2004 Raid Laponie
De tiende Raid laponie - Rotterdam - Helsinki - Noordkaap - Rotterdam. Raid Laponie, Tocht door Lapland. Een toch door het prachtige landschap van Lapland in de winter per Citroen 2cv, met als doel de Noordkaap. Raid Laponie werd georganiseerd door de Finse 2cv Club. Eens in de paar jaar werd een toch gereden met verschillende doelen. 2004 zou de aller laatste Raid Laponie worden. Na 20 jaar vonden ze het welletjes. De 2004 editie beloofde een prachtige te worden met temperaturen van ver onder de -38 graden, sneeuwstormen en ingesneeuwd zitten op de Nordkapp zelf. Met als klap op de vuurpijl, het Noorderlicht.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Dinsdag 10 feb 2004 () Temp -11C
Frank: kloklopklopklop bonk Bonk!! Erik staat op de deur van de hut te bonken om mij wakker te maken. Radio Rijnmond krijgt mij niet te pakken. Hoe weet Erik dat nu weer, "nou" Erik, "mijn dochter belde mij dat ze je niet te pakken kregen". ach soooo.. Nope, geen bereik in mijn hut op mijn GSM niks nadda noppes. Gelijk mijn kleding aangetrokken en naar het bovenste dek gelopen waar ik gisteren wel bereik had. Daar aangekomen ging de telefoon over. De regie van Rijnmond. De verbinding blijft slecht waarop ik besluit uit de kooi van nogwat, uit de stalenkooi te gaan en me te wagen aan de gruwelijke kou. Ik loop naar buiten op het achterdek uit de wind voorzover de schermen helpen op mijn sokken met alleen een thermoshirt en een longsleeve aan. ik verrek van de kou krijg ik te horen dat ik nog 3 minuten moet wachten (****** wat zijn dat lange minuten) Ik besluit even ivm de Kou en de verbinding naar stuurboord te lopen. Nee ook daar ik het vrieskoud en geen betere verbindingh, op naar bakboord en daar lukte het redelijk. maar nog niet zoals het moest zijn. Shit dacht ik.. wat nu. Dan maar op mijn sokken in de kou met hoge zeegang veeeeel wind slecht zicht de lijn in leven houden. (je moet er wat voor over hebben toch?) Helaas, wat ik ook probeerde het mocht niet baten, geen verbinding meer. de lijn was zo slecht dat ik voor een radio uitzending te vaak wegviel en geen horen gelijk was. toen verbrak de verbinding helemaal. tuuut tuuut tuut tuut. ik besluit om heeeel snel weer lekker naar binnen te gaan en wat dekken omlaag om verder wakker te worden. Even mijn laptop opgehaald in de hut en op naar dek 5 waar de koffiebar open is. Aan tafel zijn geschoven Erik en Marcel. Tijd voor nog een bakkie koffie.

Marcel: Wat heerlijk zeg slapen op een deinende boot, ik heb een gat in in de nacht geslapen. Alleen af en toe wakker geweest als wee een haven in liepen, we hadden een hut vlak boven de boeg schroef die dan behoorlijk wat herrie produceerde. Zodra ik op bed lag begon de bood behoorlijk te stampen, paaltjes pikken heet dat werd mij net vertelt het duurde daardoor niet lang voordat ik over het noorderlicht begon te dromen. Eenmaal wakker geworden door de telefoon van Erik die een SMS van Evelien kreeg, maar besloten om de kooi te verlaten en op jacht te gaan naar een bak Noors sloot water want de koffie is hier niet echt geweldig, en een broodje. Buiten waait het behoorlijk en er schuiven steeds besneeuwde eilanden voorbij, nog twee uur te gaan voor we aanleggen.

