Vandaag Kiel- Vlaardingen 645 KM.

Totaal aantal kilometers van de bemanning de 07 tot Fauske ongeveer 4700, 3 veerboten en 2 lijnvluchten. Eén taxirit Fauske- Bodø en één transfer Schiphol- Rotterdam.

Aantal kilometers van team B is 6658 KM en 4 veerboten van zo'n 33 uur vaartijd totaal.

Volgend jaar maar eens naar Frankrijk en misschien wel op "zwarte zaterdag", dan zal alles toch wel open zijn?

Eveline en Frank: Wij vonden het leuk met jullie, jammer van die domme pech met jullie auto waar niemand wat aan kon doen. Hopelijk wordt jullie 07 spoedig thuisbezorgd.

Tot een volgend avontuur, te lezen op deze site......
Marja en Alfred

 
Raid Nordkapp
Home
VVV Info
Webcam's
 
Reisverslag 1
Reisverslag 2
Reisverslag 3
Reisverslag 4
Reisverslag 5
Reisverslag 6
Reisverslag 7
Reisverslag 8
Reisverslag 9
Reisverslag 10
Reisverslag 11
Reisverslag 12
Reisverslag 13
Reisverslag 14
Reisverslag 15
Reisverslag 16
Reisverslag 17
 
Foto pagina 1
Foto pagina 2
Foto pagina 3
 
 
 

2 C V T R A V E L

         
 
  © Copyright 2014 - 2cvTravel. All Rights Reserved.

ADVERTEREN   Disclaimer  Contact