2004 Raid Laponie
De tiende Raid laponie - Rotterdam - Helsinki - Noordkaap - Rotterdam. Raid Laponie, Tocht door Lapland. Een toch door het prachtige landschap van Lapland in de winter per Citroen 2cv, met als doel de Noordkaap. Raid Laponie werd georganiseerd door de Finse 2cv Club. Eens in de paar jaar werd een toch gereden met verschillende doelen. 2004 zou de aller laatste Raid Laponie worden. Na 20 jaar vonden ze het welletjes. De 2004 editie beloofde een prachtige te worden met temperaturen van ver onder de -38 graden, sneeuwstormen en ingesneeuwd zitten op de Nordkapp zelf. Met als klap op de vuurpijl, het Noorderlicht.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Zaterdag 7 feb 2004 (65º50' - 24º08') Temp -22 C 8:45 uur.
Met dank aan het 't Eendeei (Marcel) voor het mogelijk maken om deze site bij te houden.

Bjorn: Nou vandaag gaat het gebeuren... we gaan de poolcircel over. Gisterenavond hebben we het rustig aan gedaan. We (Jeroen, Wendy, ik en Frank) hebben een kamer met douche en toilet dus iedereen neemt meteen de kans om even lekker te douchen, scheren enzo. Daarna weer veel verhalen voor de website geschreven en een beetje nagepraat, een drankje drinken en daarna gaan we allemaal redelijk vroeg naar bed.

