2004 Raid Laponie
De tiende Raid laponie - Rotterdam - Helsinki - Noordkaap - Rotterdam. Raid Laponie, Tocht door Lapland. Een toch door het prachtige landschap van Lapland in de winter per Citroen 2cv, met als doel de Noordkaap. Raid Laponie werd georganiseerd door de Finse 2cv Club. Eens in de paar jaar werd een toch gereden met verschillende doelen. 2004 zou de aller laatste Raid Laponie worden. Na 20 jaar vonden ze het welletjes. De 2004 editie beloofde een prachtige te worden met temperaturen van ver onder de -38 graden, sneeuwstormen en ingesneeuwd zitten op de Nordkapp zelf. Met als klap op de vuurpijl, het Noorderlicht.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Donderdag 19 feb 2004 (' ) Temp +2C
Bjorn: Vanochtend op de normale tijd (8 uur) opgestaan. Lekker ontbeten in het hostel. Gisterenavond hebben we het rustig gehouden. Beetje zitten sprieten met Marcel en Jeroen. Het blijven Narren. Na het ontbijt zijn we de auto ingegaan om vandaag een goed aantal kilometers te maken. We hebben vandaag het plan om in Zuid-Denemarken te komen zodat we morgen niet zo heel veel meer hoeven te rijden. Op de heenweg was de eerste rit namelijk behoorlijk lang. We hebben besloten om het veer terug te nemen van Zweden naar Denemarken en daarna via de Grote Belt (had ik al gezegd dat Ballast die mee heeft gebouwd) terug naar het vaste land. Even een kleine fotosessie bij de Belt en weer verder. Ik moet zeggen dat er 550 km verder weinig te vertellen is. Sommige hebben reeen gezien en wij (Frank en Ik) een eekhoorntje!

Marcel: Nou wij hebben dus reeen gezien en wel bij elkaar een stuk of vijf zes. Wederom een dag zonder dat onze eend verder uit elkaar valt. Remmen nog steeds 80% maar voor de rest gaat hij als een speer. Het was een dag van kilometers vreten, veel asfalt en steeds minder sneeuw. De temperatuur is inmiddels boven nul gekomen en de velden worden steeds groener. We hebben weer eens lekker kunnen dobberen, het veer genomen van Helsingborg Zweden naar Helsingor in Denemarken
een tripje van een half uur. Daarna weer scheuren. Onderweg besloten om te overnachten in de buurt van Kolding, na wat speurwerk bleek dat daat geen hostel was en dus uitgeweken naar Haderslev. Na wat zoek werk want het staat hier in Denemarken allemaal niet zo goed aangeven. Eenmaal aangekomen bleken we een hostel te hebben gekozen met een heeel vriendelijke beheerder. Ook is dit de eerste hostel waar we geen gebruik mogen maken van onze slaapzakken, maar het bed linnen moeten gebruiken van de hostel. Maar goed we kunnen weer lekker slapen vannacht, verder hebben we een goede tv met een hele berg zenders er op zelfs in het engels dus we kunnen weer begrijpen wat er gezecht wordt op de tv, dat is ook al weer even geleden dat dat ons lukte. Morgen weerl lekker naar huis met de laatste etappe.

Frank: Bijna weer een ouderwetse koude hollandse nacht geweest waar ik wederom als een blok doorheen ben geslapen. Huskvarna was het vanochtend nog een graadje of -6 met de nodige vocht wat je ruiten deden bevriezen. Krabben geblazen. Gelukkig hadden wij in ons Ei-Survival-Pakket een spuitbus ijsondooier en met 4 spuitjes was alles weer ijsvrij. Op naar Denemarken ergens in het zuiden als het goed is. Vandaag is het kilometers maken. Hoeverder we vandaag komen hoe korter de laatste rit naar huis is. De wegen zijn schoon en rijd erg goed. Je kan merken dat we weer zuidelijker komen omdat de wegen weer heel wat drukker worden hier. Soms is het wel heel erg druk. We rijden lekker met een gangetje van rond de 90 per uur en gaan opweg naar de Ferry (al de derde deze reis) die er wel 20 minuten over doet om de overkant te bereiken. Op de kleine ferry even naar boven in de Sea Shop wat gekeken en gekocht waren we ook alweer aan de overkant. Zo dat gaat snel. Maar snel weer naar de auto's. bij de auto aangekomen staan er (zoals gewoonlijk) weer de nodige toeschouwers de auto's te bewonderen. Welkom in Denemarken! He jammer, weer van die Kronen hier. Die Euro is met dit soort dingen best makkelijk. Al moet ik zeggen dat de charme van het omrekenen best grappig is en ook best wel wat heeft. Je bent dan echt weg voor je gevoel. In Denemarken weer over de GroteBelt brug. Hier zijn we gestopt voor enkele foto's en al rijdend hebben we ook gepoogd nog wat leuke kiekjes te maken. De lage zon maakte het landschap erg mooi. Totdat we honger kregen en een tentje opzochten langs de weg waar je kan tanken en kan eten. Ja Marcel, ik vond het landschap mooi. Anyway, na een lekkere burger (ook al een burger gehad bij de eerste tankbeurt) was de maag weer rijkelijk gevuld. Het was nog maar 20 kilo (mijn maag was wel rijkelijk gevuld met die JumboBurger) meter naar het Hostel. De tanken hebben we maar weer eens gevuld bij een pomp in de buurt van het hostel, bleek het nog maar 300 meter te zijn. Marcel die nu mee leest en commentaar geeft, liep samen met mij de laatste meters. Even de benen strekken. Al dat zitten in die auto is ook niet niks. Het Hostel is erg clean en schoon en ja... niet mijn smaak. We moeten verplicht een (marcel hoe heet dat ook alweer wat we moesten nemen???? ) dank je... bedlinnen en hoezen verpakt in ene puutje voor veel geld. Dit moest je afnemen voordat je met je eigen slaapzak op het bed mag liggen. Dan maar keurig de laatste dag/nacht m'n bed opgemaakt en ach... morgen zijn we weer allemaal thuis in liggen we weer in ons eigen bedje. Heerlijk lijkt me dat. Kijken of dat net zo lekker slaapt als ScandinaviŽ. Eerst maar eens een biertje (Odense Pilsner, met dank aan Alfred) opdrinken en dan lekker slapen. Morgen vroeg om 0800 ontbjt en dan... de laaaatste kilometers. Weltrusten voor straks en Marcel... bedankt voor je commentaar. Mzl!!!

