|

|
dag 8 & 9 – St. Petersburg
Webmaster Frank (van www.2cvtravel.nl)
is in NL nu ook in zijn AZU gestapt om naar
Zweden te rijden. Achteraf blijkt dat onze
sms-berichten niet automatisch op de website
www.2cvtravel.nl zijn terecht gekomen.
We hebben twee hele dagen voor Sankt
Peterburg uitgetrokken. Na een bus- en
metrorit staan we met z’n vieren - en ik na
17 jaar weer - op de Nevski Prospect en om
ons heen kleur, winkels, terrasjes, reclame
en mensen. Twee dagen zijn het minimum voor
een bezoek aan deze stad. Een bezoek aan de
Hermitage met haar collectie van in totaal 3
miljoen kunstwerken kost al bijna een dag.
In Rusland verkoopt men geen
Sovjet-prullaria meer. Of hebben we niet
goed rondgekeken?
Op onze laatste avond worden we op de
camping benaderd door een Duits echtpaar dat
geïnteresseerd is in onze auto’s en onze
reis. Zij blijken op de weg naar huis te
zijn, na het verkennen van de zijderoute van
Marco Polo in Centraal Azië. Over deze reis
hebben ze anderhalf jaar gedaan, inclusief
een verblijf van enkele maanden in
Afghanistan om als vrijwilligers voor een
scholenproject te werken. Wij blijken ook
aardig wat interesse in hun verhalen te
hebben.
dag 10 – St. Petersburg > Helsinki (376
km)
De voormalige tsarenstad is een must
voor iedereen. Dat geef ik toe, maar na drie
dagen Russen om me heen ben ik blij dat we
het land weer mogen verlaten. Een dergelijke
emotie voel ik niet snel, maar bij mijn
vorige bezoek aan de voormalige Sovjet-Unie
hadden meer reisgenoten er last van.
Vlak voor de grens verrassen de agenten bij
een slagboom met spijkermat me nog met hun
compliment dat onze auto’s mooi zijn. De
douanier die ons aan de grens de juiste
wachtrij aanwijst, maakt per GSM eerst
foto’s van onze auto’s. De grensovergang is
wederom chaotisch. Douaneformulieren moeten
we wél inleveren, maar niemand heeft ze ons
uitgereikt. Een buslading Fransen maakt
foto’s van ons, maar wordt door een
grensbeambte vermaand daarmee te stoppen. De
Russische douane-PC loopt bij afhandeling
van Tim vast, terwijl er achter ons een rij
met 15 voornamelijk Finnen ontstaat. Een
Deense mevrouw is de weg volledig kwijt en
rijdt alleen maar rondjes over het terrein
in haar Renault Clio. Ik zie voldoende
ingrediënten voor een Louis de Funès en
Russie, maar na een uur staan we in het
uitgebreide niemandsland tussen Rusland en
Finland.
Aan de Finse grens blijkt er weer gelachen
te mogen worden. Rudi heeft een goede
binnenkomer, omdat hij de Finse gothic band
Nightwish op z’n shirt promoot. Op de
camping in Helsinki nemen we onbedoeld de
plaats in die ‘s ochtends door drie Franse
Eenden is vrijgegeven.
dag 11 – Helsinki > Vaasa (453 km)
De desillusie is groot als we bij de
terminal van Viking Lines te horen krijgen
dat alle boten vanaf Helsinki en Turku naar
Stockholm volgeboekt zijn. Bij concurrent
Silja Lines krijgen we hetzelfde te horen.
Lichte paniek maakt zich van ons meester –
behalve bij Tim, die hoeft niet zo nodig op
de eerste dag op de wereldmeeting te zijn.
Zijn reisgenoten zien dat anders en na
afweging van alternatieven boeken we later
die dag bij een reisbureau een overtocht van
Vaasa naar Umeå voor de volgende ochtend.
De extra 1.000 km die we daardoor moeten
rijden, nemen we op de koop toe. Het
geplande dagje Helsinki gaat helaas aan ons
voorbij, op een lunch in het Laasipalaatsi
na, want we moeten nog 400 km naar Vaasa in
het noorden rijden.
dag 12 – Umeå > Borlänge (620 km)
De nacht was kort, want we willen op tijd
bij de boot zijn die om 8 uur ’s ochtends
vertrekt. Het ontbijt met een broodje vis
valt niet goed in ieders maag. Het uur
tijdsverschil tussen Finland en Zweden
brengt ons in de war, maar het komt er op
neer dat de boot een uur langer dan gedacht
vaart.
Als we om 11 uur plaatselijke tijd in Zweden
arriveren, liggen er nog 600 km in
zuidelijke richting voor ons. Dat is best
een pittig stukje rijden. We zetten het dan
ook op een doorrijden. Overdag is er veel
ge-sms tussen hen die nog in de rij voor de
meeting staan en hen die al een plek voor
ons vrij proberen te houden. Op de laatste
kilometers houdt Rudi het niet meer; het
paard ruikt de stal. Als Tim zich dan ook
heeft ingeschreven zijn we binnen een
halfuur binnen.
In de verte staan de aanwezige Eileden al
naar ons te zwaaien – ik krijg er heel even
rillingen van. Het onthaal is na 4.450 km
hartelijk; iedereen schijnt ons wel gevolgd
te hebben via internet en is geïnteresseerd
in onze verhalen. Onze tongen komen met de
aangereikte biertjes zeker los. Het
belangrijkste is dat we de wereldmeeting
hebben gehaald zonder ook maar één panne!
Borlänge & daarna
De wereldmeeting was een ervaring op
zich, die gemengde gevoelens bij ons heeft
achtergelaten. Daarna vertrekken Quirine per
vliegtuig en Rudi per Mehari als eersten
naar huis, omdat ze aan het werk moeten. Tim
rijdt nog een week door Noorwegen. Samen met
Frank en zijn AZU uit 1960 rijd ik in een
aantal dagen terug naar Nederland. Ook dat
gaat allemaal van een leien dakje. Rudi
krijgt op de terugweg in Duitsland een
alcohol- en drugstest door de politie
opgelegd. Maar ze kunnen om 9 uur ’s
ochtends niets bij hem vinden.
Onze zelfverzonnen Raid was een prettig
succes. De drie auto’s hebben de rit zonder
enige moeite doorstaan. Onze technische
voorbereiding was dus goed. De meegenomen
onderdelen konden in de verpakking blijven.
De rit was een bijzondere ervaring langs
voor ons nieuwe landen en veelal
vriendelijke mensen. Al rijdende kwamen we
erachter dat het nog leuker was geweest om
meer tijd te hebben voor het opsnuiven van
nog meer indrukken. Dat is het leermoment
voor de volgende reis per 2CV. Er circuleert
al een reisdoel.
Meer informatie
In twee weken hebben we met de Eend, de
Méhari en de Acadiane negen landen
doorkruist en 4.450 km afgelegd tot Borlänge
- zonder een enkel technisch probleem. Bij
thuiskomt had de Aca na drie weken 6.869 km
afgelegd.
Meer foto's van de Raid en van de
wereldmeeting in Zweden vind je natuurlijk
op mijn fotopagina. Op Google video kan je
ook een film van de reis (15 minuten)
bekijken.
Dit reisverslag is in gedrukte vorm
verschenen in het september/oktober-nummer
van het clubblad van V.A.G. Het Eendeëi.
Meer informatie over deze reis en andere
reizen en meetings is te vinden op
www.2cvtravel.nl |
|
|