Vanochtend moesten we rond een uurtje of 7 op omdat we allemaal op dezelfde tijd op de poolcircel moeten zijn voor het befaamde ritueel. Door Jeroen's heldere denkwerk van de avond ervoor worden we om 6 uur wakker van zijn wekker. (moeilijk he, local time en Finlandse tijd). Lekker opstaan en naar beneden ontbijten. Daarna de grote truck, hoe krijg ik bij min 22 mijn auto gestart. De Zweden zetten hun autos allemaal aan een stopcontact voor een motorverwarming, een franse auto heeft deze uitrusting niet... Dus gewoon starten. Er komen geluiden uit de motor die ik nog nooit gehoord heb. Je voelt de (al extra dunne olie) als stroop door de motor gaan. De versnellingsbak is moeilijk in beweging te krijgen (ook dikke olie), maar na een minuut of vier start ie! Die zwaardere accu is wel nodig. De meeste van onze eendjes hebben het zwaar, een enkeling krijgt het niet voor elkaar de eend te starten. Na een powerpack leeg gemaakt te hebben moet deze eend worden aangesleept en ja hoor ook deze eend weet weg te komen. Nou op naar de poolcircel. Dat betekent een uur of 4 rijden. De wegen zijn weer helemaal fantastisch! Wat een landschap. We rijden vandaag met Jeroen en Wendy op. Onderweg sluiten zich teams aan en gaan weer weg. Heel erg leuk om met franse, duitse, sloveense, finse en nederlandse teams te rijden. Samen met Nalle komen we aan op de poolcirkel. Hier wacht ons een lekkere maaltijd van haring die is ingemaakt in suiker. Volgens ons zitten de ingewanden er nog in en is het visje aan het gisten.. Wat een intens ranzige rotzooi! Wat smerig. Ik heb nog nooit zo iets smerigs geroken, laat staan gegeten... maar ja dat is traditie zeggen ze.... Gadverdamme... Kokhalzend eet ik de rotzooi op. Daarna opweg naar de markt in Jokkmok. Dit is een heel bekende markt, maar met min 25 is dat minder interessant, daarnaast ruiken we de vis nog steeds. Die geur is overal. Je boert elke keer de smaak van dat smerig stukje vis weer op. De verrassing van deze traditie is nog lang merkbaar... We rijden daarna door naar Kiruna, hier is ons hotel. De auto wordt nog steeds redelijk warm, ondanks de min 20 buiten krijgen we het op de traditionele kachel toch nog 18 graden in de auto. Ons record ligt op 42 graden verschil in temperatuur tussen binnen en buiten. Zondag 8 feb 2004 (67º51' - 20º14') Temp -13,4 C 10:26 uur.
Marcel: Nou dat was me een dag die je mee kon tellen. Het begon allemaal rustig en relaxt. Na het ontbijt met z'n allen eerst op weg naar het ice-hotel in Kiruna. Met min 22 slapen in een ijs hotel lijkt me nu niet echt de ultieme slaap plaats maar ja je hebt overal mensen voor. Het was kompleet met kerk en een theater wel erg mooi. Maar weer snel de auto in want de temperatuur was nu niet echt om te zeggen goh wat lekker. Op weg naar de grens met Noorwegen veel waanzinnig mooie uitzichten, van het vrij vlakke landschap ineens de bergen in. Met een lekker zonnetje erbij hadden we de meest schitterende plaatjes, mooie luchten boven besneeuwde bergen. Voordat we de grens overgaan nog eerst even boodschappen doen in Sweden want het is hier iets goedkoper dan aan de andere kant van de grens. Bij de grens nog even een kodak stop ingelast vanwegen het mooie uitzicht. Sweden was mooi, maar Noorwegen had nog veel meer verrassingen in petto voor ons. Nadat we de bergen verlaten hadden en de fjorden in doken werd het zicht steeds minder en begon het te sneeuwen. De snelheid liep terug naar 60 km per uur maar dat duurde gelukkig niet zo heel lang, wat het zicht op de mooie fjorden weer toeliet. Maar dat duurde helaas niet zo lang, net na Bjervik begon het ineens weer te sneeuwen en nu echt serieus. Halverwegen de beklimming van een berg stopte de motor van Jeroen er mee omdat deze veel te warm werd. De temperatuur steeg in een korte tijd van min 18 naar -5. Allemaal gestopt en wat karton weg gehaald van de gril zodat de motor wat meer koeling kreeg. Dan weer opweg dachten we, FOUT. Door de sneeuwval was de weg behoorlijk glad geworden waardoor iedereen dus problemen had om weer in beweging te komen. Eerst Alfred en Marja met een duwtje aan het rollen gekregen, Bjorn had wat minder moeite en kwam op eigen kracht weer aan het rollen. Ook wij hadden hulp nodig om de boel weer aan het rollen te krijgen. Als laatste waren Jeroen en Wendy die weg moesten zien te komen wat dus niet lukte. Nadat wij drieen het hoogste punt hadden berijkt en een plaats hadden gevonden om te stoppen zijn Bjorn en Frank weer terug gereden om Jeroen en Wendy te helpen om weer op gang te komen. Die hadden ondertussen de sneeuwkettingen op de wielen gedaan waardoor ze gelukkig weer op eigen kracht op weg konden. Na wat overleggen besloten om zonder kettingen de weg te vervolgen. De sneeuw werd minder en de weg daardoor ook beter te bereiden. Dat was ook te merken omdat de muppets weer eens voorbij kwamen over de CB. Dat betekende dat er weer midner consentratie nodig was. Maar ook dat duurde weer niet lang. Al gauw zaten we in een ware sneeuwstorm. Zicht een paar meter, veel sneeuw en een harde wind die grote wolken stuifsneeuw over de weg blies. En dan de Noren die met dit zicht met 100km per uur je in komen halen tot zelfs autobussen toe, waanzin!! Met als gevolg dat je helemaal niets meer zag. Tijdens een windvlaag die een grote wolk stuifsneeuw op blies over de weg werd er ineens hard over de CB STOP STOP STOP geroepen. Nadat de wolk begon op te trekken en we tot stilstand waren gekomen zagen we een wir war van lichten en een paar autos dwars over de weg. Het bleek dat Alfred en Marja in de slip waren geraakt en de sneeuw rug aan de zijkant van de weg waren in gedoken. Gelukkig waren we allemaal alleen maar geschrokken en hadden verder geen schade. Na een lange gespanne rit doemde eindelijk de lichten van Tromso op in de verte. Op naar de camping waar ons een hele leuke hut wachte. Eenmaal binnen eerst maar eens een borrel om van de schrik te bekomen en de verhalen uit te wisselen. Het is nu 22:10 Erik heeft zijn koks muts opgezet en heeft zich terug getrokken in de keuken, hij gaat ons trakteren op een feestmaal want die hebben we inmiddels wel verdient. Tot morgen.

