|
|
Team 36
Frank: vandaag dag twee. Beginstand KM 67587
1057h 55º39' - 12º05' Roskilde Denemarken. Gelijk ff
getank 1,96 liter voor 94,48 DKr. Ons doel is om
vandaag op tijd bij Aryan Schmitz aan te komen in
Stockholm. De dag begon al vroeg in Denemarken in
het DanHostel welke in de haven gevestigd was.
Helaas is het niet gelukt om wat voor reden dan ook
om de website te uploaden. We konden geen verbinding
krijgen met de ISP in NL. Daarom maar een biertje
gepakt en een peuk gerookt in de koude buitenlucht.
Het grappige was dat er al ijs lag in de haven zodat
we dat alvast eens konden uitproberen. Na het toen
al koud te hebben gekregen zijn we naar bed gegaan
alwaar we bijna allemaal als een blok in slaap
vielen toen onze vermoeide hoofden het kussen
raakte. Maar ja... toen ging die ******wekker af. Ik
(Frank) heb er eerlijk gezegd weinig van gemerkt. De
eerste die douchte was al klaar en wakker eer dat ik
mijn ogen openhad. het was geloof ik 7uur in de
ochtend. In het hoofdgebouw wat er zeer keurig
uitzag konden we ontbijten. Voor een Hostel zag het
er allemaal meer dan keurig uit en goed verzorgd en
dat voor maar €25 per persoon. Na het ontbijt gingen
Bjorn en Frank (Team 36) weg om te sleutelen. Van
een Deen hebben we te horen gekregen dat er even
verderop een benzine station was waar we droog
konden gaan staan en waar verlichting was. Het
regende weer (of nog steeds). Bij de pomp heeft
Bjorn de Carberateur vervangen (zie XDA verhaal
Bjorn verderop). In het kort; de buitenveer van de
Carb. was dermate slecht dat de gasklep van de 1e
trap een eigen leven ging leiden. Onze reserve Carb.
(?) bood uitkomst en werkte perfect (nadat Alfred
Verboon het nodige gesteld had) We konden eindelijk
weer rijden, op naar Aryan. De weg door Denemarken
verliep verder probleemloos op een kapot gereden
velg van Alfred's Eend na, die in een gat in het
wegdek reed. We reden lekker het weer was redelijk
al waren de wegen nog wel erg nat en vies. SWEDEN!
KM 676690 55º53' - 12º51' 625 kilometer nog naar
Stockholm. Een rare gewaarwording om via denemarken
naar Zweden te rijden en niet meer de boot te moeten
nemen. Het kan nog wel maar de tunnel-brug
combinatie waar Ballast-Nedam ook aan gewerkt heeft
namelijk de Öresundbrug van 18 kilometer maakte een
behoorlijke indruk. een groot bouwwerk wat Zweden
met Denemarken aanelkaar heeft verbonden. De Tol was
wel even slikken €33 per auto maar dankzij
Ballast-Nedam was it voor ons mogelijk gemaakt. In
Zweden aangekomen diende de eerste sneeuw zich al
aan op en langs de wegen. De Temp was net boven het
vriespunt.
FOTO's op
http://darwin.korridor.se/aryan/laponie/
De wegen waren vies inderdaad. Nadat we de sneeuw in
Zweden hadden bereikt was het ook gedaan met ons
zicht. Door de passerende autos en vooral
vrachtwagens was de de voorruit dus steeds voorzien
van een laag smurrie. Zoalng het licht was was dat
geen probleem, maar toen de de duisternis over ons
heen kwam werd het dus een ramp. Niet alleen de
vooruit was bijna ondoorzichtig maar ook het glas
van de koplampen, met als resultaat dat we naast het
slechte zicht ook bijna geen verlichting hadden. Dus
regelmatig stoppen bij benzine sations om al het
glas werk weer op te poetsen. Maar dit alles mocht
de pret niet drukken, we zijn met veel lol en het
eerste sneeuwballen gevecht op onze tweede
overnachting plaats aangekomen. Na de banden
verwisseld te hebben voor de winterbanden met spikes
smaakte de koffie die inmiddels klaar stond en de
beugels bier weer voortreffelijk. Groetjes Marcel.
Bjorn: He mensen, We zijn nu midden in de tweede
dag. Gisterenavond hebben we na ongeveer veertien
uur rijden geprobeerd ons verhaal op te schrijven en
direct online te zetten. Dat is helaas niet gelukt.
We waren moe en zullen waarswchijnlijk iets doms
fout gedaan hebben. Na een klein biertje zijn we dan
ook ons nest gaan opzoeken en ik spreek voor de
meeste; zodra we het kussen raakten sliepen we vast.
De nacht was kort want om zeven uur ging de wekker
weer. Na een goede nachtrust was het moeilijk wakker
worden het eerste dat meteen door mijn hoofd spookt
is mijn carburateur-probleem. Het lijkt erop dat
deze vervangen moet worden want dit rijdt voor geen
meter. Na een lekker ontbijtje, waar we meteen weer
aanspraak hebben met een paar Zweden, hebben we bij
de (jeugd)herberg gevraagd of dat ergens kan. We
worden doorverwezen naar een tankstation. Daar
vervangen we de carburateur voor de reserve en
probeer ik te starten. Uiteindelijk moet Alfred, de
eendenexpert, er aan te pas komen om de carburateur
zo om te bouwen dat ie weer helemaal top rijdt. Dus
weer wat vertraging maar wel weer allemaal onderweg.
Al snel zijn we bij de Öresund brug-tunnelcombinatie.
Ook aan dit machtige bouwwerk heeft Ballast Nedam
meegewerkt. Wauw, mooi man. Net voordat we de brug
oprijden weet Erik een gat in de weg goed te
ontwijken, Alfred is wat minder snel en klapt in het
gat. Resultaat; een flinke deuk in zijn velg. Hij
besluit er mee door te rijden tot Stockholm omdat we
daar toch de spijkerbanden er om gaan leggen We
komen de brug af en er staat een bord 629 km
Stockholm, dat is het einddoel van vandaag. Gelukkig
een stuk minder kilometers dan gisteren. Met een
paar stops voor foto's benzine en wat voedsel is het
in een strakke lijn naar de hoofdstad van Zweden. Ik
in mijn T-shirt en Frank met twee truien
aan...................... bij 25,6 graden in de
auto, en -0,5 graden buiten(goed man,
isolatie......). |
|
|