Frank: Wow. We zijn op het Eiland van de Nordkapp!! en dat zullen we weten ook. Het duurde even voor dat de boot aan moest leggen dus we hadden nog wel even tijd voor een paar andere dingen als foto's maken en koffie (herstel: slootwater) te drinken wat veels te veel kost. Toch maar even in de shop gekeken waar ik een hele mooie Noorse trui had gezien. Verkocht, verliefd. Eerst gevraagd hoe het zit met de TaxFree, en dat was best leuk. Weer een stukje goedkoper. Hmmm toch nog veel (lees Héél Véél) maar ja, éénmaal in mijn hoofd en Oh Ohww... Brand alarm in het Hotel. iedereen kijkt om zich heen, maar niks aan de hand. Wel ff schrikken die harde bel. lijkt me niks nu in de sneeuwstorm naar buiten te moeten. brr. Maar goed ook weer gehad. Imponerend dagje zo en dan te bedenken dat we maar 24 kilometer gereden hebben. Anyway, de trui heb ik wel 4 keer aangehad, en op het aller aller aller laatste moment besloten om hem te kopen. (Met dank aan Koen) 1 groooot nadeel de zak waar die in zit is met 26 nietjes dicht geniet en verzegeld met een soort van Tax zegel. Pas als we de grens van Noorwegen overgaan en de belasting centen terug hebben mag ik hem uit de verpakking halen en aan doen. Aan het weer buiten te zien wil ik hem nu al wel aan. Even wachten tot we naar Hetta gaan (Finland) we gaan de boot af met een lift ivm de hoge kade en komen in een wereld tegen wat echt op het einde van de wereld lijkt. De sneeuw valt uit de hemel met bakken te gelijk, of gaat dat niet met sneeuw!!! Daarbij is het een graag of min 12 met een windkracht van 7 tot 8. Deze leuke combinatie maakt het op zijn hollands gezegd ******* (lees uitdaging) We gaan direct door naar de Nordkapp altans zolang de weersconditie het toelaat. We gaan de sneeuw in en rijden in een witte omgeveing waar alles onder de sneeuw is. Alles is WIT. door de harde wind is het zicht af en toe minder dan 2 meter en dan weer 300 meter. Het stuift als een gek. Sommige hadden problemen om de heuvel op te komen en besloten sneeuwkettingen om te leggen (ze rijden al op spijks) Wij stoppen ook om de kettingen om te leggen, go****olere wat is het K O U D ! ! ! met die wind en sneeuw. Vrieskoud en bijna niet te doen in die hele harde wind met stuifsneeuw. Na wat geklooi en hulp van Jeroen hadden we de kettingen erom zitten. We kunnen maar 20 kilometer per uur rijden vanwege de omstandigheden. Tring Radio Rijnmond aan de lijn. Ze belde me nog even omdat ik nu weer bereik heb en of ze morgen vroeg weer kunnen bellen. Prima.. Ik heb zo mijn best gedaan deze ochtend om verbinding te krijgen en te behouden, met mijn sokken buiten in een longsleeve hoppen waar maar een beetje bereik is. Dat mocht niet baten, kijken of het hier in Skarvag beter gaat. De tocht was in de sneeuw een hele uitdaging, helaas zat er een ketting niet goed om de band en daardoor is 1 ketting kapot gereden welke we in de storm met hamer en beitel los moesten slaan. dan maar verder zonder kettingen wat verder prima ging. Komen we aan bij de afslag Nordkapp 13 kilometer, IS DE WEG GESLOTEN !!! nog maaaaar 13 kilometer tot ons doel, helaas, het is te gevaarlijk om door te gaan. De weg gaat langs een klif zonder vangrail of andere bescherming. In deze weersomstandigheden waar je af en toe niks ziet is het te gevaarlijk om erover heen te rijden, je kan immers zo de oceaan in donderen. Staan we daar heel even te wachten gelijk weer wat ducktape op de grill geplakt ter isolatie komen er twee Nederlanders in Toyota's 4x4 voorbij. Die keken even Hééél verbaasd naar die Nederlandse eendjes. We kregen te horen dat we morgenvroeg poging twee gaan proberen, en rijden door naar het Hotel waar het lekker warm en de koffie (!) klaar staat. Als ik nu naar buiten kijk (voorzover het gaat) was het een verstandige keuze dat we vandaag maar niet aar de Nordkapp gereden zijn (al was het nog maar 13 kilometer). De sneeuw waaite met vlagen waar je niet doorheen kan kijken langs de ramen van het hotel. Eerst koffie en even bijkomen.
PS: Op de boot zag ik een scheur in mijn klomp, snel gemaakt met Ducktape en Tie-Rapds voordat mijn klomp breekt.

