2004 Raid Laponie
De tiende Raid laponie - Rotterdam - Helsinki - Noordkaap - Rotterdam. Raid Laponie, Tocht door Lapland. Een toch door het prachtige landschap van Lapland in de winter per Citroen 2cv, met als doel de Noordkaap. Raid Laponie werd georganiseerd door de Finse 2cv Club. Eens in de paar jaar werd een toch gereden met verschillende doelen. 2004 zou de aller laatste Raid Laponie worden. Na 20 jaar vonden ze het welletjes. De 2004 editie beloofde een prachtige te worden met temperaturen van ver onder de -38 graden, sneeuwstormen en ingesneeuwd zitten op de Nordkapp zelf. Met als klap op de vuurpijl, het Noorderlicht.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

vrijdag 6 feb 2004 (62º41' - 24º27') Temp -8,9C 10:43uur.
Frank: Vertrokken uit Vehu Finland nog brak en nagenietend van gisteren. Gisteren? ja! Na de verslagen op Internet te hebben gezet kregen we om 20:00 uur Ajajouka nog wat. (in NL Drivers Meeting) Jukka de organisator van Raid Laponie doet dan een kort verhaaltje van 1,5 uur waar geen eind aan lijkt te komen. Jukka beschreef alles tot in de detail voor de gehele Raid. Elke detail werdt besproken. Wie Wat Waar Wanneer en voor de Nederlanders onder ons Wat kost het??!!! De meeste van de deelnemers slikken even een paar keer wanneer ze horen wat alles gaat kosten. De overnactingen zijn niet mis. Nu werd ook duidelijk dat ons doel de NordKapp wel een heel duur hotel is. Even vlug nadenken kwam ik erop dat die landen (Noorwegen en Zweden) geen Euroi's hebben. Daar kan je alleen in lokaal geld betalen. Wisselen dus. Na de DriversMeeting was het Nicotine gehalte aardig gedaalt bij iedereen en konden we weer naar buitgen waar het een graad of -8 a 9 was. Na een verkwikkend sigaretje kon ik de spullen in de Leger tent leggen waar we de nacht in zouden door brengen, Op de Wolle deken en een goeie slaapzak moet dat wel lukken dacht ik. De HotTub (Fins bad opgestookt met een houtkachel) was klaar en de eerste doken de sauna in om dan onder de maan in de avond bij -8 het bad in te duiken. Brrrr ik moest er niet aan denken totdat GertJan van Asperen vroeg of ik mee ging naar het meer. Hmm snel denken besloot ik het maar te doen. 3km verderop had een Familielid van Veiko (organisatie) een sauna aan het meer. daar aangekomen was het een hele mooie Finse blokhut met een Sauna voor 4 pers aan het meer waar een wak in was gezaagd. Het ijs was een centimeter of 30 dik. Ze hadden een houten trap gemaakt om makkelijker in en uit het water van +3 graden boven nul te kunnen komen. Op naar de sauna. Twee van de Familie/Kennis van de organisatie zaten al in de Sauna en legden ons uit over de gebruiken van de sauna en het wak in een ijs en ijs koud meer. Nadat ik en Jarno (?) Twente warm genoeg waren gingen we op sokken naar buiten. Jarno ging eerst... brrrr KOUD !! hij dook eruit en kon even bijkomen. toen ging ik. hmmm waar ben ik in godsnaam aan begonnen. Zit je lekker in een warme (Lees heet) Sauna, ga je in je nixie op sokken naar buiten waar het -9 is om in een wak te springen. Het zal wel goed zijn. De finnen doen het ook en ze vinden het lekker. Nou dan moet ik er ook maar aan geloven. brrrrr kouuuuuddddd Rustig weer eruit en op het ijs de bloedsomloop zijn gang laten gaan. Goh, niet echt koud, alleen mijn voeten zijn een beetje koud. Nadat de Finnen er ook in zijn geweest doken hun ook nog even in de sneeuw alwaar we snel weer de sauna opzochten om weer op temperatuur te komen. Heeeerlijk. Daarna voel je je weer helemaal fris en helder. Toch best wel lekker zo iets. Op naar het Camp gebied waar onze tenten staan en lekker de nacht in te duiken die -11 werd.

Frank: Geloof dat het een uur of halfnegen was dat ik wakker werd in de tent. De kachel in de tent was uit. Deze werd tot 0600h bijgevuld met hout. Nadeel van een koude nacht is dat je lekker warm (met muts op) slaapt in je warme slaapzak op je warme wolle deken. (Bedankt Wendy ;-) Maar om dan je kleding aan te doen is ff doorbijten. na een paar bakken koffie, Havermout en nog wat andere lekkere dingen de auto ingepakt en uit voorzorg de Bougie kabels vervangen. De Ochtend daarvoor starte hij op 1 cilinder. Ff testen en hij starte perfect gelijk op 2 cilinders. We konden weg, op naar Haparanda (Sweden).

