2004 Raid Laponie
De tiende Raid laponie - Rotterdam - Helsinki - Noordkaap - Rotterdam. Raid Laponie, Tocht door Lapland. Een toch door het prachtige landschap van Lapland in de winter per Citroen 2cv, met als doel de Noordkaap. Raid Laponie werd georganiseerd door de Finse 2cv Club. Eens in de paar jaar werd een toch gereden met verschillende doelen. 2004 zou de aller laatste Raid Laponie worden. Na 20 jaar vonden ze het welletjes. De 2004 editie beloofde een prachtige te worden met temperaturen van ver onder de -38 graden, sneeuwstormen en ingesneeuwd zitten op de Nordkapp zelf. Met als klap op de vuurpijl, het Noorderlicht.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Team 36
Frank: vandaag dag twee. Beginstand KM 67587 1057h 55º39' - 12º05' Roskilde Denemarken. Gelijk ff getank 1,96 liter voor 94,48 DKr. Ons doel is om vandaag op tijd bij Aryan Schmitz aan te komen in Stockholm. De dag begon al vroeg in Denemarken in het DanHostel welke in de haven gevestigd was. Helaas is het niet gelukt om wat voor reden dan ook om de website te uploaden. We konden geen verbinding krijgen met de ISP in NL. Daarom maar een biertje gepakt en een peuk gerookt in de koude buitenlucht. Het grappige was dat er al ijs lag in de haven zodat we dat alvast eens konden uitproberen. Na het toen al koud te hebben gekregen zijn we naar bed gegaan alwaar we bijna allemaal als een blok in slaap vielen toen onze vermoeide hoofden het kussen raakte. Maar ja... toen ging die ******wekker af. Ik (Frank) heb er eerlijk gezegd weinig van gemerkt. De eerste die douchte was al klaar en wakker eer dat ik mijn ogen openhad. het was geloof ik 7uur in de ochtend. In het hoofdgebouw wat er zeer keurig uitzag konden we ontbijten. Voor een Hostel zag het er allemaal meer dan keurig uit en goed verzorgd en dat voor maar €25 per persoon. Na het ontbijt gingen Bjorn en Frank (Team 36) weg om te sleutelen. Van een Deen hebben we te horen gekregen dat er even verderop een benzine station was waar we droog konden gaan staan en waar verlichting was. Het regende weer (of nog steeds). Bij de pomp heeft Bjorn de Carberateur vervangen (zie XDA verhaal Bjorn verderop). In het kort; de buitenveer van de Carb. was dermate slecht dat de gasklep van de 1e trap een eigen leven ging leiden. Onze reserve Carb. (?) bood uitkomst en werkte perfect (nadat Alfred Verboon het nodige gesteld had) We konden eindelijk weer rijden, op naar Aryan. De weg door Denemarken verliep verder probleemloos op een kapot gereden velg van Alfred's Eend na, die in een gat in het wegdek reed. We reden lekker het weer was redelijk al waren de wegen nog wel erg nat en vies. SWEDEN! KM 676690 55º53' - 12º51' 625 kilometer nog naar Stockholm. Een rare gewaarwording om via denemarken naar Zweden te rijden en niet meer de boot te moeten nemen. Het kan nog wel maar de tunnel-brug combinatie waar Ballast-Nedam ook aan gewerkt heeft namelijk de Öresundbrug van 18 kilometer maakte een behoorlijke indruk. een groot bouwwerk wat Zweden met Denemarken aanelkaar heeft verbonden. De Tol was wel even slikken €33 per auto maar dankzij Ballast-Nedam was it voor ons mogelijk gemaakt. In Zweden aangekomen diende de eerste sneeuw zich al aan op en langs de wegen. De Temp was net boven het vriespunt.
FOTO's op http://darwin.korridor.se/aryan/laponie/

De wegen waren vies inderdaad. Nadat we de sneeuw in Zweden hadden bereikt was het ook gedaan met ons zicht. Door de passerende autos en vooral vrachtwagens was de de voorruit dus steeds voorzien van een laag smurrie. Zoalng het licht was was dat geen probleem, maar toen de de duisternis over ons heen kwam werd het dus een ramp. Niet alleen de vooruit was bijna ondoorzichtig maar ook het glas van de koplampen, met als resultaat dat we naast het slechte zicht ook bijna geen verlichting hadden. Dus regelmatig stoppen bij benzine sations om al het glas werk weer op te poetsen. Maar dit alles mocht de pret niet drukken, we zijn met veel lol en het eerste sneeuwballen gevecht op onze tweede overnachting plaats aangekomen. Na de banden verwisseld te hebben voor de winterbanden met spikes smaakte de koffie die inmiddels klaar stond en de beugels bier weer voortreffelijk. Groetjes Marcel.

Bjorn: He mensen, We zijn nu midden in de tweede dag. Gisterenavond hebben we na ongeveer veertien uur rijden geprobeerd ons verhaal op te schrijven en direct online te zetten. Dat is helaas niet gelukt. We waren moe en zullen waarswchijnlijk iets doms fout gedaan hebben. Na een klein biertje zijn we dan ook ons nest gaan opzoeken en ik spreek voor de meeste; zodra we het kussen raakten sliepen we vast. De nacht was kort want om zeven uur ging de wekker weer. Na een goede nachtrust was het moeilijk wakker worden het eerste dat meteen door mijn hoofd spookt is mijn carburateur-probleem. Het lijkt erop dat deze vervangen moet worden want dit rijdt voor geen meter. Na een lekker ontbijtje, waar we meteen weer aanspraak hebben met een paar Zweden, hebben we bij de (jeugd)herberg gevraagd of dat ergens kan. We worden doorverwezen naar een tankstation. Daar vervangen we de carburateur voor de reserve en probeer ik te starten. Uiteindelijk moet Alfred, de eendenexpert, er aan te pas komen om de carburateur zo om te bouwen dat ie weer helemaal top rijdt. Dus weer wat vertraging maar wel weer allemaal onderweg. Al snel zijn we bij de Öresund brug-tunnelcombinatie. Ook aan dit machtige bouwwerk heeft Ballast Nedam meegewerkt. Wauw, mooi man. Net voordat we de brug oprijden weet Erik een gat in de weg goed te ontwijken, Alfred is wat minder snel en klapt in het gat. Resultaat; een flinke deuk in zijn velg. Hij besluit er mee door te rijden tot Stockholm omdat we daar toch de spijkerbanden er om gaan leggen We komen de brug af en er staat een bord 629 km Stockholm, dat is het einddoel van vandaag. Gelukkig een stuk minder kilometers dan gisteren. Met een paar stops voor foto's benzine en wat voedsel is het in een strakke lijn naar de hoofdstad van Zweden. Ik in mijn T-shirt en Frank met twee truien aan...................... bij 25,6 graden in de auto, en -0,5 graden buiten(goed man, isolatie......).
 
Raid Laponie
Pagina 1
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
pagina 6
Pagina 7
Pagina 8
Pagina 9
Pagina 10
Pagina 11
Pagina 12
Pagina 13
Pagina 14
Pagina 15
Pagina 16
Pagina 17
Pagina 18
Pagina 19
 
 
 

2 C V T R A V E L

         
 
  © Copyright 2014 - 2cvTravel. All Rights Reserved.

ADVERTEREN   Disclaimer  Contact