Koen: Heerlijk geslapen op de boot. Onze luchtververserinstallatie maakte zoveel herrie dat ik m'n oordoppen maar in heb gedaan. Nog nooit met oordoppen geslapen maar ging prima ! Ook gelijk geen last meer van Frans z'n gesnurk ! Helaas was er vanaf de boot niet zo heel veel te zien; eerst was het donker en later knap mistig. Uitgescheept in Honnigsvag en vervolgens op naar de Noordkaap. Het weer zag er heel goed uit, af en toe zelfs de zon gezien achter de bergjes. Maar ja hoor, eenmaal op weg begint het hard te sneeuwen en nog harder te waaien. Heb 2 jaar geleden op een rustdag geprobeerd de Noordkaap te bereiken tijdens de Raid Laponie (zat toen eigenlijk niet in de route). Dat is toen niet gelukt omdat het zo'n pokkeweer was. Toen gestrand bij de laatste slagboom. Maar nu eerst vol goede moed onderweg. Bij de eerste helling ging het al mis. We hadden niet genoeg vaart en gleden weer terug. Nog es proberen, op de motorkap gesprongen om de druk op de voorwielen te verhogen. Nog steeds spinnende wielen. Achterwaarts in de sneeuwwal beland, duwen, trekken, niks helpt. Dan maar de sneeuwkettingen erom. Frans had geoefend, maar dat was in een warme garage. In een halve sneeuwstorm is toch anders !! En eigenlijk zijn deze kettingen ook te groot. Toch erom gekregen en eindelijk weer verder. Wordt gebeld door Marcel: waar blijven jullie, wij staan al op de Noordkaap en we moeten al terug van de bestuurder van de sneeuwschuiver. Ja ja, we komen eraan, nog maar 19 kilometer. Maar ja met 20 km per uur duurt dat toch nog effe. Het zal toch niet weer misgaan ? Beetje gas erbij, niet teveel anders houden de sneeuwkettingen het niet. En ja hoor, 12 km voor de Noordkaap is de slagboom naar beneden. We mogen niet verder vanwege het weer. Wel godv.......etc enz voor ongeveer 5 minuten (!) En die anderen zijn er al wel ?? Weer gestrand in het zicht van de haven of zo. Dan maar naar het hotel. En wat schetst mijn verbazing: daar staat Marcel, was een geintje, hun mochten ook niet omhoog. Gelukkig morgen herkansing. En als die slagboom weer dichtzit ga'k echt gewoon lopen want dit keer zal ik er komen........

