|
|
Barreal Argentina 22 januari
Alles goed hier, maar we merken net dat we
waarschijnlijk al onze foto´s kwijt zijn
door een argentijnse kutcomputer.
Dus we zijn effe sjacherijnig. Binnenkort
vast beter nieuwsUpdatetje (Telefonisch) Donderdag 24
januari 2008 tijd +/- 1715h NL tijd.
Tring..tring.."Met Jurgen" klonk het als
hij een kantoor verder zat. "Euh, hoi, he
..." Het bleek Jurgen en Inge te zijn met
een verbazend heldere lijn met bijna geen
vertraging. Ze zitten ergens wat klinkt als
'Panos, Santos, Stanos' in
Argetienie. De laatste dagen hebben ze
wel wat beleefd qua oer-techniek van de eend.
Wat technisch advies uit Nederland was nu
welkom. De eend sloeg af en toe zomaar af.
Vanwege de kosten heb ik het (te) kort
gehouden en Jurgen alle informatie gegeven
waar een gemiddelde Citroen garage een week
mee zoet is. Wat kan het zijn? tja, er zit
ongeveer 18.000 km tussen de Eend en diegene
die het antwoord mag geven. beetje lastig,
maar wel te doen. Hoe is het contactslot?
hoe is je benzine leiding? hoe zien je
bougies eruit, carbberateur schoon? kortom:
krijgt hij benzine, zuurstof en een vonk?
dan moet ie lopen!!!! Jurgen gaat de Eend
helemaal even langslopen en alles
controleren en schoonmaken. (Controleer ook
gelijk de stekkertjes op de bedrading, of
daar geen breuk oid in zit opdat daar ook
een verborgen contactbreuk in kan zitten)
maar ook weer schoonmaken en alles
vastzetten. De wegen zijn daar blijkbaar
nogals onverhard, zeer stoffig, hobbelig en
een uitdaging voor alle wagens, zelfs een
4x4. Goed onderhoud is dus van belang.
Om niet te veel prijs te geven wat ze nu
weer allemaal aan avontuur hebben beleefd,
een paar steekwoorden:
olielekkage, garage, vuur, 2cv-shop, zon,
dirt roads.
Binnenkort weer meer van Jurgen en Inge zelf.
Tip: Mocht je geen contact
meer maken met je nieuwe/oude schakel
contactslot, leg dan een draad van de
pluspool van de accu naar de plus van de
bobine. Zo krijgt de 123 altijd stroom om te
kunnen vonken.
Update 30 januari 2008
Valparaiso
Zo mensen ik geloof dat we wel heel veel
te vertellen hebben, maar ik zal probaren
het kort samen te vatten.
Helaas kunnen we dus door een groot deel
geen foto's bijvoegen aangezien deze weg
zijn. Gelukkig zal mijn lieftallige broeder
hopelijk thuis de foto's terugkunnen vinden
op ons kaartje en gebruiken we nu een
kleinere kaart die ons dwingt om af en toe op
cd te zetten. Want dat was waar we het sjagerijnigst over waren. Met die langzame
computers hier duurt dat zo lang en daar
hadden we steeds geen zin in en nu plukken
we daar de vruchten van. Zo leer je het the
hard way. Op dit moment zit ik met de kaart
erbij om even te kijken wat de volgorde ook
al weer was.
De laatste avond in San Carlos naar een
folklore muziekfestival geweest. Leuk om te
zien, maar erg anders. Iedereen zit rustig
en af en toe danst er een paartje de
traditionele dans. Heel anders dan Lowlands
ofzo. Toch leuk eens gezien te hebben.
Vanaf San Carlos naar Cafayate door gratis
wijn drinken in de bodegas en een geitenkaas
fabriek bezocht. Altijd een goede combi:
geitenkaas en wijn. En eindelijk eens een
lekkere kaas, want de kaas hier is slappe
babybel in plakjes zonder smaak en bijna
altijd met oud wit brood.
De volgende dag door via Quilmess, de
grootse pre-inca ruïne in argentinië door
een suposible mooie bergregio naar Tafi de
Valle. Wij hebben echter Niké hiervan gezien
en waren door de dichte mist in deze pas
alleen maar bezig de af en toe afwezige
witte lijn op de weg te volgen. Stapvoets
een km of 60 in mist door een pas. Weer eens
een ander avontuur.
Daarna door een lang gestrekte bakoven 400 km
zonder afwisseling totaal La Rioja. 52
graden in de auto. Moe maar voldaan van het
aantal kilometers op de camping in de bergen
Marcos en Paola (argentijnen van onze
leeftijd uit La rioja) ontmoet. Twee dagen
met hen doorgebracht met asado enzo en als
afscheidskado veel cd,s gekregen. Super,
want we hadden alleen die van Thijs en de
black crows en na 2 maanden ken je die wel.
Tis ietwat andere muziek dan we normaal
draaien, maar ach toch tof.
