2007 Raid Americas
Jurgen, Inge en hun ouwe gare eend. Althans, zo ziet hij eruit. Een nieuw chassis, nieuwe banden en tal van andere technische items hebben ze vervangen voor hun tocht der tochten door Zuid Amerika. Een waar avontuur van meer dan 20.000 Kilometer in bijna 6 maanden dwars door Argentinië, Bolivia, Brazilië, Chili, Paraguay en Uruguay. Na een proefritje van slechts 4.000 kilometer naar Polen en weer terug is de Eend goedgekeurd, klaar voor de wereldreis. De Eend werd verscheept en Jurgen & Inge namen het vliegtuig naar Zuid Amerika. Op naar het avontuur..!!!!
Queridos amigos de América del Sur.
Aquí está el Raid el weblog Américas y una gran cantidad de imágenes del viaje tru América del Sur. Pulse aquí para cambios a la historia en holandés de Inge y Jurgen.
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
Update 2 januari 2008 Hallo vrindjes en vriendinnetjes,
Ik hoop dat iedereen weer een beetje uitgekatert is na oudjaar. Wij zitten in ieder geval nog steeds in San Pedro de Atacama. Het plan was eigenlijk om vandaag te vertrekken maar 2 dingen staan dat in de weg. Ten eerste de darminfectie die Inge ergens vorige week heeft opgelopen. De poeparacha wilde maar niet stoppen dus vandaag zijn we naar de dokter gegaan. Inge kreeg een fijne prik en nog wat extra ORS( is ze dol op) mee. Plus een dieet. Geen vette zooi, alleen gekookte rozijntjes, griesmeelpap en veel vezels. Dat wordt dus nog gezellig....
Maar het is natuurlijk niet leuk om zo het nieuwe jaar te beginnen. Maar zoals de woorden van de Groote Ger weerklinken in mijn hoofd: 'Geen poeparacha, geen echte reis'. Ik zal er ongetwijfeld ook nog wel aan moeten geloven. Voorlopig ben ik lekker aan het thuiszorgen.

Ik zit nu achter de computer om het dieetlijstje te vertalen want de helft van wat er op staat is ons volledig onbekend.
Reden 2 dat we nog steeds hier zijn is dat we in onze oneindige stupiditeit ons pinpas vergeten zijn uit de automaat te halen. Ja ik hoor jullie al hoonlachen vanaf hier. Maargoed het is dus gebeurd. Iemand is wel zo vriendelijk geweest de pas uit de automaat te halen en vervolgens in het kantoortje af te geven. We zien hem dus liggen maar kunnen er niet bij omdat de bank alleen op donderdag open gaat. Morgen dus!
Verder was oud en nieuw hier erg gezellig, nouja vooral nieuw dan want het feest begon hier dus pads om een uur of 2 s´nachts. Daarvoor zat iedereen gewoon doodleuk te eten. Behalve een heleboel verdwaasde toeristen (waaronder wij)op zoek naar waar het feest nu eigenlijk was.

De dagen die we hier nu extra zitten zijn niet verloren gegaan hoor. We zijn naar prachtige, zoute laguna´s geweest, naar Valle de la Luna (zo genoemd omdat het er zo lijkt op het oppervlak van de maan) en we zijn met ons eendje ook nog eens de hele Salar door en rond gekart. Wel de bevestigingsbout van de schokbreker gebroken maar die hebben we de volgende dag al weer lekker vast kunnen lassen bij de plaatselijke mechanico.Halverwege die tocht had ik wel zo iets van.... hadden we nou niet beter nog wat meer water mee kunnen nemen, want het was echt een beetje ´to boldly go where no man has gone before´.
Morgen doen we het nog even rustig aan. es kijken of de chileense spuit een beetje geholpen heeft. Nu ga ik maar eens een kip koken voor mijn schatje, beetje droge rijst erbij, mmmmmmmmmmmmmmm