Bjorn: Op de boot hadden we een heerlijke cabine met zijn tweeen (romantische met Frank). Na een gezellig avond met een paar dure biertjes (6 euro per stuk) was het lekker slapen tot de volgende ochtend. De meesten zagen er goed uitgeslapen uit en klaar voor de volgende etappe. Het van de boot komen wat nog een hele toer omdat die mensen niet echt snel werken. De afspraak was om te proberen in een keer naar de Nordkap te rijden. Onderweg wordt het weer slechter. Een sneeuwstorm steekt op en de wegen worden wit.... heel wit... We moeten rijden van paal naar paal langs de weg en die staan misschien 5 meter uit elkaar. De aka van Jeroen begint te breken en hij vliegt bijna uit de bocht. Het is tijd voor onze sneeuwkettingen. Dat is nog niet zo makkelijk in een sneeuwstorm. Uiteindelijk lukt het om met bevroren ogen en wenkbrauwen de kettingen erop te krijgen. Dus eindelijke verder rijden... In zijn eerste versnelling en karre maar. Dat gaat 10 meter goed en dan ben ik de eerste sneeuwketting al kwijt. Opnieuw erop en nog een keer proberen. Dan hoor ik de linker ketting rammelen. Dus stoppen en controleren. Ik kan niets zien en we zetten hem wat vaster. Weer doorrijden en weet dat geluid. Weer niets te zien. Uiteindelijk besluit ik gewoon door te rijden en hoop mijn banden niet te slopen. Daarna nog een keer stoppen om de kettingen er toch maar af te halen. Nordskjosbotn nog aan toe, sneeuwketting naar de knoppen. Hoe krijgen we die er nu weer af. Jeroen bied uitkomst en sloopt hem eraf. Hmm zonder kettingen rijdt het ook -wel goed. Ik heb echt super banden! (bedankt Remco!). Uiteindelijk komen we bij de afslag Nordkap 13 km. Hier staat Jukka om ons te vertellen dat we er vandaag niet meer naartoe mogen rijden. De weersomstandigheden zijn te slecht en de duisternis valt in. Dus doorrijden naar de Herberg. Hier aangekomen halen we de slee tevoorschijn... en joepie sleeen !!! En sneeuwballen gooien !! We zijn blij !!!!! Binnen begint de gezelligheid op gang te komen omdat verschillende mensen van verschillende nationaliteiten lokale drank hebben meegenomen. Die zijn trouwens geen 5 %... Toch even testen. Nu gaan we zo koken.. Vanavond schaft de pot Taco ala Lapponia (Tacos met Rendier). Heb er wel zin in ... Buiten zijn er mensen bezig een Iglo te bouwen om te overnachten.. mafkezen die eendrijders maar gezellig !!

Jeroen: Het sneeuwt hierbuiten momenteel horizontaal en als je de auto open doet ligt er binnen 2 seconden een laagje sneeuw binnen. Vandaag wederom met sneeuwkettingen moeten rijden omdat de Aca het anders niet trok in de bochten. Gewldig landschap waar Wendy en ik ons aan hebben vergaapt maar dat al snel niet meer zichtbaar was door de wind en de sneeuw. De paaltjes langs de weg verdwenen overigens ook snel uit zicht. Zijn we eindelijk bij de afslag naar de Nordkapp, is het Nordskjosbotn te gevaarlijk om door te rijden. Ach waarschijnlijk wel het verstandigst en mogen is er weer een dag met hopelijk meer dan 3 meter zicht. Op deze manier hadden we tenminste de tijd om de slee uit te proberen. Straks eerst even eten en daarna mensen proberen zo gek te krijgen dat ze een sleecompetitie in een sneeuwstorm aandurven. Er zitten hier al 2 mensen die aangeschoten zijn dus het moet met wat nuchter overedingsverm,ogen toch mogelijk zijn om dit voor elkaar te krijgen. (hoe zeg je sleecompetitie in het Frans??). Hopelijk morgen een mooi verslag over het bereiken van het Noordelijkste puntje van Europa.

Grote groet Jeroen.

