Wereldmeeting 2007 Zweden Borlange - Raid Baltic 2007
1 groep, 2 routes, 4 auto's, 1 vliegtuig allen met 1 gezamelijk doel: De wereldmeeting in Zweden Borlange 2007.
Een Mehari, een Acadiane en een Rally Eend Via de baltische staten (St. Petersburg Rusland) naar Zweden. In deze Raid van dik 6000 km opweg naar de wereldmeeting in Zweden Borlange.
Nederland, Duitsland, Polen, Litouwen, Letland, Estland, Rusland, Finland, Zweden, Denemarken, Duitsland weer terug in Nederland.

 
 
 
 
 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
dag 4 – Vilnius
De hoofdstad van het katholieke Litouwen ligt behoorlijk decentraal in het land, vrij dicht tegen Wit-Rusland aan. De stad straalt vernieuwingsdrang uit. De kathedraal en de gevels in de binnenstad zijn opgeknapt; de oude trolleybussen worden door nieuwe modellen vervangen; winkels en horeca zijn talrijk en nieuw; Litouwers jong, vlot en modern.

Wij zijn onder de indruk van zoveel bedrijvigheid. Men verkoopt graag Sovjet-prularia aan toeristen, maar wij denken dat in Rusland nog wel tegen te komen. Voor de zalm en de forel betalen we ’s avonds slechts een fractie van wat die bij ons in een restaurant gekost zouden hebben.

dag 5 – Vilnius > Riga (400 km)
We beginnen de dag met het - meest aannemelijke - geografische middelpunt van Europa op 54.54 NB en 25.19 OL.

De decadente, maar uiterst betaalbare lunch op het terras van het Italiaanse restaurant van de golfclub Centros Europos smaakt ons uitstekend. De ober zegt dat het met 37 graden vandaag de historisch warmste dag van Litouwen is. De Baltische staten zijn trots lid van de EU. Dat is vooral te merken aan de investeringen in infrastructuur, waardoor wij op de hoofdroutes vaak over vers asfalt mogen rijden.

Aan de tankstations wordt geen 98 verkocht, maar het oude AM2-blok van de Acadiane gaat van 95 octaan niet pingelen. Aan de grens met Letland worden we voor het eerst naar onze autopapieren gevraagd; men controleert routineus de kentekenplaten.

In de avondspits van Riga vallen de nieuwe, grote, luxe Westerse auto’s van vooral bekende Duitse merken op. Dat de voormalige Hanzestad Riga booming is, merken we ook ’s avonds in de stad. De hele binnenstad is autovrij; overal zijn er goed gevulde terrassen. Muziek, eten en bier is er in overvloed. Riga bruist, maar Letland is met zijn Duitse historie nog op zoek naar een identiteit.

dag 6 – Riga > Tallinn (322 km)
Riga overtrof Vilnius – wat zal Tallinn brengen? De kalme Oostzee ligt vlak na de stad aan onze linker hand. De wind doet onze A-types een beetje dansen op de weg vandaag.

De dagelijkse lunch nuttige we na het passeren van de grens in een achterafgelegen truckstop in Uulu. Hier geldt het adagium: staan er veel vrachtwagens, dan is het eten goed. De dubbele schnitzels aldaar kunnen wij iedereen dan ook aanraden! In Estland zien we voor het eerst regelmatig oude Lada’s rijden. Rusland komt met rasse schreden dichterbij.

Bij de Eend en de Acadiane blijven net als in Riga de gaspedalen af en toe hangen in het drukke stadsverkeer. Tallinn oogt wat soberder; de 7% jaarlijkse economische groei vallen niet onmiddellijk op. In het hart van de binnenstad zitten de terrassen ook vol. De stad ligt redelijk afgelegen in Europa, maar dankzij de goede bootverbindingen met Helsinki en Stockholm is Scandinavië dichtbij.


dag 7 – Tallinn > St. Petersburg (407 km)
Het waait hard in Tallinn. Na het verlaten van de stad trekt de hemel voor het eerst dicht en gaat het regenen. Het passende sombere beeld bij onze aanstaande grensovergang naar Rusland. Hoewel het opklaart, is het naargeestigheid troef aan de grens.

Ondanks het feit dat we in NL al de nodige formaliteiten hebben moeten vervullen om Rusland in te mogen, doet men daar aan de grens nog een schepje bovenop. Estland uit duurt een half uur. Rusland in duurt drie uur. Los van de hoeveelheid, loketten, stopstrepen en slagbomen die we moeten passeren, valt het desinteresse op waarin Russen lijken te grossieren. De ene ambtenaar reikt ons een onbegrijpelijk Russisch formulier uit, dat wij zo goed mogelijk met hulp van een Est proberen in te vullen. De andere ambtenaar scheldt ons uit hoe we het in ons hoofd halen een Russisch formulier in te vullen, terwijl er ook formulieren in het voor ons begrijpelijke Engels bestaan?

Verder maakt men ons met gebarentaal duidelijk dat men van ons wil weten of we geestverruimende middelen bij ons hebben. En tja, die houten klompen van Rudi zijn wel erg exotic en mogen daarom bijna het land niet in. Tim steelt de show met zijn compacte rallyauto, maar liefst vijf platte petten buigen zich vol bewondering over zijn Eend.

De rit naar St. Petersburg gaat aanvankelijk over slecht wegdek, maar dat wordt na enkele tientallen kilometers beter. In de avondspits van St. Petersburg worden we en masse op de foto gezet vanaf het trottoir, uit geblindeerde Lada’s. De passagiers van hele stadsbussen zitten achterstevoren met hun mobieltjes foto’s van ons te nemen. Quirine weet ons met een oude Falkplan van Leningrad uit 1990 succesvol door de stad te lootsen.

Bij aankomst bij het Olgino hotel annex camping ontvangen we uit NL het bericht dat Jeroen Cats is omgekomen bij een auto-ongeluk. Dat raakt ons allen diep.

 
WM Zweden
 
AZU Reisverslag
AZU Foto pagina
 
Baltic Home
Baltic Reisverslag 1
Baltic Reisverslag 2
Baltic Reisverslag 3
Baltic Foto's
 
 
 

2 C V T R A V E L

         
 
  © Copyright 2014 - 2cvTravel. All Rights Reserved.

ADVERTEREN   Disclaimer  Contact