Frank: De laatste loodjes! Allemaal waren we op tijd wakker voor het ontbijt. Sterker nog, we waren voor het ontbijt wakker. De tafel moest eerst nog gedekt worden in het zeer steriele Hostel. Dit keer met vers gebakken brood wat nog warm was. Heerlijk ons buikje weer vol gegeten en om 0900h konden we de laatste kilometers gaan rijden. We moesten nog maar iets van 800 tot ons einddoel in Rotterdam. De grens van Denemarken en Duitsland was dichtbij en eenmaal op de duitse snelweg konden we goed doorrijden. De kilometers vlogen voorbij in een omgeving waar het toch nog best stevig vroor. De thermometer gaf 's ochtens -7 aan en even later toen de zon erbij kwam liep de temp aardig snel op. In duitsland getank en een vlug bakkie gedaan om wakker te worden. Direct weer door anders wordt het allemaal zo laat voordat we thuis komen. Nu willen we ook wel naar huis. De laatste dag de laatste kilometers. Ja Raid Laponie 2004 zit er echt op. Vlak voor de Nederlandse grens onze tanken weer gevuld en een check gedaan aan de auto van Bjorn. De schokdemper zit een beetje los en of een stuurkogel of de aandrijfas is een beetje kapot aan het gaan. Misschien nog iets van de Crash op zee (Ja op zee, maar dan bevroren. raar maar waar) De hoes is gescheurd en de olie is er uit gelopen. We besluiten weer verder te gaan op naar Nederland. We naderen groningen om een uur of 1600 wat zal inhouden dat we omstreeks 1930 op Airport Rotterdam aankomen. We rijden door totdat onze duitse benzine op is en onze billen de vorm van de banken heeft aangenomen. Niet alleen onze tanken zijn leeg maar ook onze magen beginnen te knorren. Tijd voor een korte stop voor Benzine koffie en een broodje. We duiken Utrecht in en er staat dat er een File is. Hopelijk van niet en al gauw bleek dat de Avond Spits al merendeels opgelost was. Zo konden we mooi doorrijden naar Airport Rotterdam. Om 1930h kwamen idd aan op Airport alwaar enkele ons op stonden te wachten. De herreniging was mooi om te zien. Onze opmerking was "Jeetje wat is het Koud hier brrr"het lijkt hier haast wel kouder dan daar bij -22. Bjorn liet zijn motor draaien (bleef het lekker warm in de auto) omdat zijn startmotor bijna niets meer deed. Klinkt bekend op dit punt. Bij het vertrek hebben we nog vlug de startmotor verwisseld opdat de eerdere al niets meer deed. Tijd voor de foto's onder Arrivals. Na deze allerlaatste fotosessie hebben we afscheid van elkaar genomen en onze weg naar huis vervolgd.

Raid Laponie 2004
The End
 
Raid Laponie
Pagina 1
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
pagina 6
Pagina 7
Pagina 8
Pagina 9
Pagina 10
Pagina 11
Pagina 12
Pagina 13
Pagina 14
Pagina 15
Pagina 16
Pagina 17
Pagina 18
Pagina 19
 
 
 

2 C V T R A V E L

         
 
  © Copyright 2014 - 2cvTravel. All Rights Reserved.

ADVERTEREN   Disclaimer  Contact