Alfred: Ik had beloofd geen wekker te gebruiken, maar toch zonder zo'n ding had ik nu nog in Vehu gelegen, zonder tent want die is al weer afgebroken. Jeroen kon niet goed wakker worden omdat de avond ervoor diverse lekkernijen (alcohol) van andere buitenlandse deelnemers weden getest op bevriebaarheid. De temperatuur deze nacht was -11 graden, maar in de tent ruim boven het vriespunt. Na de wat trage start ging het richting het noorden om onderweg gelijk Euri's te verwisselen voor Zweudse en Norske Kronen. De bank wist van onze komst en had koffie en koek al klaar staan, alleen Kronen hadden ze niet (genoeg). Na een kaartleesfout aan onze kant zijn er twee teams elk een andere route gaan rijden. Wijzelf hebben een deel van de oorspronkelijke route gevolgd en de andere groep reed anders. Bij -8 graden regende het onderweg hetgeen voor een zeeeeer glad wegdek zorgde en we hebben ook diverse hulpdiensten onderweg aan het werk gezien om Finnen die niet goed kunnen rijden te redden. Na een vermoeiende rit van een kleine 500 kilometer zijn we uiteindelijk toch in Haparanda (Zweden) aangekomen. Bij aankomst nog even een praatje voor Omroep Vlaardingen gehouden, die elke dag een live verslag doen om 18:10 uur op dit station. Bij het eten bleek dat de vroegopstaaners veel meer leuke dingen hebben beleefd, ze zijn op de koffie geweest bij een Citroen-dealer waar ook de club uit Oulu aanwezig was, ze zijn naar het sneeuwkasteel in Kemi geweest en hebben over de bevroren zee van Kemi naar het eiland Haillluto gereden en terug. Over deze echte zee loopt in de winter een openbare weg waar in de zomer een veerboot vaart. Helaas hebben we morgen een heel strak schema wat het niet toelaat om nog even over de zee te scheuren, maar wellicht aan het einde van de Raid als we weer langs Oulu komen.Terwijl we achter het toetsenbord zitten hoor ik het de laatste tonen van De Frozen Duck Band, dus het is weer veilig om naar de bar terug te gaan. De temperatuur is momenteel -5,8 graden, maar in het weekend, als we meer landinwaarts vertoeven, gaat volgens Jukka (de Raid-baas) het kwik naar beneden met de snelheid van een adelaar die een muis ziet.

Wendy: Ondanks mijn anti-computer gedrag van de afgelopen dagen (ik ben niet zo goed met knopjes) moet ik er toch ook aan geloven dus vooruit maar,ik zal een poging wagen. Vandaag erg lang gereden en daardoor inderdaad veel gemist maar lekker slapen tot 9 uur is ook wel prettig na een paar dagen vroeg opstaan. Er schijnen twee wekkers af te zijn gegaan,om 6 uur en om 8.30,maar gelukkig slaap ik overal doorheen,zelfs bij -11.Op ons gemak ontbeten,ingepakt en uiteindelijk pas om 11 uur weggereden,wat de gemiste attracties gelijk verklaard.Geen tijd voor gehad.Wat wel geweldig was en verder tot nu toe bijna iedereen gemist heeft waren de 4 elanden die we vanaf een totaal ondergesneeuwde weg tussen de bomen zagen.Wat zijn die beesten prachtig en groot !
Verder wil ik alleen nog even melden dat ik het nog steeds niet echt koud heb gehad en het hier nog steeds geweldig vind!

Marcel: Na een wat onrustige nacht wat aan de late kant op weg naar Haparanda. Otto weer beroofd en de buitgemaakte euros weer ingewisseld voor Noorse kronen omdat die daar niet zijn te wisselen. Als backup GPS bij de de gemiste afslag even wat ondersteunende taken verricht. Omdat de twee andere teams niet kwamen opdagen de rit verder met Alfred en Marja voortgezet. Omdat door het geschok op de de ijsplaten op de weg de waterdruk in de blazen wel heel erg hoog begon op te lopen maar een saniteaire stop ingelast. Daar bleek dat wij mannen het toch weer makkelijk hebben. Marja had daarintegen wat meer moeite om een geschikt plekje te vinden. Ze stapte vol goede moed over de sneeuw rug en verdween daarna tot over haar knieen in de sneeuw, dat ging dus niet werken. Onze weg vervolgd richting Zweden over de ijzige wegen met een snelheid zo doorgaans van een 80 km per uur. Tijdens de brandstof stop bleek dat ook de beveiliging van de pomp onze eenden wel boeiend vond, iedere keer als hij zijn camera langs onze eenden draaide zoomde hij er iedere keer even op in. Bij aankomst in Haparanda bleek dat omdat wij de bezienswaardigheden niet hebben bezocht wij niet als laatste aankwamen. Weer heerlijk rendier gegeten en weer eens heerlijk gedouched. De nacht beloofd ook weer wat goeds een heerlijk bed!.

Frank: *Uch* zonder dat ik bovenstaande gelezen heb denk ik dat er weinig bijgevoegd kan worden. Oja....We hebben Elanden gezien !!!!!!!!! 4 stuks wild in het veld. oh dat had wendy al geschreven. hmmm ons uitstapje met Jukka dan? Ah die nog niet. Er scheen een Rode eend in de sneeuw te staan (van de weg geraakt) en had Jukka om hulp gevraagd. Toevallig reden wij samen met jeroen en vrouw achter Jukka en Tante Rik aan die gebeld werd over het ongevalletje. Over de 27Mc hoorde we dat hij even ging kijken en wij volgden Jukka door de sneeuw, mooie landschappen, off-road en weet ik veel voor mooie wegen. We hebben hier gepoogd een filmpje van te maken. (met een HP Digi Camera). Sweden 19:52h 65º50'-24º07' Direct in Hampara staat de hostel, je ziet Finland liggen. tijd om eens vroeg naar bed te gaan maar eerst pogen om de site te uploaden. en dan? dan dromen over de poolcirkel welke we morgen gaan oversteken (met helaas een gruwlijk vies ritueel). daar horen jullie morgen meer over. Weltrusten !!!
 
Raid Laponie
Pagina 1
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
pagina 6
Pagina 7
Pagina 8
Pagina 9
Pagina 10
Pagina 11
Pagina 12
Pagina 13
Pagina 14
Pagina 15
Pagina 16
Pagina 17
Pagina 18
Pagina 19
 
 
 

2 C V T R A V E L

         
 
  © Copyright 2014 - 2cvTravel. All Rights Reserved.

ADVERTEREN   Disclaimer  Contact