The Trail of Raid Laponie - Raid Nordkapp 2010
2 Eenden die in Februari 2004  midden in de winter de laatste Raid Laponie hebben gereden, rijden "the trail" opnieuw, in de zomer! Geen extreme temperaturen van min 40 maar normaal (!?) september weer. 8.000 kilometer zal de route zijn die voert door Nederland, Duitsland, Denemarken, Zweden, Finland en Noorwegen. Ons doel; de Noordkaap ! van daaruit zal de route langs de ruige Noorse kust ons naar het zuiden voeren. Een alternatieve raid in The Trail of Raid Laponie.

The Trail of Raid Laponie - reisverslag

Datum: Zaterdag 11 september 2010
Route: Rovaniemi - Kautokeino

Weer: bewolkt
Temp: 11 graden
Kilometers: 387
«« 10 sept

12 sept »»

Vannacht was het een koude nacht. Om 03:00 uur was ik (eveline) wakker en moest plassen. Het was helemaal helder en er stonden heel veel sterren aan de hemel. Niet veel later gingen Mar en Alfred ook plassen, t was spitsuur. Om 08:00 uur werd ik wakker, wat was de wereld ineens klein. Ontzettend mistig, of laag hangende bewolking, tis maar net hoe je het bekijkt. Alles was nat en dampig, niet fijn en erg koud. Ontbijt gemaakt, koffie gezet en tentje ingepakt (nat weliswaar). We hebben zelfs nog wat hout meegenomen uit de houtvoorraad van de camping, mocht vast wel. De route vandaag zou ons brengen naar Hetta en dan misschien nog iets verder noordelijker.
Na ongeveer een uurtje rijden zagen we het eerste rendier!!!!! Jippie! Wat een mooie beesten zeg. En daarna zagen we er nog veel meer. Een hele kudde langs de weg en daar moesten we voor stoppen aangezien ze wilde oversteken en eentje daar al mee bezig was. Ze zijn helemaal niet schrikkerig voor het verkeer of mensen. Ze lopen daar gewoon alsof er niets aan de hand is. YES mijn vakantie kan niet meer stuk, ik heb rendieren gezien!!!!! Jippie.
We zouden via een natuurgebied naar boven rijden. Echter voordat we dit gebied in zouden rijden, kwamen we door Levi, de wintersportstad van Lapland. Veel pistes en tentjes om te verblijven. Hier was de Artic Run aan de gang. Wij dachten eerst nog een braderie, aan de standjes langs de weg te zien, maar dit was niet waar. Dit waren drinkstops, met houtkachel en al. Niet veel later kwamen de renners voorbij, gewoon in korte broek, die zijn niet wijs joh! Ook een soort rendieren dachten wij. Zoals het hier gaat een "marathon" zo gaat het bij ons niet. De weg wordt niet afgezet en de auto's, bussen en vrachtwagens rijden je gewoon voorbij. Na de loop reden we de stad uit. Een motoragent gebaarde ons dat we aan de kant moesten komen. Oh oh wat nu weer. Frank moest zijn rijbewijs laten zien en blazen. Alfred vervolgens ook. Niets aan de hand. Nee gek! Het is half een dan zitten we toch niet aan het bier! Maar goed de beste man vond het eigenlijk alleen maar grappige auto's en vond het verbazingwekkend dat we uit NL kwamen. Ook dit was niet de eerste keer deze trip dat wij de attractie zijn.

De 957 brengt je door een mooi stuk bos gebied. Een echt natuurgebied. Helaas weinig rendieren, maar wel super mooi. Er stak zelfs ineens een eekhoorntje over de weg. Echt grappig. Het zijn allemaal beesten waarvan je weet dat ze bestaan, maar hier zie je ze gewoon in het wild. Het landschap verandert hier alweer. Na het bosgebied kwamen we in Hetta aan. Hier hadden Frank, Marja en Alfred in 2004 geslapen tijdens de Raid Laponie in de winter. Frank had hier toendertijd een kuksa (een houten drinkmok) gekocht bij een oud mannetje die ze zelf maakte. De man was toen - zei Frank - al meer dood dan levend. Dusssss dit was zes jaar geleden. Het huisje stond er nog, de man zelf leefde ook nog, maar Kuksa's maken doet hij al een tijdje niet meer. Hij lag in een ziekenhuis bed en werd gevoerd door een zuster. Een andere oudere man kwam naar buiten gelopen en zei dat hij geen plaats wist waar kuksa''s werden gemaakt. Afijn de man bedankt en verder gelopen. In het hotel was het niet mogelijk om koffie te drinken, dus we zouden verder noorderlijker rijden en daar een camping opzoeken. Na een half uur rijden hadden we de grens gepasseerd van Noorwegen "Finnmark". Even hiervoor was nog een laatste souvenierswinkeltje. Even gestopt en wat dingetjes gescoord.
Het landschap is totaal veranderd. De bomen zijn klein, en de herfst is hier al geweest. Er zitten hier bijna geen blaadjes meer aan de bomen. Straks als we nog hoger komen, dan groeien er helemaal geen bomen meer. Dan zitten we boven de bomengrens.
In Noorwegen is het weer een uur vroeger, dus normale tijd. Het is hier ook een stuk kouder en bewolkter.
In het plaatsje waar we nu zitten hebben we dus maar Noors geld gepind, ohja nu moeten we weer omrekenen. Geen euro meer. Wat wel fijn is, is dat je van de taal weer wat kan maken. Het lijkt op Duits, Deens en is best te verstaan als je je best doet.
We hebben een camping gevonden, waar wij - en dat is bijna op elke camping zo - de enige zijn die in tenten slapen. Het toeristenseizoen is echt over hier. Iedereen is zijn of haar huis aan het klaar maken voor een koude winter. De campings worden winterklaar gemaakt, de houtstapels worden aangevuld en ga zo maar door.
De vrouw van de camping is een heel lief oud klein vrouwtje. Voor 25 euro mogen we hier staan, gebruik maken van de binnenkeuken en douchen. Alleen het douchen gaat hier met muntgeld. 10 kronen voor X aantal minuten douchen.

Ons kampement staat weer, we gaan zo maar avondeten maken denk ik, alhoewel het is nu pas vier uur, dus misschien wat vroeg. Geloof wel dat we vanavond in de binnenkeuken gaan zitten, daar is het warm en droog. Hier buiten is het nu nog droog, maar zeker niet warm.

Morgen de tocht van de vakantie: DE NOORDKAAP!!!!!