|

|
Het idee
Op een donkere en winterse woensdagavond bij
vereniging alternatieve garage Het Eendeëi
is het idee geboren om niet de kortste route
naar de wereldmeeting 2007 in Zweden te
nemen.
Zowel het aantal auto’s, als de te nemen
route waren tot op het laatst onzeker. Tien
landen, waaronder de Baltische staten, negen
hoofdsteden, het centrum van Europa en St.
Petersburg stonden uiteindelijk op het menu.
We noemen het Raid Baltique en verwachten
tenminste 5.000 km te gaan rijden.
De voorbereidingen voor de reis betreffen
uiteraard het prepareren van de auto's, het
aanvragen van visa voor Rusland, het
nadenken over welke reserve-onderdelen voor
onze auto's mee op reis gaan en het
bestuderen van buitenlandse verkeersregels.
Zo is het in Estland verplicht om twee
wielblokken aan boord te hebben.
De auto's
Omdat ik voor het bezoeken van de
wereldmeeting in Zweden toch al een Acadiane
aan het opknappen ben, is de keuze voor de
auto snel gemaakt: een Citroën Acadiane uit
1985 in nagenoeg originele staat. Over de
werkzaamheden daaran lees je meer op de
Acadiane-pagina.
Verder zijn een Méhari en een 2CV van de
partij. De Méhari van Rudi is van 1980 en in
het afgelopen jaar geheel gereviseerd. De
Eend van tim is van origine een 2CV4 uit
1978, maar gaat al een tijd als 2CV6 met
rallye-aanpassingen door het leven.
Op 13 juli staat deze bonte stoet op de
denkbeeldige startstreep in Zevenhuizen bij
Rotterdam.
De reis van 13 juli t/m 24 juli 2007
dag 1 – Rotterdam > Berlijn (718 km)
De eerste dag is de saaiste dag. Ruim 700 km
over snelwegen staan op het programma. Rudi
heeft de avond tevoren nog een gereviseerd
motorblok in zijn Mehari gemonteerd en
daarom rijden we tot de Duitse grens niet
harder dan 90 km/u. Daar verklaart Rudi het
blok voor ingereden.
Duitsers hebben het autorijden uitgevonden,
maar onderweg zien we opvallend veel
ongelukken. In de hitte van de dag zijn veel
auto’s met een kapotte koeling op de
vluchtstrook gestrand. Rudi en Tim zijn
sneller dan de Duitse Wegenwacht en helpen
de AX van een Nederlands stel weer op weg.
Berlijn laten we bewust links liggen.
De beheerder van de schattige camping in het
Oost-Duitse Kolpin heeft zes jaar in de
Rotterdamse Waalhaven gewerkt. Voor de
komende dagen voorspelt de radio het begin
van een hittegolf. De vakantie is begonnen!
dag 2 – Berlijn > Warschau (585 km)
De tweede grens van onze reis steken we
over, nadat we een halfuur in de file hebben
gestaan. Eenmaal in Polen houdt de snelweg
op, begint een brede provinciale weg en
staan de tippelaarsters langs de kant van de
weg. Niet alleen zij, maar ook de
pompstations en de wegrestaurants zijn op
het vrachtverkeer naar Bulgarije,
Wit-Rusland, Oekraïne en de Baltische staten
ingesteld.
Op de Poolse binnenwegen heerst totale
anarchie, maar na een tijdje zijn we daar
volledig op ingesteld en doen we vrolijk mee
in het gevaarlijk ogende gekrioel waarbij
het erom gaat zoveel mogelijk auto’s en
vrachtwagens in één keer in te halen, ook
als er tegenliggers zijn.
De tolsnelweg vanaf Poznan is dan bijna een
verademing, maar die is aan de oostkant ook
nog niet af, zodat we nog wat uren nodig
hebben om misschien wel de lelijkste
hoofdstad van Europa te bereiken.
dag 3 – Warschau > Vilnius (474 km)
De nacht op de stadscamping in Warschau
was nogal onrustig vanwege de Polen die ons
met hun dronkemanslol uit de slaap hebben
gehouden. Een reden temeer om ons te
verheugen op de eerste van de drie Baltische
Staten.
We verlaten de Poolse laagvlakte in de
smalle strook tussen de oblast Kaliningrad
en Wit-Rusland via de rustige grensovergang
bij Ogrodniki. Welkom in Litouwen! Na enkele
kilometers zijn we al verliefd op dit
glooiende landschap. We worden vrolijk
toeterend ingehaald door zwaaiende en
fotograferende Litouwers, die onze
aanwezigheid blijkbaar kunnen waarderen. In
de dorpen dezelfde taferelen van zwaaiende
en fotograferende mensen.
Volgens de TomTom is de kortste route naar
Vilnius over onverharde wegen en dat is hier
niet vreemd als je de hoofdroute verlaat. In
de voormalige hoofdstad Trakai zetten we
onze tenten op op een fraaie camping aan een
meer met een prachtig uitzicht op het
kasteel van de Litouwse koningen.
|
|
|