Frank: Kiruna Km 69924 Lekker weer tis maar min 13,4. (goed he?) Gisteravond geprobeerd te Warwalken bij min 18. Ik kan de andere IT-er aanraden dit niet thuis uit te proberen. Hoewel ik 4 AP's heb gevonden waar 1 wep had, was het Te Koud om gebruik ervan te maken. Vlug weer naar binnen en daar werd ik gebeld door Marcel de Valk ('t Eendeei) Hij sponsort ons met een bedrag dat we weer 5 dagen gebruik kunnen maken van de GSM om alleen tekst op de site te zetten. Om iedereen die met smart zit te wachten op de foto's en de video's toch een beetje tegemoet te komen hebben wij een berichtje via mijn PDA/GSM het gastenboek ingevuld dat dit wel heel kostbaar gaat worden wanneer wij 1 foto op de site zetten. Hopelijk kunnen wij dit morgen doen in Tromso. Wij zijn nu 21:30 uur aangekomen in Tromso na een leuke rit met veel veranderingen. te lezen in het stuk van Marcel kon je lezen dat we naar het Ice-Hotel zijn geweest. Je loopt daar als toerist rond (toegang Hotel +/- 9 Euro) Wij zuinige hollanders bedanken vriedelijk hiervoor en lopen om het hotel heen en kijken daar waar het Gratis is. Tijdens het lopen bij -22 bevriezen je neusgaten bij elke inhalering. Gelukkig was ik weer lekker gekleed met mijn klompen die ze ook hier niet kennen. Gelukkig konden we de auto weer in en rijden op naar Noorwegen. De wegen waren erg verschillend qua ondergrond. Dan weer ijs dan weer sneeuw dan weer redelijk schoongereden. De weg naar de grens vanaf Narvik was wel heel erg mooi. Boven de boomgrens rijden tussen de bergen door met alleen maar Sneeuw en sneeuw en af en toe ook nog eens sneeuw. (Zie de foto's en een video filmpje van 30 sec.)
Noorwegen Km 710101 (68º26' - 18º06') 14:41 uur - 14ºC Hier begon het weer om te slaan en begon het te sneeuwen. van Kleine vlokjes naar Grote vlokken. Nadat de duisternis in gevallen was ging het ook nog eens waaien, en waaien waarna het ging stormen. Sneeuw-Storm!! Wij hollanders zijn best wat gewend, maar als het weer hier in Nederland was waren de weerberichten en waarschuwingen op Radio en TV zoiets van: Ga niet naar buiten, sneeuwstorm en zeer gevaarlijk glad met weinig tot geen zicht. Hier in Noorwegen pakken ze de auto knallen hun schijnwerpers aan en gaan met een gangtje van 70 tot 80 door de sneeuwstorm heen. Tja en toen waren daar die hollanders in hun Eendje die half van de weg waaien met nul komma nul zicht. met een gangtje van 40 tot 60 afhankelijk van het zicht. De berg op in de eerste storm was de snelheid minder dan 30 waar je normaal 90 mag. (wat sommige dan ook gerust doen... gekke vikingen ook) De combinatie Sneeuwstorm, Donker, Wind, Eend is niet echt een aanrader en tijdens de Rit vloog Alfred met de neus van zijn eend in de berm. Vlug reageren en hopen dat je kan stoppen Ik kon gelukkig de Eend redelijk goed tot stilstand brengen maar die Golf of Jappanner met ABS EPS en weet-ik-veel-niet-wat-nog-meer aan electronika ging schuiven en kwam dwars achter ons tot stilstand. Alles weer goed... vlug weer na de schrik weer doorrijden door de storm waar het zicht soms minder dan je motorkap is. In de buurt van Tromso aangekomen klaarde het weer geheel op. Even zoeken in Tromso en aangekomen op de Camping met trekkershutten (Cottage) kunnen we lekker met een vers pak sneeuw een verslag typen. Ondertussen is Opper brandwacht Erik Dammers eten aan het koken en komt Koen binnenvallen met het verhaal dat Barend Saalmink een aanrijding had met zijn AK400 in Tromso. De Noor had veel schade maar Saalmink zijn achterkant (gleed weg) weinig maar wel een deuk. Eerst een biertje... (net gehoord dat onze Francois Bruens ook de sneeuw ingedoken was... ik zal proberen de foto's in de gallery te zetten)

