|
|
The Trail of Raid Laponie
- reisverslag
Datum: zondag 19 september
2010
Route: kiel - Vlaardingen |
Weer: bewolkt regen
Temp: |
Kilometers: 645 |
««
18 sept
|
27 sept »» |
Na het inchecken op
zaterdagochtend op de Color Fantasy, het
luxe cruiseschip, want veerboot kan je dit
eigenlijk niet noemen, en weer wat wachten,
mogen we eindelijk aan boord. Direct valt
het op dat deze boot heel luxe is. Ook valt
het hoge "Hurtigruten" gehalte op. (Insiders
weten wel wat daarmee bedoeld wordt). Om
14:00 uur vertrekt de boot als wij op dek 13
staan en Oslo steeds kleiner wordt richting
Kiel. Een (voorlopig) afscheid van
Noorwegen. Na een ontdekkingsreis over het
schip met vele winkels, bars en
eetgelegenheden, brengen we de nacht door in
een luxe hut op dek 8. 10:00 uur
op de zondagochtend meert de luxe
cruiseferry af in de haven van Kiel, geheel
volgens plan. Om 10:09 uur rijden we de boot
af richting huis. Het regent onderweg
veelvuldig en we stoppen alleen om te tanken
en te plassen. Na de gebruikelijke file bij
de Elbetunnel in Hamburg gaat het richting
Groningen waar we de grens over willen
steken. In de buurt van Hoogeveen, waar het
op dat moment behoorlijk regent, vliegt de
ruitenwisserarm aan de bestuurderskant
opeens van de ruit af op de ventilatieklep.
Gauw op de vluchtstrook gestopt en de arm
weer op de ruit gedaan. Na een klein stukje
gebeurt dit opnieuw en we besluiten in de
stromende regen door te rijden naar een
parkeerplaats. Het wissermechaniek blijkt te
ver zijn versleten en de harde wind blaast
de arm van de ruit af. We hebben daar een
metalen hoekje uit de asbak gehaald en
tussen de ruit en het ruitrubber gezet om te
voorkomen dat de arm te ver naar beneden kan
draaien. Het blijkt een goede oplossing. Nou
moet je weten dat in voorgaande Raids er bij
diverse mensen problemen waren met de
wissers. Zo had Jeroen last met de Acadiane
en Erik met zijn AZAM met de laatste Laponie
in 2004 en Frank en Eveline met de 07 met de
Raid Iceland 2008 en ook vorig jaar nog op
de terugweg van de Wereldmeeting in CZ. We
hadden er dus al een beetje op kunnen
rekenen en hadden Frank een kompleet
mechaniek met motor meegegeven. Het jammere
is wel dat met het opruimen van de auto het
mechaniek per abuis thuis is gebleven. Geeft
niet, want anders had het waarschijnlijk nog
onder de stoel in de auto gelegen, 2700 KM
terug in Rognan, Noorwegen waar de 07 nu nog
staat. Onderweg staat ineens Rotterdam op de
borden aangegeven. Helaas blijkt een stuk
van de A20 afgesloten en komen we in de file
terecht. Na wat binnendoor wegen willen we
naar huis. Krak/ Schraaaaap, de bak maakt
een ongelooflijke herrie, het lijkt die van
de 07 wel. Bij het afremmen op de motor, wat
begint in de file, maakt de bak flink veel
herrie in 1e en 2e versnelling. Ook in 3 bij
gas loslaten lijkt alsof de bak vast slaat.
Dit probleem hadden we al eerder gehoord in
Stockholm twee weken eerder, toen we met een
bloedhete motor en bak de stad inreden en er
veel moest worden teruggeschakeld. Nu dus
weer na een lange rit. Halen we het nog naar
huis? Elke keer als er moet worden afgeremd,
schakelen we de bak naar neutraal, laten de
auto uitrollen en beginnen dan weer in 1e
versnelling opnieuw. Rond 19:00 uur rijden
we de straat in en parkeren voor ons huis.
Team B is een week eerder terug dan gepland,
maar we gaan zeker nog een keertje terug
naar Finland en Noorwegen, maar niet meer in
september, dan is Noorwegen gesloten.
Vandaag Kiel- Vlaardingen 645 KM.
Totaal aantal kilometers van de bemanning de
07 tot Fauske ongeveer 4700, 3 veerboten en
2 lijnvluchten. Eén taxirit Fauske- Bodø en
één transfer Schiphol- Rotterdam.
Aantal kilometers van team B is 6658 KM en 4
veerboten van zo'n 33 uur vaartijd totaal.
Volgend jaar maar eens naar Frankrijk en
misschien wel op "zwarte zaterdag", dan zal
alles toch wel open zijn?
Eveline en Frank: Wij vonden het leuk met
jullie, jammer van die domme pech met jullie
auto waar niemand wat aan kon doen. Hopelijk
wordt jullie 07 spoedig thuisbezorgd.
Tot een volgend avontuur, te lezen op deze
site......
Marja en Alfred |
|
|