3e Kempen Huppel Trophy 2011
Zaterdag 26 februari 2011 was de dag voor de 3e Kempen Huppel Trophy. De 3e maar voor 2cvTravel de 1e Kempen Trophy. Een off-road rally voor eenden door het Belgische landschap. Deze rally staat bekend als een van de zwaarste rally’s voor eenden die voor 90% off Road is en georganiseerd is door de Belgische 2cv Club, Huppel.
 
 
 
 
  De Rally of Trophy starte in Oud-Turnhout wat op een dik uur rijden van Rotterdam ligt. Geen probleem om daar voor 10:00 uur te zijn. Althans niet als je de avond ervoor nog tot laat een verjaardagfeest had. Maar dat mocht de pret niet deren.Vincent en Frank, namen 's ochtend splaats in de Oranje Zwarte 2cv6 Rally, alias de 07. Met minimale voorbereidingen reden we naar Oud-Turnhout. Exact 5 minuten te laat kwamen aan op de plek van bestemming en precies op dat moment reden de eerste auto's al weg naar het onbekende, meestal blubber. Na de zeer korte introductie en het routeboek, bolleke pijlke of bolletje pijltje gingen wij direct van start (en reden al langs de eerste afslag fout net geen 100 meter gereden). De blubberpaadjes die we in het begin namen, waren nat, zwaar, smal en o zo leuk. We reden op met Een roze 2cv die de gang er meer dan behoorlijk in had. Bijna WRC waardige snelheden, slippend door de haakse bochten en vol door de diepe dikke blubberpoelen heen, reden we nu echt de huppel.

Ondanks alle weerberichten, reden we in een waterig zonnetje met zeer aangename temperaturen. Ideaal om te ploeteren. De route was niet zo heel makkelijk, wat zo her en der veel gezoek opleverde en op die punten zag je overal uit alle hoeken zoekende Rally eenden rijden. Na wat overleg konden we dan weer verder door de zandpaden, af en toe de normale weg en dan direct weer het bos in. Op een punt was er een zeer zwaar stuk, waar de anderen even een pauze inlasten om te kijken wie er doorheen ging en of dat lukte. De Roze eend van Pieter bedacht zich geen moment, gaf een dotje gas erbij en knalde zo de plas water/modder in, die achteraf best diep was. Tot zijn dorpels de drek in, en vast! muur vast. Pieter hield zijn motor draaiende en ja, dan maar wachten op hulp van de andere rijders. Wij met de 07 reikte Pieter onze lange sleepkabel aan en zelf namen we het pad ernaast om voor de auto van Pieter uit te komen. Dit lukte. Alleen het eruit halen van Pieter lukte minder. We verlengde de sleepkabel met de lier van de 07 en namen een nieuwe poging. Mislukt. De 07 werd terug gelierd naar Pieter. Das niet zo goed. Dus zetten we de 07 klem achter een boom. Die boom ging niet weg, of hij moest omvallen. Zo gezegd zo gedaan, en weer de 07 ingezet om Pieter te redden. Yeb, je raad het al, mislukt. Een tweede auto kwam erbij die zijn sleepkabel aanhaakte aan de lange sleepkabel. Zo stonden er nu 2 auto's voor Pieter, en zelfs nog 1 erachter, in de blubber, die dacht zo slim te zijn om Pieter er uit te duwen. Al met al was dit de oplossing en Pieter kon weer verder rijden. Echter.. bij deze laatste redding sneuvelde wel de lier van de 07. De trommel kon het geweld niet aan en brak in tweeen. Einde verhaal voor de lier. Dit is huppel!!! na even wat gegeten te hebben ging iedereen weer verder en op naar de volgende uitdaging. Dat was een stuk weiland met een diepe plas ervoor. helaas konden wij geen gang maken, en doken met te weinig snelheid de plas in waardoor de motor smoorde en bijna afsloeg. Aan de praat houden is belangrijk. oef gelukt, maarja euh, we staan nog wel in de plas. Met 3 man aan de sleepkabel voor op de auto, waren we snel en heel erg simpel los, en konden we de auto op het weiland zetten. Even bijkomen, kijken hoe het de anderen vergaan en natuurlijk meehelpen daar waar mogelijk. Inmiddels was het al aardig aan het regenen, dat maakte het er niet echt leuker op, of juist wel?
- het plaatje hierboven, staan 4 eenden vast in het weiland, de plas zit net achter de bomen rij -

Nadat alle eenden door de diepe plas waren, gingen we verder. Maar er stond gelijk al weer 1 vast in de blubber verderop in het weiland. Wij wachten even af hoe en wat en keken of er een betere doorgang was. Dat was er, dachten we. We reden terug om een zo lang mogelijke aanloop te kunnen nemen en volgas reden we erop af. (volgas is in de blubber weg rijden met slippende banden, schakelen naar 2 en hopen dat je gang maakt) De gang zat erin, het was net net genoeg. We dreigde weer bijna vast te komen te zitten. Met wat offroad techniek kwamen aan de andere kant van het weiland. We parkeerde de 07 op een hard stuk ondergrond en liepen een stukje terug om te kijken hoe het de anderen verging. Zo kwamen de een na de andere vast te zitten. Een mooi gezicht dat wel, al die eenden die ploeteren door de blubber. Helaas kwam de regen nu met bakken uit de hemel en erg fijn was dat niet. Fijn is anders, maar het hoort er wel een beetje bij. We hadden allemaal plezier, en daar ging het om.

Na wat gezoek naar de uitgang op dit militair terrein, annex verlaten vliegveld basis, vervolgde ieder zijn weg. Weer reden we ergens de fout in en volgde we maar de eend voor ons reed. Veel verharde wegen en de kilometers reden we weg. Waar zaten we u weer..? Bij een kroeg waar een prachtige eend voor de deur stond, namen we even een kop koffie. Later druppelde de rest ook binnen. Hoe dan ook waren we fout gereden, maar toch op de route terug beland. na de koffie gingen we maar weer, en gelijk waren we alweer niet daar waar we moesten rijden. We hebben prachtige blubber wegen ontdekt, bossen met super smalle doodlopende paden en wegen die verre geschikt zijn om te rijden. Sterker nog, we zijn van mening dat wij er als eerste ooit hebben gereden. Niet zo goed dus. Na wat gezoek her en der waren we zo ver van de route af dat we na een kort overleg afscheid namen van CTD en de weg terug naar Rotterdam gingen opzoeken.

Het was weer een geweldige Trophy. Huppel, bedankt en tot volgend jaar.
Frank & Vincent - 2cvTravel -
   
 
 
     
   
     

 

 
 

2 C V T R A V E L

         
 
  © Copyright 2014 - 2cvTravel. All Rights Reserved.

ADVERTEREN   Disclaimer  Contact