Door naar Talampaya en Ischigualasto, 2 parc
nationals van 200 miljoen jaar oude
landschappen met dinosuarus fossielen etc.
In Talampaya 3 uur met mountain bike door
een canyon van 80 m breed en 200 m hoog.
Indrukwekkend. (Helaas geen kiekje, maar
stel je voor: wij beiden toevallig in rode
korte broek, blauw t-shirt, helmpie en
dezelfde fiets rrrrrrr alleen geen
kaartestandaard, want we hadden een gids. )
Op naar San Juan hebben we op een
wonderbaarlijk goede ripioweg onze eerste
lekke band gehad, maar dat was natuurlijk
binnen 10 minuten gefixt. San Juan is de
citroënstad. In een bepaalde wijk zijn
heeeeeel veel 3cv, dianes en ami8. We hebben
er een sport van gemaakt om ze allemaal op
de foto te krijgen en veel mensen lieten ons
ook toe fotos van het interieur en de motors
te maken. Erg leuk. Ook is er een straatje
met speciale citroënwinkels, waar alles te
krijgen was voor ons karretje, dus wat
spulletjes gekocht. Ook een dagtripje
gemaakt naar Difunta Correa. Difunta is een
heidens heilige, die na een burgeroorlog met
haar kind op zoek was naar het dode lichaam
van haar man. Zij overleedt van de dorst,
maar haar kind bleef leven doordat ze nog
wel melk produceerde. Een wonder. Overal in
Argentinië zie je kleine kapelletjes voor
haar met rode lapjes stof en flessen water
die ze voor haar offeren, maar bij Velocito
is haar grote altaar: een berg vol met
zelfgebouwde poppehuisjes, autowrakken,
wielen, sturen, nummerplaten, flessen water
en alles wat je je maar kan bedenken om te
geven aan een beschermheilige van de
reiziger en al het leven. Echt heel bizar.
In haar kitsch grot, waar haar beeld ligt
met kind aan de borst, hangen mensen
allemaal fotos op en bedankjes en staan
huilende families om haar te danken voor
haar zegen. Wij hebben een fles water
gegeven, wat balonnen en natuurlijk een
eende-ei sticker opgeplakt. Ze heeft ons
toch al heel goed geholpen.
Door naar Barreal, een oase dorp tussen de
hoge andespieken en een Ander gebergte. Daar
zijn we op een grote vlakte gaan
strandzeilen (carrovelismo). Keihard met 60
km per uur in een karretje met zeil over een
inmense vlakte met aan de ene kant Bergen en
aan de andere kant de besneeuwde toppen van
de hoogste andespieken. Super gaaf,
adrenaline.
Helaas lekte het eendje op de weg naar
Barreal olie en stottert het steeds. De
olielekkage bleek de oliedrukmeterbout te
zijn. Bij een mecánico deze eruit laten
halen door eerst onze sleutel 20 te
verbuigen zodat we erbij konden. De bout
bleek geheel gebroken. Daarna bij dezelfde
mecánico gelijk maar even alles laten
schoonspuiten. Nou schoon was het wel
daarna. Hij ging grondig te keer met zijn
nafta (benzine)vernevelaar. Totdat ineens de
hele motor in vuur en vlam stond. Nieuwe
schoonmaak techniek? Alles opnieuw getaped
en gecontroleerd, maar alles in orde. De
rest van de dag een grote bbq (jurgen is
inmiddesl koning in een roed snel vuur
maken) en relaxen. De volgende dag moesten
we helaas terug naar San Juan om zo,n nieuwe
oliedrukmeter bout te kopen en te kijken of
we daar het stotter en inmiddels backfire
knal probleem konden oplossen. (Tot op heden
nog niet gevonden wat het is.) Vanaf San
Juan naar Mendoza. Stad bekeken en Frank
vanaf hier gebeld. Ondanks dat het probleem
toch nog bestaat door naar Punta del Inca
voor een nacht in de andes om de volgende
dag naar Chili te gaan. In Chili eerst
Horcon bezocht, een heel klein visserdurpie.
De bedoeling was 1 dag te blijven, maar we
hebben wat lokale vissers ontmoet via Fram,
een amerikaan die bij hen verblijft, en
hebben met hen asados gehad, meegevaren en
geleefd zoals zij leven. Erg leuk. En
heerlijk vis vegeten. Dat was lang geleden.
Ook bij Alan (de kapitein) locos gegeten.
Een soort schelpdier, maar dan heeeeel duur
en heel lekker. De japanners doen er een moord voor en wij krijgen het gewoon op ons
bordje van de kapitein die ze dezelfde
ochtend op 50 jarige leeftijd nog uit de zee
opgedoken heeft. Top.
Inmiddels zitten we in Valparaíso. Straks
gaan we deze UNESCO stad eens ontdekken en
dan sjeesen (stotteren) we naar het zuiden.
|
|
|