The Trail of Raid Laponie - Raid Nordkapp 2010
2 Eenden die in Februari 2004  midden in de winter de laatste Raid Laponie hebben gereden, rijden "the trail" opnieuw, in de zomer! Geen extreme temperaturen van min 40 maar normaal (!?) september weer. 8.000 kilometer zal de route zijn die voert door Nederland, Duitsland, Denemarken, Zweden, Finland en Noorwegen. Ons doel; de Noordkaap ! van daaruit zal de route langs de ruige Noorse kust ons naar het zuiden voeren. Een alternatieve raid in The Trail of Raid Laponie.

The Trail of Raid Laponie - reisverslag

Datum: 8 september 2010
Route: Vehu - Kajaani

Weer: onbewolkt
Temp: 17
Kilometers: 392
«« 7 sept

9 sept »»

Eveline en Frank: Na een heerlijke nacht in de oude school, werden we vroeg wakker van de zon die over het meer zo de kamer in scheen. Volgens mij was het half acht ongeveer. Alfred ging als eerste douchen en daarna ging ik maar even. Marja en Frank waren inmiddels ook wakker geworden en we gingen langzaam onze spullen bij elkaar zoeken. Gisterenavond hadden wij begrepen dat wij ontbijt zouden krijgen. Aangezien wij hadden gezegd dat we rond de klok van tien weg zouden gaan, hebben wij netjes zitten wachten tot het tijd was. De vrouw was inmiddels wakker geworden en ging met haar auto weg. Wij dachten; die gaat naar de bakker. Na een half uur kwam ze terug, ging rommelen in de keuken en het ontbijt bleef uit. We hebben toen maar gezegd dat we wilde betalen en dat gebeurde toen ook. We moesten maar liefst 16 euro per persoon, per nacht betalen. Dat is best een duur nachtje voor een huis zonder ontbijt. Maar goed het mocht de pret niet drukken.
Op naar Soini, daar zou een benzinestation zijn. Want de auto's hadden nog steeds errug dorst. Bij Soini waren inderdaad meerdere tankstations. We hebben degene uitgezocht met een supermarkt. Tanken en gelijk boodschappen doen en ontbijt halen. Alleen ja, wat is wat in een supermarkt? We hebben gekozen voor een stukje vlees, wat aardappeltjes en groente. Dit omdat we al 2 dagen lang pasta hadden gegeten en we behoefte hadden aan wat gezondheid.
Na de boodschappen gingen we een plekje opzoeken om ons net gekochte ontbijtje op te kunnen eten. Niet veel later een parkeerplaats, met een steiger met een bankje op het water. WAUW!! Dat was echt gaaf. Je hoorde gewoon helemaal niets, het leek wel of we allemaal ontzettend zaten te smakken. En dit terwijl we gewoon aan het eten waren, maar zo stil, niet normaal. Een uitgebouwd steigertje aan het water, twee bankjes erop en alleen maar het kabbelende water, bomen en verder helemaal niets. Dit is toch wel de bijzonderste plek waar ik (Eveline) ooit ontbeten had.
Na ons ontbijtje ging de weg verder richting Vuokatti (Kajaani) daar zouden we overnachten vanavond. De natuur wordt onderweg alweer anders, dit omdat we natuurlijk noordelijker gaan. We hebben vandaag een stuk door het merengebied gereden. Waanzinnig mooi. En het lijkt wel of elk eilandje hoe klein ook bewoond is.
Na een uurtje of wat was het tijd voor koffie. We zijn gestopt bij een viskwekerijhengelkoffietentje. Er was toevallig een man aan het vliegvissen. Je kan je natuurlijk afvragen, stond hij daar nou voor de fun of voor de toeristen? We hebben vier koffie besteld en een koffiebroodjegebakje. De koffie was helaas al een paar uur oud en het broodje had zijn beste tijd gehad. Maar goed in combinatie met elkaar, smaakte het wel ergens naar, maar of dit nu koffie met een broodjesmaak was.....
Na deze overheerlijke stop zijn we onze route weer vervolgd.
Ohja laten we nu maar wel op tijd tanken. Dus de weg af en tanken maar. Ja jammer zo werkt dat niet. Er schijnen twee soorten VISA kaarten te zijn. Een Europese en een Finse. Wij hebben geen Finse en dit betekent dus dat we niet overal kunnen tanken. Oh oh en nu? Dan maar weer doorrijden naar de volgende tankstop. Gelukkig was het daar geen probleem. Marja en ik hebben ons eerste Lakritsch ijsje op. Wat zijn dat toch goddelijk lekkere ijsjes! Als we terugkomen in NL gaan we OLA mailen en vragen of ze dat ook in NL kunnen maken.

