Wereldmeeting 2007 Zweden Borlange - Raid Baltic 2007
1 groep, 2 routes, 4 auto's, 1 vliegtuig allen met 1 gezamelijk doel: De wereldmeeting in Zweden Borlange 2007.
Een Mehari, een Acadiane en een Rally Eend Via de baltische staten (St. Petersburg Rusland) naar Zweden. In deze Raid van dik 6000 km opweg naar de wereldmeeting in Zweden Borlange.
Nederland, Duitsland, Polen, Litouwen, Letland, Estland, Rusland, Finland, Zweden, Denemarken, Duitsland weer terug in Nederland.

 
 
 
 
 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Het idee
Op een donkere en winterse woensdagavond bij vereniging alternatieve garage Het Eendeëi is het idee geboren om niet de kortste route naar de wereldmeeting 2007 in Zweden te nemen.

Zowel het aantal auto’s, als de te nemen route waren tot op het laatst onzeker. Tien landen, waaronder de Baltische staten, negen hoofdsteden, het centrum van Europa en St. Petersburg stonden uiteindelijk op het menu. We noemen het Raid Baltique en verwachten tenminste 5.000 km te gaan rijden.

De voorbereidingen voor de reis betreffen uiteraard het prepareren van de auto's, het aanvragen van visa voor Rusland, het nadenken over welke reserve-onderdelen voor onze auto's mee op reis gaan en het bestuderen van buitenlandse verkeersregels. Zo is het in Estland verplicht om twee wielblokken aan boord te hebben.

De auto's
Omdat ik voor het bezoeken van de wereldmeeting in Zweden toch al een Acadiane aan het opknappen ben, is de keuze voor de auto snel gemaakt: een Citroën Acadiane uit 1985 in nagenoeg originele staat. Over de werkzaamheden daaran lees je meer op de Acadiane-pagina.

Verder zijn een Méhari en een 2CV van de partij. De Méhari van Rudi is van 1980 en in het afgelopen jaar geheel gereviseerd. De Eend van tim is van origine een 2CV4 uit 1978, maar gaat al een tijd als 2CV6 met rallye-aanpassingen door het leven.

Op 13 juli staat deze bonte stoet op de denkbeeldige startstreep in Zevenhuizen bij Rotterdam.

De reis van 13 juli t/m 24 juli 2007

dag 1 – Rotterdam > Berlijn (718 km)
De eerste dag is de saaiste dag. Ruim 700 km over snelwegen staan op het programma. Rudi heeft de avond tevoren nog een gereviseerd motorblok in zijn Mehari gemonteerd en daarom rijden we tot de Duitse grens niet harder dan 90 km/u. Daar verklaart Rudi het blok voor ingereden.

Duitsers hebben het autorijden uitgevonden, maar onderweg zien we opvallend veel ongelukken. In de hitte van de dag zijn veel auto’s met een kapotte koeling op de vluchtstrook gestrand. Rudi en Tim zijn sneller dan de Duitse Wegenwacht en helpen de AX van een Nederlands stel weer op weg. Berlijn laten we bewust links liggen.

De beheerder van de schattige camping in het Oost-Duitse Kolpin heeft zes jaar in de Rotterdamse Waalhaven gewerkt. Voor de komende dagen voorspelt de radio het begin van een hittegolf. De vakantie is begonnen!

dag 2 – Berlijn > Warschau (585 km)
De tweede grens van onze reis steken we over, nadat we een halfuur in de file hebben gestaan. Eenmaal in Polen houdt de snelweg op, begint een brede provinciale weg en staan de tippelaarsters langs de kant van de weg. Niet alleen zij, maar ook de pompstations en de wegrestaurants zijn op het vrachtverkeer naar Bulgarije, Wit-Rusland, Oekraïne en de Baltische staten ingesteld.

Op de Poolse binnenwegen heerst totale anarchie, maar na een tijdje zijn we daar volledig op ingesteld en doen we vrolijk mee in het gevaarlijk ogende gekrioel waarbij het erom gaat zoveel mogelijk auto’s en vrachtwagens in één keer in te halen, ook als er tegenliggers zijn.

De tolsnelweg vanaf Poznan is dan bijna een verademing, maar die is aan de oostkant ook nog niet af, zodat we nog wat uren nodig hebben om misschien wel de lelijkste hoofdstad van Europa te bereiken.

dag 3 – Warschau > Vilnius (474 km)
De nacht op de stadscamping in Warschau was nogal onrustig vanwege de Polen die ons met hun dronkemanslol uit de slaap hebben gehouden. Een reden temeer om ons te verheugen op de eerste van de drie Baltische Staten.

We verlaten de Poolse laagvlakte in de smalle strook tussen de oblast Kaliningrad en Wit-Rusland via de rustige grensovergang bij Ogrodniki. Welkom in Litouwen! Na enkele kilometers zijn we al verliefd op dit glooiende landschap. We worden vrolijk toeterend ingehaald door zwaaiende en fotograferende Litouwers, die onze aanwezigheid blijkbaar kunnen waarderen. In de dorpen dezelfde taferelen van zwaaiende en fotograferende mensen.

Volgens de TomTom is de kortste route naar Vilnius over onverharde wegen en dat is hier niet vreemd als je de hoofdroute verlaat. In de voormalige hoofdstad Trakai zetten we onze tenten op op een fraaie camping aan een meer met een prachtig uitzicht op het kasteel van de Litouwse koningen.

 
WM Zweden
 
AZU Reisverslag
AZU Foto pagina
 
Baltic Home
Baltic Reisverslag 1
Baltic Reisverslag 2
Baltic Reisverslag 3
Baltic Foto's
 
 
 

2 C V T R A V E L

         
 
  © Copyright 2014 - 2cvTravel. All Rights Reserved.

ADVERTEREN   Disclaimer  Contact