Marcel: We hebben ons eendje weer opgezocht benedendeks en wachten geduldig op het moment dat wij op de lift mogen om van boord te gaan. Dat gaat niet zo snel omdat er maar 1 auto tegelijk op kan. Eenmaal op de kade zijn we weer met onze vier teams opweg gegaan, dit keer ons doel Nordkapp. Ploegend op onze spijkerbanden door de besneeuwde wegen naar boven klimmen. Stijgings percentages van 8 en 9% op een besneeuwde ijsweg is niet echt gemakkelijk zelfs niet met de spijkerbanden. Nadat we met veel pijn en moeite de klim van 9% er op hadden zitten en met veel wielspin boven waren gekomen troffen we Jeroen en Bjorn langs de weg aan. Tijd om de wielen met de sneeuwkettingen er onder te gooien. Dat is echt een uitdaging in dit weer. De stuifsneeuw kwam inmiddels door alle kieren in de auto naar binnen want buiten waait het met zo'n windkracht 7 a 8 ef mischien zelfs 9 en dan moet je wielen gaan wisselen. Ik was blij dat ik voor het vertrek tijdens het wachten mijn blusbroek al had aan geschoten want die kwam nu echt van pas. Als een geoliede machine hadden Erik en ik binnnen 10 minuten de wielen gewissld en en de spijkerbanden weer op het dak gemonteerd, resultaat twee sneeuwmannen ik met bevroren wenkbrauwen en ik een stijf bevroren snor. Weer inde auto gekropen waar inmiddels binnen ook al een behoorlijke sneeuwlaag lag want zodra je en deur opende waaide ergelijk een wolk sneeuw naar binnen. Met de sneeuwketingen onder onze weg maar weer vervolgd met soms zicht, zicht ???, helemaal geen zicht dus verder als onze motorkap konden we soms niet kijken. De wegen smal en een egale witten vlakte met om de tien meter een oranje paaltje die de weg rand markeerde, paaltjes zoeken dus. Aangekomen bij de alslag van de weg naar de werkerlijke nordkapp bleek die dus gelsoten, jammer maar wel verandwoord want met deze omstandigheden met een auto die weg op is niet verstandig tenzij je zelfmoord neigingen hebt. Ik sluit mij nin deze aan bij Koen, als hij morgen nog dicht is trek alles wat ik heb aan warme kleren aan en ga te voet de Nordkapp bereiken, komen zal ik er hoe dan ook! Ah lekker in het hotel een bak koffie, de spullen naar de kamer gebracht en in de hal van het hotel terwijl we wachten op ons eten lekker met de ander rijders keuvelen, Engelse, Ostenrijkers, Slovenen en Duitser allemaal door erlkaar, beren gezellig dus. En dat werd nog erger toen ierdereen zijn lokale drankje tevoorschijn haalde en de flessen in het rond gingen om van alles wat te proeven. Buiten trekken groten sneeuwweolken voorbij opgedreven door de harde wind wat als resultaat heeft dat inmiddel ook de weg waarlangs we gekomen zijn ook is afgesloten voor alle verkeer, de slagboom is naar beneden. Buiten ligt inmiddels een 1.5meter dikke laag sneeuw. HELP we zijn ingesneeuwd. Frans en Gerard kunnen jullie nog een paar wachten afschrijven? ;-) Goed we gaan er een gezellige avond van maken en morgen zien we weer.

P.S. Marian ik wil een EEND!!!!!!

Alfred: Echt ontspannen de dag begonnen, maar na aankomst en de rit naar de Nordkapp werd begonnen sloeg er ook enige stress toe. Een aantal teams waren bezig met de sneeuwkettingen en ook ik moest er aan geloven. Had ik toch maar beter geoefend. Jeroen heeft me geholpen met het omleggen van die krengen terwijl Marcel en Erik hun reeds gekettingde wielen monteerden. Het was voor het eerst dat ik met kettingen reed, en het wordt zeker geen hobby van me. De Eenden staan nu buiten in de sneeuwstorm te wachten op wat morgen zal gaan gebeuren. Arie: de kettingen passen perfect (als je weet hoe ze te monteren), en ze zitten nog op de voorwielen om morgen niet te hoeven tobben.

Marja: na de driversmeeting hebben we een vreet feest gehad met de speciale gerechten uit alle landen maar eerst moesten er nog 2 mensen die de poolcirkel ceremonie hadden gemist nog even een paar lepels levertraan opslurpen de gezichten die ze trokken sprak boekdelen je kon dus goed zien dat ze het erg lekker vonden Maar er waren ook mensen die het vrijwillig hebben genomen.wij vermoeden dat dit komt doordat het bier hier erg prijzig is , 7 euro een glaasje ,levertraan gratis was en het waren nog niet eens allemaal nederlanders.Alleen een nadeel je werd er niet dronken van.allemaal de groetjes van mij. PS ik ben gelukkig nog blond en heel na het ongelukje met een sneeuwheuvel.dit stukje schrijven koste mij een uur.
 
Raid Laponie
Pagina 1
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
pagina 6
Pagina 7
Pagina 8
Pagina 9
Pagina 10
Pagina 11
Pagina 12
Pagina 13
Pagina 14
Pagina 15
Pagina 16
Pagina 17
Pagina 18
Pagina 19
 
 
 

2 C V T R A V E L

         
 
  © Copyright 2014 - 2cvTravel. All Rights Reserved.

ADVERTEREN   Disclaimer  Contact