Na de tankstop moesten we nog 56 km tot de camping. De natuur is veranderd van bossenbouw - wat hier nummer 1 is in de economische sector - naar landbouw. Heuse koeien, akkerlandschappen en boerderijen. Ook is het hier iets meer plattelandachtig. Dit brengt een ander probleem - nouja probleem; een lastigheid - met zich mee: de mensen hier spreken niet tot nauwelijks Engels. Het is hier dus handen en voeten werk en hopen dat ze je begrijpen.

We hebben de camping gevonden. De beschrijving in ons boekje is echt geweldig. Daar waar onze Truusjes het niet meer snappen, helpt het boekje weer verder. De camping is niet te vergelijken met onze eerdere camping. Dit ligt aan een meer, aan een weg en heeft alles wat je van een basiscamping kan verwachten. Er is warm water, douches, wc's en een sauna. Echter de douches begeven zich in één ruimte, drie gordijnen voor de douches en één grote omkleedruimte. Het lijkt dus wel een wereldmeeting! Maar goed we mogen niet klagen.

Marja en Frank hebben eten gemaakt, het smaakte heerlijk. Het vlees bleek een karbonaadje te zijn met een marinade, wat eigenlijk gewoon best smaakte. Een wijntje erbij (die hadden we meegesmokkeld uit NL) en we waanden ons als god in Finland.
Frank en Alfred hadden inmiddels aan de man bij de receptie gevraagd of de sauna open was. De beste man begreep er volgens mij geen snars van en zei op alles yes yes. Dus straks nog een keer vragen of we de sauna in kunnen. De sauna ligt aan een strandje en als je wil en het echt echt wil, kan je het meertje in rennen. Maar goed dat zien we dan wel.

Inmiddels zitten we weer ingepakt, een nadeel als de zon ondergaat; DE MUGGEN KOMEN TOT LEVEN!!!!

Alfred:
Zoals Eef al schreef, een ander landschap, en een ander soort wegen. Op deze wegen valt ons op dat er bijna of geen campers op de weg rijden. Op een verdwaalde Poolse trucker na, hebben we zelfs geen buitenlanders gezien, op de Finnen na natuurlijk. Morgen zal het wel anders worden als we de Poolcickel naderen. Daar kom je altijd vele nationaliteiten tegen. Wat verder op de weg opvalt zijn de lange vrachtauto's, bij ons LZV's. Een gewone vrachtauto met drie assen, met daarachter een dolly met twee assen en achteraan deze soort oplegger weer drie assen. Totaal zo'n acht assen dus. Bij ons rijden die dingen ook, maar alleen op bepaalde route's. Hier rijden ze zelfs op de kleine weggetjes en zelfs op onverharde wegen.
Frank en Eef zijn net terug van de campingreceptie en hebben afgesproken dat over een half uur de sauna heet is. Ik ben benieuwd.....

Ons allemaal:

Het is inmiddels 21:05 uur (Local time) en we zitten nu weer bij ons tentje uitkijkend over het meer. De zon is wel onder maar het avondrood weerkaatst nu over het stilgevallen meer. De sauna was heerlijk. Zoals ik eerder al omschreef, ren je vanuit de sauna zo het water in. Afijn dat gaat bij de Finnen zo, bij ons nog niet. De eerste vijf minuten waren een feit. Dus hupatee het water in. Jeetje*)(*@()*@(#* das F###king koud zeg. Onze voeten waren het meeste koud. Dus terug de sauna in, nog meer water erop. De temperatuur was inmiddels gestegen tot 80 graden. Niet warm, denken de ervaren saunamensen nu, maar voor ons errug warm. De tweede keer het water in, het was nog steeds koud! Weer terug de sauna in. De finnen die naast ons in de sauna zaten, zaten ons een klein beetje uit te lachen dat wij niet helemaal het water in gingen. Achja, we zijn Hollanders en geen van ons heeft echt ervaring met een sauna. Weer de temperatuur opgeschroefd en weer 10 minuten in de warmte. Vervolgens had Alfred de stoute schoenen aangetrokken en rende het water in. Heerlijk zei hij, dus ik er achter aan, en inderdaad het was minder koud en eigenlijk best wel lekker. Mar kwam er achter aan en ook zij was enthousiast. Frank koos eieren voor zijn geld en bleef op de veranda van de sauna zitten. We kwamen het water uitlopen en kregen applaus van de Finnen. Was it good? Yes very! Nog meer applaus! Eerlijk is eerlijk, dit was wel super goede eerste sauna ervaring zeg.
Nu heerlijk gedouched en uitdampend van de warmte bij het meer een drankje doen, onder het genot van een motorbootje die blij is dat hij hard kan varen en een jager die zijn kogels aan het verschieten is.

Dit was het voor vandaag!