|
Donderdagochtend 22 mei 02.00 uur.
Rudi staat voor de deur om ons op te halen. Wij
(Frank en Eveline) hebben bijna niet kunnen slapen,
maar goed je gaat iets leuks doen dus dat maakt niet
uit. Om 02.45 uur moesten we verzamelen bij een
carpoolplaats in Alblasserdam. Wij waren er redelijk
vroeg, want heel gek, er staan geen files om 02.15
uur op de A16! Heerlijk doorrijden dus.
Eenmaal daar aangekomen zien we nog meer duffe
gezichtjes. Het wachten was op de bus. We kregen nog
een bezoekje van de politie, die dacht dat er een
feestje was op de carpoolplaats. Nouja een klein
feestje was het wel.
Yahoo; de bus komt er aan. Het leek wel een
schoolreisje. Iedereen had eten, drinken, boekjes en
gezelligheid bij zich.
03.00 uur Vertrek naar Parijs met onze buschauffeur.
In de bus slapen was geen echt feest. Stoelen waren
redelijk hard en sommige met lange benen hadden niet
veel ruimte, maar dit mocht de feestvreugde niet
ontnemen. Iedereen was heerlijk aan 't kletsen en
rustig aan werd het steeds stiller in de bus en
maakte het gepraat plaats voor zacht geroezemoes en
gesnurk. Om 05.00 hadden we onze eerste stop, tijd
voor koffie, plassen en een sigaretje. Volgens de
TomTom zouden we er om 09.00 uur zijn, dat is dus
een uur te vroeg. Om 07.00 uur hadden we een grote
stop. Lekker ontbijtje, koppie thee of koffie en
heerlijk even zitten. Heel vreemd want je zit al de
hele tijd.
Afijn de TomTom had gelijk 09.00 uur waren we dan
bij het Conservatoir. We moesten nog een uurtje
wachten, maar ze hadden speciaal voor ons (althans
dat vonden wij) een rally-snoek opgehaald en die
werd uit de vrachtwagen gereden. Dat was het eerste
Kodak moment en de slaap was niet meer aanwezig.
Eindelijk gingen de deuren open. Wauw een
aankomsthal waar al veel leuke dingen te zien waren.
Iedereen moest zich inschrijven en handtekening
zetten. Later kregen we van Jean-Claude een uitleg
over het Conservatoir. Martijn heeft dit gelukkig
vertaald voor ons. Volgens Jean-Claude had het
Conservatoir 400 auto's, 6500 m2 totaal, waarvan
5500 m2 voor auto's en 1000m2 voor archief en
ontvangst. In het archief kan je dus letterlijk elke
auto vinden die ooit daar is gemaakt. Zoeken op
chassisnummer, en je hebt het jaar, de datum en
tijdstip waarom jouw voertuig is gemaakt. Het kan
soms wel een dag of twee duren, aangezien het niet
gerangschikt is op nummer.
Er was nog net geen tromgeroffel en geduw bij de
deur, maar eindelijk de twee stalen deuren gingen
open en WAUW!!!!! Serieus wat een gave collectie bij
elkaar zeg. De eerste auto die er stond was een Type
A Torpedo. Dit is de eerste auto die ooit door
Citroen is gemaakt met chassisnummer 0000001! In
zeer goede staat, rijdend weggezet :-). De auto's
stonden allemaal krap tegen elkaar met een lint
ervoor en een mooi pad gemaakt om er doorheen te
lopen. Alles stond er, prototype van een eend (3
stuks), Tractions, Rosalies, HY, DS-en, AX-en, C25,
Acadianes, Ami's, Rally auto's nouja noem maar op
alles stond er. Maar omdat er, vanwege een expositie
in Parijs 60jaar 2cv, was er tot grote
teleurstelling van Frank geen Sahara aanwezig. Wilde
je iets vragen kon je naar Jean-Claude lopen en
alles vragen. Of de motorkap open mocht, of je
binnenin mocht kijken alles. Zo ben ik (Eveline)
compleet verliefd geworden op de 1948 Type G. Een
mini HY met een 12pk 425cc Eendenmoter. Echt zo'n
schattig autootje, maarja mocht hem helaas niet
meenemen, zelfs niet als ik er goed voor zou zorgen,
jammer hoor hihihihi. Er stonden ook een aantal
echte prototypes die zo futuristisch waren dat ze zo
uit Back to the Future zouden komen. Wat een
collectie echt geweldig. Martijn zijn harde schijf
was vol en bleek een soort van kortsluiting te
vormen. Hij had teveel auto's om te fotograferen!
Iedereen liep met een blik van verbazing rond en
waren ineens allemaal kleine kinderen die een nieuwe
blokken doos hadden gekregen.
Maar aan alle goede dingen komt helaas een einde, zo
ook aan dit bezoek. We moesten nog wel een
gastenboek tekenen, waarin we gelijk moesten
verzoeken om een echt museum om alles kwijt te
kunnen. Want geloof het of niet, het is te klein. Er
stonden heel veel auto's nog onder een zijltje mooi
te zijn. Maar ruimte gebrek is daar een grote
hoofdrolspeler in.
