The Trail of Raid Laponie - Raid Nordkapp 2010
2 Eenden die in Februari 2004  midden in de winter de laatste Raid Laponie hebben gereden, rijden "the trail" opnieuw, in de zomer! Geen extreme temperaturen van min 40 maar normaal (!?) september weer. 8.000 kilometer zal de route zijn die voert door Nederland, Duitsland, Denemarken, Zweden, Finland en Noorwegen. Ons doel; de Noordkaap ! van daaruit zal de route langs de ruige Noorse kust ons naar het zuiden voeren. Een alternatieve raid in The Trail of Raid Laponie.

The Trail of Raid Laponie - reisverslag

«« 12 sept

14 sept »»

Maandag 13 september 2010
Gisternavond nog lekker in het hutje beetje zitten kletsen, breien en voor maar slechts 10 NOK per 5 minuten (dit is ongeveer EURO 1,42) onder de douche. Nadat wij hadden gedouched en afgewassen, kwam er zowaar nog een dame op haar fiets aan. Die was schijnbaar op fietsvakantie naar de Noordkaap. Respect hoor! Bedoel met de auto ben je al heel lang onderweg om ergens te komen en moeten we terugschakelen soms naar de tweede versnelling. Kan je nagaan hoe dat op een fiets is.

Maar goed rond de klok van 10 uur zijn we maar naar bed gegaan. Het was lekker warm in het hutje en van de wind merkte je helemaal niets. Het enige wat een beetje vervelend was, is dat wij in dat hutje ook hadden gekookt. Dit zorgde ervoor dat we vannacht nog een paar keer de noodles hebben gegeten (lees: geroken) die we die avond ook al hadden gegeten. Kleinigheidje blijf je houden.
Vannacht hebben Alfred en ik verschillende dingen rondom ons huisje horen lopen en rare geluiden. Marja en Frank doen de luiken dicht, daarmee ook de oorsluizen en horen niets meer. Alfred en ik zijn dus de waakzame types. Wij denken dat het rendieren zijn geweest die aan het snuffelen waren.
Vanmorgen om 8 uur zou de wakeup call zijn. Nu is het niet echt nodig om een wekker te zetten. Als een van ons wakker is, is de rest ook wakker. Zelf had ik (eveline) niet een bijzonder goeie nacht achter de rug. Het bed was zo hard als een plank en ik had een kriebelhoest. Dit was het gevolg van een klein griepje waar ik twee dagen daarvoor mee liep. Nu alles weer over, ik heb het stokje doorgegeven aan Marja. Maar ach het duurt maar twee dagen. Misschien wel opgelopen na de Sauna.
Afijn ontbijtje gemaakt, spullen in de auto gelegd en huisje aan kant gemaakt. De zon was verstopt achter een dikke laag bewolking en het begon zelfs te spetteren. Voor het eerst in deze vakantie.
De weg zou ons vandaag brengen naar ergens in Noorwegen, we wisten nog niet waar. We moesten eerst dezelfde weg terug vanaf de Noordkaap, die we gisteren ook hadden gereden. Weer door de toltunnel waar je dus ook gewoon de terugweg weer moet betalen.
Gisteren reden we langs dat reservaat vol met rendieren, nu was het reservaat zo goed als leeg, bijna geen rendier te bekennen. Misschien toch binnengehaald ergens om te nummeren, vaccineren of iets dergelijks. Het is maandag en dat merk je op de weg, iets meer vrachtwagens en auto's. NOg niet echt veel hoor, maar een verschil met andere dagen.
Na Alta zouden we de E6 volgen naar beneden toe. Alta is een grote stad, met veel voorzieningen en ik denk de uitvalsbasis voor alle huttenbewoners verderop de berg op.
Al snel reden we door de fjorden van Noorwegen. Schitterend mooie omgeving. Het weer werd iets slechter en zo nu en dan viel er een behoorlijke bui. Je ziet hier op de bergen nog sneeuw liggen en hier en daar een gletsjer. Een erg mooi gezicht. De borden veranderde hier van rendieren weer naar elanden en van elanden naar schapen. En inderdaad niet veel later stond er inderdaad een kudde schapen langs de kant van de weg. Die borden kloppen dus ook. Die van de elanden schijnen ook te kloppen, alleen elanden zijn schuwer. De kans dat we die zien is nihil.
Via het bakkie riep Marja dat als we naar het water links keken we misschien wel bruinvissen konden zien. Iets verderop zag ik een paar vinnen uit het water komen, gelijk Marja opgeroepen. Zij zei het ook dat ze het zag. Of het bruinvissen waren? Dat weten we natuurlijk niet zeker, maar voor de leukigheid zeggen wij gewoon dat we bruinvissen hebben gezien.
De weg ging verder, berg op, berg af. Het lijkt een beetje op het liedje, de dalen op, de straten in.......hihihihihihi Soms zover dat we door de bewolking heen reden, gaaf gezicht hoor.
We zijn ook van een rendiereneconomie naar een viseconomie gegaan. Je ziet hier verschillende zalmkwekerijen in het water liggen en als je goed kijkt, zie je de zalmen omhoog springen. Wat ik me kan voorstellen. Wat zou er nou frustrerender zijn dan in een klein badje zwemmen met zijn honderden terwijl de andere vissen voor je raampje zitten te zwaaien. Ik kan het me wel voorstellen hoor.
Onderweg boodschappen gedaan. Frank en ik hadden bedacht, we eten zalm, dat hebben ze hier genoeg. Dat klopt hebben ze ook wel, maar jeetje schrikbarend duur. Noorwegen is echt een mooi land hoor, maar wat ze zeggen dat alles hier twee keer zo duur is, dat klopt als een bus.
Na de laatste tankstop de truusjes ingesteld op Skibotn en daar een camping zoeken. De camping hebben we gevonden. Het was inmiddels droog. De eigenaar kwam direct aangelopen en we konden voor EURO 16,-- per stel in een tent slapen. Dus dat deden we dan maar. Een hutje was serieus EURO 30,-- per stel. Een tentje is ook goed te doen. Ze hebben hier namelijk op vrijwel elke camping een hutje met keuken en zitje. Verschillend van luxe per camping. We zitten nu in een keukenhuisje, waar we een aparte keuken hebben (incluus kookgerei) en een aparte huiskamer met televisie en bankstel. De televisie kent echter maar 2 zenders. Noors en Noors. We hebben zelfs net het dovenjournaal gekeken in het Noors. Achja, van de taal kan je niets maken, maar van het gebarentaaltje ook niet.
Mar zit nu heerlijk haar sokken te breien en de mannen hebben net een programma zitten kijken waar een stel kinderen iets met hout aan het maken waren.
Onze tenten staan inmiddels en de auto's dienen als windscherm. Het waait hier namelijk. En nee hier gaat de wind niet uit als de zon uitgaat. Als de zon niet schijnt, kan de wind ook niet uitgaan he? Afijn, we hebben het naar ons zin. De camping is gelegen aan een water, tussen bergen waarop je de gletsjers kan zien liggen. Het is wel een super gaaf plekje en ondanks dat het waait, is het niet heel erg koud.

Gaan zo maar eten maken en ons vanavond verder vermaken in het keukenhutje en bier zuipen hihihihihihi