Wereldmeeting 2007 Zweden Borlange - Raid Baltic 2007
1 groep, 2 routes, 4 auto's, 1 vliegtuig allen met 1 gezamelijk doel: De wereldmeeting in Zweden Borlange 2007.
Een Mehari, een Acadiane en een Rally Eend Via de baltische staten (St. Petersburg Rusland) naar Zweden. In deze Raid van dik 6000 km opweg naar de wereldmeeting in Zweden Borlange.
Nederland, Duitsland, Polen, Litouwen, Letland, Estland, Rusland, Finland, Zweden, Denemarken, Duitsland weer terug in Nederland.

 
 
 
 
 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
dag 8 & 9 – St. Petersburg
Webmaster Frank (van www.2cvtravel.nl) is in NL nu ook in zijn AZU gestapt om naar Zweden te rijden. Achteraf blijkt dat onze sms-berichten niet automatisch op de website www.2cvtravel.nl zijn terecht gekomen.

We hebben twee hele dagen voor Sankt Peterburg uitgetrokken. Na een bus- en metrorit staan we met z’n vieren - en ik na 17 jaar weer - op de Nevski Prospect en om ons heen kleur, winkels, terrasjes, reclame en mensen. Twee dagen zijn het minimum voor een bezoek aan deze stad. Een bezoek aan de Hermitage met haar collectie van in totaal 3 miljoen kunstwerken kost al bijna een dag.

In Rusland verkoopt men geen Sovjet-prullaria meer. Of hebben we niet goed rondgekeken?

Op onze laatste avond worden we op de camping benaderd door een Duits echtpaar dat geïnteresseerd is in onze auto’s en onze reis. Zij blijken op de weg naar huis te zijn, na het verkennen van de zijderoute van Marco Polo in Centraal Azië. Over deze reis hebben ze anderhalf jaar gedaan, inclusief een verblijf van enkele maanden in Afghanistan om als vrijwilligers voor een scholenproject te werken. Wij blijken ook aardig wat interesse in hun verhalen te hebben.

dag 10 – St. Petersburg > Helsinki (376 km)
De voormalige tsarenstad is een must voor iedereen. Dat geef ik toe, maar na drie dagen Russen om me heen ben ik blij dat we het land weer mogen verlaten. Een dergelijke emotie voel ik niet snel, maar bij mijn vorige bezoek aan de voormalige Sovjet-Unie hadden meer reisgenoten er last van.

Vlak voor de grens verrassen de agenten bij een slagboom met spijkermat me nog met hun compliment dat onze auto’s mooi zijn. De douanier die ons aan de grens de juiste wachtrij aanwijst, maakt per GSM eerst foto’s van onze auto’s. De grensovergang is wederom chaotisch. Douaneformulieren moeten we wél inleveren, maar niemand heeft ze ons uitgereikt. Een buslading Fransen maakt foto’s van ons, maar wordt door een grensbeambte vermaand daarmee te stoppen. De Russische douane-PC loopt bij afhandeling van Tim vast, terwijl er achter ons een rij met 15 voornamelijk Finnen ontstaat. Een Deense mevrouw is de weg volledig kwijt en rijdt alleen maar rondjes over het terrein in haar Renault Clio. Ik zie voldoende ingrediënten voor een Louis de Funès en Russie, maar na een uur staan we in het uitgebreide niemandsland tussen Rusland en Finland.

Aan de Finse grens blijkt er weer gelachen te mogen worden. Rudi heeft een goede binnenkomer, omdat hij de Finse gothic band Nightwish op z’n shirt promoot. Op de camping in Helsinki nemen we onbedoeld de plaats in die ‘s ochtends door drie Franse Eenden is vrijgegeven.

dag 11 – Helsinki > Vaasa (453 km)
De desillusie is groot als we bij de terminal van Viking Lines te horen krijgen dat alle boten vanaf Helsinki en Turku naar Stockholm volgeboekt zijn. Bij concurrent Silja Lines krijgen we hetzelfde te horen.