Vanwege de rijtijdenwet moest de chauffeur 7 uur
stilstaan en hadden wij dus de gelegenheid om naar
Parijs te gaan. Heel erg, maarja je moet wat om de
tijd te doden. Na 1,5 km lopen zijn we bij de metro
en moesten een kaartje kopen. Helaas apparaat stuk
dus dan maar illegaal reizen. Gare du Nord was voor
ons het eindpunt om de stad te verkennen. Rob,
Maaike, Rudi, Frank en ik zijn met zijn vijven op
pad gegaan te voet. Van Gare du Nord wilde we naar
de Notre Dame gaan lopen, echter een soort van
verkeerd gelopen en kwamen ergens in een straat
terecht waar het waarempel echt wel op Afrika leek.
Grote groepen mensen die je heel erg naar aankeken.
Tassen, camera's en portomonnees maar goed in de
gaten houden. We voelden ons daar niet echt prettig.
Een groep zag ons lopen en ging achter ons lopen en
waren duidelijk aan het bespreken wat wij allemaal
wel niet bij ons hadden. We hebben maar besloten om
de Notre Dame te laten voor wat ze is en een straat
in te gaan richting de Champs Elysee. Uiteindelijk
heeft Rob de kaart maar overgenomen en hebben wij
gevolgd.....
Via de Opera en Palais du Madelaine naar de Champs
Elysee.....YES dat dachten en zeiden we allemaal.
Eindelijk we konden de Eifeltoren ook zien. Op de
Champs even wat gedronken en even uitgerust, want we
waren inmiddels al een uur non-stop aan het wandelen
en dat gaan de voetjes wel voelen. Op de Champs naar
de nieuwe showroom van Citroen geweest. Hier stond
onder andere de nieuwe C-5 Airspace, wat een stoere
bak zeg! En wat een ontzettend mooie, glim showroom,
helemaal goed. Daar nog wat gadets gekocht. Maaike
en ik vonden het wel best en waren echt super gaar.
Heerlijk even buiten gezeten, terwijl de mannen nog
even een sprintje hebben getrokken naar de vierde
etage van de showroom.
Er was ook nog een toer van een paar eenden over de
Champs, waarschijnlijk omdat het 60jaar 2cv is. In
de verte konden we de Arc du Triomph zien liggen. We
hebben er maar een foto van gemaakt en zijn
doorgelopen naar de Eifeltoren via allemaal leuke
binnendoor weggetjes. Uiteindelijk gewoon rechtdoor
op de kaart en zo snel mogelijk daar zijn. We
moesten namelijk om 19.00 uur bij Charles de Gaule
terminal 3 zijn om de bus te halen en inmiddels was
het al 4 uur. We hadden er dus al 2 uur wandelen op
zitten.
Langs de tunnel waar Lady Diana dood is gereden.
Eenmaal bij de Eifeltoren, bleek dat daar nog meer
mensen waren die we kenden, namelijk de rest van de
groep.
Ons vijfjes konden trots zijn, alles te voet gedaan
zonder metro en de Eifeltoren gehaald! Even een
broodje gehaald en wat te drinken en heel heel even
de voetjes laten rusten. Maar moesten ook natuurlijk
de Eifeltoren van dichterbij zien, oftewel eronder
gaan staan. Erop zou ons 2 uur wachttijd kosten en
die tijd hadden we helaas niet. Wat trouwens een
bijzondere attractie is bij de Eifeltoren, de
militairen met wapens (die ze dus vasthouden met
hand op de trekker) die je een warm welkom geven.
Afijn de kodakmomenten genomen en op naar een
(eindelijk) metro die ons naar Charles de Gaule zou
brengen. Maar net als bij de Belgen, kloppen de
wegwijzerbordjes ook niet altijd bij de Fransen.
Uiteindelijk een metro gevonden! We wilde instappen
en bleek dat er nog meer bekenden waren. Mocht
iemand ooit nog naar het metrostation Bir Hakeim
gaan, graag even mijn pakje sigaretten en aansteker
meenemen die ik op de rails van de metro heb laten
vallen.
Na 2 keer overstappen waren we op tijd bij ons
afhaalpunt. Snel nog een broodje gekocht, wat te
drinken en wachten op de chauffeur. Zelfs hier op
het vliegveld lopen ons vriendelijke vrienden van
het leger met wapens.
19.15 uur, nog geen busschauffeur! 19.45 uur de
busschauffeur komt er eindelijk aan, hij dacht dat
we bij terminal 2 hadden afgesproken, ja das een
eindje uit de weg.
De eens zo harde stoelen, waren nu een soort van
donzen kussens en zaten werkelijk heerlijk! Na een
half uur had de chauffeur eindelijk de snelweg
gevonden. Ik geloof dat het een uur heeft geduurd
(minder misschien nog wel) en het was compleet stil
in de bus, iedereen lag op 1 oor!
Onderweg nog 1 keer gestopt bij Nazareth in Belgie
om wat te eten, te drinken nouja je raad het al,
roken en plassen.
01.00 uur aankomst in Alblasserdam. Afscheid nemen
van iedereen en op naar huis. Rudi heeft ons thuis
afgezet en moe, voldaan en tevreden liggen we dan
eindelijk in bed. Het duurde wel geteld 3 minuten om
in slaap te komen, het waren twee gevalletjes total
loss!
Het was een onvergetelijke, mooie, ervaringrijkere,
gezellige, bijzondere en fijne slopende dag.
CCR bedankt voor deze uitnodiging, het was geweldig!
Eveline en Frank sf |
|
|
|