Erik:Je moet er al met al toch wel heel veel voor over hebben om die titel super finn te verdienen. Eerst moet je dat hele eind rijden naar Helsinki, wat op zich al een hele beproeving is, daarna gaat het " voor het echie" van start. Dan moet je bij de poolcircel aangekomen een haring eten, (nu ben ik een liefhebber van een gewone nieuwe haring) maar dit gun je slechts een zeer beperkt aantal mensen binnen je kennissenkring toe. WAT IS DAT SMERIG !!! Maar goed, je moet er wat voor over hebben, voor zo'n ere titel. Vandaag hebben we een best wel ernstige sneeuwstorm gehad onderweg. Dan lijkt het wel of jij de enige bent die totaal niets meer ziet, gelukkig had de rest van de er net zo veel last van als wij. Behalve die Noren, die rijden in auto's met infra rood voorruiten, geloof ik. Waar wij een zicht hadden van minder dan 10 mtr. en daar door niet harder kunnen dan een kilometer of 40, halen zij met een gangetje van rond de 100 in. De gekken. Maar goed, dat zal onze onervarenheid ook wel een beetje zijn.Morgenochtend mogen we een beetje uitslapen, we mogen pas aan het eind van de middag op de veerboot. Dan mogen we een nachtje varen en dan komen wij op ons verste punt van de "Raid Laponie" aan, DE NOORDKAAP". Een nadeel is dat dan wel daarna moet je ook weer terug. En dat is denk ik toch wel een soort van jammer. Nu stop ik maar even, anders verknal ik alle copy voor het "klaverblaadje"

Jeroen:

Wist u dat:

5 meter zicht ineens heel fijn is bij 3 meter zicht.
Nordskjosbotn een heuse plaatsnaam is.
een motor overhit kan raken bij - 7.8.
Handremmen best handig zijn.
er een belg was die zijn motor probeerde te isoleren met een rendiervel.
karton reuze goed isoleerd
vrouwen het in het algemeen best goed doen als ballast op de voorbumper.
-13 ineens niet meer zo koud is.
je prima kentekenplaatafdrukken kan maken in de sneeuw bij de vanrail.
de UMAP in Finland overwinterd.
Sommige mensen graag over kachels klagen.
Bjorn een gewild persoon is in Finland.
ook sneeuwkettingen moeite hebben bij sommige weersomstandigheden.
Ik de volgende keer pas weer verder ga.
Grote groet Jeroen.
 
Raid Laponie
Pagina 1
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
pagina 6
Pagina 7
Pagina 8
Pagina 9
Pagina 10
Pagina 11
Pagina 12
Pagina 13
Pagina 14
Pagina 15
Pagina 16
Pagina 17
Pagina 18
Pagina 19
 
 
 

2 C V T R A V E L

         
 
  © Copyright 2014 - 2cvTravel. All Rights Reserved.

ADVERTEREN   Disclaimer  Contact