Zo hallo allemaal. Ik (inge) ben weer op aarde geland. 5 kilo lichter, ineens jukbeentjes en tieten als theezakjes, maar ik loop weer en leef. Helaas zullen die kilos snel weer aankomen, maar ik zal elke dag trainen. Na toch nog een extra dag in San Pedro, omdat ik het nog niet durfde zijn we de Passo de Jama weer overgegaan. De dag wachten in San Pedro Chili was niet verspeeld. Jurgen heeft geholpen bij een Chileen om wat mega zware balken te tillen bij het bouwen van een adobehuis. Dat maak je toch weer ff mee. Zo is onze hele reis. Lukt er iets niet, dan is dat niet voor niks. Er komt altijd iets anders mooi of wat we wilden was gewoon beter niet te doen. Bleek namelijk uiteindelijk dat de dag dat wij wilde vertrekken de pas dicht was vanwege de sneeuw. Zo komt alles dus weer mooi uit. De paso de Jama was wederom mooi: nu besneeuwde bergtoppen en vulcanen, vlakte met net ontsprongen plantjes die op de heenweg toch echt dood leken, bergen, hoogvlaktes, lama´s, vicuna´s, flamingos........... te veel om op te noemen en helaas kunnen we vandaag geen fotoos toevoegen (te traag hier).. Jurgen had kennelijk op de heenweg toch wat last gehad nog van de hoogte, want hij kon de helft van de route niet herinneren. Maar nu ging het helemaal goed. Erg gezelli. Na de hoge pas de salinas grandes doorgekruist naar de puna. Een hoogvlakte op 3700 m, waar niks is. De Salinas waren prachtig. Echt helemaal wit. Geslapen bij een durpie van 5 huizen en een kerk op de hoogvlakte. oud, maar tof. En Jurgen heeft nog ff een stukkie gereden met een van de bewoners naar zijn familie voor zaken en om de auto te laten zien.. Daarna doorgereden naar Cabra Coral. Een groot (aangelegd) meer. Jurgen was helemaal blij weer groot water te zien. Is toch meer zijn ding. Onder het genot van bumbastic kraakradio vanuit de argentijnse autos hier twee dagen vertoefd. Jurgen moest sleutelen. Daarna een mooie weg genomen. Tja Inge weet wel wat ze uitkiest, Als er staat: alleen geschikt voor 4wd. Dan wil ik daarheen. Moet namelijk mooi zijn. En wat nou alleen 4wd. De eend kan alles!!!! DE weg was prachtig door een hoge kronkelige pas, over een hoogvlakte vol cactussen en dan uitkomend in Cachi (een klein gehucht ergens hoog, maar schattig). Daarna verder naar beneden de ruta 40. Tja en ik wilde natuurlijk 1 omweggetje voor artesanesos. Tja dat was de dooddoener. Na 5 uur rijden eindigde we in een kommetje van twee heuvels en de eend kon geen van beide heuveltjes op. Sta je dan in de verzengende hitte. Na wat klussen toch verder, maar 3 km verder bij een dorpie ging het weer mis. Dan maar daar slapen. We willen niet in de middle of nowwhere (is dit al) stranden. Jurgen heeft een hele dag geklust. Er zat een gat in de carborateur die er niet hoort. Dicht laen maken bij de mechanico en hopelijk is het goed zo. Echter te laat om te gaan. Maar zoals eerder geschreven heeft het lot toch leuke dinegn met ons voor. Gisteravond een festival international gecreeerd met een bekende argentijnse muziekant en verhalen verteller en een stel mensen waarvan de man hele grappige moppen kon vertellen die wij niet begrepen. Het was een topavond. Vanmorgen een cd gekocht van onze nieuwe amigo en vertrokken richting cafayate. Na 5 uur kedengkedeng, hobbel, hobbel, swoesj door plassen water ( de weg was wat onder gelopen), glibber glibber door modder en weer kedeng, klap tok, bang, hobbel, shit een steen zijn we aangekomen in San Carlos. Morgen hier muziekfestival, dus daar gaan we heen en onze nieuwe musicoamigos ook. En we gaan wat bodegas bezoeken (gratis drinken en goede wijn hoor). Gelukkig vanaf hier zullen we de komende dagen weer asfalt hebben (als de kaart klopt.). Dan zullen we wellicht over 1 week weer naar chili gaan, maar je weet het nooit. Alle plannen kunnen wijzigen. Ach ik wordt zo flexibel.
Nu eten (tis al 10 uur savonds, dus bijna etentijd hier).
Hopelijk zullen de foto binnekort volgen. De selectie zal moeilijk zijn, want het is allemaal zo mooi en tof en spannend en rotwegen, maar gaaf. Tot later.

Voor de liefhebber:
1: Als je na 8000 km teringweg je kleppenspeling wil afstellen (op zich een strak plan) gebruikt dan vooral voelermaatje 0.15 mm en niet 0.6 mm. Want dan staan ze dus te wiijd.
2: Zorg er voor dat je lampje voor de oliedruk goed aangesloten is. En als die knippert, kijk dan eerst of die goed aangesloten is voordat je de halve motor blootlegd.
3: Bij rijden door diep water is het raadzaam het gat waar de stuurstang door de carosserie gaat, min of meer dicht te hebben. Het is blijkbaar DE plek waar water het liefst de hele auto blank zet.

voor meer fijne tips, vraag het me over een weekje maar weer.
Quote van de dag: sleutelen is leuk maar op een helling met een graadje of 40 is de lol er gauw vanaf....

 
Americas
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8
Pagina 9
Pagina 10
Pagina 11
Pagina 12
Pagina 13
 
Foto's 01
Foto's 02
Foto's 03
 
 
 

2 C V T R A V E L

         
 
  © Copyright 2014 - 2cvTravel. All Rights Reserved.

ADVERTEREN   Disclaimer  Contact