Lichte paniek maakt zich van ons meester – behalve bij Tim, die hoeft niet zo nodig op de eerste dag op de wereldmeeting te zijn. Zijn reisgenoten zien dat anders en na afweging van alternatieven boeken we later die dag bij een reisbureau een overtocht van Vaasa naar Umeå voor de volgende ochtend.

De extra 1.000 km die we daardoor moeten rijden, nemen we op de koop toe. Het geplande dagje Helsinki gaat helaas aan ons voorbij, op een lunch in het Laasipalaatsi na, want we moeten nog 400 km naar Vaasa in het noorden rijden.

dag 12 – Umeå > Borlänge (620 km)
De nacht was kort, want we willen op tijd bij de boot zijn die om 8 uur ’s ochtends vertrekt. Het ontbijt met een broodje vis valt niet goed in ieders maag. Het uur tijdsverschil tussen Finland en Zweden brengt ons in de war, maar het komt er op neer dat de boot een uur langer dan gedacht vaart.

Als we om 11 uur plaatselijke tijd in Zweden arriveren, liggen er nog 600 km in zuidelijke richting voor ons. Dat is best een pittig stukje rijden. We zetten het dan ook op een doorrijden. Overdag is er veel ge-sms tussen hen die nog in de rij voor de meeting staan en hen die al een plek voor ons vrij proberen te houden. Op de laatste kilometers houdt Rudi het niet meer; het paard ruikt de stal. Als Tim zich dan ook heeft ingeschreven zijn we binnen een halfuur binnen.

In de verte staan de aanwezige Eileden al naar ons te zwaaien – ik krijg er heel even rillingen van. Het onthaal is na 4.450 km hartelijk; iedereen schijnt ons wel gevolgd te hebben via internet en is geïnteresseerd in onze verhalen. Onze tongen komen met de aangereikte biertjes zeker los. Het belangrijkste is dat we de wereldmeeting hebben gehaald zonder ook maar één panne!

Borlänge & daarna
De wereldmeeting was een ervaring op zich, die gemengde gevoelens bij ons heeft achtergelaten. Daarna vertrekken Quirine per vliegtuig en Rudi per Mehari als eersten naar huis, omdat ze aan het werk moeten. Tim rijdt nog een week door Noorwegen. Samen met Frank en zijn AZU uit 1960 rijd ik in een aantal dagen terug naar Nederland. Ook dat gaat allemaal van een leien dakje. Rudi krijgt op de terugweg in Duitsland een alcohol- en drugstest door de politie opgelegd. Maar ze kunnen om 9 uur ’s ochtends niets bij hem vinden.

Onze zelfverzonnen Raid was een prettig succes. De drie auto’s hebben de rit zonder enige moeite doorstaan. Onze technische voorbereiding was dus goed. De meegenomen onderdelen konden in de verpakking blijven. De rit was een bijzondere ervaring langs voor ons nieuwe landen en veelal vriendelijke mensen. Al rijdende kwamen we erachter dat het nog leuker was geweest om meer tijd te hebben voor het opsnuiven van nog meer indrukken. Dat is het leermoment voor de volgende reis per 2CV. Er circuleert al een reisdoel.

Meer informatie
In twee weken hebben we met de Eend, de Méhari en de Acadiane negen landen doorkruist en 4.450 km afgelegd tot Borlänge - zonder een enkel technisch probleem. Bij thuiskomt had de Aca na drie weken 6.869 km afgelegd.

Meer foto's van de Raid en van de wereldmeeting in Zweden vind je natuurlijk op mijn fotopagina. Op Google video kan je ook een film van de reis (15 minuten) bekijken.

Dit reisverslag is in gedrukte vorm verschenen in het september/oktober-nummer van het clubblad van V.A.G. Het Eendeëi. Meer informatie over deze reis en andere reizen en meetings is te vinden op www.2cvtravel.nl

 
WM Zweden
 
AZU Reisverslag
AZU Foto pagina
 
Baltic Home
Baltic Reisverslag 1
Baltic Reisverslag 2
Baltic Reisverslag 3
Baltic Foto's
 
 
 

2 C V T R A V E L

         
 
  © Copyright 2014 - 2cvTravel. All Rights Reserved.

ADVERTEREN   Disclaimer  Contact